Gå til innhold

Er det ok fysisk sett å vente til man er 35?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det nesten litt ille/ for sent * sett inn det ordet som passer best* å begynne å prøve på den aller første når man først nærmer seg 35år?

Nå tenker jeg ikke på hva du mener personlig av alder men jeg tenker mer på det fysiske.

Ta utgangspunkt i at begge parter er friske.

Hvilke forbehold bør man ta om man venter til den alderen? Hva bør man vite om på fohånd (om det er noe man trenger det da)?

Anonym poster: bff082db1e15a8492f6749d0c0b79f5a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beklager dårlig formulert innlegg..

Skrevet

Det må jo hver og en kjenne på.. Hvordan føler du deg i kroppen nå i forhold til da du var i 20 årene? Antagelig er vel ikke forskjellen så stor..?

Mange blir flinkere til å ta vare på seg selv med årene. Mange overvektige og lite sunne 22 åringer, og mange godt trente og bevisste 35-40-åringer.

Det er egentlig ikke så mye å gruble på - kroppen ordner opp selv og preparerer deg for å føde. Jeg tror den største "ulempen" med å få barn i din alder er all grublingen.

Lykke til:)

Anonym poster: 44554bc847fe34a33a8a8acc0589d88e

• Liker 1
Skrevet

Ser jeg ordlegger meg sikkert litt feil.

Det jeg mener med fysisk er rett og slett hvordan kvinnekroppen er i frohold til graviditet. Når bør man bli gravid, hvor lang tid må man forvente å bruke ( vet dette er veldig individuelt) osv.

Skrevet

Det varierer med hvor god match deg og mannen din er, tilfeldigheter, om du har gode eggløsninger. Statistisk sett vil sannsynligheten for befruktning gå ned litt, og det kan i praksis bety noen måneder lenger prøving. Men det er ikke sikkert.. Alle kan ha dårlig eggløsning i blant, og mange 22 åringer blir ikke gravide i første prøveperiode.

Så når og hvor lang tid det tar å bli gravid kommer an på mange forhold. Først når det er gått rundt et år med aktiv prøving, så er det smart å søke hjelp i helsevesenet. Om man får "panikk" før, så kan man oppsøke helsevesenet før. Også viktig å ha regelmessig sex. Det kan nok tenkes at 35-40+ generelt har et mindre aktivt seksualliv og at det i seg selv kan gjøre prøvetida lenger.

Link til et svar om prøving og alder som ble poster tidligere i dag: http://www.lommelegen.no/legesvar/sjeldne-menstruasjoner

Skrevet

Takk :)

Kjenner jeg leter litt etter argumenter for å starte prøvingen litt tidligere.. argumenter som ikke kun er basert på at jeg har lyst. Den rekker liksom ikke.

Skrevet

Ideelt sett så bør man jo få barn tidligere. Både fordi at det generelt sett er slik at yngre kropper er bedre laget for svangerskap og fordi fruktbarheten synker. Men med som alt annet så spiller individuelle faktorer inn.

Personlig så hadde jeg ikke vært villig til å vente til 35, dersom jeg hadde ubekreftet fertilitet og muligheten til å forsøke tidligere. Rett og slett fordi jeg har sett altfor mange tilfeller til at årene går forbi folk og plutselig sitter man der som evig prøver og er for gammel til både adopsjon og ivf.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg vet ikke så mye om konsekvensene for din kropp, men det er større sjanse for å få et barn med Downs syndrom når man er såpass gammel. Jeg mener også å ha hørt/lest at det er en større påkjenning for kroppen din, og kvinner over 35 år har økt risiko for spontanabort.

Endret av Gjesten
  • Liker 2
Skrevet

Biologisk sett, så er det best å få barn i 18-20 årsalderen for kvinnen.

Menn kan jo stort sett få barn så lenge de ikke er sterile/har potensproblemer.

Men å vente til man er 35 år/40 år for å få barn, synes jeg høres ut som en risikosport.

Orden på utdanning og økonomi må man da ha klart å ordne opp i før den tid

• Liker 2
Skrevet

Takk :)

Kjenner jeg leter litt etter argumenter for å starte prøvingen litt tidligere.. argumenter som ikke kun er basert på at jeg har lyst. Den rekker liksom ikke.

Det må jo være en følelse av at "dette er riktig". Og da tenker jeg spesielt på det forholdet man er i. Ikke alle ser for seg en fremtid med en man er sammen med når de er i starten av 20 årene.

Men hvorfor spør du egentlig? Det er jo opp til hver enkelt, og virker jo som du ønsker å starte tidligere. Da gjør du det:) Om du venter til 35 så går det bra for de aller fleste å få et barn da også.

Skrevet

At det er best fra 18-20 var i en tid da man spiste for å overleve og levde back to nature.. Nå er det maaaange 18-20 åringer som lever usunt, er altfor overvektige og da veier det litt opp. Dessuten er det ingen kvinner som dør av å føde barn i Norge. Vi er kommer lenger enn det, så det med risiko er ikke så relevant hvis man ellers er frisk.

• Liker 2
Skrevet

Jo, det er faktisk kvinner som dør av svangerskap/fødsel i Norge.

• Liker 2
Skrevet

Hehe, poenget er at det ikke er mange. Og akkurat det tror jeg nesten er et større problem med for unge som føder. Kroppene er ikke ferdig utviklet. Det ser man i u-land.

Svangerskapsforgiftning er alvorlig, men det skjer uavhengig alder.

Skrevet

Ikke mange. Nei. Men det er flere enn ingen, som var din påstand. Og for de 3-4 pr 1000 det rammer, så tenker jeg nok at det er 3-4 for mange.

Det er iallfall ikke et stort problem med at barn føder barn, som man kan se i u-land. Tross alt er ikke voldtekter av 10-åringer med påfølgende svangerskap noe som skjer hyppig her.

• Liker 2
Skrevet

Ikke mange. Nei. Men det er flere enn ingen, som var din påstand. Og for de 3-4 pr 1000 det rammer, så tenker jeg nok at det er 3-4 for mange.

Det er iallfall ikke et stort problem med at barn føder barn, som man kan se i u-land. Tross alt er ikke voldtekter av 10-åringer med påfølgende svangerskap noe som skjer hyppig her.

Og disse 3-4 av 1000 er 35-40 åringer?;) for det vet du? Når/hvis noen dør kan det være av alle mulige feil med kvinnen - alt fra hjertefeil til innvendig revning med påfølgende blødning. Et tiår er ikke utslagsgivende for det. Av de få i min personlige krets som har opplevd alvorlige komplikasjoner var en 22 åring der livmoren revnet og det ble krafig blødning.

Hvor i all verden kom voldtekter inn i bilder?! Vi snakker om biologi, ikke sant? OM en 13-14 åring føder barn ser man større fare for komplikasjoner enn hos en 40 åring eller 35 åring for den saks skyld.. Det vises i land der det fødes barn både av 13 åringer og 40 åringer.

Skrevet

Om man er i et stabilt forhold som har vart en stund og begge ønsker barn tenker jeg det er ganske risikabelt å vente til man er 35.

Prøvetiden kan drøye ut uansett alder selv om begge er helt friske, og man må regne med noen "buffermåneder" som går bort i diverse ting(man var syk/bortreist etc og fikk derfor ikke hatt sex rundt EL).

De fleste må nok regne 1-2 år; og heller anse seg som heldige om det går kjappere.

Så orker man ikke nødvendigvis å ha to tette barn, og da vil man kanskje ha muligheten til å vente 2-3 år før man prøver på nr.2.

Om man da ikke får det til å klaffe på egenhånd trenger man jo eventuelt hjelp, og da må man utredes etc - det tar selvsagt endel tid; og dette er først etter man har prøvd ett år.

Så kan det hende man overhodet ikke kan få barn, ei heller med hjelp; og da ønsker man kanskje adoptere; noe som tar ganske så mange år - om man blir godkjent.

Totalt sett snakker vi jo ganske mange år her om man ikke kan få barn på egenhånd, og skal forsøke ulike metoder underveis.

Jeg er nå 31, og vi har iallefall tenkt at vi ikke tar sjansen på å vente lengre da vi ønsker to barn.

Risikoen ved å vente er jo tross alt at man aldri får barn, og det synes iallefall vi en en for stor risiko å ta når vi ikke har tungtveiende grunner. Gitt at man ønsker barn og er i et stabilt og solid forhold, selvsagt.

• Liker 1
Skrevet

Og disse 3-4 av 1000 er 35-40 åringer? ;) for det vet du? Når/hvis noen dør kan det være av alle mulige feil med kvinnen - alt fra hjertefeil til innvendig revning med påfølgende blødning. Et tiår er ikke utslagsgivende for det. Av de få i min personlige krets som har opplevd alvorlige komplikasjoner var en 22 åring der livmoren revnet og det ble krafig blødning.

Hvor i all verden kom voldtekter inn i bilder?! Vi snakker om biologi, ikke sant? OM en 13-14 åring føder barn ser man større fare for komplikasjoner enn hos en 40 åring eller 35 åring for den saks skyld.. Det vises i land der det fødes barn både av 13 åringer og 40 åringer.

Altså, du er fullstendig på bærtur i forhold til diskusjonen, så jeg foreslår at du oppretter egen tråd med dine fordommer mot eldre mødre og så lar vi denne holde seg til tema.

Skrevet (endret)

De fleste må nok regne 1-2 år; og heller anse seg som heldige om det går kjappere.

Det er vel rundt 80 % som blir gravide på egenhånd innen 12 mnd, om jeg husker korrekt. Iallfall i nærheten. Stemmer ikke det omtrentlig når 1 av 6 trenger hjelp?

Endret av Silfen
Skrevet

Alle jeg kjenner som har prøvd å bli gravide (første og fler gangsgravide for den del) over 35 år,ble det innen et år.

Skrevet

Det er vel rundt 80 % som blir gravide på egenhånd innen 12 mnd, om jeg husker korrekt. Iallfall i nærheten. Stemmer ikke det omtrentlig når 1 av 6 trenger hjelp?

Nå er sikkert ikke tallene 100% valide, men det sier at 75% blir innen ett år, og etter 2 år har det steget til 90%.

Men fruktbarheten senkes visstnok gradvis etter fylte 30 - og spesielt etter fylte 35, selvsagt avhengig av forutsetningene man har. Dette vet man jo sjeldent på forhånd for man har prøvd en stund og eventuelt vært til utredning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...