Gjest Redd!! Skrevet 24. oktober 2012 #1 Skrevet 24. oktober 2012 Jeg har flyttet fra en større by til et litt avsidesliggende sted med min ettåring. Jeg er enslig mor .De virker så mistenksomme på helsestasjonen. Skuler og spør om små blåmerker som ettåringen har noen ganger.De setter også opp kontroll en gang i uka og helsesøster stikker noen ganger innom meg uanmeldt og spør om hvordan det går. På kort tid har hs vært her tre ganger. Jeg har lite nettverk her og de påpeker det hele tiden også.Jeg har ingen til å støtte meg.Jeg har ingen kontakt med mine foreldre fordi jeg ble slått i oppveksten. Nå har de kalt meg inn til en ekstra samtale hvor psykolog skal være tilstede. Jeg liker ikke dette! Når jeg ringer til barnefar så legger han bare på røret så jeg kan ikke snakke med han heller.Han bor forresten i en annen kommune. De er superhyggelige mot de andre foreldrene som er innom helsestasjonen,men meg skuler de på og er mistenksomme mot. Det er så uhyggelig og ensomt her også.Alle kjenner alle og virker og være oppvokst her. Kan man forresten gå til vanlig lege med barnet istedetfor helsestasjonen? F.eks i en annen by? Hvordan sier jeg i såfall opp på helsestasjonen?
Gjest ts Skrevet 24. oktober 2012 #3 Skrevet 24. oktober 2012 Fortell de hvordan du opplever det. Det har jeg prøvd på. Jeg har spurt om hvorfor det er så ofte kontroll på babyen min og jeg har også sagt til hs at jeg ikke liker at det er uanmeldte besøk ,men da fikk jeg bare spørsmål om hvorfor jeg var så mistenksom.
Gjest Magdalene Skrevet 24. oktober 2012 #4 Skrevet 24. oktober 2012 Så lenge du ikke har noe å sjule, har du heller ingen ting å frykte. De er tydeligvis bekymret for barnet ditt. Å da må de følge opp. Du kan jo prøve å spørre de om hva de er bekymret for. 6
zanna Skrevet 24. oktober 2012 #5 Skrevet 24. oktober 2012 (endret) Det har jeg prøvd på. Jeg har spurt om hvorfor det er så ofte kontroll på babyen min og jeg har også sagt til hs at jeg ikke liker at det er uanmeldte besøk ,men da fikk jeg bare spørsmål om hvorfor jeg var så mistenksom. Bli med på den ekstra samtalen, og ta det opp på nytt. Psykologen har forhåpentligvis et annet syn på ting en helsesøsteren. Men hvis ting ikke bedrer seg mellom deg og hs ville jeg prøvd en annen helsestasjon, eller lege som du foreslo. Er jo bare å si det som det er; at du og hs ikke kommuniserer så godt. Hvordan du avslutter det ville jeg spurt den nye helsestasjonen/legen om. Endret 24. oktober 2012 av zanna 2
Løvetanten Skrevet 24. oktober 2012 #6 Skrevet 24. oktober 2012 De vil forsikre seg om at alt er bra med deg, og ingen av de vil deg vondt. Tvert imot. Ta imot tilbudet med åpne armer. Som du sier så har du lite nettverk og ingen å støtte deg til. Det er ikke positivt, og derfor har de valgt å gi deg litt ekstra oppfølging. 8
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2012 #7 Skrevet 24. oktober 2012 Uff da, dette høres ut som den klassiske greien med små by folk som er mistenktsomme mot alle andre nye, må du bo her? Kan du ikke flytte? Av erfaring tror jeg dette bare kommer til å bli verre, du kommer alltid til å bli mistenkt.. Anonym poster: dd96f6020707b8b5f414b18e6e8de70a 2
Anciol Skrevet 24. oktober 2012 #8 Skrevet 24. oktober 2012 Hold sanser åpne og kvitt deg med helsesøsteren, det er ikke lovpålagt å ha helsesøster, en lege kan gjøre like god jobb som en helsesøster. Vi har endelig kvittet oss med en pågående og irriterende helsesøster som gikk oss på nervene, og går heller til legen for å veie og måle barna! 3
Petalouda Skrevet 24. oktober 2012 #9 Skrevet 24. oktober 2012 kontakt med helsestasjonen er frivillig i dette landet. du kan når som helst kutte kontakten. ingen vaksiner, ingen veiinger, ingen samtaler er påbudt. de vil så klart lure på hvorfor du eventuelt kutter kontakten. men vær klar over at dersom du kun ønsker å komme innom der for å veie og måle babyen din så har du rett til det. helsestasjonen er et tilbud, ikke et pålegg. 1
Gjest Magdalene Skrevet 24. oktober 2012 #10 Skrevet 24. oktober 2012 Å anbefalle noen å kutte ut kontakt med HS syns jeg er skummelt, da vi ikke aner noe om hvorfor HS handler som de gjør. For alt vi vet blir denne ungen misbrukt... 7
Petalouda Skrevet 24. oktober 2012 #11 Skrevet 24. oktober 2012 Å anbefalle noen å kutte ut kontakt med HS syns jeg er skummelt, da vi ikke aner noe om hvorfor HS handler som de gjør. For alt vi vet blir denne ungen misbrukt... Og om helsestasjonen har reelle mistanker til noe, følger de det opp. Poenget mitt er at helsestasjonen ofte fremstår som et tvangsopplegg, man får ikke vite at alle vaksiner er frivillige for eksempel. Det er de altså. Derfor mitt innlegg om at det er heeelt frivillig å ha kontakt med helsestasjonen. 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2012 #12 Skrevet 24. oktober 2012 Blir det for mye mas og de ikke er villig til å gi deg informasjonen du vil ha, så tar du kontakt med en advokat. Er ikke meningen at alenemødre skal bli uglesett bare fordi de er alene med barnet. Anonym poster: 14bbcbbec18d435abf598d3650ea31a1 5
Gjest annemor30 Skrevet 24. oktober 2012 #14 Skrevet 24. oktober 2012 Kan du ikke bare si at du ønsker selv og komme og veie barnet ditt og er det et problem får du ringe selv og bestille time hvis du ikke får komme uanmeldt:-) At hs kommer til deg uanmeldt syns jeg ikke noe om,uansett om du har noe å skjule eller ei. Det hadde da ikke jeg likt heller. En liker da og være litt forberedt på slike "offentlige" besøk,ihvertfall liker ejg det,da har jeg vasket og kanskje bakt også
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2012 #15 Skrevet 24. oktober 2012 Kan du ikke bare si at du ønsker selv og komme og veie barnet ditt og er det et problem får du ringe selv og bestille time hvis du ikke får komme uanmeldt:-) At hs kommer til deg uanmeldt syns jeg ikke noe om,uansett om du har noe å skjule eller ei. Det hadde da ikke jeg likt heller. En liker da og være litt forberedt på slike "offentlige" besøk,ihvertfall liker ejg det,da har jeg vasket og kanskje bakt også Litt av poenget med uanmeldte besøk er jo at de skal se hvordan ting er i hverdagen, og ikke sånn som du ønsker å fremstå med grønnsåpelukt i huset og nybakte boller. Anonym poster: 0a5cff18387a6b8adb56ee475a6c682e 7
Kontormus Skrevet 24. oktober 2012 #16 Skrevet 24. oktober 2012 Blir det for mye mas og de ikke er villig til å gi deg informasjonen du vil ha, så tar du kontakt med en advokat. Er ikke meningen at alenemødre skal bli uglesett bare fordi de er alene med barnet. Anonym poster: 14bbcbbec18d435abf598d3650ea31a1 Det skjer dessverre noen ganger. Kan hende at denne moren i tillegg er ung og som hun sier nok vært et BV-barn selv. Jeg anbefaler at du holder deg til helsestasjonen du tilhører, og at du i tillegg har dialog med legen ang. både deg og barnet. Om du flytter kan de få det får seg at du er på "flukt" fordi du har noe å skjule eller for å holde dem unna. Det har vi sett noen ganger... Fortell dem hva du føler og pressiser at du tar det tungt og at det får deg til å føle uro. 1
Gjest annemor30 Skrevet 24. oktober 2012 #17 Skrevet 24. oktober 2012 Litt av poenget med uanmeldte besøk er jo at de skal se hvordan ting er i hverdagen, og ikke sånn som du ønsker å fremstå med grønnsåpelukt i huset og nybakte boller. Anonym poster: 0a5cff18387a6b8adb56ee475a6c682e Men kjære deg,barna trenger da ikke bli misbrukt selvom det ikke lukter grønnsåpe til en hver tid,men det er da hyggeligere at en vet at hs kommer så en forberedt. Jeg har aldri fått uanmeldt besøk av hs og skjønner ikke hvorfor ts får det heller.Dessuten så lukter det grønnsåpe her og det er ny stekte boller selvom jeg ikke venter besøk eller det kommer uanmeldte hit;) Jeg baker når jeg har lyst jeg;) 1
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2012 #18 Skrevet 24. oktober 2012 Helsestasjonen har nok fått det for seg at de er usikre på om barnet får god omsorg. Derfor følger de dere så tett nå. Det er frivillig å bli fulgt opp av hs. Men de vurderer nok trolig om det er grunnlag for bekymringsmelding til barnevernet og gjør kanskje det hvis du avslutter kontakten eller flytter.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2012 #19 Skrevet 24. oktober 2012 Uff da, dette høres ut som den klassiske greien med små by folk som er mistenktsomme mot alle andre nye, må du bo her? Kan du ikke flytte? Av erfaring tror jeg dette bare kommer til å bli verre, du kommer alltid til å bli mistenkt.. Anonym poster: dd96f6020707b8b5f414b18e6e8de70a Klassisk greie med småby folk som vil hjelpe alle, vil nå jeg si. Folk fra større steder er bare ikke vandt med at folk bryr seg så mye og ser på det som påtrengende. Anonym poster: 4995278b537c6e530ca29a7c3f1ac7e6 1
Ciara Skrevet 24. oktober 2012 #20 Skrevet 24. oktober 2012 Hvordan startet dette? Blåmerker har alle ettåringer fra tid til annen, har barnet ditt uvanlig mange? Går barnet i barnehage? Jeg synes det høres rart ut om det at du er nyinnflyttet og enslig mor har fått dem til å følge deg opp så tett, og tror det ville hjulpet deg å forstå hva det egentlig er de reagerer på. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå