Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er vanlig utrustning når dere står på ski? Jeg er skal på Ustaoset i påsken, og skal stå på både langrenn og slalom. Dette pleier vi å gjøre hver påske, men jeg synes alltid at jeg "mangler" klær. Hva tar jeg på meg fra innerst til ytterst - og tips meg gjerne om gode merker i skiklær ol.

Gjest Anonymous
Skrevet

Når jeg går på langrennstur har jeg på meg (fra innerst til ytterst):

- Aquaduct ullundertøy fra Devold

- Tynne knestrømper i ull

- En tynn ullgenser

- Grønlandsbukse fra Fjällräven (bomull)

- Bomullsanorakk av den gode, gamle typen

- Strikkeue

- Ullvotter

- Skjerf

Dessuten bør du ha med enda en ullgenser eller fleecegenser /-jakke for å ta på deg mens du sitter og spiser appelsin og kvikklunsj. Ta den av før du begynner å gå igjen. Dersom det er ekstra kaldt, har jeg på meg enda en ullstillongs.

Jeg er en typisk på-tur-for-å-nyte-naturen-person, og ikke en på-skitur-for-å-trene-person. Skal du trene, bør du antageligvis bruke andre typer klær, men siden du spør hva du skal ha på deg, antar jeg at du ikke er noen aspirerende landslagsløper likevel. :wink:

Når jeg kjører telemark (i bakke), har jeg på meg akkurat det samme, bortsett fra at jeg bytter ut Fjällrävenbuksa med en gore-tex-bukse med seler fra Norrøna. Den holder snøen ute. Dessuten har jeg vindvotter utenpå ullvottene for å unngå at vottene blir søkkvåte, og bruker en vindtett lue (Lowe Alpine) som varmer bedre i vinden enn en strikkelue gjør.

Pass på at buksa og jakka overlapper hverandre godt og grundig - du vil ikke få masse snø oppetter ryggen hvis du går på trynet i en diger pudderhaug... :hakeslepp: *grøsse*

Merker er virkelig ikke så innmari farlig når du er ute på tur. Det som er viktig er at du bruker lag-på-lag-prinsippet (mange tynne lag heller enn få tykke. Det er luften som varmer deg!) og at du har ull (eller superundertøy - i alle fall ikke bomull) innerst mot kroppen.

Men hvis jeg skal anbefale noen merker, blir det disse: Fjällräven, Norrøna og Devold. Og hjemmestrikk...

Riktig god tur! Bakkene på Geilo er kjempeflotte! :-)

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg måtte bare understreke at lua er veldig viktig. Ikke fordi det er farlig å bli kald på ørene (det er det ikke, så lenge du ikke forfryser deg) men fordi mesteparten av varmetapet går gjennom hodet. Derfor er det lua du først og fremst skal ta av og på dersom du blir varm eller kald.

Hilsen luepolitiet... :Hehe:

Skrevet

"Superundertøy". Vegard Ullvang sokker.

Fleecejakke. Anorakk over. (Til langrenn. Alpint=Goretexjakke)

Skibukse (helst litt tykkere med seler hvis det er snakk om alpinski. Forhindrer at snø kommer opp i buksen bak på ryggen dersom jeg tryner..)

Gamasjer som dekker sprekken mellom buksen og støvlene når jeg går langrenn.

Hansker.

Ørevarmer.

Solbriller.

Jeg tar heller en ekstra genser som jeg kan ta på med under "nistepausen". Man blir fort varm og svett når man går langrenn...

Skrevet

Etter en del sesonger som gravid og med småbarn, er det blitt så som så med skigåing. De få gangene jeg har lagt ut i løypa, har jeg oppdaget meg selv i parkdressen. Ser jo f... meg ut som lettere sinnsforvirret, med guttungens lue på snei og tunga på knærne. Håper på at det om noen år kan bli en tur til Geilo på meg også! Goretex, Ullvang og fjellreven høres ut som en drøm.

Kos deg!!

Gjest Anonymous
Skrevet

Gamasjer som dekker sprekken mellom buksen og støvlene når jeg går langrenn.

Iiik! Jeg glemte gamasjer... Det er jo et must. Takk for at du utfylte meg!

Husk sittepute i sekken!

Gjest Dixie i.i
Skrevet

Vel nå går jeg desverre ikke så mye på langrenn, men når jeg er i bakken så har jeg på meg:

Ullundertøy (lang stømpebukse uten "føtter" og langermet "undertrøye") tror det er fra Devold.

Så en tynn fleace høyhalser fra Peak

Om det er veldig kaldt/vind tar jeg på meg en windstopper fleace "jakke" fra peak.

Også har jeg ytterjakke ("skalljakke" dvs ikke noe for) fra Peak.

Goretex skibukse fra Peak.

Ulvangsokker

Snowboard boots

Lange skivotter fra .... Det husker jeg ikke

HJELM :-)

Gucci Goggels :kul:

Gjest Pjusk
Skrevet
Etter en del sesonger som gravid og med småbarn, er det blitt så som så med skigåing. De få gangene jeg har lagt ut i løypa, har jeg oppdaget meg selv i parkdressen. Ser jo f... meg ut som lettere sinnsforvirret, med guttungens lue på snei og tunga på knærne. Håper på at det om noen år kan bli en tur til Geilo på meg også! Goretex, Ullvang og fjellreven høres ut som en drøm.

Kos deg!!

He-he! Kjenner meg igjen... :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...