Gå til innhold

Snøsåler - for tidlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. :)

Jeg tenkte å prøve snøsåler på hesten i år, siden vi har såpass mye problemer klabbing på vinteren. Hesten skal skoes nå om rundt en ukes tid, er det for tidlig å sette på snøsåler nå, bør jeg vente til neste skoing? Hørt at snøsåler kan minske lufttilgangen til hoven (skal ikke ha plate, men den hovformede), er det noen som har brukt snøsåler og har noen tips å komme med? :)

Anonym poster: a5f85041d81b7ae6f2b20e42e8bfc983

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns ikke det er for tidlig å sko med hovgrip nå. Når du skal sko igjen neste gang så er det vel rundt juletider, og da er det stor sjanse for at det har snødd i mellomtiden.. Har brukt hovgrip i alle år selv, og har bare gode erfaringer. Veldig deilig å slippe klabbinga asså!

• Liker 1
Skrevet

Syns ikke det er for tidlig å sko med hovgrip nå. Når du skal sko igjen neste gang så er det vel rundt juletider, og da er det stor sjanse for at det har snødd i mellomtiden.. Har brukt hovgrip i alle år selv, og har bare gode erfaringer. Veldig deilig å slippe klabbinga asså!

Takk for svar! :)

Ja, pleier å sko hver 6-8 uke, så nestegang blir en eller annen gang i midten/slutten av desember tenker jeg.

Det virker utrolig deilig å slippe å ta med hovkrok hver eneste gang man skal på utsiden av døren, å måtte hoppe av hesten for hvert tredje steg. :gjeiper:

Men samtidig vært litt nervøs for om det kan gå ut over kvaliteten på hoven, samt om det er for tidlig nå ift at det enda ikke er snø, om det kan kile seg stein o.l innunder osv.

Men igjen, takk for svar! :)

Skrevet

Jeg har alltid brukt det, og MÅ bare, for hesten min har så dype høver, og spesielt på frambeina får hun stylter med det samme hun går i myksnøen. Kommer jo litt an på hvor i landet du bor, om det er forventa at det kommer snø snart eller ikke. Jeg har fortsatt sommersko på min, så håper det ikke har tenkt å lave ned med det første!

Jeg har hatt litt problemer med White Line Desease, men det virker som kommer både med og uten hovgrip nå som det er så innmari sølete ute, så må nesten ta det uansett. Noen år har jeg bare hatt hovgrip foran, men i fjor hadde jeg på alle beina.

Hatt hesten i 15 år og hun har ikke fått noe dårligere hovkvalitet av å bruke det. Verre om hun skulle dette og brekke noe pga snøstylter!

• Liker 1
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Mye heller snøsåler for tidlig en for sent. Ja hoven får ikke samme tilgang til luft og det blir bakterier bak. Så man burde egentlig være flink med å spraye jodoppløsning eller blåspray i høvene med jevne mellomrom, for å ta knekken på bakteriene i hoven.

Men heller det, enn vridde kodeledd og fare for bein og liv ved å gå på snøstylter.

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar belle gunnes og rainbow81. :)

Da tror jeg at jeg kjøper snøsåler til neste skoing, smeden min er heldigvis flink på å si i fra om han mener noe ang høvene til hesten, så skulle det være noe, sier vel han forhåpentligvis i fra. Så bør vel ikke være noe problem. :)

Skrevet

Jeg hadde lagt på nå, bedre med litt for tidlig enn litt for sent :-)

Og bare et lite tips, hvis du skulle merke litt klabbing innimellom og vil bli kvitt det, kjøp en fettpatron på Felleskjøpet, universalfett som brukes i vanlige fettpresser. Smør dette generøst inni hoven, har gjort dette en del selv og hesten klabber så og si aldri :mrgreen:

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde lagt på nå, bedre med litt for tidlig enn litt for sent :-)

Og bare et lite tips, hvis du skulle merke litt klabbing innimellom og vil bli kvitt det, kjøp en fettpatron på Felleskjøpet, universalfett som brukes i vanlige fettpresser. Smør dette generøst inni hoven, har gjort dette en del selv og hesten klabber så og si aldri :mrgreen:

Jøss, det visste jeg ikke! Takker for tips. :) Jeg har pleid å bruke hovolje o.l, fungerer jo det også, men blir jo dyrt i lengden, samt at hoven kan jo få for mye olje også. ;)

Skrevet

Jeg har brukt grønnsåpe (sånn i boks), og Show Sheene. Men de fettgreiene hørtes lurt ut!

• Liker 1
Skrevet

Har funket som rakkern for meg i alle fall, en patron koster vel mellom 50-60 kroner, og den varer en god stund! Eneste er at det kan være litt grisete å ta på, pleier å bruke engangshansker.

Absolutt verdt et forsøk i alle fall ;)

• Liker 1
Skrevet

Jeg skor med såler så fort vinterskoa kommer på. Ingen vits med brodder dersom hesten klabber så mye at broddene ikke tar i bakken!

Anonym poster: f2f0338f1d4806ce90b5109ce692d467

• Liker 1
Skrevet

Det er jo for så vidt sant ab. ;)

Og jeg kommer ikke til å sette på sommersko nå, for å så måtte bytte igjen om kanskje 2 uker, så da. blir det nok såler ved neste skoing. :)

Skrevet

Hesten min ble skodd i går, og jeg valgte å utsette snøsålene til neste skoing, i starten av desember (skos hver 6. uke). Hovedgrunnen til dette, er at jeg bor i Oslo, og her er det veldig gjørmete for tiden. Problemet med snøsålene er at det skaper bevegelse mellom sømmenen og skoen, og ved mye gjørme vil det føre til at sømmene knekker inni hoven, og skoen løsner/faller av. På en annen side, kommer snøen tidlig, så risikerer man at hesten går rundt på stylter. Siden jeg bor i Oslo, anså jeg at sjansen for snø innen desember er liten, og valgte derfor å bare sko med brodder i denne omgang. For frosten og isen kommer, men det lille jeg tror vi får av snø frem til neste skoing, forsvinner nok relativt fort og blir til is, tenker jeg. :) Så vil tiden vise om det var en god idè eller ei :)

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

"Min" ponni ble jo også skodd igår. Uten snøsåler.

Fett har jeg brukt før også. Funker en stund, men ikke så lenge av gangen. Høres mer effektivt ut med fettpatronene.

Skrevet

Jeg bor også i Oslo, men begynner å bli stressa av at folk på Facebook snakker om snø. Har fremdeles sommersko. Men det er seks uker denne uka, da, så får dem jo på snart. I fjor tok jeg hovgrip med det samme, men da snødde det ikke før i januar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...