Gå til innhold

Smerter pga tannregulering

Anbefalte innlegg

I går fikk datteren vår på 12 år tannregulering nede. Nå har hun veldig vondt og kan nesten ikke tygge fordi tennene er så ømme og gjør vonde. Hun tok paracet i går uten at det hjalp et fnugg...

Hun klarer ikke å svelge tabletter ( hun tar nå smeltetabletter ) for hun føler at de sitter seg fast i halsen, så det blir vanskelig og få henne til å ta f eks kombinasjonen paracet + ibux, med mindre ibux kommer i form av smeltetabletter.

Stikkpiller er det også vanskelig og få henne til å ta fordi hun vil ikke ha noen piller inn i rompen....

Det er frustrerendes for meg, fordi jeg kan ikke bare trylle smertene vekk. Og hvis det gjør like vondt hver gang hun må til tannlegen for å stramme regulering, så kommer det til å bli vanskelig for henne etterhvert pga smerten....

Endret av Kittykat
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/697234-smerter-pga-tannregulering/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den smerten forsvinner etter 2-3 dager, imens lag noe gode supper, grøt og kjøp youghurt, det er så å si det eneste som hjelper når hun skal ha mat i seg. ibux og paracet vil nok ikke ta den smerten uansett, så hun kan like greit la vær å ta de pillene, det er kjedelig og en 12 åring skjønner ikke alltid at det blir værre før det blir bedre. men smerten er bare midlertidig, og den går over, trøst og motivasjon kan mann komme langt med.

• Liker 1

Uff jeg husker det der, smertene var forferdelige! Støtter Betty2 her, lag supper, potetmos, gele ting som hun ikke trenger å tygge for å få i seg. Når hun ikke vil ha vanlige tabletter eller stikkpiller så må hun nok holde ut smertene. Det tar tid men de forsvinner etter et par dager :)

mine barn sa det var verst da strengen kom på, ved stramming så var det ikke like ille for da ventet de smertene

men noe helt annet , mine barn trente seg opp på å kunne svelge tabletter ved å begynne med små sukkerkuler (sånne fargede små kuler som kjøptes i små tåteflasker fra snophylla) og så litt og litt større drops , med mamman er det verre hun klarer fortsatt ikke svelge tabletter, og må fortsatt fintygge mat

ellers er det å tygge tabletter eller stikkpillere som er alterativet

Annonse

Gjest Daenerys

Gjør vondt ja, men jeg ble aldri tilbud paracet eller ibux av foreldre for å lindre smertene. Og det syns jeg er greit, er ikke noe for overdreven bruk av smertestillende, spesielt hvis ikke det hjelper som du skriver. Det var verst å stramme de første gangene, så roet det seg betrakelig når tennene hadde flytta en del på seg.

Det er verst de første gangene, og etterhvert går det litt opp og ned, noen ganger merker man kanskje ingenting, mens andre ganger merker man mer.. Men smerten er, som folk sier over her, kortvarig, og går over i løpet av noen dager.

Ja, det kan være vondt, men det er ikke så sunt å skulle lesse på barna smertestillende ved hver eneste anledning de har litt vondt..

• Liker 1
Gjest Harvard

Jeg har også en 12-åring som fikk på regulering mandag morgen. Hun var helt kul etterpå og dro rett på skolen, men mandag kveld ble smertene verre og verre. I går ettermiddag ble de omsider bedre, men i løpet av natta har de blusset opp igjen - nå på den andre siden av kjeven. Frustrerende, og vi erfarer også at det er begrensa hjelp i Paracet (bruker 250 mg sugetablett).

Er også litt frustrert over at tannlegen ikke tok bryet med å si noe om smertene. Selvsagt skjønner man at det vil merkes å få satt inn regulering, men uten noen erfaring det er vanskelig å gjette på grad (lett ubehag, eller virkelig plagsomme smerter??) og varighet (et par dager, en uke, en måned??) Plagene er selvsagt individuelle, men man skulle tro tannlegen sitter med et bredere erfaringsgrunnlag enn lekfolk og kunne si noe om typiske erfaringer. Eller kanskje er saka at tannleger av prinsipp ikke er opptatt av pasientenes plager??;-)

• Liker 1

Hva er spørsmålet ditt egentlig, TS?

Anonym poster: 806b9fe004fe981109d20af5f2c3f513

Vel, jeg regner med at folk kan lese mellom linjene da, selv om folk kan glemme og legge ved et spørsmål. Det jeg lurer på er om det er en annen måte å lindre smertene på eller om det finnes andre former for smertestillende og det har jeg da fått svar på.

Ja, det kan være vondt, men det er ikke så sunt å skulle lesse på barna smertestillende ved hver eneste anledning de har litt vondt..

Når det gjør så vondt at hun ikke kan en gang tygge og har problemer med å sove om kvelden, ja da vil hun få smertestillende. Nå tar hun svært sjeldent smertestillende til vanlig, så her i huset lesser vi ikke på ungene smertestillende ved minste tegn til smerte....

Gjest gressløk

Det er dessverre få tannleger som sier ifra hvor vondt det faktisk er å få tannregulering før man sitter der med metallet i munnen. Jeg trodde aldri jeg skulle orke å spise igjen da jeg fikk min. Jeg syntes det å drikke jus var ekkelt, til og med. Trøsten er at munnen blir vandt til det etter et par dager, og i mellomtiden kan det hjelpe å spise is i små porsjoner som man suger på. Dette hjalp for min del. En annen ting som hjelper er en type "voks" som man kan sette på de skarpeste kantene. Det kan jo hende dere har fått allerede, men greit å si ifra:)

Lykke til, det blir bedre etterhvert. :) Og strammingen, den er som regel på langt nær så ille de andre gangene. :)

Annonse

Jeg har også en 12-åring som fikk på regulering mandag morgen. Hun var helt kul etterpå og dro rett på skolen, men mandag kveld ble smertene verre og verre. I går ettermiddag ble de omsider bedre, men i løpet av natta har de blusset opp igjen - nå på den andre siden av kjeven. Frustrerende, og vi erfarer også at det er begrensa hjelp i Paracet (bruker 250 mg sugetablett).

Er også litt frustrert over at tannlegen ikke tok bryet med å si noe om smertene. Selvsagt skjønner man at det vil merkes å få satt inn regulering, men uten noen erfaring det er vanskelig å gjette på grad (lett ubehag, eller virkelig plagsomme smerter??) og varighet (et par dager, en uke, en måned??) Plagene er selvsagt individuelle, men man skulle tro tannlegen sitter med et bredere erfaringsgrunnlag enn lekfolk og kunne si noe om typiske erfaringer. Eller kanskje er saka at tannleger av prinsipp ikke er opptatt av pasientenes plager??;-)

Vi fikk beskjed om at et par timer etter at reguleringen ble satt inn, så ville hun merke at tennene ville bli ømme. Og at det kan vare 3-4 dager. Men hun har da smerter i stor grad vil jeg si, når hun gråter og ikke kan spise pga smertene. Jeg håper det er litt bedre for henne i morgen, så hun ikke går hele helgen med smerter...

Ja det er ikke noe godt, husker at jeg ikke orket spise sjokolade engang! Men det går ganske fort over, tror det var vondt de første dagene og ømt et par dager til, men så gikk det greit. Var litt ekstra ømt etter stramming, men det gikk fort over.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...