Gå til innhold

Jakt og tenkeleker til katt, pluss annen lek

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste på forumet og fant dette:

Du får heller gi henne andre oppgaver enn å bølle. Finn noe hun synes er gøy, som også krever hjernekapasitet og fysikk. Jaktleker og tenkeleker.

Vel jeg venter spent på en kattunge, og mener at jeg har god "tek" på katter fra før. Men hva vil jaktleker og tenkeleker si? Er det simple ting som å erte den med et skjerf, kaste leker som den skal løpe etter etc? Er det sånne enkle ting, eller er det mer avanserte?

Setter pris på alle leker (verb) dere kommer på og andre tips for å aktivisere katten :)

Anonym poster: 5a833aa93c6ee0dfe7bcabb5c382345a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så bra at du forbereder deg før katten har kommet i hus! :)

Det jeg synes er viktig å huske på i forbindelse med lek:

Avgjør fort hva som er greit og ikke greit. Lek aldri på måter du kanskje vil finne irriterende senere. For eksempel: Leke med fingrene (kanskje festelig når katten er liten, ikke gøy når den er stor). Katten er ikke tankeleser, og vil ikke kunne vite når det er greit og når det er fy.

Pass på å ikke la utrygge leker ligge framme uten tilsyn. Leker med snor som kattungen kan vikle seg inn i, for eksempel.

Når dette er fastsatt, er det bare fantasien som setter grenser. Hjernetrim kan være ved hjelp av tenkeleker eller trening (i korte intervaller):

132801_2.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=7P_XgJpUTis

Jaktleker kan du lage selv, det er utrolig hvor festelig en dorull eller pappeske faktisk kan bli. Eller du kan kjøpe noen basert på hva pus foretrekker. Fjærpinner, catnipmus, sprettballer osv :)

Anonym poster: 749f5b27cf389d4747dbd88fb0fd7b16

Skrevet

Jeg digger Kaiser, han er så kul^^ Klikkertrening er en ting som fungerer på den ene katten vår. Han digger det og tilbyr triks så fort han skjønner at han skal få noe godt^^

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Hender og fingre er veldig fine å leke med da de er levende og kan bevege seg utenfor et fastsatt mønster.

Bare ta noen små forholdsregler først; Et par gode vinterhansker i skinn.

Dersom disse bruker hver eneste gang det lekers med liten, undom og voksen katt så er det hanskene som vil forbindes med lek, ikke dine ubeskyttede hender og/eller fingre.

Ellers er små dusker (kjøp et garnnøste og lag dem selv) populære leker :)

Ellers der det, som alt nevnt, lite som slår en tom pappeske eller en handlepose i papir :nigo:

Endret av Lille-pus

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...