Gå til innhold

Julegave til bestefar og farmor

Anglofil

Anbefalte innlegg

Da er tiden inne for julegaver, men jeg sliter veldig med å finne julegaver til min bestefar (min mors far) og farmor. De er begge mennesker som i grunn har "alt", og det blir vanskeligere og vanskeligere å finne noe til dem for hvert eneste år.

Noen som har noen tips til hva jeg kan gi?

For at dere kanskje skal kunne gi best mulig tips kan jeg jo gi litt info om dem begge, det gjør det kanskje lettere.

Bestefar er i slutten av 70-åra. Han er svært oppegående, elsker naturen og det å holde seg i form. Svømmer og trener flere ganger i uken. Elsker å reise med min "bestemor" (dvs hans kjæreste siden jeg var fem år). Bor alene i rekkehus i Oslo, er veldig glad i å prate med andre mennesker og ellers veldig sosial. Elsker å danse, lese bøker og følge med på et og annet sportsprogram. Ikke veldig glad i å lage mat, men spiser det aller meste - er flink til å prøve nye ting.

Farmor er litt over 80 år. Hun bor langt ute på bondelandet (vil ikke røpe for mye), og har bodd der alene i sin store enebolig siden min farfar døde. Kanskje litt ensom, da en del familie bor langt unna, har nok ikke så mange venner. Elsker å skravle, ser alt som går på tv. Flink til å lage mat, men orker dessverre ikke så mye lenger. Som bestefar veldig glad i mat, flink til å prøve nye ting. Ikke så veldig aktiv, men like oppegående som min bestefar - og hun elsker hagen sin. Har ikke så mange hobbyer og har ikke inntrykk av at hun leser like mye som hun gjorde før.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje en bok til bestefaren din? Om et emne han liker, eller kanskje en roman?

Hvis farmoren din liker å se på tv, så kan kanskje en serie på dvd (Downton Abbey?) være noe?

Enkle forslag, men må jo starte et sted.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir bøker til morfar hvert eneste år, noe han setter pris på da han elsker å lese. Høres ut som om det kanskje kan være noe for bestefaren din?

Til mormor gir jeg ofte kremer/parfymer o.l., pysjamas kjøpte jeg et år, øredobber, sengesett, pynt til huset (lysestaker, duker, engler, innrammet bilde av barnebarna osv) eller bøker faktisk.

I tillegg lager jeg ofte hjemmelaget konfekt/karameller som jeg legger ved for å sette et mer personlig preg på gaven :)

Håper du fikk noen tips her, hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Album med bilder av deg/dine søsken og annen familie fra du var liten og frem til nå?

- Bøker, f.eks. en bok med bilder av fjell/natur og litt historier til din bestfar?

- Noe drikkelig, konjakk eller portvin?

- Lydbøker? Evt. en enkel mp3-spiller hvor du har lagt inn lydbøker fra biblioteket på forhånd?

- Et fargerikt pyntesjal i f.eks. silke til din bestemor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med digitalt kamera og eller pc med internettkurs? Det varierer hvor interessert de eldre er, men min mormor på godt over 70 bruker internett aktivt og har digitalt kamera. Hun bruker Foto Knudsen og andre fotosider til å bestille print av bilder.

Dette er litt dyrt, men det går jo å spleise med andre familiemedlemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant noe lurt på Handysize.no og det var soppsett med kniv, børste og nett. Genialt for en som er glad i naturen. Kostet 159,-

Hvis bestemoren din er glad i tv, hva med tv-serier/film?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for alle tips, tar gjerne i mot flere hvis andre måtte ha noe å komme med. :=

Kanskje en bok til bestefaren din? Om et emne han liker, eller kanskje en roman?

Hvis farmoren din liker å se på tv, så kan kanskje en serie på dvd (Downton Abbey?) være noe?

Enkle forslag, men må jo starte et sted.... ;)

Ja, jeg tenker kanskje en bok til bestefar, spørsmålet er bare hvilken bok og hva slags type. Han har så mye, så det er neimen ikke enkelt å vite. Han er glad i politikk, samfunn og historie, så kanskje noe innenfor dette.

Downton Abbey hadde absolutt vært noe, tror jeg, eneste er at hun ikke har dvd-spiller, hvilket kanskje er en forutsetning. Jeg får høre hva hun kanskje liker å se på tv. Hun ser jo på alt, fra sport til tv-serier, skal ikke se bort i fra at hun liker noe slikt. ;)

Jeg gir bøker til morfar hvert eneste år, noe han setter pris på da han elsker å lese. Høres ut som om det kanskje kan være noe for bestefaren din?

Til mormor gir jeg ofte kremer/parfymer o.l., pysjamas kjøpte jeg et år, øredobber, sengesett, pynt til huset (lysestaker, duker, engler, innrammet bilde av barnebarna osv) eller bøker faktisk.

I tillegg lager jeg ofte hjemmelaget konfekt/karameller som jeg legger ved for å sette et mer personlig preg på gaven :)

Håper du fikk noen tips her, hehe :)

Ja, bøker er absolutt noe jeg har tenkt på. Eneste er at jeg ikke helt vet hvilken bok. :)

Ift tipsene til farmor er det nok kanskje bare pynt til huset som passer. Problemet er at hun har veldig mange ting, bilder av både meg og mannen har hun fått tidligere (blant annet i fjor), derfor vil jeg gi noe annet i år.

Hjemmelaget konfekt hadde nok passet dem begge utmerket, problemet er bare at jeg har et svært lite kjøkken det er vanskelig å få laget noe på. Jeg får tenke på det, for det er egentlig en veldig god idé. ;)

- Album med bilder av deg/dine søsken og annen familie fra du var liten og frem til nå?

- Bøker, f.eks. en bok med bilder av fjell/natur og litt historier til din bestfar?

- Noe drikkelig, konjakk eller portvin?

- Lydbøker? Evt. en enkel mp3-spiller hvor du har lagt inn lydbøker fra biblioteket på forhånd?

- Et fargerikt pyntesjal i f.eks. silke til din bestemor?

Album og bilder fikk hun i fjor (av meg, og meg og mannen, har ingen søsken). Bøker er absolutt greit å gi til bestefar, selv om han nesten "alltid" får det av meg, hehe. Konjakk eller vin passer bestefar godt, farmor drikker aldri eller lite, så hun tror jeg nok ikke det passer for. Lydbøker er det ingen av dem som liker, mest fordi de begge sliter med hørselen og synes det å ha slikt på øret bare er forstyrrende (har prøvd). Pyntesjal til min farmor er faktisk en fin idé! :)

Hva med digitalt kamera og eller pc med internettkurs? Det varierer hvor interessert de eldre er, men min mormor på godt over 70 bruker internett aktivt og har digitalt kamera. Hun bruker Foto Knudsen og andre fotosider til å bestille print av bilder.

Dette er litt dyrt, men det går jo å spleise med andre familiemedlemmer.

Bestefar har allerede kamera, som han bruker en del, ingen av dem har verken pc eller internett, og jeg har dessverre ikke lommebok til å kjøpe pc til noen av dem. Eller, bestefar har pc, en urgammel en, men uten internett. Bestefar er veldig interessert, og har prøvd gjentatte ganger med kurs, men er veldig redd for teknologien.

Har dessverre ingen andre å spleise med, siden jeg er enebarn, og mine foreldre allerede har kjøpt gave. Ellers takker jeg forslagene.

Jeg fant noe lurt på Handysize.no og det var soppsett med kniv, børste og nett. Genialt for en som er glad i naturen. Kostet 159,-

Hvis bestemoren din er glad i tv, hva med tv-serier/film?

Min bestefar er ikke glad i soppturer, men handysize.no var absolutt et must å titte innom. ;) Farmor har ikke dvd-spiller slik at hun kan se på tv-serier og film, lurer kanskje på om jeg skal gi henne det til jul. Men det kan ikke være for dyrt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Dvd spiller til farmor får du fra 300,- og blueRay fra 500,- , eller hva med en slik digital fotoramme der du lagrer en del bilder på en minnepinne til. Så kan du bytte ut bildene innimellom.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Dvd spiller til farmor får du fra 300,- og blueRay fra 500,- , eller hva med en slik digital fotoramme der du lagrer en del bilder på en minnepinne til. Så kan du bytte ut bildene innimellom.

Skal i grunn ikke bruke mer enn 200 kr på julegaver, siden det er det som er avtalen. Men vi får se hva jeg gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke besteforeldre lenger, men eldre tanter og onkler får spekepølser til jul i år. Vi skal bestille fra pølsemannen tror jeg.

Vi var tomme for ideer, og siden de har alt mulig så blir det spiselige gaver i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...