Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å, ok, takk for tipset :-) Men jeg trenger å snakke med noen å få hjelp til hva jeg skal velge og satse innen. Som jeg har spurt flere ganger, vet noen hvor jeg kan henvende meg?

ts

Anonym poster: 8716df2c7bd838386e44f983bfd09070

Det er ingen som kan fortelle deg dette, det er din jobb som ENTREPRENØR å finne ut hva du vil satse på. Hvorfor skulle noen være interessert i å hjelpe deg med dette?

• Liker 1
Skrevet

Jeg får vel beklage da for at jeg spurte her.

Men jeg spurte i håp om å få svar på det jeg lurte på.

Hvor gammel jeg er? Hva har det med "saken" å gjøre? Jeg er voksen.

Jeg vil bare leve ut drømmen min om å skaffe mitt eget levebrød. Jeg lurer på hvordan jeg skal gå frem for å starte for meg selv og hvordan jeg skal klare å finne ut med hva.

Jeg sier ikke at noen her skal fortelle meg hva jeg skal starte med. Jeg er fullstendig klar over at det er det jeg selv som må finne utav. Men når jeg ikke vet hva jeg virkeliig vil, så er jo ikke det så lett.

F.eks er det mange som sliter med å finne ut hvilken utdanning de virkelig vil ta. Mange går gjennom store deler av livet uten å engang egentlig å vite hva dem egentlig vil. Jeg er av sistnevnte.

Hvorfor i h*** skulle ingen ville hjelpe meg med å finne ut hva jeg vil?

Det må da finnes noe veiledere/rådgivere jeg kan henvende meg til og snakke med?

Hadde jeg bare hatt en hobby å velge mellom hadde jeg jo valgt den. Men jeg har flere ting å velge i, og jeg vet ikke hvilken jeg virkelig vil satse på, heller ikke hvordan jeg skal gå frem for å tjene penger på det jeg velger. Derfor vil jeg henvende meg til noen for å få hjelp til å klare å finne utav hva jeg vil.

Hva er det som er galt med at jeg vil det?

Man klarer ikke alltid å finne utav alt helt selv, uten hjelp.

Jeg har sagt at jeg vil starte for meg selv, først i det små, (ved siden av annen jobb), så kan jeg heller starte for meg selv fulltid eller nærmere fulltid etterhvert som jeg får sett om det er den veien jeg vil gå, eller om det kanskje heller er noe annet jeg vil starte med.

Er det mulighet for å få svar på følgende spørsmål nå?

Hvem eller hvor kan jeg henvende meg til for å få hjelp til hvordan jeg skal starte for meg selv og med å finne ut hva jeg skal starte for meg selv med? Det må da gå ann å henvende seg til noen om dette?

ts

Skrevet

Grunnen til at jeg spurte hvor gammel du er, er fordi dine spørsmål virker veldig umodne så derfor ble det litt relevant for meg om du var 14 år eller 44.

Anonym poster: f07d8d0efa405ed3f985f9f8ae418169

• Liker 1
Skrevet

For å gi deg noe råd er det jo litt vesentlig å vite hva du har tenkt å drive med, men det virker jo ikke helt som du veit det selv. Virker mer som tankegangen din er "hobbyen min er bil, hvordan kan jeg tjene penger på det?"

Og svaret på akkurat det spørsmålet må du nok finne ut selv. Og når du har det klart er det jo bare å sette opp et budsjett og vurdere om bedriften vil være levedyktig.

Gjest Brilleugle
Skrevet

En god forretningsidé kan være lurt. Hvis du har flere å velge mellom bør du ta den du tror det er best marked for. Altså den du kan komme til å tjene penger på. Du får undersøke litt?

Skrevet

Markedsplan og forretningsidè.

Snakk med innovasjon norge eller ring narviktelefonene.

Lykke til!

Skrevet

Grunnen til at jeg spurte hvor gammel du er, er fordi dine spørsmål virker veldig umodne så derfor ble det litt relevant for meg om du var 14 år eller 44.

Tenkte meg at det var noe slikt ja. Jeg er nærmere 44 enn 14, alder har ikke noe med dette å gjøre. Jeg har bare lysst å følge drømmene mine, det har jeg alltid gjort i fritiden, nå vil jeg prøve på det jobbmessig også, har jobbet mange år på den jobben jeg har nå, men i alle årene og i tidligere jobber, har jeg alltid gledet meg til arbeidsdagen er over og jeg kan gå hjem og holde på med hobbyer og interresser (selvom jeg liker/har likt alle jobbene jeg har hatt). Så tviler sterkt på at drømmejobben er å fionne blant vanlige jobber. Jeg er mer enn gammel nok til å starte for meg selv, og jeg er mer enn gammel nok til å vite at det er hardt arbeid som ligger bak, jeg er fulstendig klar over at om man skal starte for seg selv, må man jobbe, man må opparbeide seg et godt rykte, osv.

Jeg ville bare ha svar på det jeg lurte på jeg.

Jeg prøver igjen: Hvor/hvem kan jeg henvende meg til for å få hjelp til å finne ut hva jeg vil starte med og hvordan?

ts

Skrevet

Tenkte meg at det var noe slikt ja. Jeg er nærmere 44 enn 14, alder har ikke noe med dette å gjøre. Jeg har bare lysst å følge drømmene mine, det har jeg alltid gjort i fritiden, nå vil jeg prøve på det jobbmessig også, har jobbet mange år på den jobben jeg har nå, men i alle årene og i tidligere jobber, har jeg alltid gledet meg til arbeidsdagen er over og jeg kan gå hjem og holde på med hobbyer og interresser (selvom jeg liker/har likt alle jobbene jeg har hatt). Så tviler sterkt på at drømmejobben er å fionne blant vanlige jobber. Jeg er mer enn gammel nok til å starte for meg selv, og jeg er mer enn gammel nok til å vite at det er hardt arbeid som ligger bak, jeg er fulstendig klar over at om man skal starte for seg selv, må man jobbe, man må opparbeide seg et godt rykte, osv.

Jeg ville bare ha svar på det jeg lurte på jeg.

Jeg prøver igjen: Hvor/hvem kan jeg henvende meg til for å få hjelp til å finne ut hva jeg vil starte med og hvordan?

ts

Ok. Flott :-). Det virket ikke sånn i utgangspunktet fordi du har/hadde så urealistiske forvetninger. Det var derfor jeg trodde du var veldig ung.

Skrevet

Markedsplan og forretningsidè.

Snakk med innovasjon norge eller ring narviktelefonene.

Lykke til!

Å, tusen takk! Du er en knupp. Skal sjekke ut de to :)

ts

Skrevet

Dersom du virkelig skal starte for deg selv, bør du nesten ha en innstilling til at du må legge sjela di i det du skal starte med. Dersom du har den innstillingen at du vil unngå å si nei til andre ting pga jobb, blir du nok nødt til å jobbe ekstra mye de dagene du ikke skal noe spesielt for å overleve på det du forhåpentligvis tjener inn, ikke får du sykepenger uten at du skaffer deg en privat sykeforsikring, men de fleste av disse er ikke særlig lønnsomme, dersom du ikke er mer enn normalt mye syk.

Jeg har drevet for meg selv i en del år og jobbet alt for mye. Jeg er den dag i dag glad for at jeg gikk konkurs til slutt,, ellers er jeg ikke sikker på at jeg hadde vært i live enda. Jeg jobbet alt for mye,hadde svært sjeldent fri, måtte ta meg av familien ( kunne heldigvis ha barna sammen med meg på jobb utenom skoletid) til slutt raste jeg ned i vekt og var bare et beinrangel på 47 kilo. Ble helt utbrent etterpå og sliter den dag i dag med ettervirkninger av dette, + økonomiske ettervirkninger) selv om jeg i ettertid har tatt utdannelse for å slippe å flytte for langt unna faren til de eldste barna siden den utdannelsen jeg hadde var lite etterspurt i området der jeg drev bedrift og i minst 30-40 mils omkrets. Ellers var det en lang, innviklet og dramatisk periode av livet mitt av både jobbmessige, økonomiske og personlige årsaker - men om jeg tar med detaljer her, blir jeg litt for lett gjenkjennelig for eventuelle KG folk som har møtt meg i bedriftsøyemed og ellers, så det gidder jeg ikke.

Dersom jeg skulle ha startet bedrift i dag ( Gud forby, jeg blir småkvalm og helt matt bare ved tanken) hadde jeg startet noe der jeg kunne selge det jeg hadde produsert etterhvert som jeg hadde produsert det, og at jeg ikke trengte å kjøpe inn store lager av produksjonsmidler i gangen, men kunne ta det ettersom jeg produserte. Hadde også sørget for å ha en jobb på si som jeg kunne begrense mer og mer ettersom jeg eventuelt tjente bedre på det jeg produserte.

Å drive bedrift er en livsstil - ikke en jobb! Om du vil ha mye fritid, så er det kanskje bedre finne på noe annet? Jeg har lovt meg selv at jeg aldri mer skal ha en jobb der jeg jobber mer enn ca 37,5 timer i uka og synes det er fantastisk å få sykepenger om jeg skulle bli syk, arbeidsledighetstrygd om jeg skulle bli arbeidsledig + at jeg har en masse flotte rettigheter - da jeg drev bedrift jobbet jeg stort sett. 50-60 timer, men også opp i 70 timer i uka og som sagt hadde jeg antagelig kommet til en total kollaps eller blitt alvorlig syk om ikke konkursen hadde " reddet" det meste av helsa mi ( bare synd at det kostet så mye).

• Liker 1
Gjest Sitrondrops
Skrevet

Etablererkontoret i ditt fylke/kommune vil kanskje kunne hjelpe deg. Men du må nok komme opp med din egen forretningside.

Skrevet

Jeg har det slik som du ønsker, trådstarter - og samtidig uten å slite og kave så veldig for det. Jeg jobber akkurat når jeg vil, og bestemmer vel egentlig inntekten selv. Jeg jobber freelance med oversetting og annet tekstarbeid. Som freelancer savner jeg av og til å ha noe fast å gå til, eller at noen sørger for skatten min og andre praktiske ting. Samtidig er det utrolig deilig å kunne reise bort en onsdag og heller jobbe en søndag. Fleksibilitet er herlig.

Å starte en bedrift som skal selge varer eller tjenester på en annen måte enn det jeg gjør, krever en helt annen arbeidsinnsats.

Anonym poster: 42746006cee08d7d11bd632e8463d42d

Skrevet

Jeg jobber som selvstendig næringsdrivende, og kan fortelle litt om hvordan jeg gikk frem. Det begynte vel da jeg var rundt 20 år, jeg hadde en hobby jeg drev mye med og ble veldig flink til og fikk en idé om hvordan jeg kunne leve av dette. Så jeg begynte på noen kortere utdanninger slik at jeg kunne bygge opp mer formell kompetanse rundt dette, tok da 60 studiepoeng i halvåret mens jeg jobbet i 1,5 år, så jobbet jeg så mye jeg kunne i et år mens jeg skrev en forretningsplan og gjorde noen undersøkelser for å finne ut mer om etterspørselen rundt det jeg kunne tilby. Jeg hadde da to andre jobber som jeg jobbet alt jeg kunne i, for å bygge meg opp en kapital og buffer for de første årene. Jeg tjente min første million dette året, men så ikke på det som "mine" penger da de skulle brukes til noe helt konkret og jeg levde svært sparsommelig.

Så startet jeg foretaket og selv om jeg har vært veldig heldig med timing, etterspørsel og markedsføring, jobbet jeg døgnet rundt nærmest de første 3 årene, og tok hverken ut reell lønn eller hadde ferie i løpet av disse årene. Etter hvert som jeg fikk flere konkurrenter er det enda vikitigere å være på tilbudssiden for å kunne beholde kunder og bygge seg opp en portefølje. Etter 3 år kunne jeg ta ut en beskjeden lønn, men etter det har det vokst betraktelig og nå, nesten 12 år senere er jeg omtrent der du ønsker å være. Nå har jeg kunnet ansette 2 personer og er så trygg på dem at jeg kan ta meg ferie innimellom. I tillegg tjener jeg meget godt.

Jeg er glad jeg startet da jeg var veldig ung og ikke hadde familie, huslån og andre forpliktelser, for man må være veldig egoistisk og bruke all sin tid på virksomheten i mange år for å lykkes.

Imidlertid gjorde jeg meg noen tanker rundt det du skisserer. Du trenger ikke å være selvstendig næringsdrivende for å kunne ta deg ferie omtrent når du vil på sommeren samt ha fri i påsken og romjulen. Min partner jobber f.eks. i kommunen, og kan ta ut ferie de ukene hun vil på sommeren fordi hun stort sett er saksbehandler og utreder, og kan avtale møter når det passer for henne. I tillegg har hun fleksitid, og "plusstid" kan tas ut i avspasering. Hun kan ta kortere dager når det er noe hun ønsker å delta på, og heller jobbe lenge andre dager.

Du trenger altså ikke gå gjennom alt det strevet jeg gjorde for å kunne ha den fritiden du ønsker :)

Men lykke til uansett!

Anonym poster: 9ec00d0cdb6e14f5b0caed7d7f18e30b

• Liker 1
Skrevet

Når AB#32 kan, så kan jeg også. Flere av dere sier at det er helt urealistisk slik jeg tenker, men AB#32 er jo et bevis på at det går ann :)

Vet man kan bestemme ferier i noen jobber helt selv, men ikke i alle. Jeg har helduigvis vært heldig å fått bestemt til nå. Men har desverre noen ganger måtte dele opp ferien min på sommeren i 2 perioder :(

Ja, jeg kan sjekke ut etablerkontoret. Jeg vet at det JEG som må finne ut hva jeg skal satse på. Men det trenger jeg HJELP til å finne utav. Vet det finnes folk som jobber for å hjelpe folk å finne ut hvilke yrke og vei de skal velge, så da finnes det folk å snakke med for meg også.

Kan gjerne drive på slik jeg gjør nå, vet det er folk som tjener penger på å drive med hver av hobbyene jeg har, men jeg vet ikke hvordan jeg skal gå frem og finne ut av dette, og jeg vet ikke om alle muligheter som finnes, derfor vil jeg snakke med noen.

Jeg aner ikke hvilken vanlig jobb jeg ville hatt, ikke sitte på et kontor dagen lang dag ut og dag inn vertfall. For meg finnes det kun en grunn for å jobbe, det er lønna. Jobber man ikke, får man ingen penger.

Høydepunktet mitt i arbeidsdagen er når jeg endelig er hjemme fra jobb igjen, slik at jeg kan gjøre som jeg vil og styre resten av dagen som jeg vil. Men da er jo så mye av dagen gått, så det blir så liten tid til alt.

Hobbyer, interresser og fritid er mye viktigere for meg enn jobb. Så skal en jobb virkelig bli viktig for meg, må jeg ha en jobb der jeg kan drive med hva jeg vil, når og hvor jeg vil.

Freelance går an å jobbe som innen flere av hobbyene mine, så kan prøve meg som freelance, ja. Men da kommer de samme spørsmålene? Hvordan gå frem for å bli freelance? Og hvordan klare å finne utav hva jeg virkelig vil? Hvor/hvem kan jeg henvende meg til for å snakke om dette.

Drømmejobben min må være å kunne jobbe når og hvor jeg vil og med akkurat det jeg vil. Bare være min egen herre og være mest mulig fri/uavhengig.

ts

Skrevet

Det er vel ingen andre enn du selv som kjenner ditt liv og dine ønsker.

Men de aller fleste som har erfaring med å drive for seg selv har opplevd at det er mye arbeid. Samtidig, det trenger ikke føles så tungt om man gjør noe man trives med og at man faktisk tjener penger.

Jeg jobbet mange ganger 300 timer/mnd, men det var helt greit, jeg elsket det jeg gjorde.

Men det virker på meg som om du har ett par prosesser til som du må gjennom før du er helt klar. Det å foreta en markedsundersøkelse for å se om det faktisk er mulig å tjene penger på det du tenker på er jo greit? Ta kontakt med de som du har blitt tipset om gjennom denne tråden, og ta det derfra. Der kan du få ideer til hvordan du skal gå frem.

Lykke til.

Skrevet

Det er vel ingen andre enn du selv som kjenner ditt liv og dine ønsker.

Men de aller fleste som har erfaring med å drive for seg selv har opplevd at det er mye arbeid. Samtidig, det trenger ikke føles så tungt om man gjør noe man trives med og at man faktisk tjener penger.

Jeg jobbet mange ganger 300 timer/mnd, men det var helt greit, jeg elsket det jeg gjorde.

Men det virker på meg som om du har ett par prosesser til som du må gjennom før du er helt klar. Det å foreta en markedsundersøkelse for å se om det faktisk er mulig å tjene penger på det du tenker på er jo greit? Ta kontakt med de som du har blitt tipset om gjennom denne tråden, og ta det derfra. Der kan du få ideer til hvordan du skal gå frem.

Lykke til.

Jeg vet det bare er jeg selv som kjenner mitt liv og mine ønsker. Men det finnes folk man kan snakke med for å få hjelp til å finne ut hva man virkelig vil. Å snakke med en veileder er noe jeg trenger, for å finne utav det.

Folk tjener penger på så mye. Og mange starter for seg selv innen de hobbyene jeg har. Så ja, jeg kan tjene penger ved å starte for meg selv. Som sagt hundre ganger allerede: Jeg vil ha hjelp til å finne utav dette, jeg vet ikke om alle muligheter som finnes, jeg vil ha hjelp til å finne det ut. En veileder av et eller annet slag finnes jo for meg å henvende meg til. Men jeg vet ikke hvor jeg kan finne hjelpen. Ja, jeg skal sjekke tipsene jeg har fått her i tråden. Jeg har ikke sagt at jeg skal starte for meg selv i morgen. Jeg må jo først finne ut hva jeg vil og hvilke muligheter som finnes. Og til det trenger jeg som sagt hundre ganger, hjelp til.

Jeg har bare et mål å det er å starte for meg selv og lage mitt eget levebrød, det kan gå bare noen måneder før det skjer eller det kan gå år. Jeg vil bare undersøke og sjekke ut hvordan jeg skal gå frem og finne ut hva jeg virkelig vil, først. Så tar jeg det derfra, og starter når jeg starter. Jeg har det som trengs for å starte.

ts

Skrevet

Jeg kjenner flere som er selvstendig næringsdrivende. Det er veldig stor forskjell på hvor mye og når de jobber. Det positive med en jobb der man jobber med data er at man kan ta med seg jobben overalt. Kjenner en som i disse dager sitter på et hotell i new york og er på ferie. Dvs han jobber tre-fire timer om dagen og etter lunsj finner på ting med familien. Men han produserer ikke noe han yter en tjeneste. Skal man produsere noe så krever det mye tid både i produksjon og utvikling. Ofte går man å tenker på det hele tiden og vil av den grunn ikke ha fri i det heletatt. :P

Når det gjelder veiledere og slikt så har NAV et samabeid med inovasjon norge der man har et opplegg der man kan jobbe med bedriften og få dagpenger i 6 mnd. Dette inkluderer flere aktuelle kurs og hjelp med både regnskap og forretningsplan. Så det er verdt å sjekke ut:)

Skrevet

Det er ingen som kan fortelle deg dette, det er din jobb som ENTREPRENØR å finne ut hva du vil satse på. Hvorfor skulle noen være interessert i å hjelpe deg med dette?

Har TS sagt hun skal begynne i bygg-/anleggsbransjen?

Anonym poster: d00c54deab0707cd2075eff239bd7460

Skrevet

Jeg skal f.eks ikke starte en butikk. Når jeg en dag starter for meg selv er det for å være min egen herre. Jeg vil være mest mulig uavhengig av andre. Hvor mye jobb som ligger bak kommer an på hva man starter med, vil jeg tro.

Jeg vet ikke hva jeg virkelig vil, jeg kan ikke starte med alt jeg vil, døgnet har desverre som kjent bare 24 timer.

Jeg tenker å begynne i det små, å heller bygge meg opp. Å styre ferie og fri, vet jeg at det er mange som driver for seg selv som gjør. Men jeg vet at ikke alle kan.

En av grunnene til at jeg vil starte for meg selv er å ha mer mulighet for å bestemme selv når jeg vil ha ferie og fri. Det verste jeg vet er å ikke få bestemme når jeg skal ha ferie på sommeren, f.eks. Starter jeg for meg selv, kan jeg styre sommerferien etter egne behov og ønsker.

Jeg har alltid gått til jobber der jeg har fri i alle helger og på røde dager + hele romjulen, og det er noe jeg alltid skal ha.

Jeg kan fint jobbe noe i ferier/helger også, men da kun slik som det passer for meg. Og slik at jeg kan jobbe fra der jeg befinner meg.

ts

Bli voksen.

Anonym poster: f0016d03b2e3f618faf42cfeb4ac18b1

Skrevet

Håper du en dag ender opp der du ønsker å være TS, men som de andre sier så kan du ikke regne med det de første årene.

Pappan min er selvstendig næringsdrivende, og for å si det slik så ser jeg han svært sjeldent. Han jobber mellom 40 og 90 timer i uka. Ikke tar han ut særlig mye sommerferie heller. Årets ferie var 5 dager i Riga. Ellers har han jobbet alle de andre ukene

Han er heldig nok til å være en av svært få som har denne hobbyen som jobb i Norge, han lærer faktisk opp andre. Men han er eksperten, og tjener naturlig nok fett på det. Men pengene kom ikke før han hadde vært i gamet i 20 år, og virkelig ble ekspert. I tillegg er han booket opptil 1 år i forveien, så han må planlegge ferie for 2014 allerede nå. Ingen hopp-på-turer der i gården. Vanskelig å velge å jobbe 6 timer en dag uten at det går utover hele tidsplanen for uka. Hvis en kunde forventer noe av deg, så kan du ikke fritt velge å bruke lengre tid på levere det..

Hvilke hobbyer har du velge mellom? Kanskje noen her vet litt om de forskjellige bransjene?:)

Anonym poster: 1275e821125d54cdc45edfa193d58010

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...