Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I høst fikk jeg valget om en stilling jeg hadde lyst på eller begynne på høgskole. Jeg vurderte lenge og veide for og imot hva jeg skulle ta. Å endte opp med å velge skole, iom at det er på dagtid - forhold til stillingen som også er på kveldstid (jeg er alenemor) Spurte venner og familie, og alle rådet selvsagt at skole er det lureste valget.

Så begynte jeg da, ikke akkurat supermotivert. Linja jeg hadde valgt var 10 ganger kjedeligere enn hva jeg hadde trodd. Så nå sitter jeg her, har knapt åpnet skolebøkene siden august, og eksamen sniker seg innpå. Jeg har mistet alt som heter motivasjon og angrer skikkelig på at jeg heller ikke valgte jobben.

Hvordan blir det med lånekassen og sånt om jeg slutter? prøvde å snakke med rådgiver, men ho virka jo helt fjern. Hva skjer om jeg prøver men stryker på eksamen? Har 3 nå før jul.

Tenkte kanskje å søke på noe annet til høsten, men det er liksom ingen linjer som frister på den skolen her i bygda. Og flytte er litt uaktuelt atm.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du slutter uten å ta eksamen må du betale tilbake studielånet du har fått, det samme gjelder om du stryker på eksamen. Om du tar eksamen før du slutter og står, så blir en del av det omgjort til stipend som du slipper å betale. Anbefaler på det sterkeste å prøve å ta eksamen, du har ingenting å tape på det, men noen tusen å "vinne".

Skjønner at det er vanskelig å fortsette uten motivasjon, og du har sikkert allerede tenkt på det, men studier kan være kjedelige uansett hva man velger, så du burde tenke mer på hvordan du ser for deg yrkeslivet med denne utdannelsen enn akkurat hvor kjedelig studiet er. Hvis yrkeslivet heller ikke frister så ville jeg sluttet, hvis yrkeslivet etter utdannelsen fortsatt virker fristende så ville jeg tatt en runde med meg selv og se om det er noe motivasjon å hente noe sted..

• Liker 1
Skrevet

Om du stryker vil du ikke få noe omgjort til stipend av lånekassen, alt blir lån. Det er viktig at du sier i fra til lånekassen om du slutter, slik at de kan stoppe utbetalingene dine. Du vil bare angre på at du har hatt studelån uten å få noe igjen for det...

Jeg synes du skal prøve å ta deg selv i nakken for å fullføre dette semesteret. Da har du faktisk de 30 stp og du vil få omgjort det du kan til stipend. Så vidt jeg tolker det ut i fra innlegget ditt så har du ikke noe annet å gå til akkurat nå. Da kan du like så godt åpne skolebøkene.

Om det ikke er noen studier som frister, og det er klin umulig for deg å flytte så står du igjen med det å søke jobb eller ta fjernstudier (nettstudier).

Anonym poster: 38c656884cc3a6e445130159d621550b

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar :)

Jeg skal prøve å ta nakketak å prøve ihvertfall.. sant som dere sier, jeg har ikke noe annet å gå til nå om jeg slutter, bare en ekstrahjelp jobb. Det er ikke akkurat noe å leve på. Nei jeg får bare prøve, å stryker jeg, så har jeg ihvertfall prøvd, litt..

Skrevet

Er like greit å prøve å fullføre, og bestå eksamen slik at du slipper å betale tilbake alt av stipendet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...