Gå til innhold

Schizoaffektiv lidelse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan fortelle litt om hvordan denne diagnosen oppleves i det virkelige liv? Har lest om den ut fra fagperspektiv, men lurer mer på personlige erfaringer.

Finnes det noe litteratur fra virkeligheten om diagnosen? Kjenner dere noen som har diagnosen og kan fortelle litt om hvordan relasjoner til noen med denne diagnosen arter seg?

Anonym poster: cc6f3f2431ec61d293e1b1313e4cd768

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette var den diagnosen jeg hadde før, men nå har dem kommet fram til at jeg har schizofreni heller. Men min beste venninne har denn diagnosen. Er det noe konkret du lurer på? Så trenger jeg ikke skrive en lang stil....:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt tenker jeg spesielt på relasjoner til andre. Det være seg til foreldre, søsken, egne barn, ektemann etc.

TS :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har diagnosen. Fikk den for 4-5 år siden.

Jeg sliter ikke med relasjoner med familie, egne barn eller samboer.

Venner derimot sliter jeg mere med. Jeg orker ikke treffe dem ofte og er veldig lite sosial. Jeg treffer kun venner et par ganger i mnd. Jeg sliter også veldig med å bli kjent med nye mennesker. Jeg klarer ikke å la dem komme innpå meg.

Ellers er hverdagen for tiden veldig fin. Jeg har gått til behandling hos psykolog og brukt medisiner i 7-8 år. De siste årene har vert så og si symptomfrie og jeg har avsluttet behandling med den avtalen at jeg ringer hvis det skulle være noe.

Er det du som har fått diagnosen? Hvis det er, vil jeg anbefale deg å snakke med behandler rundt dette. Spørr om hva det betyr for deg og ditt liv ol. Det er mange spørsmål som dukker opp når man får en diagnose, det kan være greit å ha non som kan hjelpe med svar :) ingen spørsmål er for dumme for en behandler.

Anonym poster: 555fb711f2b1f67750d52946f1d185c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Nei, det er en annen i nær familie som har diagnosen, så jeg ønsker bare å vite litt mer så jeg kan forstå hvorfor vår relasjon ikke er som den kanskje burde være. Men det er jo sikkert forskjeller også, og hun har ikke vært så godt medisinert, og det tok lang tid før hun fikk diagnosen. Det har bare vært tøft at vi ikke har hatt det forholdet jeg skulle ønsket, men etter å ha fått vite at hun har en diagnose er det på noen måter enklere å forstå. :)

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...