Gå til innhold

Hjelp meg å lære å vaske klær! Flau.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pokker altså, det er noe jeg gjør feil, og dere flotte mennesker på kvinneguiden må belære meg!

Kjøpte meg en ny vaskemaskin som har.. en del flere funksjoner enn det gamle dråget som bare hadde på og av knapp, og lykkehjul ellers. Men klærne i gamle dråg ble jo renere enn i denne splitter nye!

Jeg har en funksjon som heter Daily wash, det er 30 og 40 grader. Det tar ikke lange tiden, ca en time. Så har jeg bomullsvask som er fra 40 til 90 grader. Om man ikke tar "cotton rapid" så varer den bomullsvasken i FEM TIMER... det merket jeg da jeg skulle koke noen handklær på 90, vasken ble aldri ferdig.

Jeg lurer på, bør jeg vaske alle klær på cotton rapid som varer i ca 2 timer, eller cotton som varer i 5 timer, i stede for daily wash som vasker i 1 time?

Det som er problemet er at klærne mine lukter svette ganske fort etter vask.. Ei venninne lånte en genser en gang, da jeg fikk den tilbake hadde hun vasket den, og den brukte jeg LENGE før det begynte å lukte av den, men når jeg vasket den på daily wash så lukter den ganske fort igjen egentlig..

Så bør det vaskes lenge som feks 2 eller 5 timer?

Anonym poster: ee89f832f0e530d632bcb46437fe6274

Videoannonse
Annonse
Skrevet

5 timer hørtes uhyre lenge ut, det kan da ikke være normalt? Må jo bruke ekstremt mye vann og strøm!? Jeg har desverre ikke så mye peil på vaskemaskiner, men helt sikkert mange her som har det :)

Skrevet

Hvilken vaskemaskin har du?

Anonym poster: e304eeef0baf899ab889e0726c040940

Skrevet

90 graders program er generelt ganske lange, selv om fem timer virker litt i overkant... Jeg regner med at bomullsvask på 40 grader ikke varer like lenge? Hvilket merke er det, forresten? Min maskin (Electrolux) bruker 1 time og 40 minutter på et standard bomull 40 grader, men jeg har mulighet til å stille tiden både opp og ned i flere trinn.

Skrevet

Det er dessverre ikke en maskin jeg har noe erfaring med, så der er det vanskelig for meg å si noe om tid på programmene. Men jeg tipper at den bruker maks to timer på vanlig 40 grader, ellers vil jeg nesten tro det er noe galt med den.

Du sier at klærne dine lukter fort, er det når du bruker daily wash eller uansett? Har du forsøkt å kjøre dem på vanlig bomullsvask, eventuelt bomull hurtigprogrammet, og se om det er noe som helst forskjell? Er det forskjell i lukt på bomullsklær og syntetiske klær, og bruker du tøymykner?

Skrevet (endret)

Sjekket litt raskt rundt på nettet, fant dessverre ingen bruksanvisning som ikke kostet noe, men i følge whirlpools svenske sider tar et standard 60 graders bomullsprogram 140 minutter. Så et 40 graders program vil nok bruke under to timer. Jeg ville nok forsøkt å bruke vanlig bomullsprogram på de klærne du føler lukter, og sett om det bedrer seg :) Og prøv å droppe tøymykner, om du bruker det, det kan gjøre at klærne lukter fortere!

Edit: jeg fant bruksanvisningen etter å ha slått på hjernen ( :icon_lol: ), men der stod ingenting om hverken programmene eller tidsbruk. Der var altså lite hjelp å få.

Endret av Thorn
Skrevet

Dersom du lar klærne ligge imaskina en stund før du henger de opp lukter de skikkelig ekkelt/surt (gjerne minne om svette også).

Du fikk sikkert med en bruksanvisning med maskina di? der bruker det å stå hva du bør vaske klær og sengetøy på til vanlig. Ekstra lange eller korte program til spesielle ting er også beskrevet i denne.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Enkelte maskiner har økonomiprogram. Disse tar ofte litt lengre tid enn normalprogrammene ;)

Har desverre ingen kjennskap til din maskin.

Skrevet

Jeg bruker aldri tøymykner, og klærne lukter når jeg bruker daily wash, jeg har nå lett som en gal i papirer og funnet en slags bruksanvisning,her skal jeg liste opp det som står:

bomull 95 grader 2 timer

bomull** 60 grader 4 timer

bomull** 60 grader 2,5 timer

bomull 40 grader 2,45 timer

bomull** 40 grader 2,30 timer

bomull hurtig 60grader 2,30 timer

Syntetisk 40grader 1,15 timer

Dagligvask 40 grader 1 timer

finvask 30 grader 45 MINUTTER

hurtigvask 30grader 30 MINUTTER

ULL 40grader 45 MINUTTER

Håndvask 40grader 40 MINUTTER

Men som dere ser, de øverste er forskjellige grader av bomull, jeg forstår ikke hva jeg skal trykke på maskina for å få en 60graders vask på 2,20 timer, og ikke 4 timer, tok feil, det tok ikke 5 timer, men 4 osv....

pokkers maskin..

Anonym poster: 10696ef2b868608f1782493c54eeb334

Skrevet (endret)

Haha, jeg klarte ikke å gi slipp på denne jeg, og se hva jeg fant! Programanvisning med skjema for tidsbruk! Ikke at jeg ble mye klokere, siden det står oppgitt to timer på 95 graders program og fire timer på 60 graders program... Men hvis den bruker fem timer på et 95 graders program hadde jeg faktisk klaget på den. Ikke at det var det du spurte om...

Edit: slo av hjernen igjen... Føler at jeg burde klare å svare på hvordan du får et kort 60 graders program, siden det selvfølgelig ikke er syntetisk 60 grader. Blir helt flau over meg selv... Kan det være at maskina selv veier tøyet og beregner tiden ut i fra det? Har ikke funnet noe informasjon om det i bruksanvisninga, og det virker litt rart på en maskin til 3000, men andre forslag har jeg ikke...

Endret av Thorn
Skrevet

og de stjernene betyr dette:

*for å redusere tempraturen på vannet, vil det tilføres noe kaldt vann ved slutten av hovedvasken før vannet pumpes ut

**referanse programmer for Energy etiketten.

Skrevet

Haha, jeg klarte ikke å gi slipp på denne jeg, og se hva jeg fant! Programanvisning med skjema for tidsbruk! Ikke at jeg ble mye klokere, siden det står oppgitt to timer på 95 graders program og fire timer på 60 graders program... De 140 minuttene som er oppgitt på whirlpool.se gjelder tydeligvis syntetisk, og ikke bomull. Men hvis den bruker fem timer på et 95 graders program hadde jeg faktisk klaget på den. Ikke at det var det du spurte om...

taaaaakk!!! det er det jeg fant til slutt jeg også, gravde det frem fra en haug papirer, men jeg bare skrev det kjapt opp.

Og jeg klarte å skrive feil i åpningsinnlegget, den brukte 4 timer på 60, IKKE 90, som jeg klarte å skrive, er ikke så god med tall!

Skrevet

taaaaakk!!! det er det jeg fant til slutt jeg også, gravde det frem fra en haug papirer, men jeg bare skrev det kjapt opp.

Og jeg klarte å skrive feil i åpningsinnlegget, den brukte 4 timer på 60, IKKE 90, som jeg klarte å skrive, er ikke så god med tall!

Ok, da vet vi ihvertfall at det er riktig at den bruker så (utrolig) lang tid på programmene. Spørsmålet da er hvordan du får et kortere program. Var maskina full da den brukte fire timer på programmet? Ser at det står 2,5 kilo på det korte programmet, men jeg finner ingen knapp for halv maskin eller lignende på den tegningen. Så mitt eneste forslag er at den beregner tid ut i fra hvor mye tøy som er i maskina, kan det stemme, tror du?

Jeg har forresten et tips til ang det med lukt: bruk lite vaskemiddel, og kjør ekstra skylling på tøyet. Veldig mange bruker altfor mye vaskemiddel, og rester som blir liggende igjen i klærne kan begynne å lukte vondt ganske raskt.

Skrevet

Ja, det må jo rett og slett være det at den beregner litt vekt selv? Tror ikke at handklærne mine veide nok til at det ble litt kort program, for å si det sånn.

Finner ingen slike knapper jeg heller, begynner å grue meg til å vaske klær, tror det eller ei, jeg liker det egentlig, hehe.

Tar alltid ut klærne med en gang og vasker med lite vaskemiddel, vasker med SENSETIVE allergivaskemiddel også, men det har vel ikke noe å si.

Skal prøve meg frem!

TUSEN TAKK FOR ENGASJEMENT OG SVAR, HERLIGE DERE ER :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...