Gå til innhold

Indisk mat - hva trengs?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst til å droppe toro/santa maria "indisk", og lage selv. Har sett masse oppskrifter, men aner ikke hvilke som er gode. Noen favoritter? Men hovedspørsmålet mitt er, hvis jeg skal handle inn litt basisvare til denne type mat, hva kjøper jeg da? Hva er viktigst? Og hvor finner man det? :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Badabing
Skrevet

Det viktigste er å ha et lite utvalg av kryddere som du kan ha stående. Dette finner du billig på innvandrerbutikker, men også i de fleste dagligvarebutikker etter hvert.

Spisskummen, garam masala, gurkemeie, chilipulver.

Eventuelt spisskummenfrø (cumin seeds).

Fersk chili, hvitløk og koriander.

Jeg har hatt litt problemer med å få tak i koriander på nærbutikken innimellom, så jeg har en tube med koriander stående (de selger i alle fall på Kiwi) eller fryser koriander. Den blir litt dvask, men går an å bruke.

I tillegg kan du eventuelt kjøpe ghee (clarified butter) som kan brukes når man skal steke noe på høy varme.

Har du dette i hus og en pakke bønner eller linser stående, kan du alltid lage god mat. :) Nå er jeg veggis da, men du bruker gjerne de samme råvarene minus bønner/linser når du ikke lager vegetarisk også.

Etter hvert kan du utvide krydderhylla med sennepsfrø, bukkehornsfrø etc. :)

Vi lager mye dhal/daal/dal i forskjellige varianter, og aloo gobi og chana masala (tikka masala). Favoritten er nok Palak Paneer, men den synes jeg er litt vanskelig å få til. Og gobi manchurian, men det er fritert, så det spises bare en gang i året. :) Ellers er jo chicken jalfreezi, butter chicken, tandoori osv kjente retter.

Det finnes også mye godt brød man kan lage ved siden av. Nan, chapatti, paratha og mange fler. :)

Skrevet

Krydder :lol:

Gjest gjest17
Skrevet

Jeg kjøper det meste på innvandrerbutikker. Bedre kvalitet og ofte under halve prisen. Sats også på helt krydder så maler du det selv. Mye mer smakfult! :-)

Vil også anbefale Anjum Anand sin serie "Indian food made easy" på BBC.

Skrevet

Skal du lage indisk mat må du virkelig stacke upp med ingredienser. De fleste ekte indiske gode currysauser inneholder fort 12-16 ingredienser og består av både hele krydder som skal ristes og knuses, ferske varer som chili, hvitløk, løk, koriander og ingefær samt ferdig malte krydderier. Du vil også trenge ting som kokosmelk, tomater, ghee. linser/bønner, friske grønnsaker mm.

Skrevet (endret)

Tusen takk for tips! :) da blir det nok litt krydder-shopping, og litt prøving og feiling på kjøkkenet de neste dagene!

Forresten: dere skriver at man knuser krydder selv, bruker dere morter da? Eller sånn liten elektrisk kvern?

Endret av Rosebud
Gjest Lillesiren
Skrevet

Tusen takk for tips! :) da blir det nok litt krydder-shopping, og litt prøving og feiling på kjøkkenet de neste dagene!

Forresten: dere skriver at man knuser krydder selv, bruker dere morter da? Eller sånn liten elektrisk kvern?

Jeg pleier å bruke morter hvertfall, etter å ha gitt frøene en runde i stekepanna:)

Ps! Jeg har en matblogg der jeg har lagt ut en liten kryddeguid for slik type mat, med linkr til ulike oppskrifter de brukes i, hyl ut dersom dette er av interesse:)

Gjest Badabing
Skrevet

Til tørket krydder, frø osv er det best med morter. Kvern er vel mest til friske urter tror jeg. Ingen nødvendighet sånn egentlig :)

Skrevet

Etter en del av krydderet var i hus, syes jeg det ble mye lettere å lage indisk. Det er ofte mye det samme som går igjen i oppskriftene vi har brukt, så det blir en vane å ha det i skapet/kjøleskapet.

Vi bruker mye garam masala, gurkemeie, spisskummen, kayenne og pepper. Fersk ingefær, chili og koriander går også igjen.

• Liker 1
Skrevet

Man kan bruke morter til mye rart, man kan også lage sin egen currypaste med den

Skrevet

Jeg bruker faktisk sånn fersk spinat i indisk mat når jeg lager det, kun for å få litt grønt i siden jeg ikke er overbegeistret for mye koriander

Skrevet (endret)

Her er en oppskrift jeg pleier å bruke ofte. Indisk er sååååå godt <3

Kyllingfilet stimles og legges i en marinade bestående av :

mat youghurt (1 kopp)

sitronsaft (1 ss)

spisskummin (2 ts)

Kanel (1 ts)

Kayenne pepper ( 2 ts)

Sort fersk kvernet pepper ( 2 ts)

Fersk kuttet eller presset ingefær ( 1 ss)

Salt (4 ss ca)

Dette skal ligge i marinaden en stund. Jo lengre jo bedre. Men minst en time. Så stekes bitene i smør i en varm panne.

Derretter lages det en god tomatsaus bestående av :

1 presset eller hakket hvitløksfedd

1 jalapenopepper finhakket (fersk)

2 ts spisskummin

2 ts paprikapulver

3 ts salt

1 boks/kartong hakkede tomater

Fløte, her smaker jeg bare til. Men en god dæsj. Og det skal være kremfløte ikke matfløte.

Man sauteerer hvitløken og jalapenoen i ca 1 min. Ha over krydderet. Hell i tomatene og fløten og la koke i ca 20 min. Jeg pleier ha i kyllingbitene mot slutten.

Kok basmatiris og finhakk koriander til å ha over om man liker det :D

Super nam, men ganske spicy så smak til ;)

Glemte å legge til at det er en Tikka Masala :)

Endret av Nalaya
Skrevet

Tusen takk for flere oppskrifter, ser kjempegodt ut :)

Skrevet

Her er en oppskrift jeg pleier å bruke ofte. Indisk er sååååå godt <3

Kyllingfilet stimles og legges i en marinade bestående av :

mat youghurt (1 kopp)

sitronsaft (1 ss)

spisskummin (2 ts)

Kanel (1 ts)

Kayenne pepper ( 2 ts)

Sort fersk kvernet pepper ( 2 ts)

Fersk kuttet eller presset ingefær ( 1 ss)

Salt (4 ss ca)

Dette skal ligge i marinaden en stund. Jo lengre jo bedre. Men minst en time. Så stekes bitene i smør i en varm panne.

Derretter lages det en god tomatsaus bestående av :

1 presset eller hakket hvitløksfedd

1 jalapenopepper finhakket (fersk)

2 ts spisskummin

2 ts paprikapulver

3 ts salt

1 boks/kartong hakkede tomater

Fløte, her smaker jeg bare til. Men en god dæsj. Og det skal være kremfløte ikke matfløte.

Man sauteerer hvitløken og jalapenoen i ca 1 min. Ha over krydderet. Hell i tomatene og fløten og la koke i ca 20 min. Jeg pleier ha i kyllingbitene mot slutten.

Kok basmatiris og finhakk koriander til å ha over om man liker det :D

Super nam, men ganske spicy så smak til ;)

Glemte å legge til at det er en Tikka Masala :)

Takk for oppskrift.

Skrevet

Jeg pleier å bruke morter hvertfall, etter å ha gitt frøene en runde i stekepanna:)

Ps! Jeg har en matblogg der jeg har lagt ut en liten kryddeguid for slik type mat, med linkr til ulike oppskrifter de brukes i, hyl ut dersom dette er av interesse:)

Ja takk, Lillesiren :)

Anonym poster: 50556cef5c7f152f3595dfc89fb70477

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...