Gå til innhold

Linse til kamera

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

Jeg er veldig glad i å ta bilder, og vil nå ha en ny linse til kameraet mitt. Tenkte å kjøpe fra ebay siden det er mye billigere, men vet ikke hvilke som er bra. Har nå et nikon speilrefleks 18-55 mm, men litt dårlig lysmottakelse. Vil ha bildene lysere og klarere liksom ;)

Noen her som er flinke på sånt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først og fremst heter det objektiv! ( :sjenert: )

Hva slags bilder liker du å ta? Bruker du for det meste autoinnstillinger eller stiller du inn selv?

Skrevet

Ja det hadde jeg tenkt til å spørre om, hva forskjellen på linse og objektiv er, men da er det det samme?

Tar mest med autoinstilinger, og er fler og fler som spør om jeg kan ta bilder av dem, så er for det meste portrett og enkel natur jeg tar bilde av :)

Har du noen tips?

Skrevet

Nei, et objektiv består av flere ulike linser. Men på engelsk kaller man det vel "lens" om jeg ikke husker helt feil, og det er der forvirringen på norsk oppstår :fnise:

Jeg ville tatt med meg kameraet til en fotobutikk og spurt litt om råd der, for å være helt ærlig. Sigma sine objektiver er ikke så aller verst i pris, har grei kvalitet og du er litt mer sikret på hva du får enn på eBay. Men du MÅ ikke kjøpe objektiv selv om du eventuelt får prøve noen i butikken.

Om du ofte får mørke bilder er det lurt å lese seg opp på både hvordan du jobber med innstillinger og eventuelt vurdere blits og slikt.

Skrevet

Jeg vil anbefale å først lære seg å bruke kamereat og kunne benytte de manuelle innstillingene før du investererer i ett nytt objektiv. Da får du så mye mer igjen for det også. Du vil oppleve at ved å bruke de manuelle innstillingene så vil du få utrolig mye bedre bilder.

• Liker 2
Skrevet

Jeg vil anbefale å først lære seg å bruke kamereat og kunne benytte de manuelle innstillingene før du investererer i ett nytt objektiv. Da får du så mye mer igjen for det også. Du vil oppleve at ved å bruke de manuelle innstillingene så vil du få utrolig mye bedre bilder.

Støtter dette!

Siden du klager over dårlig lysstyrke på objektivet ville jeg nok tatt en titt på Nikon 35mm F1.8G. Det slipper inn mer lys og er billig. Vær imidlertid obs på at det har en fast brennvidde, utsnittet blir altså det samme som når du vrir objektivet du har nå til 35mm.

Skrevet

Er det natur og statiske ting du tar bilder av, kan også en stativ hjelpe i stedet, da får du heller bruke lengre lukketid.

Men tipset om å heller bruke tid på å faktisk lære deg å bruke kameraet er nok det beste!

Skrevet

Det var jeg som anbefalte fotokurs, og legger her inn en link til en som virkelig kan anbefales: http://naturfotografen.com/Fotokurs.htm

Har vært her flere ganger, men grunnkurset han kjører er bare utrolig bra. Du lærer masse på en helg her samtidig som man får mange flotte bilder. Helga starter med noen timers teori inne, før man går ut og tar naturbilder (ekorn og fugler fra kamuflasjetelt), makro, landskap og en får også prøve seg i fotostudio med modell.

Det koster litt, men er virkelig en smart investering om man vil holde litt på med foto!

Skrevet

Ja det hadde jeg tenkt til å spørre om, hva forskjellen på linse og objektiv er, men da er det det samme?

Linser er noe man spiser :-)

Anonym poster: fc1cb1025c38d949e8ed3d8202ff4427

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...