AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2012 #1 Skrevet 24. oktober 2012 Grunnen til spørsmålet er at jeg fikk meg en skikkelig aha-opplevelse her om dagen. Kom i prat med noen venner ang. økonomi, og etterhvert kom det frem at de omtrent gikk i null hver måned etter at alle utgifter var betalt. Jeg ble sittende som et spørsmålstegn. Hæ?? Dette var mennesker som i mine øyne har grei økonomi. Jeg vil anta at den totale inntekten til husstanden dette gjaldt ligger på et sted mellom 750-900k Jeg spør meg da, hva i huleste bruker folk pengene til når de en slik inntekt holder AKKURAT til neste lønning kommer??? For meg er det en ukjent verden. Vi har også låneutgifter og faste utgifter på lik linje med alle andre, men vår månedlige inntekt overskrider våre faste utgifter ganske så kraftig. Dvs. at vi i en normalmåned går i ganske stor pluss, og har dermed alltid en buffer liggende. Synes også vi har et normalt forbruk utover faste utgifter. Shopping, turer, restauranter etc. ligger på et normalnivå vil jeg si. Er dette virkelig normalt? Hvor mye har dere på konto etter at alle faste utgifter er betalt. Jeg snakker da om en normalmåned. Jeg spurte disse om hva som skjedde om f.eks. vaskemaskina røyk eller om de fikk smell på bilen? Svaret var: Kredittkort...... WTF!!!??? Anonym poster: c1a92dd747356cf8cc4307f721af545d
Alina X Skrevet 24. oktober 2012 #2 Skrevet 24. oktober 2012 Jeg har ca 3000-4000 kr igjen etter faste utgifter(dette inkluderer også sparing som jeg da har satt inn på sparekonto)
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2012 #3 Skrevet 24. oktober 2012 Jeg spurte disse om hva som skjedde om f.eks. vaskemaskina røyk eller om de fikk smell på bilen? Svaret var: Kredittkort...... WTF!!!??? Anonym poster: c1a92dd747356cf8cc4307f721af545d Her har du nok svaret. Hvis de bruker en del penger hver måned på å betale ned kredittkort så spiser det en god del av lønningene. Selv har jeg ganske mye igjen etter at faste utgifter (inkludert mat) er betalt. Såpass at jeg kan spare 100 000 på et år og fremdeles gå på kino og spise ute når jeg vil og ta et par ferieturer i året. Anonym poster: f8e2bcda54fe8d5b01e769c29a5b90f0
LittleJ Skrevet 24. oktober 2012 #4 Skrevet 24. oktober 2012 Jo mer man har, jo mer bruker man... Men å ikke skulle kunne spare litt med den lønna der er drøyt =P Jeg har 10.500 igjen ca (spørs hva jeg jobber ekstra/overtid o.l.). Det er etter hest og alt er betalt =)
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2012 #5 Skrevet 24. oktober 2012 Jeg har 13000 , da har jeg betalt alt , utenom mat, og spart 4000. Er alene med ett barn, og har ikke mer enn jeg trenger. Anonym poster: 310dcfe9c135c8ba2bc91df76510ac9e
Gjest Corex Skrevet 24. oktober 2012 #6 Skrevet 24. oktober 2012 (endret) Jo mer inntekt en har jo mer tillater man seg å bruke. Men om de tjener så bra som du tror kan ikke jeg heller fatte at de ikke klarer å ha noe igjen. Kan hende de setter alt resten på sparing og derfor mener at de ikke har mer igjen? Ikke vet jeg... Her har vi igjen ca 6-7.000 kr etter alt av faste utgifter er betalt. Så sparer vi 4.000 og resten går til adre ting som vi strengt talt ikke trenger, som klær, middag ute og andre ting. Er det mer igjen ved månedsslutt så spares det også. Mat og reisekostnader er inkl. I mine faste kostnader. Endret 24. oktober 2012 av Corex
Harlequin Skrevet 24. oktober 2012 #7 Skrevet 24. oktober 2012 Jeg er student, og har igjen ca. 2800 etter faste utgifter i form av husleie, reisekort, bittelitt sparing og klesvask.
Furstina Skrevet 24. oktober 2012 #8 Skrevet 24. oktober 2012 När fasta kostnader är betalade, eller överförda, från mitt konto har jag sett till att ha ganska lite pengar kvar på kontot. Målet är att jag ska snåla lite sista veckan, och att pengarna i det närmaste ska vara slut när lönen kommer. Jag vill nämligen leva ekonomiskt och spara en hel del pengar till större utgifter heller än att köpa ett extra par skor. Vi har en liten buffert på räkningskontot för de dyrare månaderna ska vara lättare att hantera. Vi har ett sparkonto för större utgifter (nya möbler, skidor, semester/ferie) etc. Vi har ett sparkonto som är buffert för huset. Här ska det finnas mer än 100.000 är målet. Jag har aktie/fond sparande, och pensionssparande. Men jag har alltså ganska lite kvar på kontot i slutet av månaden. Dyrare shopping, eller investeringar i huset (ny soffa eller säng til exempel) betalas med kreditkortet och sedan betalas genast skulden av med pengar från sparkontot. Men jag har alltid varit sparsam, kanske för att jag fått stå på egna ben sedan jag flyttade hemifrån. Att spara har varit ledord, att ha buffert är trygghet för mig. Jag hade en begagnad sliten soffa ett halvår i första lägenheten innan jag hade pengar att köpa en ny fin jag ville ha. I dag verkar det som om många vill ha allt på en gång, och hamnar i en kredit-rutin/vana. Det kostar mer på sikt.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2012 #9 Skrevet 24. oktober 2012 Jeg er sykmeldt og har 11000kroner før skatt og barnebidrag +barnetrygd 2700kr. så her går jeg nesten i minus hver måned men betaler den før forfall når jeg for lønn. så her er det 0 på sparekonto ..er så pass dårlig fysisk at jeg ikke kan jobbe.. Anonym poster: d8c001c7eae8862fef42e3a4c8f73bc9
Anglofil Skrevet 24. oktober 2012 #10 Skrevet 24. oktober 2012 0 kr. Fordi det jeg har til overs settes rett inn på sparing. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2012 #11 Skrevet 24. oktober 2012 Grunnen til spørsmålet er at jeg fikk meg en skikkelig aha-opplevelse her om dagen. Kom i prat med noen venner ang. økonomi, og etterhvert kom det frem at de omtrent gikk i null hver måned etter at alle utgifter var betalt. Jeg ble sittende som et spørsmålstegn. Hæ?? Du tror sikkert ikke det går an, men det er faktisk mulig å bruke veldig mye penger uten å ha et luksusforbruk. Mannen min og jeg har utbetalt nesten 60 000 i måneden. Av det sitter vi igjen med nesten ingenting, etter å ha betalt høyt huslån (men boligen har langt større verdi), et over gjennomsnittet rundhåndet barnebidrag, skolepenger, aktiviteter, utstyr, klær, reiser og mat til sju personer. Og strøm. Og forsikringer. Og bil og bensin. Og telefon, data, internett, kino, bursdagsgaver til alle venner, skoletur og ny sykkel... Nå er det jul igjen og der forsvinner minst 3000 kroner bare på mat, for ikke å snakke om gaver (og vi er ikke særlig sløsete, her går det i fornuftige gaver og klær...) Din påstand om at dine venner tjener "for mye" til å ikke sitte igjen med noe som helst, er bare antagelser fra din side med mindre du vet hva pengene går til. "Faste utgifter som alle andre" finnes ikke, de varierer enormt. Min single venninne blir opprørt hvis strømregningen kommer på over 700 kroner i måneden, hos oss kan den på det verste komme bortimot 70000. Så hva dine venner har i huslån (5000, 15000, 20000?), hvor mange månedskort kjøper de, har de studie- og billån eller ikke, hvor mye går det på SFO og barnehage?- alt dette er med på å avgjøre om de har et høyt, fornuftig forbruk, eller om de bare bruker penger som fulle sjømenn. For du har helt rett i at sløsere finnes, men jeg ser meg litt lei på folk som kan sitte med sin krystallkule og mene at folk som meg og mannen min må være rene ødeland, når gummistøvlene mine har hull under... Eneste forskjellen er at vi har en bufferkonto. Aldri veldig full, riktignok, men vi sjanser ikke på kredittkort hvis vaskemaskina ryker. Anonym poster: b780d5bf15b9ccb7924dbf2d7328d15c 4
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2015 #12 Skrevet 12. februar 2015 Du tror sikkert ikke det går an, men det er faktisk mulig å bruke veldig mye penger uten å ha et luksusforbruk. Mannen min og jeg har utbetalt nesten 60 000 i måneden. Av det sitter vi igjen med nesten ingenting, etter å ha betalt høyt huslån (men boligen har langt større verdi), et over gjennomsnittet rundhåndet barnebidrag, skolepenger, aktiviteter, utstyr, klær, reiser og mat til sju personer. Og strøm. Og forsikringer. Og bil og bensin. Og telefon, data, internett, kino, bursdagsgaver til alle venner, skoletur og ny sykkel... Nå er det jul igjen og der forsvinner minst 3000 kroner bare på mat, for ikke å snakke om gaver (og vi er ikke særlig sløsete, her går det i fornuftige gaver og klær...) Din påstand om at dine venner tjener "for mye" til å ikke sitte igjen med noe som helst, er bare antagelser fra din side med mindre du vet hva pengene går til. "Faste utgifter som alle andre" finnes ikke, de varierer enormt. Min single venninne blir opprørt hvis strømregningen kommer på over 700 kroner i måneden, hos oss kan den på det verste komme bortimot 70000. Så hva dine venner har i huslån (5000, 15000, 20000?), hvor mange månedskort kjøper de, har de studie- og billån eller ikke, hvor mye går det på SFO og barnehage?- alt dette er med på å avgjøre om de har et høyt, fornuftig forbruk, eller om de bare bruker penger som fulle sjømenn. For du har helt rett i at sløsere finnes, men jeg ser meg litt lei på folk som kan sitte med sin krystallkule og mene at folk som meg og mannen min må være rene ødeland, når gummistøvlene mine har hull under... Eneste forskjellen er at vi har en bufferkonto. Aldri veldig full, riktignok, men vi sjanser ikke på kredittkort hvis vaskemaskina ryker.Anonym poster: b780d5bf15b9ccb7924dbf2d7328d15c Hvordan får dere det til? Anonymous poster hash: 78cad...e48
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2015 #13 Skrevet 12. februar 2015 Hvordan får dere det til?Anonymous poster hash: 78cad...e48 Jeg regner med det skulle stå 7000.. Anonymous poster hash: 19d14...513 1
asterix Skrevet 12. februar 2015 #14 Skrevet 12. februar 2015 Du tror sikkert ikke det går an, men det er faktisk mulig å bruke veldig mye penger uten å ha et luksusforbruk. Mannen min og jeg har utbetalt nesten 60 000 i måneden. Av det sitter vi igjen med nesten ingenting, etter å ha betalt høyt huslån (men boligen har langt større verdi), et over gjennomsnittet rundhåndet barnebidrag, skolepenger, aktiviteter, utstyr, klær, reiser og mat til sju personer. Og strøm. Og forsikringer. Og bil og bensin. Og telefon, data, internett, kino, bursdagsgaver til alle venner, skoletur og ny sykkel... Nå er det jul igjen og der forsvinner minst 3000 kroner bare på mat, for ikke å snakke om gaver (og vi er ikke særlig sløsete, her går det i fornuftige gaver og klær...) Din påstand om at dine venner tjener "for mye" til å ikke sitte igjen med noe som helst, er bare antagelser fra din side med mindre du vet hva pengene går til. "Faste utgifter som alle andre" finnes ikke, de varierer enormt. Min single venninne blir opprørt hvis strømregningen kommer på over 700 kroner i måneden, hos oss kan den på det verste komme bortimot 70000. Så hva dine venner har i huslån (5000, 15000, 20000?), hvor mange månedskort kjøper de, har de studie- og billån eller ikke, hvor mye går det på SFO og barnehage?- alt dette er med på å avgjøre om de har et høyt, fornuftig forbruk, eller om de bare bruker penger som fulle sjømenn. For du har helt rett i at sløsere finnes, men jeg ser meg litt lei på folk som kan sitte med sin krystallkule og mene at folk som meg og mannen min må være rene ødeland, når gummistøvlene mine har hull under... http://forum.kvinneguiden.no/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/icon_wink.gif Eneste forskjellen er at vi har en bufferkonto. Aldri veldig full, riktignok, men vi sjanser ikke på kredittkort hvis vaskemaskina ryker.Anonym poster: b780d5bf15b9ccb7924dbf2d7328d15c 70 000 i mnd i strøm?????? Bor dere i telt på Sydpolen med ørten svømmebasseng osv eller?
asterix Skrevet 12. februar 2015 #15 Skrevet 12. februar 2015 Jeg regner med det skulle stå 7000.. Anonymous poster hash: 19d14...513 7000 er jo også en vanvittig høy strømregning.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2015 #16 Skrevet 12. februar 2015 Ung ufør og har igjen.. 4000kr og sparer 4000kr av disse. Anonymous poster hash: dc0a7...2dc
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2015 #17 Skrevet 12. februar 2015 7000 er jo også en vanvittig høy strømregning. Ja, jeg har ikke sagt at det ikke er det. Men ingen oppegående mennesker bruker strøm for 70.000 kroner i måneden. (er det i det hele tatt mulig?) Så det er vel ikke så vanskelig å skjønne at det var en skrivefeil. Anonymous poster hash: 19d14...513
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2015 #18 Skrevet 12. februar 2015 Etter faste utgifter inkl mat, før sparing og personlig forbruk har jeg ca 17.000. Anonymous poster hash: d682a...a4e
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2015 #19 Skrevet 12. februar 2015 Det spørs jo hvor man bor da. Kan man bo greit i et hus til 2 mill, eller bor man i Oslo der hud koster 6-7 mill i de billige områdene... Vi har ca. 26000 i boutgifter i mnd. Og da har vi ikke masse til overs når mnd. Er omme. Selvsagt har vi en buffer og alt det der, men det er ikke masse vi får spart i mnd...Anonymous poster hash: 4f055...d28
Anglofil Skrevet 12. februar 2015 #20 Skrevet 12. februar 2015 Det spørs jo hvor man bor da. Kan man bo greit i et hus til 2 mill, eller bor man i Oslo der hud koster 6-7 mill i de billige områdene... Vi har ca. 26000 i boutgifter i mnd. Og da har vi ikke masse til overs når mnd. Er omme. Selvsagt har vi en buffer og alt det der, men det er ikke masse vi får spart i mnd...Anonymous poster hash: 4f055...d28 Jeg bor i Oslo, men jeg har valgt å bosette meg på østkanten hvor det ikke er kjempedyrt. For all del, det er ikke billig heller, bare for å ha sagt det. Mvh Yvonne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå