AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2012 #1 Skrevet 24. oktober 2012 Jeg lurer på om dere med cøliaki kan fortelle hvordan dere reagerer når dere får i dere gluten? Smerter i magen? Kvalme? Anonym poster: 3b6a14c81497ceac6ebef56f6ba222cf
Gjest Rosemor Skrevet 24. oktober 2012 #2 Skrevet 24. oktober 2012 Sønnen får magesmerter og oppkast. Han blir "frisk" igjen etter å ha fått kastet opp. Datteren får kvalme og oppkast. Hun får nedsatt almenntilstand i 4-5 dager etterpå. Jeg får magesmerter og diaré. Jeg blir kraftig redusert i 3-4 uker etterpå. Reaksjonen varierer altså fra person til person.
Meridian Skrevet 25. oktober 2012 #3 Skrevet 25. oktober 2012 (endret) Like etter at jeg har fått i meg noe gluten, reagerer jeg veldig med psyken. Blir deprimert og faller helt sammen. Mister også mye energi. Fungerer rett og slett ikke så bra. Reagerer også med hudproblem. Får også litt rar mage, men det er ikke det værste for min del ... Føler meg iallfall syk og dårlig i noen dager etterpå. Må bare si at på kumelksprodukt reagerer jeg med urasjonell angst som har med vekt/tyngde, og om ting er skjevt fordelt og kan velte, å gjøre. Jeg vil også si at de fleste tror at en som går med uoppdaget Cøliaki er veldig tynn, men med meg var det heller omvendt (hadde mye vann i kroppen). Men da jeg begynte på glutenfri kosthold, ble slank/normalvektig. Endret 25. oktober 2012 av Bølle
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2012 #4 Skrevet 25. oktober 2012 Så du var en del deprimert og hadde lite energi lenge før du oppdaget du hadde cøliaki? Merker at jeg kan fort bli trist uten grunn eller av små ting, men skjønner ikke helt hvorfor jeg reagerer slik pga. jeg har det bra egentlig. Ellers så har jeg en del smerter i magen. Lurer litt på om jeg har det... Anonym poster: 6e87af1ac86151aab30ffa90943f7406
Gjest Nikee Skrevet 25. oktober 2012 #5 Skrevet 25. oktober 2012 Jeg lurer på om dere med cøliaki kan fortelle hvordan dere reagerer når dere får i dere gluten? Smerter i magen? Kvalme? Anonym poster: 3b6a14c81497ceac6ebef56f6ba222cf Jeg får smerter i magen, det er litt vanskelig å forklare konkrete smerter men jeg kjenner forskjellen på cøliakismerter og "vondt i magen". Ellers blir jeg raskt kvalm, oppblåst. Så er jeg som regel syk og dårlig et par dager etter, alt avhenger av hvor mye jeg har fått i meg. Jeg blir også utrolig sløv, og sliten dette går som regel over etter et par dager.
Meridian Skrevet 26. oktober 2012 #6 Skrevet 26. oktober 2012 Så du var en del deprimert og hadde lite energi lenge før du oppdaget du hadde cøliaki? Merker at jeg kan fort bli trist uten grunn eller av små ting, men skjønner ikke helt hvorfor jeg reagerer slik pga. jeg har det bra egentlig. Ellers så har jeg en del smerter i magen. Lurer litt på om jeg har det... Anonym poster: 6e87af1ac86151aab30ffa90943f7406 Ja, jeg husker jeg var mye lei meg og gråt. Slet en del med angst også. Orket ikke så mye og ble sett på som lat og giddaløs. Alt snudde seg da jeg begynte på glutenfri kost, og spiste mer sunt fett. Om du skal finne ut av dette, må du spise gluten helt til alle tester er tatt. Jeg vil anbefale deg Balderklinikken i Oslo. Der fikk jeg god hjelp, da det er leger som har spesialutdannelse innen ernæring som jobber der. Vanlige leger har ikke så mye greie på dette. Selv har jeg dårlig erfaring med fastlegekontoret.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2012 #7 Skrevet 26. oktober 2012 Ja, jeg husker jeg var mye lei meg og gråt. Slet en del med angst også. Orket ikke så mye og ble sett på som lat og giddaløs. Alt snudde seg da jeg begynte på glutenfri kost, og spiste mer sunt fett. Om du skal finne ut av dette, må du spise gluten helt til alle tester er tatt. Jeg vil anbefale deg Balderklinikken i Oslo. Der fikk jeg god hjelp, da det er leger som har spesialutdannelse innen ernæring som jobber der. Vanlige leger har ikke så mye greie på dette. Selv har jeg dårlig erfaring med fastlegekontoret. Det er så spennende å lese det du skriver! Jeg hadde for et par år siden skikkelig masse.."diffuse" plager. Var konstant helt sånn gjennomsyra sliten, eller utmatta er vel mer ordet. Uten at det var noen åpenbar grunn til det. Var syk (type forkjøla/influensa) hele tiden, orka knapt å jobbe. Dårlig og ustabilt humør, mye diffuse smerter i kroppen, følelse av et slags "hull" i magen, ustabil mage. Men hadde vel aldri noe direkte diare, oppkast ellersånn. Bare uvel. Følte meg syk uten å føle meg syk.(veldig frustrerene med så mange diffuse symptomer) på en rar måte. Var vel p et vis vant til at det var sånn det var. Men det ble jo gradvis litt verre. Har lenge merket reaksjon i kroppen av å spise brød, boller og kaker. Men har sjelden hatt symptomet ved å akutt måtte på do. Vet ikke helt hvorfor jeg aldri har tenkt bevisst på at det kunne være noe magesykdom. Hadde iallefall kutta brød boller og kaker pga det, men spiste jo glutenting i alt mulig annet. Dro uansett til legen med disse diffuse "jeg er så sliten og forkjøla hele tiden" plagene mine. Mageproblemene var iallefall så diffuse at jeg muligenns bare var vant til det og ikke tenkte over det. Han tenkte umiddelbart (uten at jeg nevnte noe om magen) på at det kunne være i magen problemet lå. Av mange ulike grunner så rant legebesøkene og utredninga mi ut i sanden, var til gastroskopi uten å få gjennomført det. Tok en blodprøve for cøliaki som vistnok ikke slo ut. Ble mye surr så jeg fikk ikke tatt mer tak i det, men på eget inititativ etter at legen hadde satt meg på tanken om at det kunne være noe i magen så kutta jeg gluten. Og herremingud. Klisjeen "jeg fikk et nytt liv" har aldri hatt bedre mening. Kjente forandring i løpet av et par dager. Den følelsen av å få energi av å spise har jeg aldri kjent på, følelsen av å klare seg gjennom en hel dag uten å synke sammen i utmattelse, følelsen av å sove en natt og faktisk kjenne at man har sovet. I begynnelsen var jeg ikke konsekvent nok, og spiste gluten innimellom. oG det var da jeg også merka så ekstremt godt at det var noe kroppen ikke vil ha. DA kjente jeg en mer akutt reaksjon - ikke akkurat akutt, men da merka jeg den følelsen kroppen min var vant til å ha. Om jeg spise noe så blir jeg også sånn at jeg ikke kommer meg "opp på topp igjen før det har gått hvertfall tre dager. Veldig merkelig. Høres jo ut som det er lignende det du har vært plaget med?! Syns det er så frustrerende når symptomene er diffuse samtidig som de er ganske tdydelige. Man skal jo ha akutt diare hvis man har cøliaki. Også den blodprøven som ikke slo ut. (hadde begynt å kutte litt på det tidspunktet). Hvis man skal til balderklinikken, da er det sånn at man må innta gluten for å bli testa da? Må jo ta meg noen uker fri for å klare å få gjort det da Anonym poster: 409c3634e9956f7e6ea17b5304c6a852
Gjest Nikee Skrevet 26. oktober 2012 #8 Skrevet 26. oktober 2012 Det er så spennende å lese det du skriver! Jeg hadde for et par år siden skikkelig masse.."diffuse" plager. Var konstant helt sånn gjennomsyra sliten, eller utmatta er vel mer ordet. Uten at det var noen åpenbar grunn til det. Var syk (type forkjøla/influensa) hele tiden, orka knapt å jobbe. Dårlig og ustabilt humør, mye diffuse smerter i kroppen, følelse av et slags "hull" i magen, ustabil mage. Men hadde vel aldri noe direkte diare, oppkast ellersånn. Bare uvel. Følte meg syk uten å føle meg syk.(veldig frustrerene med så mange diffuse symptomer) på en rar måte. Var vel p et vis vant til at det var sånn det var. Men det ble jo gradvis litt verre. Har lenge merket reaksjon i kroppen av å spise brød, boller og kaker. Men har sjelden hatt symptomet ved å akutt måtte på do. Vet ikke helt hvorfor jeg aldri har tenkt bevisst på at det kunne være noe magesykdom. Hadde iallefall kutta brød boller og kaker pga det, men spiste jo glutenting i alt mulig annet. Dro uansett til legen med disse diffuse "jeg er så sliten og forkjøla hele tiden" plagene mine. Mageproblemene var iallefall så diffuse at jeg muligenns bare var vant til det og ikke tenkte over det. Han tenkte umiddelbart (uten at jeg nevnte noe om magen) på at det kunne være i magen problemet lå. Av mange ulike grunner så rant legebesøkene og utredninga mi ut i sanden, var til gastroskopi uten å få gjennomført det. Tok en blodprøve for cøliaki som vistnok ikke slo ut. Ble mye surr så jeg fikk ikke tatt mer tak i det, men på eget inititativ etter at legen hadde satt meg på tanken om at det kunne være noe i magen så kutta jeg gluten. Og herremingud. Klisjeen "jeg fikk et nytt liv" har aldri hatt bedre mening. Kjente forandring i løpet av et par dager. Den følelsen av å få energi av å spise har jeg aldri kjent på, følelsen av å klare seg gjennom en hel dag uten å synke sammen i utmattelse, følelsen av å sove en natt og faktisk kjenne at man har sovet. I begynnelsen var jeg ikke konsekvent nok, og spiste gluten innimellom. oG det var da jeg også merka så ekstremt godt at det var noe kroppen ikke vil ha. DA kjente jeg en mer akutt reaksjon - ikke akkurat akutt, men da merka jeg den følelsen kroppen min var vant til å ha. Om jeg spise noe så blir jeg også sånn at jeg ikke kommer meg "opp på topp igjen før det har gått hvertfall tre dager. Veldig merkelig. Høres jo ut som det er lignende det du har vært plaget med?! Syns det er så frustrerende når symptomene er diffuse samtidig som de er ganske tdydelige. Man skal jo ha akutt diare hvis man har cøliaki. Også den blodprøven som ikke slo ut. (hadde begynt å kutte litt på det tidspunktet). Hvis man skal til balderklinikken, da er det sånn at man må innta gluten for å bli testa da? Må jo ta meg noen uker fri for å klare å få gjort det da Anonym poster: 409c3634e9956f7e6ea17b5304c6a852 tenkte jeg bare skulle kommentere dette, jeg hadde aldri akutt diare før jeg fikk diagnosen. Tvert imot slet jeg veldig med hard avføring og lignende, og alle mine blodprøver var i lang tid negative. For meg slo det plutselig veldig til da jeg hadde levd på studentbudsjett med en del pizza, nudler og lignende først da fikk jeg positive prøver på alt. Det er utrolig mange som ikke får utslag på noen ting og ikke har symptomene for å så et par år etter eller måneder få bekreftet at det er cøliaki man har.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2012 #9 Skrevet 26. oktober 2012 tenkte jeg bare skulle kommentere dette, jeg hadde aldri akutt diare før jeg fikk diagnosen. Tvert imot slet jeg veldig med hard avføring og lignende, og alle mine blodprøver var i lang tid negative. For meg slo det plutselig veldig til da jeg hadde levd på studentbudsjett med en del pizza, nudler og lignende først da fikk jeg positive prøver på alt. Det er utrolig mange som ikke får utslag på noen ting og ikke har symptomene for å så et par år etter eller måneder få bekreftet at det er cøliaki man har. Syns det er rart at det er så lite kunnskap og informasjon om dette når man prøver å finne ut av det. Symptomene er liksom bare "diare, undervektig". Og så hører man om så mange som har alle disse andre symptomene. Jeg var iallefall plaget med veldig ustabil mage. følelse av å aldri få tømt meg, samtidig som jeg måtte veldig på do, det var hardt, løst om hverandre. kom bare litt. kommer masse slim istedet. osv. (Så hyggelig med sånne detaljer a gitt:P ) Anonym poster: 409c3634e9956f7e6ea17b5304c6a852
Gjest Nikee Skrevet 26. oktober 2012 #10 Skrevet 26. oktober 2012 Syns det er rart at det er så lite kunnskap og informasjon om dette når man prøver å finne ut av det. Symptomene er liksom bare "diare, undervektig". Og så hører man om så mange som har alle disse andre symptomene. Jeg var iallefall plaget med veldig ustabil mage. følelse av å aldri få tømt meg, samtidig som jeg måtte veldig på do, det var hardt, løst om hverandre. kom bare litt. kommer masse slim istedet. osv. (Så hyggelig med sånne detaljer a gitt:P ) Anonym poster: 409c3634e9956f7e6ea17b5304c6a852 Men det må nesten til Da jeg endelig fikk diagnosen så sa spesialisten til meg, hun er ernæringsfysiolog på sykehuset at det var utrolig vanskelig med cøliaki fordi det var så utrolig mange som reagerte ulikt på gluten. Noen hadde hard avføring, andre det motsatte, andre igjen hadde ingen symptomer utenom smerter i magen.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2012 #11 Skrevet 26. oktober 2012 Men det må nesten til Da jeg endelig fikk diagnosen så sa spesialisten til meg, hun er ernæringsfysiolog på sykehuset at det var utrolig vanskelig med cøliaki fordi det var så utrolig mange som reagerte ulikt på gluten. Noen hadde hard avføring, andre det motsatte, andre igjen hadde ingen symptomer utenom smerter i magen. Men er det noen som helst måte å finne ut om man har det på utenom den helvetes gastroskopien? Og er det ingen vei utenom å faktisk dytte i seg store mengder gluten først? Anonym poster: 409c3634e9956f7e6ea17b5304c6a852
Gjest Daenerys Skrevet 26. oktober 2012 #12 Skrevet 26. oktober 2012 Mistenkte dere selv at det kunne være cøliaki? Jeg skal ta en tur til legen selv, har alle symptomene som beskrives, det bare stemmer... Årevis med jern, folat og d-vitamin mangel f.eks. Men kan man plutselig gå fra omtrent symptomfri (manglrr
Gjest Daenerys Skrevet 26. oktober 2012 #13 Skrevet 26. oktober 2012 *mangler som nevnt over, til full pakke med symptomer? For det har skjedd her. Beklager to innlegg og sikkert en feil her og der, ny mobil
Gjest taco1 Skrevet 27. oktober 2012 #14 Skrevet 27. oktober 2012 Jeg lurer også på om jeg kan ha cøliaki. Men jeg føler ikke jeg stemmer heelt inn i symptomene heller. Uansett har jeg bestilt legetime nå, så håper jeg finner ut akkurat hva det er jeg ikke tåler av maten jeg spiser
Gjest Nikee Skrevet 27. oktober 2012 #15 Skrevet 27. oktober 2012 Men er det noen som helst måte å finne ut om man har det på utenom den helvetes gastroskopien? Og er det ingen vei utenom å faktisk dytte i seg store mengder gluten først? Anonym poster: 409c3634e9956f7e6ea17b5304c6a852 Du kan ta blodprøver men de kan ofte vise negativ mens gastroskopi kan vise positivt, der får de et reelt bilde av magen din og ikke minst tarmene dine. Nei du må fortsette å spise som "normalt" gluteninnholdig kosthold frem til du har tatt prøvene, dessverre
Gjest Anonym Skrevet 27. oktober 2012 #16 Skrevet 27. oktober 2012 Jeg har ikke spist gluten på to år. Så hvis jeg skal spise det igjen for å teste meg må jeg jo ta ferie, fungerer jo ikke hvis jeg spiser det:P ;(
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå