Englepusen Skrevet 29. februar 2004 #1 Del Skrevet 29. februar 2004 Meldte meg som blodgiver ifjor og skal til min første tapping i morgen. Men nå har det gått så lenge at jeg husker ikke alt som ble fortalt på møtet jeg var på. Er det så at man ikke bør kjøre bil etterpå? Det er 3 mil dit så isåfall må jeg ta toget. Jeg blir fort svimmel hvis jeg spiser for lite o.l så jeg regner med at jeg gjerne blir litt slapp etterpå. Har visst bittelitt lavt blodtrykk også. (120/70 tror jeg) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bergenspike Skrevet 29. februar 2004 #2 Del Skrevet 29. februar 2004 Du kan kjøre bil etterpå. Du får ikke gå derfra så lenge du er svimmel/slapp. Hvis du trenger mat får du nok det også og så mye drikke du bare vil ha. Men hvis du blir fort svimmel burde du kanskje sjekket blodprosenten og jernlageret før du tappet hvis det er lenge siden du sjekket det sist. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trulselinemor Skrevet 29. februar 2004 #3 Del Skrevet 29. februar 2004 Jeg er blodgiver og tok min første kjøretime på minibuss rett etter at de hadde tatt blod av meg. Det var ikke noe problem. Du kan ha med deg noe frukt eller sjokolade som du spiser når du er ferdig på sykehuset. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virvel Skrevet 29. februar 2004 #4 Del Skrevet 29. februar 2004 Hvis det er lenge siden du har vært der, kan det hende du må gå igjennom hele "intervjuet" på nytt. Det måtte jeg etter å ha vært i karantene en stund. Jeg har forresten aldri hørt noe om at man ikke bør kjøre bil etterpå. Hvis det var et problem, regner jeg med at de ville spurt om jeg hadde lappen (noe jeg ikke har, så det har aldri vært noe spørsmål for meg ). Dessuten betaler de jo parkering for deg hvis du kjører, så jeg går ut i fra at det er i orden... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Englepusen Skrevet 29. februar 2004 Forfatter #5 Del Skrevet 29. februar 2004 De sjekket jo jern og sånn når jeg var på møtet for nye blodgivere. Det er jo ca 1 år siden da. Har ikke gitt blod før fordi jeg tok abort ifjor så da kunne jeg ikke gi blod på en stund. Får heller ta med meg litt mat og så satser jeg på at det går greit å kjøre. Mener å huske at man ikke burde gå på jobb etterpå hvis man f.eks kjørte buss o.l. Derfor jeg lurte. Jeg kjører budbil hele dagen, men dette er heldigvis om kvelden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 29. februar 2004 #6 Del Skrevet 29. februar 2004 På Ullevål så har de kjeks og brus og mat i lunsjtiden. Du skal spise mens du er der og etterpå. Hvile får du også i ti-15 minutter etter du har tappet og trenger du mer, får du mer. Ellers kan du godt kjøre bil, men jeg trener fx aldri etter jeg har gitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Fisken- Skrevet 29. februar 2004 #7 Del Skrevet 29. februar 2004 Og ikke drikk alkohol samme kveld.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillebi Skrevet 29. februar 2004 #8 Del Skrevet 29. februar 2004 Hvorfor må man spise etter at man har gitt blod? Jeg har aldri fått beskjed om det etter å ha tatt diverse blodprøver... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labella Skrevet 29. februar 2004 #9 Del Skrevet 29. februar 2004 Hvorfor må man spise etter at man har gitt blod? Jeg har aldri fått beskjed om det etter å ha tatt diverse blodprøver... Man tapper ganske mye mer blod når man gir blod (nesten en halv liter) enn når man tar blodprøver (da er det snakk om milliliter eller centiliter). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 29. februar 2004 #10 Del Skrevet 29. februar 2004 Litt generell informasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillebi Skrevet 29. februar 2004 #11 Del Skrevet 29. februar 2004 Hvor mange glass blod tar de? Eller fyller de alt i en pose? Og skal man spise for å få opp blodsukkeret, eller raskere produsere mer nytt blod? Hva slags gaver får man hos Blodbanken på Ullevål nå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labella Skrevet 29. februar 2004 #12 Del Skrevet 29. februar 2004 Her står det også en del info: giblod.no Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 29. februar 2004 #13 Del Skrevet 29. februar 2004 Hvor mange glass blod tar de? Eller fyller de alt i en pose? Og skal man spise for å få opp blodsukkeret, eller raskere produsere mer nytt blod? Hva slags gaver får man hos Blodbanken på Ullevål nå? Du ligger på en benk med nåla i armen. Ved siden av deg, på en plate i bevegelse, ligger en pose som de fyller opp. Plata posen ligger på registrerer når den er full via vekta. Selve tappingen kan ta ca 15 min fikk jeg beskjed om, men på meg tok det 7 min. Jeg antar maten er for blodsukkeret. Du får også gjerne saft å drikke, da er det saft med sukker. Jeg vet ikke hva slags gaver de har der, men på mitt sykehus kunne jeg velge mellom bager, sekker, penner, vinglass, vinåpnere, krus, t-skjorter, vinterluer og toalettmapper (mulig jeg har glemt noe). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 1. mars 2004 #14 Del Skrevet 1. mars 2004 Det er forskjell på halvanen centiliter og en halvliter blod. Vi har vel en fire og enhalv liter blod eller noe sånn, så det er en gansgek stor mengde som blir fjernet. Derfor får du også bare gi hver tredje måned. Gavene på Ullevål varierer fra gang til gang - fra hengetoalettmapper, paraplyer, Mumi-krus, t-skjorter etc. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marmara Skrevet 1. mars 2004 #15 Del Skrevet 1. mars 2004 Noen som husker/har link til hvordan reglene er angående tatoveringer og piercinger? Skulle gjerne vært blodgiver men har litt dilla på sånt... Er det fremdeles sånn at man er utelukket for all fremtid ved piercinger i munnområdet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 1. mars 2004 #16 Del Skrevet 1. mars 2004 Jeg var på sykehuset på torsdag, og da sa de at de eneste godkjente piercingene var i ørene. Så mine piercinger i nesen og tunga var ikke godkjente Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dødspingvinen Skrevet 1. mars 2004 #17 Del Skrevet 1. mars 2004 Har akkurat meldt meg som blodgiver, inspirert av denne tråden. Nå får vi vel bare se da, om jeg fatisk får lov til å gi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virvel Skrevet 1. mars 2004 #18 Del Skrevet 1. mars 2004 Det er stor forskjell på å ta blodprøver og å gi blod, ja! Tror du måtte tatt noe sånt som 40-50 (!) vanlige prøveglass for å få ut like mye blod som ved blodgivning, så da kan dere jo tenke dere... (Og det hadde sikkert ikke vært mulig, i hvert fall ikke på ett stikk. Kanylen hadde vel gått tett rimelig fort, derfor er nålen myyyye tykkere når man gir blod. ) Englepusen; hvis det er ett år eller mer siden sist du gav blod, da må du fylle ut hele spørreskjemaet på nytt, og gå igjennom intervjuet på nytt. Men det er jo fort gjort, da! De tar ikke noen nye prøver av deg, i hvert fall ikke i tillegg til de obligatoriske som tas hver gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virvel Skrevet 1. mars 2004 #19 Del Skrevet 1. mars 2004 Jeg var på sykehuset på torsdag' date=' og da sa de at de eneste godkjente piercingene var i ørene. [/quote'] Hm, så rart, jeg vet om flere med piercinger i navlen osv som er blodgivere. Så lenge det ikke er i slimhinnene skal det være i orden. (Men du har jo i slimhinnene, da.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. mars 2004 #20 Del Skrevet 1. mars 2004 Jeg har hørt at hvis man har hatt piercing i tungen i flere år, så går det greit å gi blod... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå