Gå til innhold

Pasta carbonara oppskrift?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har prøvd en del enkle oppskrifter som jeg har funnet på nettet, men føler ofte at det bare blir spaghetti og bacon i matfløte.

Hvordan får jeg det til å bli en litt tykkere saus?

Har:

Spaghetti

Bacon

Matfløte

Sopp

Løk/Purreløk/Hvitløk

Og egg og mel...

Noen som har en god oppskrift eller gode tips?? :)

Anonym poster: d4a6cd96df45b04b623285ce4e35eab6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp: dropp fløten, det skal ikke være det i ekte carbonara. carbonara er det vi tenker på som saus, men koagulert egg.

når det er sagt så pleier jeg å ha i bittelitt fløte selv, kanskje 1 ss per eggeplomme. blander dette med revet parmesan og masse nykvernet pepper. også steker jeg baconet med litt hvitløk. slår av pastavannet, har pastaen tilbake i kjelen, og rører inn Bacon og eggeblanding til det har stivnet litt (men før det klumper seg) topper med litt mer revet parmesan og masse mer nykvernet pepper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å først koke pastaen og så helle av vannet.

Etterpå tar jeg en bitteliten skvett fløte og en boks tine kremost (den med peppersmak).

Så rører jeg rundt til kremosten har smeltet før jeg blander inn noen eggeplommer og tilsetter bacon og smaker til med pepper og salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å først koke pastaen og så helle av vannet.

Etterpå tar jeg en bitteliten skvett fløte og en boks tine kremost (den med peppersmak).

Så rører jeg rundt til kremosten har smeltet før jeg blander inn noen eggeplommer og tilsetter bacon og smaker til med pepper og salt.

Men nå har jeg ikke sånn smøreost, desverre :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner med å steke bacon i små terninger. Sett til side. Kok opp grønne erter. Sett til side. Kok pasta. Jeg pleier å bruke båndpasta. Sil av og sett til side.

Stek løk og hvitløk blank i litt olje i en gryte. Putt oppi ferdig stekte baconbiter og ferdig kokt pasta.Fyll på med fløte. Smuldre inn en kyllingbuljongterning. Bland inn 2 sammenpiskede eggeplommer. Ta oppi revet parmesan. La deg nærme seg kokepunktet men ikke la det koke. Se til at buljongen er helt smeltet.

Legg i ertene. Smak til med salt og pepper.

Når det gjelder tykkelse på sausen så er det bedre å være litt forsiktig til å begynne med og heller ha i mer fløte etterhvert slik at du får den tykkelsen som du ønsker. Jeg pleier å begynne med ca 3 dl, men det er jo avhengig av hvor stor porsjon du lager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Carbonara er superenkelt, og godt.

Men skal du lage det som heter Pasta Carbonara, bruker du ikke fløte (eller erter eller løk eller hvitløk osv.)

Pasta alla Carbonara består av pancetta (eller bacon), eggeplommer, pasta, pepper, parmesan. Ikke noe mer. Eller mindre.

Alt annet gir en annen rett ;-) Som sikkert smaker kjempegodt, men som altså ikke er carbonara...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja la oss kalle det pasta i FLØØØØTESAUS da. :lol::sikle:

Det jeg gjorde var at jeg satt på spaghettien. Så stekte jeg soppen, deretter baconet, deretter løk og hvitløk. Så hadde jeg sopp og bacon tibake igjen i pannen sammen med purreløk. Og så fikk det stå og godgjøre seg.

Så tok jeg ett egg + 1 eggeplomme og litt matfløte og pisket sammen med revet ost.

Så helte jeg av spaghettien og skylte den raskt i kaldt vann for å stoppe kokingen. Deretter hadde jeg spaghettien tilbake igjen i pannen og hadde oppi fløte/egg/osteblandingen. Rørte godt rundt, hadde oppi mye ferskvernet pepper. Tok spaghettien på fat og hadde oppå bacon/sopp/løkblandingen.

Ble kjempegodt!!

Passet på at det ikke ble for mye matfløte og at jeg ikke brukte for mye av fløte/egg/osteblandingen.

Takk for alle tipsene :)

-ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest17

Jeg tar ett par eggeplommer som jeg pisker lett sammen med masse finrevet parmesan og sort pepper. Koker pastaen til den er nesten ferdig. Steker bacon i stekepanna med ett fedd hvitløk som jeg bare skviser lett og fjerner etter jeg synes det har blitt nok smak. Har panna av varmen og har i spaghettien og eggeblandingen. Rører til blandingen tykner over veldig lav varme, må ikke bli eggerøre! Anretter og har på enda mer parmesan og pepper :-)

Edit: Skulle stå eggeplommer, ikke egg.

Endret av delirious
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar ett par eggeplommer som jeg pisker lett sammen med masse finrevet parmesan og sort pepper. Koker pastaen til den er nesten ferdig. Steker bacon i stekepanna med ett fedd hvitløk som jeg bare skviser lett og fjerner etter jeg synes det har blitt nok smak. Har panna av varmen og har i spaghettien og eggeblandingen. Rører til blandingen tykner over veldig lav varme, må ikke bli eggerøre! Anretter og har på enda mer parmesan og pepper :-)

Edit: Skulle stå eggeplommer, ikke egg.

:-) Sånn skal retten være for å kalles Spaghetti alla Carbonara.

Omtrent nøyaktig samme fremgangsmåte her. Jeg bruker også bittelitt av kokevannet fra pastaen, synes det gjør eggene enklere å håndtere.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carbonara er superenkelt, og godt.

Men skal du lage det som heter Pasta Carbonara, bruker du ikke fløte (eller erter eller løk eller hvitløk osv.)

Pasta alla Carbonara består av pancetta (eller bacon), eggeplommer, pasta, pepper, parmesan. Ikke noe mer. Eller mindre.

Alt annet gir en annen rett ;-) Som sikkert smaker kjempegodt, men som altså ikke er carbonara...

I Italia får en ofte pecorino i stede for parmesan i carbonaraen. Jeg synes det er bedre, men dessverre nesten ingen som selger det her hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...