Gå til innhold

Hesten fyller i beinet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hesten min har den siste uka fyllt litt i beinet. Det har variert på hvor mye, i begynnelsen var det mer (fyllingen sitter i pipa og koden, bakben). Felles for alle disse dagene, er at fyllingen har gått ned ved trening.

Hva kan dette komme av, og er det noe som bør sees på av en veterinær, eller se det litt ann? Er det noen tips som er bra å gjøre ved fylling? Hesten er ikke halt, tramper/står godt på beinet, og hevelsen går som sagt ned ved trening. Hesten er forøvrig det man kan kalle en eldre hest.

Anonym poster: baaedbf5ed3b7308e59c094dbd7832fd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir jo kanskje litt vansklig selvfølgelig å si hva det kan komme av da, men om noen har noe tips eller erfaringer, hadde det vært flott. :)

Forøvrig er alllmentilstanden til hesten i tipp topp stand ellers, er som sagt ingen andre tegn enn at det. fyller.

Skrevet

Forresten, en ting jeg glemte å legge til: kan jodomslag være en løsning, eller kan det gjøre flere vonder enn godt så lenge man ikke er sikker på om det er en infeksjon?

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Eldre hester fyller gjerne i beina. Spesielt om de har stått stille en del. Det viktigste er jo å holde hesten i jevn bevegelse så mye som mulig.

Det høres derfor mest ut som "galler". Det kan bli værre av kraftfor med for mye proteiner. Eldre hester skal ikke ha så mye proteiner i foret, som yngre hester som skal bygge muskler. Så sjekk ut høyet og kraftforet og se om endringer her, kan få fyllingene ned.

Men igjen - det med fyllinger kan komme av så mye og det er jo ikke farlig så lenge de går greit ned med bevegelse.

• Liker 2
Gjest tarandus
Skrevet

Dersom den står mye inne/i liten paddock ville jeg sett på mulighetene for mer utegang, eventuelt på et større område.

• Liker 2
Skrevet

Dersom den står mye inne/i liten paddock ville jeg sett på mulighetene for mer utegang, eventuelt på et større område.

Dette.

Svært vanlig da jeg stod på konkurransestall, ser det aldri nå som vi står på utegang.

Skrevet

Hesten står ikke på utegang, men de står i gjennomsnitt ute 12-13 timer om dagen. Er egentlig det at det er i et bein som bekymrer meg mest.

Takk for alle svar og tips forresten.

Eldre hester fyller gjerne i beina. Spesielt om de har stått stille en del. Det viktigste er jo å holde hesten i jevn bevegelse så mye som mulig.

Det høres derfor mest ut som "galler". Det kan bli værre av kraftfor med for mye proteiner. Eldre hester skal ikke ha så mye proteiner i foret, som yngre hester som skal bygge muskler. Så sjekk ut høyet og kraftforet og se om endringer her, kan få fyllingene ned.

Men igjen - det med fyllinger kan komme av så mye og det er jo ikke farlig så lenge de går greit ned med bevegelse.

Foret har ikke vært forandret på 4 år, eneste jeg har lagt til, er olje og ølgjær, men det er nå nesten 3 måneder siden han begynte på. Kan jo hende at høyet er en annen kvalitet, men igjen finner jeg det litt rart at det kun er i et bein. :-/

Galler, er det noe som oftest blir problemer for eldre hester?

Skrevet

Dette med jodomslag uten at man vet hva det kan være, vil det være dumt å prøve?

Skrevet

Ingen småsår eller slikt som man tydelig kan se?

Om det ikke er noe i veien med bevegelse (er det en aktiv flokk forresten? Det hjelper ikke mye med utegang om hestene står og stille så godt som hele dagen) eller foret, ville jeg rett og slett ringt en veterinær.

Bare for å høre veterinærens tanker, kanskje få noen tips til hva man prøve ut, det er ikke alltid det er nødvendig at de drar ut for å se på.

Ellers hadde jeg spylt benet med kaldt vann en god stund hver dag, og gått på leieturer. Del det opp i løpet av dagen om det er mulig, gjerne 2-3 ganger.

Skrevet

Går forresten an å prøve omslag også. Kloramin fremfor jod. Fås kjøpt pulver på apotek.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Ikke bruk jodomslag! Det er sterkt og kan føre til brannskader.

Bruk heller varmebandasjer og evnt arnicaliniment.

• Liker 1
Skrevet

Når det bare er ett bein tror jeg at jeg ville ringt veterinæren... Heller en gang for mye enn en for lite, syns jeg.

• Liker 1
Skrevet

Du kan jo ta en telefon til veterinæren å høre om han har noen tanker.

En av mine tidligere hester fylte kronisk i bakbeina. Jeg sørget for å sjekke/endre fôr, bedre utegangsmulighetene (stod på boks om natta), brukte varmebandasjer/arnicalinimenter, mer bevegelse/leieturer og spylte beina hans. Med dette holdt jeg fyllingen mer eller mindre under kontroll og han fylte mye mindre.

• Liker 1
Skrevet

Hesten var tilnærmet normal i beinet igjen i dag, og alt av sener var tydelige når jeg kjente i dag. :) Har massert og gått skritterunder hver dag for å få i gang blodsirkulasjonen, så tror kanskje det har gått bra. :) Ser det litt ann fremdeles, og tar det rolig noen dager til, men tror som sagt dette løser seg. :)

Ikke bruk jodomslag! Det er sterkt og kan føre til brannskader.

Bruk heller varmebandasjer og evnt arnicaliniment.

Seriøst? :-O Jeg har aldri hatt jodomslag over natten, da jeg alltid har vært litt redd for at den kan bli for sterk, så har heller lagt på omslag av jod for noen timer av gangen (og spylt etterpå), og alltid blandet den ganske så mild, men brannskader har jeg aldri opplevd..

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Jeg opplevde dette. En forrytter la på jodomslag på begge bakbena på hesten min uten å si i fra. Og stod nesten et helt døgn med dette. Når jeg fant hesten min, så flekka jeg så klart av bandasjene og dro av all huden også :( Den hesten må ha hatt satans vondt :( Den jenta fikk ikke lov å røre min hest mer for å si det sånn ;)

• Liker 1
Skrevet

Jeg opplevde dette. En forrytter la på jodomslag på begge bakbena på hesten min uten å si i fra. Og stod nesten et helt døgn med dette. Når jeg fant hesten min, så flekka jeg så klart av bandasjene og dro av all huden også :( Den hesten må ha hatt satans vondt :( Den jenta fikk ikke lov å røre min hest mer for å si det sånn ;)

Oi, shit, stakkar hesten din ja. :( De skal jo ikke stå så lenge med det nei, så det var jo veldig trasig at forrytteren din ikke sa noe, og det tok nesten et døgn før det ble oppdaget som følger av det. :-/ Skjønner godt at hu ikke fikk holde på mer da nei (hatt hestepasser på min en gang i tiden også, dårlig erfaring, aldri igjen) :gjeiper:

Skrevet

Var dette ren jod, eller utblandet? Vet at ren jod er fyfy, men var ikke klar over at utblandet (kan) være det? Skal dog nevnes at jeg aldri har lagt jod-omslag, kun brukt til rens av sår som skal få tørke i friluft, godt utblandet!

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Utblandet. Så det skal ikke mye jod til. Dette var på en fullblods. Auaua har dårlig samvittighet for at jeg lot den jenta røre hesten min den dag i dag.. og det er 25 år siden nå...

Har aldri brukt jodomslag igjen men vasker gjerne sår med jod og ved hovbyller ol, så kjører jeg på med jod (alltid utblandet). Men aldri aldri omslag. Da bruker jeg mye heller animalintex ol.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...