Gå til innhold

Rengjøre filter til oppvaskmaskin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte jeg skulle lage en frustrasjonstråd på underforumet "samliv og relasjoner", om at jeg har "flyttet inn" hos min kjæreste, og det tydeligvis er jeg som nå står for alt av husarbeid, men det får jeg ta en annen dag.

Jeg har aldri hatt oppvaskmaskin før, så dette med å vaske filteret i en er nytt for meg. Tydeligvis for kjæresten min også, til tross for at han har hatt en i mange, mange år.

For å spare dere for grusomme detaljer, så holder jeg det enkelt; filteret ser helt ******* ut.

Hvordan kan jeg rengjøre filteret? Kan jeg ha det i vannbad med noe i? Jeg har prøvd å bruke oppvaskbørsten på den, men det er så mange kriker og kroker, kommer liksom ikke til.

...Og nei, jeg er ikke så frustrert at jeg vil bruke tannbørsten til kjæresten min til å pusse det med..

Anonym poster: 73e7eb6ee1985b0d30cbbcdbe3b4afd9

Videoannonse
Annonse
Gjest hedgepig
Skrevet

Legg det i zalovann, og rengjør med oppvaskbørsten.

For ettertiden er det smart å skylle det som settes inn i maskinen, så blir ikke filteret så fort skittent.

Da er det bare til å skylle det innimellom.

Gjest gjest17
Skrevet

Maskinrens er også greit å kjøre med jevne mellomrom :-)

Gjest Lypsyl1
Skrevet (endret)

Maskinrens er også greit å kjøre med jevne mellomrom :-)

Har faktisk lurt på om det kan være noen bedre alternativer, å rengjøre maskinen med?

Endret av Lypsyl1
Gjest Lypsyl1
Skrevet (endret)

edit

Endret av Lypsyl1
Gjest gjest17
Skrevet

Har vært borti en plass at bakepulver kan være et alternativ, men vet ikke om det har noe for seg?

Bakepulver og eddik brukes ofte i hjemmelagede renseoppløsninger. Har prøvd det på vaskemaskinen men synes det funker bedre med de kjøpte. Til oppvaskmaskinen bruker jeg Finish sin, mener den er rundt en tier billigere en Omo sin variant.

Gjest Lypsyl1
Skrevet

Bakepulver og eddik brukes ofte i hjemmelagede renseoppløsninger. Har prøvd det på vaskemaskinen men synes det funker bedre med de kjøpte. Til oppvaskmaskinen bruker jeg Finish sin, mener den er rundt en tier billigere en Omo sin variant.

Da stoler jeg på deg og fortsetter å bruke min vanlige rens.

Vil jo ikke bruke noe som ikke rengjør ordentlig.

Gjest gjest17
Skrevet

Da stoler jeg på deg og fortsetter å bruke min vanlige rens.

Vil jo ikke bruke noe som ikke rengjør ordentlig.

Om du har det du trenger stående kan du jo bare prøve å se om resultatet blir bra? :-) Blir vel en god del kroner spart også da de ikke er rimelige de rensene. Jeg har bare testet på vaskemaskinen.

Gjest Lypsyl1
Skrevet (endret)

Om du har det du trenger stående kan du jo bare prøve å se om resultatet blir bra? :-) Blir vel en god del kroner spart også da de ikke er rimelige de rensene. Jeg har bare testet på vaskemaskinen.

Hva brukte du?

Og er det noen forskjell på om jeg doserer med eddik eller bakepulver, evt. hvor mye bør jeg ha i? Ser også i linken at min maskin ikke er lik inni, virker som denne er av hardplast, min har aluminium, så er redd for at de kan lage stygge merker. Blir jo ikke akkurat blid hvis maskinen, min blir ødelagt.

Endret av Lypsyl1
Gjest gjest17
Skrevet

Om det er oppvaskmaskinen du ønsker å prøve på hadde jeg tatt å fulgt "oppskriften" på den siden jeg linket til. Tror det var en kopp vanlig eddik først og så en omgang med en kopp bakepulver etterpå. Men hadde droppet klor som blir nevnt nederst i artikkelen. :-)

Gjest Lypsyl1
Skrevet

Tror heller jeg tar å leser bruksanvisningen til maskinen først, for å sjekke hva jeg ikke bør gjøre.

Gjest gjest17
Skrevet

Hva brukte du?

Og er det noen forskjell på om jeg doserer med eddik eller bakepulver, evt. hvor mye bør jeg ha i? Ser også i linken at min maskin ikke er lik inni, virker som denne er av hardplast, min har aluminium, så er redd for at de kan lage stygge merker. Blir jo ikke akkurat blid hvis maskinen, min blir ødelagt.

Jeg kan garantere deg at maskinen din ikke blir ødelagt av bakepulver og eddik. Men som jeg skrev, ikke bruk klor! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...