Gå til innhold

Retusjere bryllupsbildene selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sett gjennom bryllupsbildene hundreogørten ganger, men med unntak av noen få så er jeg ikke særlig fornøyd.

Jeg mener at fotografen vi har brukt er teknisk flink, men desverre ikke like flink til å ta bilder i "det rette øyeblikket"- har altfor mange bilder av oss der vi ser hver vår vei, ikke smiler, blunker eller retter på tøyet. Det skjønner jeg jo at man ikke får redigert på, men av de få som kunne vært brukbare så er det jeg -bruden- som ødelegger bildet...kakete foundation som gir legger seg i linjer rundt munnen og mellom øynene, gule tenner, skjevt smil...på noen av bildene ser jeg helt forferdelig ut, og det er nesten til å gråte av :(

Har aldri vært særlig fotogen men på bryllupsbildene mine skulle jeg ønske fotografen hadde passet på å ta bilder ifra mer flatterende vinkler, f. eks så får jeg stygg nese når bildet blir tatt på skrå ifra høyre, og merkelig nok er mange bilder tatt ifra den vinkelen.

Jeg har egentlig bare lyst til å gå inn og "glatte" ut huden og bleke tennene på bildene, så ser det iallefall litt bedre ut...

Anonym poster: 587c63c3bb00b0756cc932de14a37b8b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

.. hvis du vet hvordan, hvorfor ikke gjøre det da .. ? :)

Skrevet

.. hvis du vet hvordan, hvorfor ikke gjøre det da .. ? :)

1. respekt for fotografens håndverk (greit å være misfornøyd, men om han ikke har fått en sjanse til å rette opp selv først så bør han gå det)

2. det kan (her varierer avtalene mellom fotograf og oppdragsgiver) være brudd på opphavsrett/åndsverkloven

Anonym poster: a726281ce68365cfb13201222b726890

Skrevet

1. respekt for fotografens håndverk (greit å være misfornøyd, men om han ikke har fått en sjanse til å rette opp selv først så bør han gå det)

2. det kan (her varierer avtalene mellom fotograf og oppdragsgiver) være brudd på opphavsrett/åndsverkloven

Anonym poster: a726281ce68365cfb13201222b726890

Isåfall bør TS ta kontakt med fotograf og snakke om det. Kanskje han/hun godtar at hun fikser. hvis ikke bør han ta jobben, gratis :)

Anonym poster: aad2746b10a3f066b7f60cb58b63238d

Skrevet

Jeg har funnet fram til et gratis redigeringsprogram der jeg kan bleke tenner, fjerne rynker og slikt- så har prøvd meg litt fram på et av bryllupsbildene. Det ble faktisk veldig bra, ikke mye som skulle til.

Vi brukte en "amatør" fotograf, så vi har rettighetene til bildene. Han har forsterket fargene på noen av bildene men ikke redigert selv om jeg ba om det, men jeg skjønner jo at det er en omstendlig jobb å drive og fjerne smilerynker og dobbelthaker (misforstå meg rett, jeg bare faser det ut så det blir mindre tydelig, vi skal da ikke se ut som dukker heller :P ) men jeg hadde ikke blitt lei meg om han hadde gått hardere til verks.

TS

Anonym poster: 587c63c3bb00b0756cc932de14a37b8b

Skrevet

Faser ut hørtes ut som en dårlig løsning, det er relativt lett å fikse de tingene du nevner, men på en bedre måte enn å fase ut. Kan du ikke spørre om vedkommende kan fikse på de bildene dere evt skal ha på vegg?

Når du bruker en amatør så kan du dessverre ikke forvente at han/hun tenker vinkler, øyeblikk, ansiktsuttrykk på samme måte som en som jobber med det.

Rettigheter betyr som regel ikke at du kan redigere som du vil på bildene, men at du kan printe de selv og publisere på Internett osv. Men det kommer jo an på avtalen man har.

Det med beautyretusj er litt skummelt om folk ikke ber om det, for det er lett å gå for langt. Jeg ville ikke fjernet dobbelthake på en som vanligvis har det f.eks om vedkommende ikke ba om det, men om det var pga vinkel hadde jeg fjernet det. Gjøre tenner hvitere, ta bort de dypeste rynkene, fjerne ringer under øynene og rette på sminkefeil gjør jeg alltid der det trengs.

• Liker 2
Skrevet

Har man rettighetene hvis man får bildene i RAW format? I vår avtale står det ikke noe om rettigheter men vi får de både som jpg på disc og RAW.

Anonym poster: e6a738541a6ee1a266970d4c35d442c9

Skrevet

Redigering av bilder TAR TID.

Hvis du ønsker bildene redigert så er nok det noe du må be om på forhånd og avtale pris.

En fotograf er ikke en tryllekunstner.

• Liker 2
  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg ville nok ikke redigert bildene selv, det er lett å bli revet med når man ser hvor glatt hud/hvite tenner/tynne armer osv. man kan få i photoshop.. Spør om fotografen vil gjøre det, om du forklarer at du er fortvilt over resultatet bør jo vedkommende gjøre en ekstra innsats for at kunden skal bli fornøyd.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...