AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2012 #1 Skrevet 24. oktober 2012 Besteforeldrene mine har mye penger de ikke bruker selv og det virker som de driver å sper ut arven. Pappa har fått nytt bad og vi tre barnabarna fikk en stor sum hver i fjor sommer. SIden den sommeren har jeg mottatt 1000 kr i måneden av de. Fikk også penger til iphone i sommer rett før bursdagen min. Men fikk likevel 500 kr i bursdagsgave noe som er tradisjon. De to søskene mine fikk også 500 kr i bursdagsgave, men har ikke fått med meg at de har fått noe mer. Jeg er student så jeg tror det kommer av det. De virker å sette pris på god utdannelse. Men likevel undrer det meg at jeg får dette og ikke søskene mine. Det er jo ikke slik at de ikke har råd til å gi de en tusenlapp i måneden også. Skal sies at den ene søskenet mitt fikk 10 000 til barnevogn da hun ble mamma og sønnen hennes har fått litt gaver nå og da. Men jeg er fortsatt litt usikker på om det veier opp. Snakket litt med pappa om dette og han mente at jeg i alle fall ikke skulle skjule dette ovenfor søskene mine, noe jeg heller ikke har gjort. Når de spurte hvor jeg hadde fått iphonen fra sa jeg det slik det var. Men den tusenlappen jeg får fast i måneden har jeg ikke fortalt om. Har fortalt noen ganger at jeg har mottat pengene, men tror ikke de har fått med seg at dette er noe som skjer hver måned. Jeg er også avhengig av den ekstra inntekten i måneden, budsjettet mitt går akkurat rundt. Kjøper kun klær på salg 2-3 ganger i året. Dette vet ikke besteforeldrene mine noe om og de tror jeg bruker det på noe fint. Hun sier i alle fall det i telefonen hver gang jeg snakker med henne. "Kjøp deg noe fint for pengene da". Men de går alltid til regninger. Problemet mitt er at jeg synes dette er litt ekkelt. Er dette forskjellsbehanling eller kan dette unnskyldes med at jeg er student? Jeg har jo ikke blitt tvunget til å studere, det er mitt eget valg. Anonym poster: 37e72bdc7622619b0b991411a448eaae
Gjesten Skrevet 24. oktober 2012 #2 Skrevet 24. oktober 2012 Jeg synes egentlig det høres greit ut, med tanke på at de andre har fått barnevogn og gaver. Det høres i alle fall ikke ut som om de mener å forskjellsbehandle, men heller at de gir dere gavene på forskjellige måter tilpasset deres individuelle behov. 3
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2012 #3 Skrevet 24. oktober 2012 For det første må jeg påpeke at det er fint at du er bevist rundt temaet. Men høres ikke ut som du skal bekymre deg, de ønsker nok å bidra der de ser behovet. Mulig du får mer nå enn andre, neste gang kan det ha snudd. For alt du vet kan det være de stikker penger til de andre også uten at du vet det Hadde det derimot vært slik at bare du fikk, eller en ikke fikk ville saken stilt seg anderledes. Som mine besteforeldre som spanderte tur på alle til varmere strøk, foruten om meg... Det var ett slag i magen kan du si, men alle må jo prioritere sine penger som de vill. Anonym poster: 35dc143a9a1d9145c9ae54d99dc481af
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2012 #4 Skrevet 24. oktober 2012 Da har jeg garantert forskjellsbehandlet mine unger. De får i forhold til behov og livssituasjon. Jeg har snakket med de om at nå trenger den ene litt støtte og en annen gang er det den andre. Over tid så blir det nok rimelig jevnt fordel. Anonym poster: de95a8ea08d50af42a7a146d6b6e2e37 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2012 #5 Skrevet 24. oktober 2012 Jeg synes det høres ut som besteforeldrene dine gjør gode valg. For meg hadde det blitt mye mer feil om man måtte gi det samme til alle samtidig. Mine foreldre har gjort noe av det samme overfor meg og mine søsken. Vi har fått etter behov. Søsteren min fikk dekket husleien på studenthybelen sin gjennom hele studietiden sin. Hun var heldig og fikk bo billig sånn at foreldrene våre hadde råd til det. Selv bodde jeg en del dyrere da jeg var student, og lenger borte hjemmefra. Jeg fikk ofte overføringer for å spe på økonomien og jeg fikk flybilletter til å komme hjem flere ganger i året, men jeg fikk ikke dekket hele husleia. Jeg fikk også en interrailferie i gave, mens søsknene mine (som ikke liker å reise) har fått andre ting de har hatt lyst på til andre tidspunkter. Helt pinlig nøyaktig likt blir det jo ikke, og det er heller ikke nødvendig. Problemer oppstår når ting blir fryktelig skjevfordelt. Som hvis advokatdatteren med en administrerende direktør til ektemann får tusenvis av kroner hver mnd fra bestemor mens studenten som lever på nudler og spagetti kun får en par ullsokker til jul. Ok, jeg setter det liiiitt på spissen Men jeg synes ikke det høres ut som forskjellsbehandling hos dere, i hvertfall ikke på den negative måten. Forskjellsbehandling (etter behov) er jo helt naturlig og faktisk mye mer rettferdig enn om man hele tida skal behandle folk helt likt. Anonym poster: ee59993c2e6b85fd37a89b29e39d7b93
Sol79 Skrevet 25. oktober 2012 #6 Skrevet 25. oktober 2012 Søstra mi fikk også penger av vår grandonkel som vaf som en bestefar å regne da hun studerte. Jeg gikk på videregående og bodde hjemme, så jeg reagerte overhodet ikke på at hun fikk penger som jeg ikke fikk. Hadde hun fått en iphone hadde jeg antagelig blitt muggen, for det er en luksusting du virkelig ikke trenger.
LittleJ Skrevet 25. oktober 2012 #7 Skrevet 25. oktober 2012 Så lenge dere alle får litt penger iblant til ekstrating, feks. telefon og barnevogn, ser jeg ikke problemet med at du som student får en 1000lapp i mnd. De kommer sikkert til å få det samme!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå