Dru Skrevet 29. februar 2004 #1 Skrevet 29. februar 2004 Vet ikke helt om det er det det heter, da, men jeg prøver. Har lest noen romaner som tar utgangspunkt i faktiske hendelser i historien. Deriblant mange om 2. verdenskrig. Og en som jeg likte spesielt godt, Iain Pears - Et skilt ved korsveien. Så jeg lurer på om dere har noe å anbefale i den retning? Hva som helst, egentlig, så lenge det er fiksjon satt inn i en historisk kontekst. Jeg bor i Bergen, og har selvfølgelig lest Staalesens trilogi. Artig å gå rundt her i etterkant og forbinde spesielle hus med menneskene i romanene.
Gjest Myumi Skrevet 29. februar 2004 #2 Skrevet 29. februar 2004 Sophie's Choice av William Styron Victoria- en Dronning for sin tid av Richard Herrmann Elizabeth I av Richard Herrmann Isabella Stuart Gardener
sirka Skrevet 29. februar 2004 #3 Skrevet 29. februar 2004 Vera Henriksen har skrevet gode romaner fra vikingtiden og middelalderen hvis det interesserer deg. Ellers likte jeg veldig godt dronning-trilogien av Richard Herrmann. Han har også skrevet mange andre historiske og biografiske romaner fra andre tidsepoker, bl.a. 2 verdenskrig.
Dru Skrevet 29. februar 2004 Forfatter #4 Skrevet 29. februar 2004 Tusen takk Da blir det en tur på Norli i morgen. De har jo bokskred nå, kanskje jeg har flaks.
Tigerlily Skrevet 29. februar 2004 #5 Skrevet 29. februar 2004 hvis du liker middelalderen: rosens navn av umberto eco. en bok som må leses!
Birgitte Skrevet 29. februar 2004 #6 Skrevet 29. februar 2004 Oioi, det er så utrolig mange gode bøker. Jeg kan anbefale en hel haug: Fra nordisk middelalder må du også lese Jan Guillou sin trilogi (med etterhvert fire bøker) om Arn og Cecilia. Hva er det de heter? - Veien til Jerusalem - Tempelridderen - Arven etter Arn Kristin Lavransdatter av Sigrid Undset er jo også et must. Dessuten er jeg fan av Sissel Lange-Nielsen. Hun har skrevet en fantastisk roman om katarene - Frankrike på 1200tallet. Hun har også skrevet en roman om mediciene, uten at jeg husker i farten hva den romanen heter - jo, Kjærlighetshoffet, tror jeg det er. Fra romertiden har du klassikeren og nobelprisvinneren Quo Vadis av Henryk Sienkiewicz. Den er fengende og enormt lærerik. Renhetens Pris av Bergljot Hobæk Haff er en veldig god roman. Lurer på om hun fikk Nordisk Råd for den, men er ikke helt sikker.Jeg tror faktsik alle liker denne romanen. Er du jente og glad i å lese, da liker du denne, garantert! Du har for noen kvelder nå?
Dru Skrevet 29. februar 2004 Forfatter #7 Skrevet 29. februar 2004 Hehe, tusen takk, alle sammen! Nå har jeg for ganske lenge, tror jeg. Og ja, jeg liker alt som har med middelalder og vikingtid å gjøre. Rosens navn har jeg lest, og den er en smule, hva skal man si... Langtrukken? Men filmen er bra! Nå skal jeg iallfall se gjennom hva Norli har i bokskredet sitt! *glede seg*
Maetzii Skrevet 1. mars 2004 #8 Skrevet 1. mars 2004 Det er enda en bok i Jan Guillous serie, "Riket ved veiens ende", som er bok nummer tre om Arn. Vil også anbefalle Jan Deberitz' triologi om livet i Valdres på tiden rundt Romerrikets fall (husker ikke helt årstall, omtrent 400 e.Kr. kanskje?): Jernalder: I Månens Tegn / Runemesteren / Alvekvinnens Datter (nei, det er ikke noe overnaturlig eller "ordentlige" alver med i bøkene) Ellers synes jeg at de første bøkene i Sagaen om Isfolket og Heksemesteren (begge av Margit Sandemo) er ganske bra som historiske romaner også, om enn ganske lettleste og "overkoselige".
Ingeborg Skrevet 1. mars 2004 #9 Skrevet 1. mars 2004 Fra norsk 16-1700-tallshistorie kan jeg anbefale serien om Adrian Posepilt, som er skrevet av Kristian Kristiansen. Det er gamle bøker, så jeg aner ikke om de finnes i salg lenger - men biblioteket har dem kanskje?
Tjorven Skrevet 1. mars 2004 #10 Skrevet 1. mars 2004 Anne Karin Elstad skriver veldig bra basert på historiske fakta. Også har du min favoritt-forfatter da; Frid Ingulstad. Hun tar utgangspunkt i historiske fakta og akriver omkring det. Hun har skrevet bøker i gamle tidsepoker fra 1100-1600. Kan virkelig anbefales!
Gjest Anonymous Skrevet 1. mars 2004 #11 Skrevet 1. mars 2004 En bok om Londons historie som heter "London". Husker dessverre ikke forfatteren i øyeblikket. Men boken er bra!! Du følger noen familier helt fra byen ble til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå