Gå til innhold

Sliter litt... Droppe fag på universitet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok, jeg har vært altfor dårlig til å studere dette semesteret. Dette er mitt første år på unversitetet, og jeg har to fag jeg ikke kommer til å få bruk for senere. ExPhil og et ExFac-fag. ExPhil skal jeg nok klare å komme gjennom, men jeg har to fag til. Det ene faget er relatert til studiet mitt, og er også et ExFac-fag. Dette faget er interessant, og jeg skal klare det. Jeg tok også et fag til, fordi jeg ble anbefalt dette for å bli bedre til å skrive akademiske tekster... Greia er at jeg ikke har gjort en eneste liten innsats i dette faget, har kanskje lest maks 4 timer på det, og nå har jeg en obligatorisk oppgave på 2000 ord som skal inn om 3 dager. Hva skjer hvis jeg dropper dette faget? Da får jeg 20 studiepoeng dette semesteret istedenfor 30. Kan jeg ta et annet fag senere? Mister jeg noe studielån?

Jeg vet ikke helt hvordan det fungerer :/

Anonym poster: 847e7df29599b9b13ef32bf66eb5e094

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og som jeg skjønte det så trenger jeg egentlig ikke 30? På hjemmesiden står det krav om 10 studiepoeng i innføringsemner og 10 studiepoeng i ExPhil. Så da kan jeg droppe dette uten konsekvenser?

Anonym poster: 847e7df29599b9b13ef32bf66eb5e094

Skrevet (endret)

Jeg ville forsøkt å levere den obligatoriske oppgaven uansett. Som oftest får du jo muligheten til å levere på nytt, og det er bedre å prøve nå enn å måtte ta det igjen senere.

Både ExPhil og ExFac føles veldig unyttige der og da, men de er med på å sette i gang tankeprosesser som er veldig viktige for senere fag, i tillegg til at de gir en del trening i både studieteknikk og skriving.

Jeg er på mitt fjerde år på universitetet nå, og jeg kommer stadig over ting jeg har hørt litt om i ExPhil eller ExFac, hvilket gjør det enklere å forstå nå. Men tro meg, jeg hatet de to fagene som pesten, så du er ikke alene om det.

Du mister ikke studielånet fra Lånekassa før du henger mer enn 60 poeng bak (altså, fra du har en forsinkelse på 61 poeng mister du det). Men de gjør ikke deler av lånet om til stipend før du har tatt opp igjen faget.

En studieprogresjon på 30 poeng i semesteret er noe de aller fleste skal kunne klare, og du er ikke den første som føler at du strever. Siden du har noen dager igjen til fristen kan det være verdt et forsøk å snakke med foreleser og be om et par dager ekstra, så lenge du sier ifra på forhånd er det alltids håp.

Men prøv å få ferdig den oppgaven! Det kan ende bedre enn du føler nå :)

Endret av Tekola
Skrevet

normert arbeidsmengde er jo 30 studiepoeng, og du kommer ikke til å få gjort om deler av lånet til stipend før du er ajour. Men du kan jo bare ta et ekstra fag neste semester, så det er jo ikke megastress.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...