AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2012 #1 Skrevet 23. oktober 2012 Gjør hudpleier til et beskyttet yrke! I dag er det slik at det ikke kreves noen form for autorisasjon for å benytte seg av tittelen hudpleier. I motsetning til for eksempel fotterapeut, er ikke hudpleier en beskyttet tittel. Dette innebærer at det er åpent for at hvem som helst kan opptre som og kalle seg hudpleier, uavhengig av om vedkommende har gode nok kvalifikasjoner eller ikke. Hudpleiebransjen er stadig voksende og behandler årlig mange tusen nordmenn for ulike hudplager. Mange av disse behandlingene krever kyndig personell og betydelig kompetanse, samtidig som konsekvensene av dårlig utført eller mangelfull behandling kan være svært alvorlige. Det er på høy tid å innføre en autorisasjonsordning for hudpleiere. En slik ordning vil kunne bidra til større sikkerhet for kundene og være med på å stenge useriøse aktører ute. Hudpleier er et yrke som krever skolegang og kvalifikasjoner. Støtt hudterapeuter landet rundt om du er enig. http://www.underskri...p?Kampanje=4301 Anonym poster: b92007bbefcb09add7c238f3338f35bf Anonym poster: 203ac1b9c7aeee384f2e40d34a9784a3 1
Tina87 Skrevet 24. oktober 2012 #2 Skrevet 24. oktober 2012 Jeg er så enig! Er hudterapeut selv... Viktig for våres del, ikke minst kundene - at de vet det er en seriøs hudterapeut de går til... 2
beautyhudpleie Skrevet 24. oktober 2012 #3 Skrevet 24. oktober 2012 Jeg tror det er viktig at så mange som mulig støtter oss i denne kampen. Dette er faktisk et yrke der man må ha stor kunnskap innenfor anatomi, dermatologi, hygiene osv. Det skal ikke mye til før ting går galt under en behandling. På tide at vi får anerkjennelsen vi fortjener og at det er seriøse aktører der ute! 1
Gjest BabyBlue Skrevet 24. oktober 2012 #4 Skrevet 24. oktober 2012 Er helt enig. Hud er viktig, skjønner ikke hvorfor det skal være slik at hvem som helst kan bli det gjennom noen få kurs. Er altfor mange i Norge som jobber med hud som ikke har kompetansen de burde ha hatt. Var selv innom en hudpleiesalong og ble fortalt at en hudkrem var et serum fordi den hadde en ganske lett og flytende konsistens. Ehh...
Genesis Skrevet 24. oktober 2012 #5 Skrevet 24. oktober 2012 Det største problemet deres er vel at dere først og fremst forbindes med skjønnhetsbransjen som helhet, slik som frisører og negleteknikere. Folk med ordentlige, alvorlige hudproblemer drar jo selvfølgelig til en legespesialist på hudproblemer (dermatolog), og ikke til en hudpleier med fagbrev. 7
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2012 #6 Skrevet 24. oktober 2012 Dette er akkurat sånne ting vi hudterapeuter ikke vil bli assosiert med, mange av oss har stått på for å få utdanningen gjennom skole, mens det andre bare kan ta kurs, så er dem hudpleiere. Det er snakk om kompetanse og kvalitet.. Jeg vil kunne si at jeg er utdannet hudpleier uten at man skal bli sett på som dum og deilig! Anonym poster: 203ac1b9c7aeee384f2e40d34a9784a3 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2012 #7 Skrevet 24. oktober 2012 Det er riktig at hudpleier yrket handler om skjønnhet og velvære og folk kommer ikke til oss for at vi skal gi en diagnose på noe som helst og vi har ikke lov til det heller. Men vi som er utdannet har faktisk kunnskap nok til å kunne kjenne igjen evt. sykdommer og henvise til lege. Vi driver også med elektriske apparater og for å kunne holde på med det bør man vite om kontraindikasjoner og hva man skal gjøre om noe går galt. Skal man f.eks massere en gravid kvinne og hvis ja hvilke punkter skal man holde seg unna osv osv. Det handler ikke bare om å rense huden til en kunde det er mye mer! Anonym poster: 203ac1b9c7aeee384f2e40d34a9784a3 2
Genesis Skrevet 24. oktober 2012 #8 Skrevet 24. oktober 2012 (endret) Det er riktig at hudpleier yrket handler om skjønnhet og velvære og folk kommer ikke til oss for at vi skal gi en diagnose på noe som helst og vi har ikke lov til det heller. Men vi som er utdannet har faktisk kunnskap nok til å kunne kjenne igjen evt. sykdommer og henvise til lege. Vi driver også med elektriske apparater og for å kunne holde på med det bør man vite om kontraindikasjoner og hva man skal gjøre om noe går galt. Skal man f.eks massere en gravid kvinne og hvis ja hvilke punkter skal man holde seg unna osv osv. Det handler ikke bare om å rense huden til en kunde det er mye mer! Anonym poster: 203ac1b9c7aeee384f2e40d34a9784a3 Jeg er forsåvidt enig i at vi trenger å heve anseelsen til endel yrkesgrupper, men det blir vanskelig når til og med mange med bachelorgrad ansees som lavkvalifiserte arbeidstagere. Dere har tross alt bare et fagbrev (vgs. og læretid). Det er til og med mange mastergrader som ikke gir tilgang til en beskyttet tittel, og det er det en grunn til. En tittel kan ikke være beskyttet med mindre det er særskilte grunner til det. For eksempel, skal ikke en sykepleier kunne jobbe under tittelen hudpleier, og i så fall, hvorfor ikke? En sykepleier har sannsynligvis all den kunnskapen dere innehar, pluss litt til. I bunn og grunn er det ganske stor forskjell på et fagbrev på vgs. og høyere utdannelse! Endret 24. oktober 2012 av Genesis 4
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2012 #9 Skrevet 24. oktober 2012 En hudterapeut har mer kunnskap om huden enn fastelegen, om man er sykepleier er det jo kjempe fint men det betyr ikke at man ikke skal gå på skole som alle andre hudterapeuter og lære seg alt man trenger å vite for å kunne gi kundene den behandlingen, anbefalingen kunden fortjener. På sykepleierlinjen lærer man ikke om produkter, hvilken produkt som passer til hvem, hvordan man utfører behandlinger osv. slik at kunden for det han/hun betaler for. Hvorfor er det slik at frisører har beskyttet tittel men ikke hudpleiere, er det frisørene driver med viktigere eller farligere på noen måter? (ikke noe imot frisører, bare et eksempel:)) Når det er snakk om andre med mastergrader som ikke har beskyttet tittel så kan jo dem også prøve og endre på det:) Vi hudterapeuter vil ihvertfall ha endring på det og vil kjempe for at det skal gå. Takk til alle som støtter vår sak:)) Anonym poster: 203ac1b9c7aeee384f2e40d34a9784a3 2
Tina87 Skrevet 24. oktober 2012 #10 Skrevet 24. oktober 2012 (endret) Jeg gikk ikke bare VGs og læretid... Jeg har gått påbygg - også tok jeg hud-spa terapeut 2 år etter der igjen.... Og nå har hibu tilbud med studiepoeng i hudterapeut yrke.... Hvorfor skal ikke vi få beskytte vår tittel da? Edit: ganske tøft å lese igjennom alt og mye pensum! Det er mange useriøse der ute som prater tull og ødelegger huden til mange.... Endret 24. oktober 2012 av Tina87 1
JohnS Skrevet 24. oktober 2012 #11 Skrevet 24. oktober 2012 Autorisasjon er for yrkesgrupper som er del av helsetjenesten og der det er betydelig potensiale for skade. Ingen av delene gjelder hudpleiere. At hvem som helst kan kalle seg det utgjør ikke noe reelt problem. Farlige ting som lys-/laserbehandling har hudpleiere uansett ikke lov til å drive med. Man kan sikkert drepe noen med en epilator, men det kan man med en frisørsaks også og frisør er ikke en beskyttet tittel. Jeg gikk ikke bare VGs og læretid... Jeg har gått påbygg - også tok jeg hud-spa terapeut 2 år etter der igjen.... Og nå har hibu tilbud med studiepoeng i hudterapeut yrke.... Hvorfor skal ikke vi få beskytte vår tittel da? De fleste utdanninger fører ikke frem til noen beskyttet tittel. 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2012 #12 Skrevet 24. oktober 2012 En hudterapeut har mer kunnskap om huden enn fastelegen, Anonym poster: 203ac1b9c7aeee384f2e40d34a9784a3 Må svare på denne føler jeg. Folk flest tenker vel på dermatologer/hudleger og ikke fastlegen når man sier at man skal ta problemene sine til legen. Og det er ingen hemmelighet at de naturligvis kan langt mer om hudplager enn en hudpleier. En hudterapeut er bare det, en som hjelper deg å pleie huden, trenger ikke å være rakettforsker for å få til det. Synes ikke de behøver en beskyttet tittel. Isåfall er det fryktelig mange yrker som trenger beskyttet tittel. Anonym poster: 84903fb4ca993439a4217dbf29a87570 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2012 #13 Skrevet 24. oktober 2012 Må svare på denne føler jeg. Folk flest tenker vel på dermatologer/hudleger og ikke fastlegen når man sier at man skal ta problemene sine til legen. Og det er ingen hemmelighet at de naturligvis kan langt mer om hudplager enn en hudpleier. En hudterapeut er bare det, en som hjelper deg å pleie huden, trenger ikke å være rakettforsker for å få til det. Synes ikke de behøver en beskyttet tittel. Isåfall er det fryktelig mange yrker som trenger beskyttet tittel. Anonym poster: 84903fb4ca993439a4217dbf29a87570 Man trenger kanskje ikke å være rakketforsker for jobbe som hudterapeut men kunnskap om forskjellige ting må man ha. Jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal gå inn på deg at vi vil ha beskyttet tittel:)) Det er fryktelig mange andre yrker også som burde få beskyttet tittel og det er ingen som hindrer dem å kjempe for det som vi gjør.. Hadde det ikke vært bedre om folk hadde utdanning og ikke bare brukte tittler uten og virkelig vite noe om yrket. For at samfunnet skal utvikles må man studere å gjøre seg fortjent til tittel selv om det virker for deg som om hvem som helst kan bli hudterapeut. Vet om mange som slutter på skolen jeg fordi det er tøft! Anonym poster: 203ac1b9c7aeee384f2e40d34a9784a3 2
Tina87 Skrevet 24. oktober 2012 #14 Skrevet 24. oktober 2012 En hudpleier er bare det?? Som pleier huden? Da har ikke du vært hos hudpleier... Eller mye peiling på det... Jeg må si: hudpleiere lærr om muskler, nervesystemet o alle organsystemene i kroppen, om oppbygning på hud, hår, negler og mye mer. Vi lærer om hvordan en krem, Rena, serum er bygd opp, hvordan de forskjellige ingrediensene fungerer og gjør, atomer og molekyler. Ingrediensteknologi... Man kan gjøre ganske stooooor skade hvis man ikke vet hva man jobber med... Man kan jobbe med syrer på huden... Man jobber med elektriske apparater på huden... Kan kanskje ikke drepe - men du kan ødelegge huden til en for alltid! 1
Tina87 Skrevet 24. oktober 2012 #15 Skrevet 24. oktober 2012 Det er en lukket Facebookgrupp for hudpleiere - hvor man kan utveksle erfaringer, meninger og spørre andre om ting man lurer på... hvis noen ønsker å bli med...?
JohnS Skrevet 24. oktober 2012 #16 Skrevet 24. oktober 2012 Man trenger kanskje ikke å være rakketforsker for jobbe som hudterapeut men kunnskap om forskjellige ting må man ha. Jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal gå inn på deg at vi vil ha beskyttet tittel:)) Vil du ha autorisasjon som helsepersonell eller en beskyttet tittel? Det er to forskjellige ting. Ikke at jeg ser at dere skal kvalifisere til noen av delene, eller hva som er vitsen. Vi lærer om hvordan en krem, Rena, serum er bygd opp, hvordan de forskjellige ingrediensene fungerer og gjør, atomer og molekyler. Ingrediensteknologi... Denne setningen skjønner jeg ingenting av. Hvordan serum er bygd opp? Rena? 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2012 #17 Skrevet 24. oktober 2012 Dette er akkurat sånne ting vi hudterapeuter ikke vil bli assosiert med, mange av oss har stått på for å få utdanningen gjennom skole, mens det andre bare kan ta kurs, så er dem hudpleiere. Det er snakk om kompetanse og kvalitet.. Jeg vil kunne si at jeg er utdannet hudpleier uten at man skal bli sett på som dum og deilig! Anonym poster: 203ac1b9c7aeee384f2e40d34a9784a3 Lykke til med den Anonym poster: ffecb657e4da956f5c2f9a7513f5fdb3 4
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2012 #18 Skrevet 24. oktober 2012 Jeg er renholder, og jeg vil at også dette skal være en beskyttet tittel. Det ligger ganske mye arbeid bak et bestått fagbrev, og man kan sette seg selv og andre i fare dersom man ikke vet hva man gjør, f.eks blander klorin og salmiakk.(da dannes det giftgasser) Anonym poster: 10713e9c417df61c83dd702a20e008d8 2
Tina87 Skrevet 24. oktober 2012 #19 Skrevet 24. oktober 2012 Skriveleif😛 Rena=rens Det er forskjellige måter å sette sammen en krem,rens og serum... Og hvorfor henger du deg så opp i hvorfor vi hudpleiere vil ha det som beskyttet tittel? Og ja- hvis dere som renholdere har lyst til å ha det som beskyttet tittel - så hvorfor ikke gå inn for det? Det er mange utenlandske uten fagbrev ell noe som jobber for under halve lønna - og det er mange useriøse der - ikke blir det bra vasket... Ser du likheten? Jeg vet vi diskuterte dette om å beskytte tittel på skolen... Hadde de forskjellige yrkesgruppene vært mer beskytta - kanskje mindre svindel og useriøse aktører på markedet... Slik som ja f.eks snekkere... - som det programmet på tv - de som gjorde halvferdige jobber... Vi hudpleiere vil beskytte våres tittel, våres skolegang... Beskytte kundene - de vet det er en som kan jobben sin! 1
Tina87 Skrevet 24. oktober 2012 #20 Skrevet 24. oktober 2012 I forhold til hudlege og hudterapeut: de hudlegene som holder seg oppdaterte - de sender noen ganger sine pasienter til hudterapeuter for ytterligere behandling som de ikke kan noe om...! F.eks rosacea og acne... 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå