Gå til innhold

Alternativer for pasta, potet, ris og brød?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har merket i det siste at jeg blir skikkelig dårlig i magen av å spise matvarer som pasta, ris, potet og brød. Det kjennes liksom ut som om jeg ikke er helt mett, og går på do kjempeofte. Lurer derfor på om noen av dere vet av matvarer som kan erstatte disse?

En vanlig dag med mat for meg ser nå ca slik ut:

Frokost: 2 brødskiver med skinke

Mellomåltid: frukt (gjerne eple eller banan)

Lunsj: 2 rundstykker med ost eller leverpostei

Mellommåltid: frukt

Middag: det som blir servert hjemme. Går som oftest i kylling, annet kjøtt, fisk og andre ting.

Kvelds: en yoghurt med müsli eller frukt.

Har prøvd meg på knekkebrød istedet for vanlig brød, men blir rett og slett ikke mett. Må spise sånn 5 knekkebrød for å kjenne metthetsfølelsen...

Håper noen kan hjelpe meg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Brød: Bak selv, oppskrifter uten hvetemel pleier å funke fint. :)

Potet: Masse grønnsaker. Jeg syns poteter smaker vondt, så jeg spiser alltid abnorme mengder grønnsaker i stedet.

Ris: Jeg bruker av og til shirataki ris (kjøpes på iHerb) dersom det er retter som -må- ha ris, ellers blir det grønnsaker i stedet.

Pasta: Zucchini/squash eller shirataki pasta. :) Funker som bare det.

Skrevet

Brød er ikke særlig mettende, i alle fall ikke de aller fleste brødtypene der ute. Før spiste jeg svære mengder med brød hver dag på skolen, og til og med da kjempet jeg mot sulten. Det hjelper utrolig mye å droppe brød og lage salater istedenfor, da alltid med en eller annen proteinkilde, f.eks. kylling, kjøttdeig eller til og med egg. Brød smaker ikke særlig godt uansett, gjør det? ;) Tar litt lenger tid å lage lunsj hver dag, men det er ikke vanskelig.

Jeg spiser poteter, men tar mye mindre enn jeg gjorde før. Handler ikke om lavkarbo akkurat, men poteter smaker kun godt blandet sammen med mye saus. Men ris, det liker jeg!

Skrevet

Nei, når du sier det, så er det enten mettende eller særlig godt, jeg har bare alltid hatt det som en vane, hehe :) Jeg synes forøvrig poteter og ris er kjempegodt, er bare det at jeg blir fryktelig dårlig av det.

Salat er jo genialt til lunsj, må vel bare bli flinkere til å gidde å lage det. Kanskje lurt å lage på kvelden slik at jeg bare tar den ut av kjøleskapet på morgenen :)

Skrevet

Er det jeg gjør, lager om kvelden og tar ut om morgenen. Behøver ikke være komplisert heller, noen ganger blir det bare to kyllingfileer og en avokado. Andre ganger blir det full tacosalat med mange forskjellige typer grønnsaker. Andre ganger bare rester fra dagen før. Når man blir lei av "vanlige" salater finnes det mange ulike oppskrifter på nettet, f.eks. brokkolisalat med litt bacon. :)

Veldig godt! Mange av vennene mine tvinger nesten i seg skiven, jeg har sluttet helt med brød nå. Det er en enkel vane, men er ikke så vanskelig å komme seg ut av den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...