AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2012 #1 Skrevet 23. oktober 2012 Har fått høre det ganske ofte i det siste at noen av mine kollegaer pluss et par nestledere synes at jeg jobber så tregt. De mener at jeg bør jobbe mer effektivt. Jeg vet selv at mange ting kan gå ganske sakte når det gjelder meg selv, men jeg vil heller gjøre det jeg driver med ordentlig, så det blir et bra resultat, istedet for å skrive en blyantstrek, eller pælme alle pappeskene i en haug midt utpå gulvet, som en god del andre gjør. Dette var selvfølgelig et eksmpel dette med pappen og blyanten, men føler det illustrer min situasjon godt. Synes dere dette er urettferdig å plutselig påpeke dette hele tiden, eller er det bare jeg som oppfatter det feil? Anonym poster: f6fe8b36bfb4e8a6da4788be18fd6981
punkyB Skrevet 23. oktober 2012 #2 Skrevet 23. oktober 2012 Det finnes jo en grense for hvor grundig man skal være også - kan være litt mindre er godt nok. Dette er jo noe du kan diskutere med dine ledere - ønske de at du skal jobbe kjappere på bekostning av kvalitet så bør du jo nesten prøve det. 5
Gjesten Skrevet 23. oktober 2012 #3 Skrevet 23. oktober 2012 Man må finne balansen mellom grundig og effektiv. Du burde ta en prat med lederne dine og høre hvordan de ønsker at du skal gjøre det. 3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2012 #4 Skrevet 23. oktober 2012 Jeg er en perfeksjonist. Jobber innenfor et fagfelt hvor det ofte er to streker under svaret. Jeg har lært meg at jeg kan ikke bruke den tiden jeg trenger til å få det 100% perfekt. Det holder faktisk med 90%. Var en kunst å lære seg å ikke være så nøye hele tiden. Anonym poster: 6cb373680df4a9e0a70d8a853914a985 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2012 #5 Skrevet 23. oktober 2012 Selvsagt går det an å være FOR grundig. Du må finne en balanse mellom grundig nok, og effektiv nok. "Fort og gæli" er ikke bra, men om du er så grundig at du ikke leverer det du skal innen forventet tid, så har du gjort noe galt. Jeg liker også å være grundig, men andre folk er avhengig av at jeg får jobben gjort så de kommer videre med sin jobb, så da må jeg være grundig så effektivt som jeg kan. Det er ikke urettferdig at du får "kjeft" for å være treig. Det finnes en mellomting mellom å tegne en blyantstrek og å bruke tre uker på å skrive en to-linjers epost. Anonym poster: 5dd58cb4b76d7f3048d7f7ec8a327b50 4
Dagoberta Skrevet 23. oktober 2012 #6 Skrevet 23. oktober 2012 I de fleste bransjer er det å kunne jobbe effektivt en ganske stor del av det å levere et godt resultat, og trege medarbeidere gjør at kollegene må jobbe mer. Jeg skjønner at de reagerer hvis det er sånn de oppfatter innsatsen din. 4
Katniss Skrevet 23. oktober 2012 #7 Skrevet 23. oktober 2012 Det kan lønne seg å lære seg "Godt nok". 2
Gjest Darthoven Skrevet 23. oktober 2012 #8 Skrevet 23. oktober 2012 Jeg ville heller hatt en ansatt som f.eks skreiv ting fort og relativt tydelig, enn ekstremt sakte og ekstremt pent. Man må ha fokus på de tingene som er viktige. Noen ting må gjøres nøye og presist, andre ting er det ikke så nøye med. Ofte er det ikke alltid så lett å skjønne hvordan ting gjøres på en mest mulig effektiv måte, før man har blitt vist det. Det er f.eks meningsløst å kanskje åpne en eske, plassere den pent på siden, gjøre det man skal, for så å kaste esken i søppla. En effektiv måte er kanskje å åpne alle eskene raskt, pælme dem midt på gulvet, for så å dytte alle bort til en container..(eller lignende, bare et eksempel). 6
Gjest Wolfmoon Skrevet 23. oktober 2012 #9 Skrevet 23. oktober 2012 Som en som har vært på jobb med en treg kollega i dag, og derfor har gjort mye mer enn min del av jobben, så kan jeg med hånda på hjertet si: Jo, man kan være for nøye. Spesielt når man har en deadline man må rekke eller andre er avhengig av at du gjør din del. 7
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2012 #10 Skrevet 23. oktober 2012 Det meste går innenfor tidsfristen, jeg er alltid nøye på det. Men de kommenterer på at jeg bruker tid på ting som faktisk er nødvendig at jeg bruker tid på. Anonym poster: f6fe8b36bfb4e8a6da4788be18fd6981
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2012 #11 Skrevet 23. oktober 2012 Det meste går innenfor tidsfristen, jeg er alltid nøye på det. Men de kommenterer på at jeg bruker tid på ting som faktisk er nødvendig at jeg bruker tid på. Anonym poster: f6fe8b36bfb4e8a6da4788be18fd6981 Da bør det jo være en smal sak å argumentere tilbake med det? Anonym poster: 1958545c584b60cd36bad1da49fbd0e6 1
Gjest norah Skrevet 23. oktober 2012 #12 Skrevet 23. oktober 2012 En svært viktig ting å forstå er at du ikke er ansatt for å løse alle oppgaver slik du vil. Du skal løse dem slik arbeidsgiver vil - det er hva du får betalt for. Du jobber tross alt ikke for deg selv, og de har sannsynligvis ikke bruk for perfeksjon. Når flere kolleger og ledere sier ifra til deg er det nok ikke lenge før du får en advarsel og er ønsket bort fra stillingen om du ikke kjapt endrer deg. Rett og slett. 6
Papirbit Skrevet 23. oktober 2012 #13 Skrevet 23. oktober 2012 Hvis du egentlig rekker tidsfristen,så ser jeg egentlig ikke problemet? hvis det virkelig er så viktig for dem å få arbeidet gjort lenge før tidsfristen,så får de vel forandre på den.
The Kitten Skrevet 23. oktober 2012 #14 Skrevet 23. oktober 2012 Newsflash: Det går an å være effektiv og grundig. Om du hele tiden får høre at du jobber for tregt, bør du ta det til deg og forsøke å endre det. 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2012 #15 Skrevet 24. oktober 2012 Jeg har vært kjapp i alt cirka siden fødselen og har sikkert kommentert andres treghet rundt 100 ganger i livet. Ikke en eneste gang jeg har kommentert det har det vært uten grunn. Det har alltid vært fordi noen bruker tid på noe som ikke er nødvendig å bruke så mye tid på. Ting kan som regel gjøres fortere uten at det får noen negative konsekvenser. Du har kanskje bare et generelt bedagelig tempo, noe som er greit hjemme, men det er ikke spesielt gøy for sjefer og kolleger. Anonym poster: b14ce274b159eb589bdf850b1745f8cb 1
Capt. Obvious Skrevet 24. oktober 2012 #16 Skrevet 24. oktober 2012 Viktig å skille mellom "supernøye" og godt nok i forhold til den aktuelle oppgaven. Det er mange oppgaver som krever en viss presisjon, men ikke så høy at man bruker uforholdsmessig lang tid på det. I min bransje ser jeg veldig raskt hvem som jobber litt for sakte og nøye i forhold til det som faktisk kreves for at ting skal fungere. Forståelig når man er ny i jobben, men etter en viss tid så bør man etterhvert komme inn i det samme tempoet/rutinen som sine kollegaer med samme type oppgaver. Det er maks irriterende når andre rundt deg bruker for lang tid, for da må jeg jobbe desto raskere, får en veldig stressende dag samt også mye overtid.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2012 #17 Skrevet 24. oktober 2012 Tror nok det er best at du ser på det litt i tråd med hva du gjør og tiden du har til rådighet. Eksempel: Jeg jobber for tiden på butikk, og hver mandag får vi nye sånne tilbudsaviser som vi legger i alle handlevognene. Seff, jeg kan legge alle bladene rett vei pent dandert, eller jeg kan bare stikke dem nedi vogna så jeg får fylt på snus og røyk også før lunsj rushet kommer. Jeg tviler på kundene bryr seg så mye om hvordan tilbudsavisa er dandert i vogna:P Eksempel 2: Om morgenen og kvelden ofte kan jeg tulle litt med kunden om ting som; her blir det fårikål for alle penga ser jeg! hvis de har kjøpt masse fårikål. Men jeg kan ikke gjøre dette i rushet i 3-4 tida, det er det ikke tid til. Da vil folk fortest mulig hjem og jeg ekspederer så fort det lar seg gjøre. Så jobb effektivt og raskt der det lar seg gjøre, mens de tingene som krever litt mer øyemed kan du bruke mer tid på Det er en liten balansegang der et sted man bare må finne^^, Anonym poster: 4932f3f3b3db23a900f71b98b9270003 9
Gjest Bond Skrevet 24. oktober 2012 #18 Skrevet 24. oktober 2012 Helt enig med andre. Det er viktig egenskap aa laere aa kunne skille hvor mye fokus paa detaljer og perfeksjon man burde ha i enhver situasjon. Ikke alle oppgaver maa eller burde gjoeres like grundig, saa man maa egentlig rett og slett slutte aa tenke paa dette som bra egenskap at man alltid vil vaere grundig. Det er nemlig ikke positivt, det bare viser at man ikke klarer aa prioritere oppgaver nok og ikke har realistisk syn paa tidsbruk.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2012 #19 Skrevet 25. oktober 2012 Av de som har skrevet her, er det kanskje en som har skjønt mitt synspunkt. Noen har kommet med bra svar ellers også, men veldig mye kritikk. Jeg står fortsatt ved meningen at det er bedre å gjøre tre ting ordentlig, enn ti dårlige utførte oppgaver. Anonym poster: f6fe8b36bfb4e8a6da4788be18fd6981
Gjest Wolfmoon Skrevet 25. oktober 2012 #20 Skrevet 25. oktober 2012 Av de som har skrevet her, er det kanskje en som har skjønt mitt synspunkt. Noen har kommet med bra svar ellers også, men veldig mye kritikk. Jeg står fortsatt ved meningen at det er bedre å gjøre tre ting ordentlig, enn ti dårlige utførte oppgaver. Anonym poster: f6fe8b36bfb4e8a6da4788be18fd6981 De fleste av oss mener vel at det er en mellomting, og at det i tillegg kommer an på oppgavene det handler om. Når flere kommenterer, så bør du jo finne ut hvorfor de gjør det og få klarhet i hvordan sjefene mener du skal gjennomføre oppgavene dine. For hva du synes, har egentlig ingenting å si, hvis sjefene er uenige. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå