Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg elsker dyr, og har derfor gjerne lyst å jobbe med dem.

Men jeg har ikke lyst å bli veterinær.

Hva slags andre jobber kan man ha hvor man jobber med dyr?

Er også interessert i å ta utdannelse som tilsvarer yrket.

Anonym poster: 4312d2d225f379915a1cffb91b8bfec9

Skrevet

Dyrebutikk eller dyrestall for forsøksdyr på universitet er det jeg kommer på. Ellers er jo dyrepleier en mulighet, men det er vanskelig å komme inn på, få jobber og dårlig betalt.

Jeg vet ikke om man trenger spesiell utdannelse for å jobbe på dyrebutikker. For å jobbe på dyrestall må du i hvert fall ha tatt et kurs spesielt om forsøksdyr og fått en kvalifisering i FELASA. Her må du også være nødt til å avlive dyr, så hvis det byr deg imot er det kanskje ikke jobben for deg...

Anonym poster: d38bba38092cb9dc9a4e1f92b2833c1f

Skrevet

Kennel kan jo kanskje være interessant? Hundefrisør? Dyrepasser?

Hvilke arter dyr vil du jobbe med? Hva vil du gjøre av arbeidsoppgaver? Liker du salg og service? Hvilken lønn er du villig til å ha? Hvor lenge vil du gå på skole?

Skrevet

Jeg vil ikke anbefale jobb i dyrebutikk, da salg av levende dyr over disk ikke akkurat er det som slår meg som spesielt godt for dyrevelferden.

Av andre utdanninger -> yrker omkring dyr har du selvfølgelig dyrepleier. Dette kan du utdanne deg som ved veterinærhøgskolen i Oslo, eller i utlandet (der det tilsvarer vgs-utdanning). Lønnen er lav, så jeg ville heller revurdert veterinær.

Bachelor/master i biologi med spesialisering innen ditt interessefelt kan kanskje være aktuelt?

Ellers er det flotte studier om husdyr på Ås.

Du kan blant annet jobbe i park, med hundekjøring, på kennel, i stall, på dyreklinikk, som underviser, med forskning.

Anonym poster: a292bde694671019274f61fe17bcfa7a

Skrevet

TS Her:

Takk for gode råd.

Dyrebutikk o.l. er ikke det jeg er ute etter. Jeg er enig med AB i innlegg #4 at "salg av levende dyr over disk ikke akkurat er det som slår meg som spesielt godt for dyrevelferden."

jeg tenker mer på kanskje en jobb i dyrebeskyttelse, evnt dyresykepleier (hvis det er det det heter da) hehe

Jeg er villig til å gå ca 3 år på skole. Kanskje en bachelor. Men dersom en bestemt utdannelse krever 4 år, så gjør jo ikke det noe.

jeg kunne faktisk tenkt meg å jobba på dyreklinikk, men ikke som veterinær. Rett og slett fordi utdannelsen er for lang.

men da er vel neste alternativ dyresykepleier.. (det har sikkert et annet navn, men det er det jeg kom på i farten :sjenert:)

hva slags utdannelse må man ha da? hvor lang er den?

Skrevet

TS Her:

Takk for gode råd.

Dyrebutikk o.l. er ikke det jeg er ute etter. Jeg er enig med AB i innlegg #4 at "salg av levende dyr over disk ikke akkurat er det som slår meg som spesielt godt for dyrevelferden."

jeg tenker mer på kanskje en jobb i dyrebeskyttelse, evnt dyresykepleier (hvis det er det det heter da) hehe

Jeg er villig til å gå ca 3 år på skole. Kanskje en bachelor. Men dersom en bestemt utdannelse krever 4 år, så gjør jo ikke det noe.

jeg kunne faktisk tenkt meg å jobba på dyreklinikk, men ikke som veterinær. Rett og slett fordi utdannelsen er for lang.

men da er vel neste alternativ dyresykepleier.. (det har sikkert et annet navn, men det er det jeg kom på i farten :sjenert:)

Det heter dyrepleier. Som sagt, vanskelig å komme inn, få jobber tilgjengelig og dårlig betalt. Men hvis du likevel ønsker det, er det jo bare å kjøre på:) Finner sikkert informasjon hvis du googler "dyrepleier".

Anonym poster: d38bba38092cb9dc9a4e1f92b2833c1f

Skrevet

Grunnkurs i naturbruk og så gå videre på det eller på hovdlager, hestelinje eller denne http://www.natur.vgs.no/studietilbud/hund du lærer mye annet også, men med generell dyrekunnskap kommer man et stykke om man virkelig vil jobbe med dette, - kjenner folk som har landbruksutdanning som jobber i dyrehager o.l.

Skrevet

Hei

Om du er interessert i dyrepleieryrket se her: http://ndaf.no/ eller http://nvh.no/no/Utdanning/Dyrepleier/

Det er også mulig å ta utdannelsen i utlandet (Sverige er omtrent like vanskelig å komme inn på som i Norge og Danmark har nå blitt en betalingsutdannelse.)

Husk på at om du ønsker å jobbe som dyrepleier er det ofte turnus arbeid, lønnen er ikke blant de høyeste (spesielt med tanke på betalingsutdannelse se på økonomien - det er jo gjerne sånn at man i fremtiden ønsker å kjøpe leilighet/hus osv...) Arbeidet kan være mye preget av renhold, salg og stress, men man har også mye positivt - som det å vite at i dag var du med på å redde et liv eller har bidratt til bedre dyreveldferd.

Anonym poster: 82e63955d0f73a3d3219b67f083c5dfe

Skrevet

TS her.

takk for gode råd allesammen

da får jeg gå i tenkeboksen =)

Skrevet

TS Her:

Takk for gode råd.

Ser flere har skrevet om dyrepleier her, så du vet allerede hva det innebærer.

Veterinærhøgskolen er to år lengre utdanning, men du har utrolig mye mer kompetanse når du er ferdig, du har større muligheter i arbeidsmarkedet, og du har større muligheter for spesialisering og videreutdanning i tillegg til bedre lønn (selv om man ikke akkurat blir styrtrik).

Ser også du skriver at du kunne tenke deg å jobbe med dyrebeskyttelse. Det er et utrolig givende arbeid, men majoriteten - om ikke alle - hjelpeorganisasjoner i Norge overlever på utelukkende frivillig arbeid. Tro meg, vi er veldig mange som gjerne skulle hatt noen kroner for all den tid, sorg, smerte, sinne og frustrasjon vi møter i dette arbeidet. I stedet blakker man seg selv mentalt og økonomisk fordi det aldri er nok frivillige og aldri er nok penger. Dog kan det sies at det selvfølgelig gir utrolig stor gevinst å kunne hjelpe og se disse skjebnene få en ny sjanse, ellers hadde ikke organisasjonene gått rundt i det hele tatt. Men det er altså ikke et yrke - med mindre man er i praksis gjennom NAV eller tilsvarende.

Det du derimot kan jobbe mot, dersom du ønsker å utgjøre en forskjell i et betalt yrke, er å utdanne deg innen biologi, som veterinær eller innen jus. Da har du en utdanning som gjør at du for eksempel kan jobbe i Mattilsynet (som forhåpentligvis heter noe annet når du er ferdig med utdannelsen), søke deg stilling i Dyrevernalliansen eller andre nisjeområder der du kan endre dyrenes velferd til det bedre.

Det hjelper også på å ha erfaring ved siden av studier, særlig i velferdsarbeid. Erfaring fra hjelpeorganisasjoner, klubber, foreninger er fint å ta med seg videre når man søker jobb.

Anonym poster: a292bde694671019274f61fe17bcfa7a

• Liker 1
Skrevet

Hva med hest eller hund? Finnes masse du kan gjøre innenfor akkupunktur, massasje og andre alternative behandlinger for hest og hund.

Grunnen til jeg nevner hund og hest er vel fordi det er de dyreeierne som som betaler for alt. behandling da disse ofte blir brukt i avl, sport og utstilling.

Hva med å være terapaut for trengende i en stall? Da blir det ikke akkurat å jobbe med dyr men med trengende mennesker som har godt av selskapet dyr gir. Og da jobber du jo også med hestene som skal brukes som terapautdyr.

Skrevet

Vet ikke helt på hvilken måte du tenker at du vil jobbe med dyr, men hundefører er jo også et interessant yrke du kan gjøre mye ut av og tjene relativt godt i. Du bruker mye tid sammen med hunden, da dere to jobber som et team :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...