Gå til innhold

Uttale engelske navn, hvordan vet de?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis du skal begynne i en klasse (eller jobb) og du ser klasselista og noen der heter John, Nicholas, Julie, og andre navn som ikke uttales likt på norsk og engelsk. Hvordan ville du uttale navnene kun ved å se klasselista? Ville du automatisk tenkt norsk uttalelse?

Grunnen til at jeg spør er fordi at jeg har gått på skoler der jeg har hatt noen enten i klassen eller i andre klasser og når de f.eks har blitt ropt opp så har den engelske utgaven blitt brukt, som også var riktig for dem. Men hvordan vet lærerene dette? De hadde ikke noe direkte utenlanske etternavn og de var norske så tviler på det var ren gjetting. Navnet julie utales jo nesten alltid julje/julie (eller hvbordan man skriver det, men du skjønner) i Norge. Er vel svært få som uttaler det omtrent som djuli?

Er det noe lærerene har fått vite før av foreldre eller er det noe som står ved lister de får eller noe? Er forresten ikke bare på skolen jeg har hørt det, men ellers på legekontoret og sånt også. Ser ikke dem på ei liste hvem som skal inn til legen?

Er det noen her med et navn med engelsk uttalelse? Har du opplevd at folk sier feil? Har dette vært en problem ellers?

Anonym poster: bcb1daa50efcc1a03e2e8f9570990883

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnet/-a sier garantert i fra i så fall.

"Miss? Miss? Oh, it's Djewlee miss."

Anonym poster: cc15ef163800ae559cd29382264a03a9

• Liker 2
Skrevet

Ja har et engelsk navn som uttales norsk. Som regel sier folk det riktig og gjor de ikke så er det fordi de ikke kjenner meg og det gjør meg ingenting :)

Anonym poster: d147020d616fd5cbd3e595c98f397c26

Skrevet

Kanskje fordi ein har samtala med dei førre lærarane til barnet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...