Gå til innhold

Hvordan starte for seg selv?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan går jeg frem for å starte for meg selv?

En dag skal jeg gjøre det, men vet ikke når. Jeg vet ikke med hva heller. Blir å starte for meg selv utifra en eller flere av hobbyene mine.

Hvordan finne ut hva jeg vil og hvordan jeg skal gå frem?

Å når jeg starter for meg selv, vil jeg ikke være avhengig av å måtte jobbe hver eneste dag. Jeg vil styre arbeidstiden helt selv og jobbe hvor jeg vil, når jeg vil.

Er det noe jeg vil på, så må jeg kunne gå på det uten at det går utover jobben. aldri om jeg skal ha det slik at jeg må si nei til ting jeg vil, pga jobb.

Så må jeg ha det slik at jeg selv kan bestemme ferieuker om sommeren, og kunne ta fri rundt påske og hele romjulen.

Anonym poster: 8716df2c7bd838386e44f983bfd09070

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres noe urealistisk ut, om det ikke har seg slik at du ikke er avhengig av en fast lønn eller har noen helt unike egenskaper eller produkter.

Men start med et etablerer kurs via høgskole eller kommune, så har du basisen på plass :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha gode kunnskaper før du starter egen bedrift. Mange av de som bare hopper ut i det, feiler.

Og jo, du må jobbe hver eneste dag. Også på fritiden. De som har startet bedrift selv, sier at de aldri ville gjort det hvis de visste hvor mye arbeid som lå bak.

Du kommer mest sannsynlig til å bruke en god del av ferien på å arbeide ;)

Så om du skal starte en egen bedrift for at du skal være lat, har du missforstått ganske mye. Men for all del, bare prøv.

En ide må du komme opp med selv.

Kommunen din eller fylket ditt har sikkert støtteapparat for de som skal starte egen bedrift, så der kan du få hjelp.

Råder og til å legge en god plan OG FØLGE DEN.

Anonym poster: fd7d425054192932866c6a87711541db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal f.eks ikke starte en butikk. Når jeg en dag starter for meg selv er det for å være min egen herre. Jeg vil være mest mulig uavhengig av andre. Hvor mye jobb som ligger bak kommer an på hva man starter med, vil jeg tro.

Jeg vet ikke hva jeg virkelig vil, jeg kan ikke starte med alt jeg vil, døgnet har desverre som kjent bare 24 timer.

Jeg tenker å begynne i det små, å heller bygge meg opp. Å styre ferie og fri, vet jeg at det er mange som driver for seg selv som gjør. Men jeg vet at ikke alle kan.

En av grunnene til at jeg vil starte for meg selv er å ha mer mulighet for å bestemme selv når jeg vil ha ferie og fri. Det verste jeg vet er å ikke få bestemme når jeg skal ha ferie på sommeren, f.eks. Starter jeg for meg selv, kan jeg styre sommerferien etter egne behov og ønsker.

Jeg har alltid gått til jobber der jeg har fri i alle helger og på røde dager + hele romjulen, og det er noe jeg alltid skal ha.

Jeg kan fint jobbe noe i ferier/helger også, men da kun slik som det passer for meg. Og slik at jeg kan jobbe fra der jeg befinner meg.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alle hobbyer.

For å ha en bedrift basert på en hobby må du kunne skape et verdifullt produkt eller en verdifull tjeneste som folk skal gidde å bruke pengene sine på. I tillegg skal du konkurere mot mange andre talentfulle mennesker.

Tror du du har det? Og attpåtil i såpass mange felt at du ikke har valg en vei enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alle hobbyer.

For å ha en bedrift basert på en hobby må du kunne skape et verdifullt produkt eller en verdifull tjeneste som folk skal gidde å bruke pengene sine på. I tillegg skal du konkurere mot mange andre talentfulle mennesker.

Tror du du har det? Og attpåtil i såpass mange felt at du ikke har valg en vei enda?

Ja, jeg har flere ting jeg kan starte med, jeg må bare finne ut med hva. Jeg vil ikke bare holde på med en ting.

Om jeg starter for meg selv nå om kort tid eller senere, vet jeg ikke, men en dag skal jeg. Jeg vil vertfall allerede nå tenke på muligheter og prøve å finne ut hva jeg virkelig vil.

Kunne gjerne ha snakket med noen om dette, for å finne ut hva jeg virkelig vil, men jeg aner ikke hvor jeg da evt skal henvende meg.

En av grunnene til at jeg vil starte for meg selv er jo for å få mer tid til å holde på med noe som jeg virkelig brenner for. Kunne jeg valgt nå, hadde jeg selvfølgelig vært uten jobb og kun holdt meg til hobbyer og interresser (det hadde vært en drøm med stor D det), men jobb må man desverre ha for å få penger. Så derfor hadde det jo vært gøyest om jeg kunne tjent penger basert på hobby(er), slik at jeg slipper en vanlig jobb, og da kan jeg mulig klare å komme enda mer utav A4 opplegget :)

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal f.eks ikke starte en butikk. Når jeg en dag starter for meg selv er det for å være min egen herre. Jeg vil være mest mulig uavhengig av andre. Hvor mye jobb som ligger bak kommer an på hva man starter med, vil jeg tro.

Jeg vet ikke hva jeg virkelig vil, jeg kan ikke starte med alt jeg vil, døgnet har desverre som kjent bare 24 timer.

Jeg tenker å begynne i det små, å heller bygge meg opp. Å styre ferie og fri, vet jeg at det er mange som driver for seg selv som gjør. Men jeg vet at ikke alle kan.

En av grunnene til at jeg vil starte for meg selv er å ha mer mulighet for å bestemme selv når jeg vil ha ferie og fri. Det verste jeg vet er å ikke få bestemme når jeg skal ha ferie på sommeren, f.eks. Starter jeg for meg selv, kan jeg styre sommerferien etter egne behov og ønsker.

Jeg har alltid gått til jobber der jeg har fri i alle helger og på røde dager + hele romjulen, og det er noe jeg alltid skal ha.

Jeg kan fint jobbe noe i ferier/helger også, men da kun slik som det passer for meg. Og slik at jeg kan jobbe fra der jeg befinner meg.

ts

Dette virker helt urealistisk. Jeg tror du skal sette deg litt inn i hva det innebærer å være selvstendig næringsdrivende og nummer 1 er at man kan glemme alt som heter ferier de første årene ihvertfall.

Anonym poster: f07d8d0efa405ed3f985f9f8ae418169

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette virker helt urealistisk. Jeg tror du skal sette deg litt inn i hva det innebærer å være selvstendig næringsdrivende og nummer 1 er at man kan glemme alt som heter ferier de første årene ihvertfall.

Når jeg har klart å finne ut hva jeg vil, skal jeg sette meg skikkelig inn i det, men ferier er uaktuelt å glemme. Når andre kan drive for seg selv og ha ferie, hvorfor skal ikke jeg kunne det?

Det jeg tenker er at jeg først må finne ut av hva jeg vil, så hvordan jeg vil ha det, med tanke på arbeidstid, hvordan jeg vil ha dagene osv, så hvilke muligheter som finnes innen det jeg bestemmer meg for.

Jeg har noen venner/bekjente jeg kan spørre anngående det å starte for seg selv, men ingen som driver innenfor de tingene jeg tenker å starte for meg selv med.

Det er enkeltmannsforetak jeg vil starte med. Vil ikke ansette noen, vertfall ikke med det første. Jeg vil ha det slik at jeg driver med det jeg vil, hvor jeg vil, når jeg vil. Og som sagt starte i det små og bygge meg opp etterhvert.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har klart å finne ut hva jeg vil, skal jeg sette meg skikkelig inn i det, men ferier er uaktuelt å glemme. Når andre kan drive for seg selv og ha ferie, hvorfor skal ikke jeg kunne det?

Det jeg tenker er at jeg først må finne ut av hva jeg vil, så hvordan jeg vil ha det, med tanke på arbeidstid, hvordan jeg vil ha dagene osv, så hvilke muligheter som finnes innen det jeg bestemmer meg for.

Jeg har noen venner/bekjente jeg kan spørre anngående det å starte for seg selv, men ingen som driver innenfor de tingene jeg tenker å starte for meg selv med.

Det er enkeltmannsforetak jeg vil starte med. Vil ikke ansette noen, vertfall ikke med det første. Jeg vil ha det slik at jeg driver med det jeg vil, hvor jeg vil, når jeg vil. Og som sagt starte i det små og bygge meg opp etterhvert.

ts

Lykke til :-). Det blir nok en ordentlig reality check når du starter ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ts

Ganske sikker på at dette er dårlig trolling. Men hvis du er seriøs:

Skal du ha noen om helst mulighet til å lykkes på egenhånd må du regne med å legge inn vesentlig fler timer enn en vanlig arbeidsuke. Har du noen som helst ide om alt byråkratiet du må gjennom bare ved å drive et enkeltpersonforetak? For ikke å snakke om at du faktisk skal produsere en konkurransedyktig vare eller tjeneste til en konkurransedyktig pris. Så det første spørsmålet kan jeg godt stille deg med en gang: Hva i all verden er det du kan så mye bedre enn andre at jeg som kunde skal være villig til å betale deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til :-). Det blir nok en ordentlig reality check når du starter ;-)

Takk :)

Men noen som vet hvor jeg kan henvende meg for å snakke ordentlig om dette, noen som kan hjelpe meg til å finne ut hva jeg vil og hvordan jeg skal gå frem for å tjene penger på den hobbyen(e) jeg velger?

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok regne med å jobber vesentlig mer enn en 40 timers arbeidsuke som selvstendig næringsdrivende, som de fleste her påpeker. De fleste som starter opp for seg selv beskriver det som tøft, det er mye man skal sette seg inn i, også utover fagfeltet man skal tjene penger på. Man må sette seg litt inn i "papirmølla", skatte og -mva regler, budsjettering og regnskap mm. Regnskap er noe mange setter bort, men det er uansett en fordel å vite litt om hva det innebærer og hvilke krav som stilles av det offentlige.

Du kan nok heller ikke regne med å ta ferie når du vil. I løpet av de første årene vil det være viktig å få etablert seg og skape stabile kunderelasjoner. Du blir nok nødt til å vise at du leverer produktet/tjenesten i forhold til de du konkurrerer mot, og man bør være forsiktig med å si for mye "nei" de første årene, for da går oppdragene til noen andre. Generelt kan man ikke være for kresen med hvilke oppgaver man velger å ta fordi man ofte konkurrerer mot større bedrifter med et større markedsføringsapparat og mye større nedslagsfelt enn en selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske sikker på at dette er dårlig trolling. Men hvis du er seriøs:

Skal du ha noen om helst mulighet til å lykkes på egenhånd må du regne med å legge inn vesentlig fler timer enn en vanlig arbeidsuke. Har du noen som helst ide om alt byråkratiet du må gjennom bare ved å drive et enkeltpersonforetak? For ikke å snakke om at du faktisk skal produsere en konkurransedyktig vare eller tjeneste til en konkurransedyktig pris. Så det første spørsmålet kan jeg godt stille deg med en gang: Hva i all verden er det du kan så mye bedre enn andre at jeg som kunde skal være villig til å betale deg.

Hvorfor skulle jeg gidde å spørre, hvis dette var tull?

Jeg sier ikke at jeg er best i noe som helst.

Spørsmålet ditt er et godt og viktig spørsmål. Men det viktigste for meg er ikke å tjene millioner av kroner. Det viktigste for meg er å kunne drive med noe jeg virkelig brenner for, og kunne legge opp til når jeg vil ha ferie og evt fri. Kommer til å jobbe mandag - fredag. Jeg gidder ikke å jobbe mandag - søndag 52 uker i året. Man lever kun en gang, og da vil jeg ikke basere livet mitt kun på jobb. Om jeg f.eks må et ærend eller to i en uke dag, så gjør jeg det og tar heller igjen jobbingen på kvelden eller helga før eller etter. Fritid skal jeg ha, og jeg vil ikke ha det slik at om det er en kino, et arrangement jeg vil på, så må jeg kutte det ut pga jobb, det kommer ikke på tale.

Muligheter har jeg, jeg må bare finne ut hva jeg vil satse på og hva jeg vil drive med og tjene penger på, og hvordan jeg går frem for å tjene penger på det jeg velger. Vil snakke med noen om dette, men hvor kan jeg da henvende meg?

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er selvstendig næringsdrivende og jeg kan skrive under på at jeg jobber mye mer enn 40 timer i uka. I tillegg til å yte tjenestene foretaket mitt tilbyr, er jeg også min egen vaktmester, sekretær, arkivar og regnskapsfører. Det er mye du må lære deg som ikke har noe som helst å gjøre med tjenestene/varene du skal selge, men som du må kunne når du har ansvar for absolutt alt ved driften selv.

Du kan selvsagt ikke ta ferie når du vil! Kundene forventer selvfølgelig at du er på arbeid når alle andre er det. Du vil miste kunder hvis du ikke tar i mot henvendelser fordi du er på ferie i tide og utide!

Endret av LedigNavn
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet ditt er et godt og viktig spørsmål. Men det viktigste for meg er ikke å tjene millioner av kroner. Det viktigste for meg er å kunne drive med noe jeg virkelig brenner for, og kunne legge opp til når jeg vil ha ferie og evt fri. Kommer til å jobbe mandag - fredag. Jeg gidder ikke å jobbe mandag - søndag 52 uker i året. Man lever kun en gang, og da vil jeg ikke basere livet mitt kun på jobb. Om jeg f.eks må et ærend eller to i en uke dag, så gjør jeg det og tar heller igjen jobbingen på kvelden eller helga før eller etter. Fritid skal jeg ha, og jeg vil ikke ha det slik at om det er en kino, et arrangement jeg vil på, så må jeg kutte det ut pga jobb, det kommer ikke på tale.

Muligheter har jeg, jeg må bare finne ut hva jeg vil satse på og hva jeg vil drive med og tjene penger på, og hvordan jeg går frem for å tjene penger på det jeg velger. Vil snakke med noen om dette, men hvor kan jeg da henvende meg?

ts

Finnes mange nettsider som tar for seg oppstart av selvstendig foretak.

Men så må du jo også ta til deg noen av rådene her. Fått med meg at du ønsker å ha fritid og ferier, noe som er forståelig, og det er ingen som sier her at man _aldri_ kan ta seg en pust i bakken. Men for de fleste som starter opp selv, så blir det som regel mye mindre av det. Det hjelper ikke å ville ha fritid hvis du f. eks skal sluttføre et prosjekt eller produkt for en kunde, det må faktisk gjøres for at de skal ville forbli kunde hos deg. De første årene er det for de fleste viktig å vise at man kan levere og bygge opp et godt rykte, slik at du har mulighet for ennå flere kunder, også for de som ikke ser for seg et millionforetak. Du vil ha fordelen av at du kan styre din egen tid, og kanskje også gå på en konsert i ny og ne og slike ting. Men du må regne med å måtte være tilgjengelig når dine kunder er på jobb (typisk ved B2B salg) eller på fritiden hvis du skal selge produkter til privatpersoner (fordi det stort sett er på fritiden privatpersoner har tid og mulighet til å handle produkter/tjenester til privat bruk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ts

Du har en helt urealistisk instilling til hva det innebærer å drive eget foretak. Jeg foreslår at du orienterer deg litt om realitetene og hvertfall finner noe du har lyst til å drive med før du prater med noen overhode. Ellers kommer du til å bli utledd.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skatteetaten har kurs for selvstendig næringsdrivende, det synes i hvert fall jeg var nyttig. Går over en dag og omhandler lover, rettigheter og plikter som selvstendig næringsdrivende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar til meg rådene. Jeg vet at det er arbeid rundt også, som f.eks som dere nevner: Regnskap, papirarbeid..... Jeg vet at jeg ikke kan si nei for mye.

Jeg skal orientere meg, men jeg kjenner ingen som driver innenfor de tingene jeg tenker på. Men skal snakke med noen bekjente som driver for seg selv, om hvordan de gikk frem.

Jeg har ikke sagt noe om arbeidstimer, bare at jeg kun vil ha mandag - fredag som arbeidsdager. Er så lei av å ha det slik som det er nå, det eneste dagene går til er jobb, hobbyer og interesser, fra jeg står opp til jeg legger meg. Driver med hobbyer i helgene også, så når jeg en dag starter for meg selv, skal jeg først starte i det små, vil ikke starte på fulltid med en gang, og bygge meg opp etterhvert. Så å få mindre fritid enn jeg har nå er nesten umulig.

Jeg kan fint jobbe 12 timer dagen jeg, men da skal det være noe jeg virkelig brenner for. Men vil også ha muligheten til å kun jobb 6 timer en dag om jeg føler det, eller mer eller mindre. Det må ikke være 40 timers arbeidsuke.

Jeg kan da være tilgjengelig på både telefon og mail både i helger og ferier. Kan jobbe også, men etter helt eget ønske. Drar jeg på helgetur f.eks er det jo ikke problem å være tilgjengelig, men litt verre å jobbe da.

Jeg skal orientere meg.

For å finne ut hva jeg virkelig vil, må jeg snakke med noen, men for n'te gang: Hvor kan jeg henvende meg?

Eller så må dere komme med tips hvordan jeg skal klare å finne det ut helt av meg selv, hva jeg vil satse på. Og jeg trenger jo folk å snakke med om dette for jeg vet ikke om alle muligheter som finnes. Men jeg skal skrive en liste over alle interesser/hobbyer og tenke over hvilke jeg tror jeg ville tjent penger på, da må jeg jo velge det jeg tror jeg kan tjene mest på, per time. Klarer jeg etterhvert å leve på å jobbe 60-70% vil jeg heller det enn å alltid jobbe 100%.

Hvorfor sier mange som driver for seg selv at de kan styre mye mer selv om når de vil ha ferie da? Men dette kommer jo også ann på hva man driver med, vil jeg tro, det virker sånn.

For jeg vet også om folk som driver for seg selv som har vanskelighet med å styre helt selv med ferietid.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skatteetaten har kurs for selvstendig næringsdrivende, det synes i hvert fall jeg var nyttig. Går over en dag og omhandler lover, rettigheter og plikter som selvstendig næringsdrivende.

Å, ok, takk for tipset :-) Men jeg trenger å snakke med noen å få hjelp til hva jeg skal velge og satse innen. Som jeg har spurt flere ganger, vet noen hvor jeg kan henvende meg?

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar til meg rådene. Jeg vet at det er arbeid rundt også, som f.eks som dere nevner: Regnskap, papirarbeid..... Jeg vet at jeg ikke kan si nei for mye.

Jeg skal orientere meg, men jeg kjenner ingen som driver innenfor de tingene jeg tenker på. Men skal snakke med noen bekjente som driver for seg selv, om hvordan de gikk frem.

Jeg har ikke sagt noe om arbeidstimer, bare at jeg kun vil ha mandag - fredag som arbeidsdager. Er så lei av å ha det slik som det er nå, det eneste dagene går til er jobb, hobbyer og interesser, fra jeg står opp til jeg legger meg. Driver med hobbyer i helgene også, så når jeg en dag starter for meg selv, skal jeg først starte i det små, vil ikke starte på fulltid med en gang, og bygge meg opp etterhvert. Så å få mindre fritid enn jeg har nå er nesten umulig.

Jeg kan fint jobbe 12 timer dagen jeg, men da skal det være noe jeg virkelig brenner for. Men vil også ha muligheten til å kun jobb 6 timer en dag om jeg føler det, eller mer eller mindre. Det må ikke være 40 timers arbeidsuke.

Jeg kan da være tilgjengelig på både telefon og mail både i helger og ferier. Kan jobbe også, men etter helt eget ønske. Drar jeg på helgetur f.eks er det jo ikke problem å være tilgjengelig, men litt verre å jobbe da.

Jeg skal orientere meg.

For å finne ut hva jeg virkelig vil, må jeg snakke med noen, men for n'te gang: Hvor kan jeg henvende meg?

Eller så må dere komme med tips hvordan jeg skal klare å finne det ut helt av meg selv, hva jeg vil satse på. Og jeg trenger jo folk å snakke med om dette for jeg vet ikke om alle muligheter som finnes. Men jeg skal skrive en liste over alle interesser/hobbyer og tenke over hvilke jeg tror jeg ville tjent penger på, da må jeg jo velge det jeg tror jeg kan tjene mest på, per time. Klarer jeg etterhvert å leve på å jobbe 60-70% vil jeg heller det enn å alltid jobbe 100%.

Hvorfor sier mange som driver for seg selv at de kan styre mye mer selv om når de vil ha ferie da? Men dette kommer jo også ann på hva man driver med, vil jeg tro, det virker sånn.

For jeg vet også om folk som driver for seg selv som har vanskelighet med å styre helt selv med ferietid.

ts

Dette høres så helt borte i natta ut! Jeg tror du må finne ut av dette selv. Ingen her kan fortelle deg hva du er god på og du nevner i fleng denne hobbyen din. Du får utvikle den da og se om det går an å jobbe når du vil men til full lønn og ferier når du selv ønsker. Hvor gammel er du TS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...