AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2012 #1 Skrevet 23. oktober 2012 Kunne virkelig trengt litt oppmuntring eller gode råd her nå, klarer ikke å holde tårene tilbake Har seg sånn at jeg på tirsdag, dvs om en uke, skal levere den viktigste oppgaven så langt i mine studier. Jeg er absolutt avhengig av å få minimum B, men helst A, hvis ikke kommer jeg ikke inn videre på studiet. (Jeg trenger en B sammenlagt for halvåret, og det er 50% oppgave og 50% eksamen.) Så til selve oppgaven. Det er en diskusjonsoppgave hvor jeg har fått et sitat jeg skal diskutere i relasjon til en skjønnlitterær tekst på pensum samt faglitteratur. Den skjønnlitterære teksten kan jeg nå nærmest utenat (jeg hadde lest den flere ganger før jeg i det hele tatt begynte på skolen også) og jeg føler at jeg forstår den godt. Faglitteratur er i hovedsak valgfritt, jeg bruker JSTOR, noen bøker fra pensumlista, og jeg har også skaffet boka som sitatet jeg skal diskutere står i, så jeg har den fulle konteksten. Jeg har funnet flere gode kilder som støtter opp om hovedsitatet, og jeg har analysert det og argumentert for min tolkning av hva sitatet handler om. Så langt har jeg skrevet litt over halvparten av det maksimale tillatte antall ord, og jeg føler at det har så langt fungerer greit. Problemet: Dette er en diskusjonsoppgave, og dermed er det viktig at jeg også argumenterer mot. I hovedsak er jeg både enig og uenig og ut fra mitt eget ståsted kan jeg diskutere begge hold, men jeg finner ingen gode kilder som er direkte uenige med sitatet. Mye av årsaken her er at sitatet er veldig vagt og svevende, og det vil avhenge fullstendig av definisjonen. For å illustrere: Fagbokforfatteren har skrevet at den skjønnlitterære teksten "viser en kontrast mellom individuell samvittighet og politisk formålstjenelighet". Jeg har definert det ut fra hovedpersonene, som er i sterk konflikt (den ene handler ut fra landets lover (formålstjenelighet), den andre ut fra religiøs lov og forpliktelser til familie (samvittighet)). Ingen av karakterene har helt rett eller feil, og begge handler også ut fra en personlig agenda. Dette poenget er også belyst av forfatteren av hovedsitatet videre ut i avsnittet i den aktuelle fagboka. Jeg har analysert dette opp og ned i mente, brukt eksempler fra teksten, samt eksterne kilder som definerer det på samme måte som jeg selv gjør. De eneste motargumentene jeg finner går på disse to hovedpersonene, hvor noen mener at den første er en tyrann og den andre en helgen, slik at de blir mer karikerte enn nyanserte, og at det er en direkte kontrast mellom at den ene tar feil og den andre har rett. Er dette motstridende nok? Jeg kan lett skrive en lengre argumentasjon ut fra det ståstedet, men jeg er så livende redd for at det blir bom på oppgaven Hadde satt umåtelig stor pris på innspill her Anonym poster: 293f7fa2eb184acb22922defc35557ef
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2012 #2 Skrevet 23. oktober 2012 Tommelfingerregel er like tungtveiende motargumenter som argumter for. Så nei. Anonym poster: e13eea4c53af75aa1f5604aeee978e37
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2012 #3 Skrevet 24. oktober 2012 TS her, Diskuterte oppgaven med noen medstudenter, og den generelle konsensusen blant de andre er at vi skal diskutere hvorvidt de to definisjonene i hovedsitatet er brukbare eller ikke. Ergo: kan man hevde at karakter 1 er politisk formålstjenelig og at karakter 2 er styrt av individuell samvittighet? Dette viser seg å være himla mye enklere enn jeg tenkte, og det er ikke måte på hvor mange kilder jeg fant til det formålet, men jeg er fortsatt ikke helt sikker på om det er riktig fremgangsmåte. Har tilpasset det jeg allerede hadde skrevet og lagt til en 3-400 ord, men før jeg skriver de siste 700 ordene ville jeg bare spørre om jeg er inne på noe denne gangen? Dersom det er feil, kan jeg sikkert trøste meg med at alle de andre som valgte denne oppgaven også gjør samme feil, men det er en temmelig mager trøst... Typisk at når det er den viktigste oppgaven noensinne, så får vi for det første spørsmålene kun to og en dag før deadline og for det andre er ALLE alternativene diskusjonsoppgaver, som jeg ikke har skrevet før. Okei, så er det bare generell sutring fra min side, er litt sliten nå Anonym poster: 293f7fa2eb184acb22922defc35557ef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå