AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2012 #1 Skrevet 23. oktober 2012 Vi har en jente på 2,5 år som har blitt veldig kresen... Hun spiser egentlig kunn pølse, pasta, nuggets o.l. Altså kunn farsemat. Grønnsaker, saus og rent kjøtt vil hun ikke se en gang! Har prøvd å "lure inn" litt grønnsaker her og der, sammen med f.eks pølse, men da spiser hun ikke pølsen heller. Rent kjøtt bare spytter hun ut, hvis hun i det hele tatt smaker. Dette begynner å bli problematisk for oss voksne. Vi vil gjerne ha sunn og variert mat. Ett annet problem er at middagen egentlig også blir kveldsmaten, og når hun da nekter å spise middagen sin, vil vi jo helst ikke gi henne noe annet rett etterpå. Men hun blir jo kjempe sulten rett før hun legger seg.... og sier vi nei da, merker vi at hun sover mer urolig å våkner om natta. Dette fungerer jo heller ikke for noen. Føler at bare blir feil. Prøvde å spise middag tidligere før, så vi fikk ett skille mellom middag og kveldsmat, men da ble middagen alt for nært ettermiddagsmaten i bhg og hun spiste ingen ting. Noen gode tips til hvordan vi kan få henne til å spise middag??? Anonym poster: 4b001b0307bf3added6d4861f65ff973
Chloe- Skrevet 23. oktober 2012 #2 Skrevet 23. oktober 2012 (endret) "Dette begynner å bli problematisk for oss voksne. Vi vil gjerne ha sunn og variert mat." Kjerneproblematikken er vel at HUN burde få sunn og variert mat. Hvorfor dere har valgt å introdusere alskens farseprodukter er beyond me. Hvor kreative har dere vært med gode råvarer? Edit: For å komme med et litt mer konstruktivt forslag angående den middagsmat/kveldsmat-situasjonen: Om hun ikke spiser middagen sin, og hun blir sulten før hun skal legge seg, så server det hun ikke spiste til middag. Endret 23. oktober 2012 av Chloe- 1
Gjest Marmot Skrevet 23. oktober 2012 #3 Skrevet 23. oktober 2012 Alle barn har sånne perioder. Fortsett å server variert mat, kutt ut pasta en god stund og gi henne en kjedelig brødskive en liten stund etter middag om hun ikke spiser noenting. Vi har også middag som kveldsmat, den serveres klokken 17. Om han ikke spiser noe som helst, får han skive til barnetv klokken 17.45. For min del er det viktigere at ikke hele natta blir ødelagt enn at jeg skal drive prinsipprytteri. Mitt tips er altså å stresse minst mulig, ikke mas eller bråk om det ved matbordet. Server middagen på et fat, ha som regel at alt skal ligge på fatet og så velger barnet selv hva som skal puttes i munnen eller ikke. 3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2012 #4 Skrevet 23. oktober 2012 "Dette begynner å bli problematisk for oss voksne. Vi vil gjerne ha sunn og variert mat." Kjerneproblematikken er vel at HUN burde få sunn og variert mat. Hvorfor dere har valgt å introdusere alskens farseprodukter er beyond me. Hvor kreative har dere vært med gode råvarer? Vi har da alltid servert henne sunn mat. Men hun har aldri spist det!! Hun er liten, og ligger lavt på vekstkurven. Hun har brukt samme klesstr i over 1 år... Defor har vi nok sklidd mer og mer ut, i ren desperasjon for å i det hele tatt få i henne noe som heslt. Hun spiser nemlig ikke stort til andre måltider heller, men det går litt bedre! Og jeg vet jo utmerket godt at hun ikke kommer til å spise noe hvis hun får vanlig mat, og da sitter vi der med en unge som våkner om natten og er sulten, fordi hun nektet å spise middagen sin, og ikke får noe annet... Anonym poster: 4b001b0307bf3added6d4861f65ff973
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2012 #5 Skrevet 23. oktober 2012 Virker som dere foreldre ikke har innført sunn mat hvis hun ikke er ekstremt kresen. Hva med fisk? Fiskegrateng, hjemmelagde fiskekaker, kjøttkaker i brunsaus, wok med f.eks. laks. Hvilke sauser lager dere? Det går fint å kamuflere grønnsaker i saus. Hun liker pasta, da kan dere servere den med pastasaus laget fra bunnen, ha i gulrøtter, paprika, løk, hvitløk. Bruk stavmikser og grønnsakene er ikke synlig mer. Ville også hatt par dager i uka der hun selv kan forsyne seg med det som er på bordet "ala taco". Sett frem skåler med tomat, agurk og andre grønnsaker ved siden av hovedretten og ikke lag et styr med at hun må spise av alt. Er tilbudet der vl hun få et avslappet forhold til mat og så lenge dere kamuflerer grønnsaker i saus får hun likevel i seg sunn mat. Vil hun ikke spiser kjøtt eller fisk er hun ikke sulten, og å tilby pølser ville jeg ikke gjort. Kyllinglår, liker hun ikke det heller ? Og hva med disse: Løvstek med hjemmelaget pommes frites /hjemmelaget potetmos, bearnesaus, brokkoli, gulrot, tyttebær. Skinkebiter (og grønnsaker gjemt) i pastasausen, med pasta til. Fiskeboller i karrisaus, mos inn poteten og la henne velge om hun vil forsyne seg med grønnsaker. Omelett Hun er to år og om ett års tid hvis ikke før, kan hun hjelpe til på kjøkkenet. Det fremmer matlysten å spise noe man har laget nesten helt alene. Spiser hun ikke frukt, ikke brød? Ikke lag stress og mas rundt måltidene, la henne spise det som er satt frem og la henne forsyne seg selv. Anonym poster: fd56b7c2338919d0c43e46a3c186184f 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2012 #6 Skrevet 23. oktober 2012 TS Takk for svar. Hun er faktisk med meg å lager middag ganske ofte. Saus nekter hun plent å spise!! Er det noe med saus på blir det liggende. Kjøttkakene må være uten saus for at hun skal spise dem. samme med pasta, for ja vi har prøvde det meste! ALT som inneholder saus får hun helt panikk av. og da hjelper det lite at det er grønnsaker i den.... Men hun spiste det som baby. Vi pleier å legge opp det samme som vi spiser på hennes talerken, også får hun spise/grise det hun vil, men det er det hun ikke vil. Fisk spiser ingen av oss voksne heller, men både hun og vi spiser fiskepinner og fiskeboller, men føler at det går i samme kategorien som annen farsemat. Hjemmelagde varianter vil hin heller ikke ha. Når vi har taco, får hun forsyne seg selv, men spiser bare osten og litt mais ikke noe annet. Vi har jo hele tiden gitt henne vår middag, men dette har gradvis blitt verre og verre, Men det verste er jo dette med at jeg vil være konsekvent på at hvis hun ikke spiser middagen sin får hun ikke noe annet! Men da blir det ikke noe mer før frokost, og hun våkner som sagt om natten.... Anonym poster: 4b001b0307bf3added6d4861f65ff973
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2012 #7 Skrevet 23. oktober 2012 En foreslo at dere kan tilby henne en kjedelig brødskive før leggetid, heller det enn å servere erstatingsmiddag som pølser. Hvis du lager kjøttkakene selv, kan du kamuflere både løk, brokkoli, purre og gulrot i farsen. Hva spiser hun ellers? Frukt? Egg? Rå grønnsaker? Råkostsalat med søt mandarin/appelsin som dressing? Hvilket pålegg liker hun på brødskiva? Liker hun fruktdrikker eller grønnsaksjuice? Nøtter? Tørket frukt? Yoghurt? Iskrem? Is med frukt? Havregrøt? Forstår at dere har prøvd det meste, men presse henne til å spise hvis hun nekter vil bare forlenge og forstørre problemet og det samme vil skje om dere tilbyr den maten hun liker. Er det saus til maten, ha sausen på kanten av fatet, da kan hun bestemme selv. Hvis barnehagen tilbyr varm mat før dere henter henne håper jeg det ikke er halvfabrikata. Har sett unger få spise seg mette som ikke har matlyst når de kommer hjem. Kanskje dere kan prate med barnehagen og at de prater om mat på en pedagogisk og morsom måte uten at det er rettet mot henne? Anonym poster: fd56b7c2338919d0c43e46a3c186184f
AnonymBruker Skrevet 5. november 2012 #8 Skrevet 5. november 2012 Hvordan gr det nå? Forsøker du å gi henne brødmat isteden for middag? Anonym poster: bdb676fa7a81587a34f3a96738c6357a
AnonymBruker Skrevet 5. november 2012 #9 Skrevet 5. november 2012 Det kan ikke være at hun er allergisk mot noe da? Hvis hun f.eks. har fått vondt i magen/oppkast av en eller annen matvare og hun assosierer det med flere typer mat? Barn kan være smarte og legge slutninger som ikke nødvendigvis har rot i virkeligheten. Har du prøvd å servere mat og si at det heter noe annet enn det det gjør? Broren min likte ikke lapskaus, men hjemmelaget "kauslap" var noe av det beste i verden.. Anonym poster: 011b54a292af4baf45a61b4852dcf231
Rubies_ Skrevet 5. november 2012 #10 Skrevet 5. november 2012 Det er ingen annen vei utenom enn å tvinge i henne mat. Og da mener jeg selvfølgelig ikke å sitte dere oppe henne og stappe maten inn i munnen hennes, men å faktisk få i henne mat på en eller annen måte. Unnskyld for at jeg sier dette, men kostholdet deres er skikkelig DRITT. Nuggets, pølser, pasta og ingen fisk? Utrolig usunt, og ikke bra for verken dere voksne eller barn. Jeg har ikke erfaring med barneoppdragelse, men det finnes helt sikkert bøker og filmer om hvordan man skal lære barna å spise maten sin. Supernanny-serien for eksempel tar jo opp dette i flere episoder. Men det jeg vil si er at dere voksne må jo gå frem som et godt eksempel. Så om ikke dere spiser fisk, vil aldri barna deres spise fisk heller. Og det er utrolig dumt!! Fisk har vitaminer og mineraler som er kjempeviktig for kroppen. Med mindre du lager fiskekakene og fiskepuddingen din selv, får du i deg 50-60 % mel og annet dritt i stedet for fisk når du spiser fiskekaker/fiskeboller/osv. 5
AnonymBruker Skrevet 5. november 2012 #11 Skrevet 5. november 2012 TS Det er samme kaoset enda... I dag fikk hun hysterisk anfall fordi jeg hadde lagt en ss råkostsalat på talerknen hennes!! Når jeg tok vekk det spiste hun ørlite grann fiskegrateng. Hun nekter plent å smake på nye ting, uansett hva vi prøver på, og rent kjøtt røres ikke. Har prøvd å ikke gjøre noe nummer ut av det, prøvd å lokke med dessert, prøvd å nekte henne tv, osv, osv, Men alt ender i hylskriking og ett ordentlig helvete! Så ja vi har kapitulert og gir henne en brødskive 30 min etter middag hvis hun ikke har spist noe! Men innrømmer at det blir forferdelig mye av de få rettene hun spiser:( Anonym poster: 4b001b0307bf3added6d4861f65ff973
Rubies_ Skrevet 5. november 2012 #12 Skrevet 5. november 2012 Jeg ser i hvert fall to ting som er feil i det siste innlegget ditt. 1) Dere kapitulerer - ergo vet hun at så lenge hun begynner å grine og styre vil dere etter hvert gi etter og hun får oppmerksomheten sin. 2) Dere prøver tusen forskjellige metoder, og feiler på hver eneste en, fordi det er ingen stabilitet i det dere gjør. Dere må jo ha KLARE, tydelige regler. Gi èn beskjed om at hun må spise opp maten sin, hvis ikke får hun ikke dessert. Og følg opp!! Gjør dette hver gang det er middag (håper dere lager sunne desserter). 5
litle_my Skrevet 5. november 2012 #13 Skrevet 5. november 2012 Alle barn har sånne perioder. Fortsett å server variert mat, kutt ut pasta en god stund og gi henne en kjedelig brødskive en liten stund etter middag om hun ikke spiser noenting. Vi har også middag som kveldsmat, den serveres klokken 17. Om han ikke spiser noe som helst, får han skive til barnetv klokken 17.45. For min del er det viktigere at ikke hele natta blir ødelagt enn at jeg skal drive prinsipprytteri. Mitt tips er altså å stresse minst mulig, ikke mas eller bråk om det ved matbordet. Server middagen på et fat, ha som regel at alt skal ligge på fatet og så velger barnet selv hva som skal puttes i munnen eller ikke. Kan bare signere dette. IKKE STRESS! Barna overlever uten middag en stund, det er mye næring i leverpostei og skinkeost. Kanskje hardkokt egg kan være noe? Jenta mi spiste minimalt med middag i et års tid, men desto mer brødmat. Så gikk det over like raskt som det starta, og hun spiste normalt igjen. :-) 2
tingeling Skrevet 5. november 2012 #14 Skrevet 5. november 2012 Helt enig med siste innlegg. Stress ned fortsett å tilby variert mat, men ikke gjør noe stort nummer av det. Vis heller at du og mannen koser dere med maten og ignorere tull fra hennes side. Gjør middagen til en hyggelig opplevelse, og ha heller noe kjedelig kveldsmat ( uten sosial kos) hvis det trengs etterpå. Dropp pølser og annet som er usunt, slik at det ikke er en mulighet. Kan hende det hjelper ned en tallerken som er delt inn i soner, slik at maten ikke blandes. Hun sulter ikke ihjel selv om hun bare spiser brød. Liker hun smoothie? Der har du i tilfelle gode muligheter til å smugle inn grønnsaker. ellers liker barn ofte rå grønnsaker i staver med dipp. Men uansett: stress ned og begynn å fokusere på det som fungerer. Slik det er nå har hun all makt og får masse oppmerksomhet. Her i huset ( ned treåring og seksåring) må alle smake på maten, men trenger ikke å spise hvis man ikke liker. Men tror kanskje ikke hun et gammel nok til det enda. Lykk til! Husk at for de fleste er dette en periode som går over.
Sulosi Skrevet 5. november 2012 #15 Skrevet 5. november 2012 En barnehage innførte laks til barna en dag i uka. De første ukene måtte de kaste over halvparten av maten, etter to måneder måtte de doble innkjøpet. Jeg tenker at jo sjeldnere man tilbyr en rett barnet er skeptisk til jo vanskeligere blir det. 3
Susan Sto Helit Skrevet 6. november 2012 #16 Skrevet 6. november 2012 Hos oss er det "smaketvang". Man MÅ smake på alt som er på tallerknen. (Men kan tygge og spytte ut om man ikke liker.) Det har vi holdt på med siden eldste var mindre, og mer kresen. Mat som vi vet ikke likes, legger vi gjerne ikke på tallerknen. Men da skal det ha vært konsekvent over litt tid. (Her var det tomat og potet. Potet spiste han plutselig av fri vilje som 5 åring... Tomat spises ikke rå, men tomatsaus er visst kjempegodt...) Brødskiver til kvelds sluttet vi fort med, da dette ble "belønning" for ikke å spise maten. Mine barn har elsket fisk, fordi konsistensen er veldig grei å tygge. Laks og rømme og kokte grønnsaker går ned på høykant. Det samme gjør mat med litt "smak", som indisk. Har også laget "gul ris" altså ris med litt gurkemeie og hvitløk og litt annet krydder. Og noen ganger cashewnøtter, som eldste elsker. Eller små løkterninger i. Og kanskje litt forskjellig farget paprika i små biter. (Alt i risen) Ellers har ungene gjerne fått være med fra før 2-års alder, og lage mat. Gjerne smake på grønnsaker og sånt mens det ble skåret opp. (Utrolig hvor mye mer de spiste da.) Men jeg tror det viktigste har vært "smaketvangen". Det er da veldig viktig at man respekterer "jeg liker ikke" så fort de har tatt ett tygg, og lar dem spytte ut. Det gjør det "tryggere" å smake neste gang. Å tvinge barn til å spise, er ikke bra. Har selv mat jeg ikke rører på grunn av "tvangsminner" fra barndommen. Vi lar også ungene si "jeg liker ikke" selv om vi vet det ikke stemmer. Så lenge de har smakt, har de oppfylt kravet. Liker de absolutt ingenting, kan jeg finne på å gi dem frokostblanding eller annen alternativ mat. (Men det er veldig sjeldne unntak hos oss.) Jeg ville også lurt grønnsaker inn i farsemat. Hjemmelagede små kjøttboller, med litt bittesmå løkterninger og paprikaterninger. Åpne muligheten for å dyppe maten i ketchup eller rømme. (Det kan få ungen til å smake på ting den ikke ville spist ellers.) Blir det et veldig stort problem, ta kontakt med helsestasjonen. Kanskje de kan hjelpe. 2
Gjest 2 barns mor Skrevet 6. november 2012 #17 Skrevet 6. november 2012 Du får mye pes her om usunn mat selv om du faktisk gjentar at du har servert sunn mat. Er ikke noen automatikk i at om foreldrene fortsetter å servere sunn mat s¨å vil barna begynne å spise det på et tidspunkt. Smak kan man ikke tvinge frem og det er en kjennsgjerning at denne forandrer seg oftere hos barn enn når man blir eldre. Det finnes da mange kresne voksne også. Jeg har selv to barn, er opptatt av et sundt kosthold men alikevel opplever jeg at den eldste spiser alt, og den minste, nå 10 år, er uhyggelig kresen og "trassig" når det kommet til sunn mat. Og sånn har H*n alltid vært, uansett fremgangsmåte, og jeg har prøvd det meste, har dette ikke endret seg. Så jeg har akseptert at sånn er det, serverer den maten som jeg har bestemt meg for og så får h*n spise det h*n liker av det. Så prater vi litt om dette innimellom og ellers lar være å stresse mer med det. Fører ikke med seg annet enn frustrasjon uansett, og vi voksne kjøper ikke eller lager da ikke mat vi selv ikke liker heller. Så hvorfor tvinge andre til å spise mat som ikke smaker godt? Lykke til TS, det ordner seg med årene. Er helt sikkert mat du liker i dag som du ikke likte som barn :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå