Missy1 Skrevet 23. oktober 2012 #1 Skrevet 23. oktober 2012 Jeg vet ikke om jeg takler dette stort lenger. Bengal katten min på 11mnd er rett og slett gal. Hu angriper barna bakfra, hu angriper føtter og hender selvom de ikke beveger seg og hu klorer skikkelig når hu gjør det. Hu kan ligge på gulvet og klore og bite på stol og bordben, hopper opp på benken og drar ned mat og div ting, hu snapper maten ut av hånda på guttungen og går på benken og spiser om vi ser bort et sekund. Jeg vet at katten må oppdras og vi forsøker det. Har prøvd med sprayflaske med vann når hu har gjort noe galt, hu liker det ikke, men slutter aldri med tingene som ikke er lov. Vi begynte å slippe hu ut for et par mnd siden, men hu bruker ikke utetiden på å løpe fra seg og få ut energi som normale katter. Hu står for det meste utenfor og mjauer og venter på å komme inn igjen eller venter under verandaen eller trappa. Kan noen please hjelpe meg? Kommer dette til å gi seg? Jeg føler jeg ikke gjør annet enn å kjefte på den katten og det er ikke noe koselig jeg er jo gla i hu, men jeg vil helst at møblene mine og barnet mitt skal overleve.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 23. oktober 2012 #2 Skrevet 23. oktober 2012 Høres ut som en bengal - enkelt og greit. Det er jo en "villkatt" du har tatt i hus og da må du forvente ekstra mye energi også. Bruker du tid på henne så hun får tatt seg ut? Jaktleking? 4
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2012 #3 Skrevet 23. oktober 2012 Whoa, er dette vanlig bengalkatt oppførsel?? Typen har så lyst på en, men nå skal jeg vise ham dette innlegget i allefall, og det under som bekrefter at dette er vanlig........ DET kan vi ikke ha i hus.. Anonym poster: 66feb55870173b0a32ff7d61e0a0fe5b 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2012 #4 Skrevet 23. oktober 2012 Jeg hater virkelig idioter som deg TS, hvorfor i helvete skaffer du deg et dyr uten å gjøre research?!?! Anonym poster: 865ea026fc2c4772c81df0897f360343 4
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2012 #5 Skrevet 23. oktober 2012 Jeg hater virkelig idioter som deg TS, hvorfor i helvete skaffer du deg et dyr uten å gjøre research?!?! Anonym poster: 865ea026fc2c4772c81df0897f360343 Litt hardt sagt kanskje, men enig med deg. En ting er at typen min vil ha bengal, en annen er at vi har tenkt å gjøre grundig research før dyret hadde kommet nær dørstokken her en gang. Jeg synes det er viktig å lese om dyrene man vil skaffe seg, gjerne høre andres erfaringer osv. Anonym poster: 66feb55870173b0a32ff7d61e0a0fe5b 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2012 #6 Skrevet 23. oktober 2012 ...det er jo en bengal... Du burde vurdert en roligere rase. Anonym poster: 94bbcf6c5ed54a9107245302c8b1c0da 2
Missy1 Skrevet 23. oktober 2012 Forfatter #7 Skrevet 23. oktober 2012 Jeg hater virkelig idioter som deg TS, hvorfor i helvete skaffer du deg et dyr uten å gjøre research?!?! Anonym poster: 865ea026fc2c4772c81df0897f360343 Selvfølgelig har jeg gjort research. Og jeg var usikker på denne rasen, men oppdretteren forsikret meg om at det ikke ville bli noe problem så nå undrer jeg meg selvfølgelig om jeg har gjort noe galt. Herregud du behøver ikke være så krass!! 3
Missy1 Skrevet 23. oktober 2012 Forfatter #8 Skrevet 23. oktober 2012 Ville ikke spurt her inne om jeg ikke var glad i pusen min og ønsker å gjøre det beste for hu. Om det er noe jeg ikke har forsøkt som kan funke så tenkte jeg kanskje noen her inne kunne gi meg råd. Er lite interessert å få slengt dritt etter meg om at jeg er ei drittkjærring fordi jeg skriver dette for ingen her kjenner meg og vet hvor mye jeg visste om rasen eller ikke før jeg skaffet meg katten. Jeg VET at bengalen er en aktiv rase og det er helt greit for meg. Det er greit at hu raser fra seg, jakter og blåser seg opp, men det er ikke greit at hu stjeler maten fra guttungen, angriper unger (hu angriper ikke min sønn, bare barn som er på besøk) og river ned ting. Jg VET også at bengalen er en smart katt og kan læres ting. Hu lyder navnet sitt klart og til tider kan hu minne om en hund for hu kan så mye rart som jeg aldri har sett andre katter har lært seg. Så da tenkte jeg kanskje det ville gå an å lære hu å ikke drive med så mye ramp og
Gjest Belle Gunnes Skrevet 23. oktober 2012 #9 Skrevet 23. oktober 2012 Du får heller gi henne andre oppgaver enn å bølle. Finn noe hun synes er gøy, som også krever hjernekapasitet og fysikk. Jaktleker og tenkeleker. Avbryt henne om hun går bananas og finn heller på noe annet hun kan gjøre. Å si "fy" til en katt, funker ikke så bra. De bare viser deg finger'n og går på med ny giv. Men de kan fint avledes og lure de til å gjøre greie ting også.
Anoia Skrevet 23. oktober 2012 #10 Skrevet 23. oktober 2012 Hva gjør dere når katten klorer og biter? Når kattunger leker med hverandre lærer de seg hvor røft de kan leke utifra reaksjonene til lekekameraten som lager lyd når det gjør vondt. Kanskje katten din trenger å læres opp til å være mer forsiktig med mennesker? Bengalkatten min er veldig glad i vill lek, men er kjempeforsiktig når hun leker med mennesker. Hun har aldri klort eller bitt hardt med vilje, hun kan godt daske eller holde fast med labbene, men har klørne trukket inn hvis menneskehender er involvert. Hvis hun begynner å bli litt for vill under lek, lager jeg en liten skarp lyd eller dasker henne forsiktig på snuten (og kos etterpå, så klart). Bengalkatter trenger forøvrig MYE oppmerksomhet. Det er nok ikke så rart at hun ikke liker å være ute, for hun vil nok helst være sammen med dere. Har dere prøvd å bli med henne ut og leke? 1
Aurora M. Skrevet 24. oktober 2012 #11 Skrevet 24. oktober 2012 Har dere prøvd å bli med henne ut og leke? Dette synes jeg var et fornuftig forslag. Det er tydelig at katten ikke får ut nok energi, og siden den mjauer og bare vil inn igjen når den slippes ut, tyder det på at den er utrygg i utemiljøet. Det kan være mange årsaker til det- andre etablerte katter i nabolaget er en vanlig grunn. Den trenger nok en tilvenningsperiode sammen med matmor eller matfar før det blir stas å gå ut. 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2012 #12 Skrevet 24. oktober 2012 Høres ut som en bengal - enkelt og greit. Det er jo en "villkatt" du har tatt i hus og da må du forvente ekstra mye energi også. Bruker du tid på henne så hun får tatt seg ut? Jaktleking? Er ikke bengalkatter tamkatter da? Og fra wikipedia finner jeg dette: Atferd [rediger] Bengalkatter har et jevnt godt humør og karakteriseres som en hyggelig, leken, og tolerant kamerat. Tidliggenerasjonene kan arve skyheten fra leopardkatten dersom den ikke håndtreres mye av oppdretter som liten. Bengalkatten er uansett en svært selvstendig og meget dyktig jeger, om den får lov til å utvikle disse egenskapene. Generelt anbefales det å holde to katter slik at de har selskap i hverandre, men katten er flink til å aktivere seg selv så i de fleste tilfeller går det bra med en. Har selv hatt en katt som var veldig hyper. TS: Har du en kattunge? Hvor gammel er katten din? Anonym poster: 888cd3e3ff934021e3ecb12403e1c264
Gjest Belle Gunnes Skrevet 24. oktober 2012 #13 Skrevet 24. oktober 2012 Er ikke bengalkatter tamkatter da? Og fra wikipedia finner jeg dette: Har selv hatt en katt som var veldig hyper. TS: Har du en kattunge? Hvor gammel er katten din? Anonym poster: 888cd3e3ff934021e3ecb12403e1c264 Jeg skrev "villkatt" i gåseøyne
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2012 #14 Skrevet 24. oktober 2012 Er ikke bengalkatter tamkatter da? Og fra wikipedia finner jeg dette: Anonym poster: 888cd3e3ff934021e3ecb12403e1c264 Bengalen er jo en hybrid avlet fra ved å fange ville kattedyr og tvinge fram avkom med domestisert katt. Skal ikke gå videre inn på det, bortsett fra å si at det i seg selv er jo et etisk betenkelig utgangspunkt. I Norge er det forbudt å innføre Bengal av tidlige generasjoner hybrid. Det betyr ikke at bengalens instinkt og væremåte vannes totalt ut i løpet av 5+ generasjoner. Jada, bengalen kan være en ypperlig kamerat, og er absolutt et nydelig kattedyr å se på. Men man må vite hva man går til, og man må være forberedt på det ekstra engasjementet en slik katt kan kreve. Til TS: Det høres åpenbart ut som katten er understimulert. Den krever å få bruke sitt jaktinsikt, sin utrolige spenst og hurtighet, og ikke minst hodet for å bli stimulert og få ut energi. Dersom katten ikke er komfortabel med å være ute alene, er det opp til deg å sørge for at katten får utetid hver dag sammen med deg. Ønsker du ikke at katten skal ta ut energien på legger, lår og barn, må du tilby et bedre utløp for energien. Tiltak kan være: Sette opp hyller og noen skikkelig gode klatrestativ. Kjøpe/lage et lite arsenal med leker som du kan veksle på å ta fram. Hjernetrim: Labyrintmatskål, aktivitetsbrett, godisball Trening: Klikkertrening? Lek: Kjøp/lag noen skikkelige leke-på-tråd-greier som du kan bruke både ute og inne Sett av tid til dette hver dag, og lær barna å ta del på en måte hvor dere leker sammen - ikke at katten leker på dere. Dropp straffing. Dersom katten får brukt hodet og kroppen hver dag, så ligger den antakelig som et fornøyd slips resten av tiden og har lite interesse av å hoppe i tær og rive opp klær. Jeg bruker minst en time (fordelt utover dagen) på aktiv lek, hjernetrim, tur ut sammen med min katt. Og det er en dvask huskatt som i tillegg går mye ute og jakter mus og koser seg. Merker med en gang det blir dårlig vær og lite som skjer at pus tyr til metoder for oppmerksomhet. Det er ikke å vente at en 11 måneder gammel bengal utagerer. Dette kan gå helt fint om dere forplikter dere til å gjøre tiltak Kontrollspørsmål: Er katten kastrert? Anonym poster: ac1d6dabf2477f70c80be69a7763bec9 2
Capricorn Skrevet 24. oktober 2012 #15 Skrevet 24. oktober 2012 Jeg hater virkelig idioter som deg TS, hvorfor i helvete skaffer du deg et dyr uten å gjøre research?!?! Anonym poster: 865ea026fc2c4772c81df0897f360343 Nå er du litt urettferdig. Da jeg skulle ha Maine Coon leste jeg masse om de og fant ut at de er rolige, snille og familievennlige katter. Det stemmer ikke helt. Vår er en umulius uten like noen ganger og kan få perioder hvor han angriper meg. Jeg vil nok ikke ha små barn sammen med han alene. Det er altså ikke alltid man kan stole på det som skal være typisk for rasen.
Missy1 Skrevet 24. oktober 2012 Forfatter #16 Skrevet 24. oktober 2012 Takk alle sammen. Tar til meg rådene og skal få kommet oss litt ut sammen har vært en del ute med hu på verandaen, men ikke sammen med hu på gresset for sønnen min har en tendens til å stikke av og vi har ikke gjerde rundt hagen ennå. Vi leker med hu inne og vi har steder i høyden hu kan være, og klorestativ med ball i snor pluss andre katteleker. Hu er litt vanskelig å leke med
CathFoto Skrevet 24. oktober 2012 #17 Skrevet 24. oktober 2012 Jeg skjønner at dette med angrep ikke er så hyggelig, og at du vil få bukt med det problemet. Alle bengaler jeg har møtt har vært glad i vill lek, så tror ikke det er så uvanlig for rasen. Og det at den river ned ting må du regne med, det er sånt som skjer innimellom når man har dyr eller barn. Pusen er jo i tillegg bare 11 mnd, så den er jo ikke fullvoksen. Ang.klorebrett osv så sier Animal Planets katteekspert at ideelle forhold for en katt vil være å kunne gå rundt et helt rom uten å berøre gulvet, så da kan det hende at pus synes at ting på hyller osv er litt i veien.
Alvina Skrevet 25. oktober 2012 #18 Skrevet 25. oktober 2012 Har hørt at det kan hjelpe å sterilisere katten, men hvor sikre kildene er vet jeg ikke. Ville forhørt meg om det kan stemme, jeg gidder ikke google siden jeg ikke har katt. Du har fått gode råd, å gjøre den trygg så den kan gå ut og jakte og leke seg. Men en ting er viktig og det gjelder alle dyr, å rose (og mene det) for positiv oppførsel og å oppfordre til lek uten læring. Det vil si uten stress. Er man selv sliten merker dyret dette, og innordner seg, men kattunger... hehehe. Kan ikke så veldig mye om katter, men vet at hunder kan bli overstimulerte, kan tenke meg at etter lek er det viktig at du koser litt med katten når den sover, og katter sover jevnt mye, men avhengig av "hva som skjer". Har ingen erfaring med bengal, men har hatt katter tidligere, en kosekatt som var roen selv og ingen god jeger, og en hyper siameser, pluss passet andres katter. Har også som barn overtalt foreldrene mine til å la oss fange den siste villkattungen som var observert. Den ble aldri tam, det vil si den ble fortrolig, og så frekk at den angrep føtter og var voldsom i lek. Ingen sår eller dype bitt. Men full av energi. Den fikk gå ute selvsagt. Grunnen er at den ikke var vant til mennesker og om hun hadde vært en bengal, måtte oppretter ha tatt ansvaret for å sosialisere kattungene med mennesker, barn, andre dyr og vennet den til kos. Mange opprettere tar ikke ansvaret, samme hvilken rase det gjelder.
Dolce Skrevet 25. oktober 2012 #19 Skrevet 25. oktober 2012 Jeg har "street-mix", eller "Eventyrblanding". Og de var også villbasser i tenårene. Nå er de 2 år, og betydelig roligere. Nå kan jeg ha pynteting og hyller i fred Kanskje også juletre? Vel, det får tiden vise. I hvertfall er de ikke bøllete lenger, og klatrer ikke rundt. De holder seg til sofa og stoler (for å sove og få kos). Tærne våre får også være i fred, etter endel blodige opplevelser i fjor.... Men jeg tror også at du bør være ute med katten og aktivisere den/leke. Å bare slippe den ut, løser nok ikke så mye. Mine liker å jakte på godsaker pakket inn i baller av aluminiumsfolie. Etter noen økter med dette er de vanligvis stuptrøtte, og sover pent og rolig i mange, mange timer. Ellers liker de når mamma blir med ut på kvelden når det er mørkt, og leker lommelyktleken. Jeg bruker lyset fra lommelykten for å få dem til å klatre i trærne her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå