Gå til innhold

Engangsstønad, overgangsstønad eller forelderpenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Det har seg slik at jeg er alene med baby på vei og er litt usikker på hva jeg har krav på fra NAV. Jeg har vært på samtale der, men det var MYE informasjon på en liten halvtime og jeg skjønte ikke alt.

De sa at jeg skulle søke både forelderpenger og overgangsstønad når termin nærmer seg, men de svarte ikke klart om jeg hadde rett til engangsstønad.

Jeg går på AAP og har vedtak ut året, med mulig forlengelse fram til jeg går over en av de overnevnte stønadene.

Jeg vet ikke helt om hva som gir rett til engansstønad, men vil gjerne søke om det hvis det er mulig for meg da jeg ikke har mye å rutte med eller familie som stiller opp. Barnefar er ikke å regne med og som dere forstår er det en del ting som må kjøpes inn før babyen kommer til verden.

Hva lønner seg for meg tror dere? Takker på forhånd!

Anonym poster: 8bda179904c9521ad2f6da3870775aaa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

OMG!

Velkommen til verden, vesle stønadsbaby!

Anonym poster: 9424a3bb15f5d14cb653d6f4fd18806a

• Liker 2
Skrevet

OMG!

Anonym poster: 9424a3bb15f5d14cb653d6f4fd18806a

Veldig hjelpsomt innlegg, takk!

Anonym poster: 8bda179904c9521ad2f6da3870775aaa

Skrevet

Jeg vet ikke hva engangsstønad er, men jeg tror du kan få både foreldrepenger og overgangsstønad hvis du fyller kravene. Jeg vet om ei som får det, men hun får en av de redusert.

Overgangsstønad kan man bare få inntil tre år, så da er det kanskje lurt å søke om foreldrepenger først og så etter den tar slutt søke om overgangsstønad. Da kan du jobbe deltid når barnet er stort nok til å begynne i barnehave eller studere om du ønsker. Du får faktisk støtte til barnehaveutgifter.

AB: Er ikke nødvendig med så dum kommentar om du ikke har noe å bidra med. Stønadene er der og det er til folk som har behov for det.

Gjest Yellow Taxi
Skrevet

OMG!

Hørt om barneTRYGD? - Alle norske barn er "stønadsbabyer".

Skrevet

Engangsstønad er for de som ikke har tjent opp rett til permisjonspenger. Man får ikke begge deler, så klart.

Anonym poster: 036c4c437446f2df7c7b2d15a250afb3

• Liker 1
Skrevet

Når du har AAP har du opparbeidet deg rett til foreldrepenger, derfor får du ikke engangsstødnad.

Du har også rett på overgangsstødnad frem til barnet fyller 1 år, fra og med 3 mnd. før termin. Etter at barnet har fylt 1 år, må du "være i aktivitet", det vil si jobbsøker, jobbe, studere eller få videreført AAP. Får du AAP får du fritak fra aktivitetskravet.

Dersom du klarer deg på bare AAP, er det å anbefale å gjøre slik Tiarra sier.

Skrevet

Jeg mener også å ha forstått det slik at Engangsstønad er for de som ikke har opparbeidet seg rett til foreldrepenger, så hvis du har rett på foreldrepenger, så er det helt klart det beste.

På foreldrepenger får du penger hver måned, tilsvarende det du har hatt før du går ut i permisjon.

På Engangsstønad, får du en sum utbetalt en gang, og thats it. Ingen foreldrepenger da altså.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...