AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2012 #1 Skrevet 22. oktober 2012 Hei hei. Jeg burde vel kanskje heller ha postet dette på et hesteforum men jeg synes det er svært få aktive brukere der fortiden. Det har nylig ankommet en 4 år gammel dølahoppe på stallen. Hun er verken innridd eller innkjørt og jeg har forstått det slik at hun har vært lite håndtert det siste året. Hun har også stått helt alene uten selskap av andre hester. Hun er kjærlig og glad i mennesker, men noe nervøs og har lite selvtillit. Nå har hun bare vært hos meg i et par dager, det vil naturligvis bli bedre etterhvert som hun slår seg til ro. Jeg er vel egentlig bare ute etter litt tips og råd her jeg. Jeg vil gjerne hjelpe henne å få bedre selvtillit - det hjelper lite på at de andre hestene er så stygg med hun. Hun er naturligvis langt nede på rang iom at hun ikke har stått mye med andre hester tidligere. Når det kommer til innridning har jeg lite erfaring men kommer til å ta tålmodigheten min til hjelp og ta det step by step. Se det ann på henne og ta neste steg når hun virker komfortabel. Er det noen som har noen råd til meg her? Enten det er for å bedre selvtilliten hennes eller innridning? Hvor lang tid pleier det å ta å innri en hest? (altså, lære den basic så den kan ries uten leier på tur) Jeg har lest de fleste kan gjøre dette etter 3-4 mnd? Anonym poster: aca5f44d0a2eb89ef03010588cb9fc92
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2012 #2 Skrevet 22. oktober 2012 Start i det sm¨å og gi henne oppgaver hun klarer å få til, bygg selvtillit gradvis opp. Når tillit og trygghet er på plass, både til seg selv og til deg, så vil innridning gå mye enklere. Anonym poster: c3c603f78c3e3128289ba9bb183d502b
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2012 #3 Skrevet 23. oktober 2012 Jeg ville først og fremst sørget for at hesten har det fint når den er ute sammen med andre hester. Pass på at den ikke blir jaget rundt hele tiden, at den har nok plass til å trekke seg unna dersom den skulle bli jaget. Dersom det er mulighet for å sette den sammen med en annen unghest eller en som er lav på rang ville jeg gjort det. Synd å høre at en så ung hest har stått mye alene :/ Jeg tror at det første viktige her er at du og hesten blir kjent, og at du gir hesten oppgaver som den mestrer. Lei den gjerne på tur, gå i skogen om du har mulighet til det, la den utforske terrenget. Dere kan også bli med andre hester på tur. Dersom du har tilgang på en ridebane er det mye morsomt dere kan finne på der. Løshopping, utforske bommer/kjegler/presenninger, litt "lek" for å trygge hesten på forskjellige lyder og slikt. Når dere har blitt bedre kjent og hesten er trygg på deg, kan du gå videre. Jeg ville nok vurdert å tømmekjøre hesten en del før man begynner på ridingen. Min unghest var mye tømmekjørt (og litt kjørt med vogn) fra hun var ett til tre år før jeg begynte innridningen. Siden hun var vandt med alle kommandoer fra stemme, tøyler og pisk så ble det ikke en så stor overgang til å skulle ha rytter på ryggen. Jeg har også tro på at hester gjerne kan bli mer "selvsikre" av å bli tømmekjørt kontra å bli leid, da de må gå fremst og ikke kan følge etter andre men må tørre å gå selv. Dersom du har tilgang på bane kan du fint starte tømmekjøringen der! Jeg vet at det er mange som går rett på innridning uten noen annen trening først (kanskje bortsett fra longering), men jeg har prøvd begge deler og den gangen hesten var mye tømmekjørt og aktivisert fra ung alder opplevde jeg å ha en mye tryggere hest som tok nye utfordringer uten å nøle. Angående tid så er det veldig avhengig av hesten. Min ble sittet på og ridd noen få minutter et par ganger i uka fra ca mars - april, når sommeren kom red vi på tur uten leier sammen med andre hester. På sensommeren var hun trygg nok til at vi kunne ri alene på tur. Vi red på steder der hesten var godt kjent, og det tror jeg hjalp veldig. Anonym poster: 8baeb7e7190653d063a6501f8a74d575 1
Gjest Belle Gunnes Skrevet 23. oktober 2012 #4 Skrevet 23. oktober 2012 AB over her sier mye fornuftig. Ut å leie på tur. Utfordre henne hele tiden på oppgaver hun lett kan løse. Lei i trafikken og i ulendt terreng. La henne løse oppgavene på egenhåd og ros henne for alt hun klarer. Ikke noe dikkedarier fra deg, men bare gå på med selvtillit. Gå også ved skulderen når du leier henne og la henne "lede" vei, så hun ikke blir for avhengig av å bli ledet men at hun faktisk må tørre å ta litt ledelse selv også. Send henne forran deg. Og så begynn med tommekjøring. Ut på tur med deg bak. Innridningen kommer av seg selv når dere er klare. Jeg pleier å la hestene gå en del med sal først. Gjerne på tur også, så de lærer seg å kjenne på salen. Første gang jeg setter meg på en hest, så rir jeg alltid uten sal. Eller rir og rir. Jeg bare sitter der og lar hesten får lov å kjenne på vekten av meg, mens en annen leier hesten litt rundt. Før denne tid har jeg stått mye på høyde med hesten. Står å steller og klør hesten mens jeg står på noe høyt, så hesten blir vant til å ha meg i høyden. Og jeg er ikke for forsiktig heller. Men tar det rolig. Veier gjerne armer og bein en del så hesten skjønner at vi mennekser er noen flaksende og fjollete høner men vi mener ingen vondt med all denne veivingen med armer og bein. Men igjen - alle hester er forskjellige og tar dette på forskjellige måter. Noen har vært "å herregud å treig du er - sett deg opp og ri på meg nå da" mens andre er litt mer bekymra og bruker en del tid på å balansere rytteren på ryggen. Men siden du har en døl, så går det nok greit. De står mye mer stødig enn fullblodser ol, som trenger litt mer balansetrening. 1
Gjest Wolfmoon Skrevet 23. oktober 2012 #5 Skrevet 23. oktober 2012 Bare en ting angående dette med flokk og inkludering. To hester med lav rang sammen kan av og til skape problemer fordi begge vil opp. I sånne tilfeller har jeg god erfaring med å putte et "mobbeoffer" samme med en tydelig leder. Da er begge sikre på sin posisjon og det fører ofte til mer ro. Ellers er en tydelig lederhest som går imellom og skaper ro gode å ha, men de er jo ofte vanskelige å finne 1
Gjest Gaea Skrevet 23. oktober 2012 #6 Skrevet 23. oktober 2012 Først og fremst ville jeg fått ordnet flokksituasjonen. Enkelte flokker fungerer rett og slett ikke sammen, selv om det er relativt sjeldent at det ikke går seg til. Jeg merker stor forskjell på flokker med en trygg lederhest som har 'kontroll over situasjonen', og de med en mer usikker og utrygg leder. Det er lederhestens oppgave å ta hånd om de nye, sørge for at hesten får tid til å hilse på hver enkelt, og også få litt alenetid. Kan ved første øyekast ligne utfrysning, men det er langt mer heldig i lengden enn at det kommer en flokk brasende mot h*n, bli dyttet og jaget rundt. Om flokken ikke fungerer, ville jeg valgt å dele opp beitet og sette hesten sammen med andre hester som vanligvis er greie. Her går det an å prøve seg litt frem, det er ikke alltid de man tror vil gå godt sammen faktisk fungerer best i praksis. Det jeg ville gjort i forhold til trening, er å først og fremst tilbringe mye tid med hesten. Ikke kun på dine premisser, men også hestens. Bruke tid på å sitte hos flokken, gjøre henne vandt til at du er en del av dem. Finn ut mer om hestens personlighet. Er dette en hest som liker å bli klappet å kost med? Kanskje leke litt med deg, løpe litt rundt (løs) på ridebanen sammen? Kanskje den synes det er morsomt å få en ball å leke med, kanskje en bom på bakken er morsomt. Eller kanskje den liker å bare slappe av i ditt selskap? Jeg har brukt mye tid på å sitte på rumpa ute på ridebanen, mens hesten min står og halvsover ved siden av meg, fordi det er en ting han setter pris på. Han velger det over å løpe rundt som en gærning, gresse i kanten og slike ting, så han viser på sin egen måte at han setter pris på mitt selskap. Tømmerkjøring og gåturer er også gode råd. Jeg ville dog ikke prøvd å tømmerkjøre en unghest som er nervøs i utgangspunktet (om det er i flokk eller håndtering, eller begge deler), da det burde være en positiv opplevelse. Når hun er helt trygg på gåtur med deg, både når hun går bak, høyre side, venstre side og lktt foran, ville jeg turt å prøve litt. Du kan også starte innridingen fra bakken! Min hest har lært alle nye øvelser fra bakken før jeg prøvde fra ryggen, for alt som man kan ri kan også gjøres på bakken. Man kan lære hesten hva tøyler betyr, smatting og sjenkel (ved å legge en hånd ved sjenkelleiet), bøyning og stilling - og siden versader, travers, renvers, hva du vil! Det er bare å lese seg opp litt om bakkearbeid, dra på kurs eller prøve seg fram litt. Siste råd er å ta det helt med ro, for det er svært individuelt hvor lang tid det tar før hesten er trygg med rytter på ryggen, og hvor lang tid det tar å lære det som er 'basic'. Ikke forvent 3-4 måneder, ikke sett en tidsfrist på det i det hele tatt! Det er viktig under all trening å se på alle de fine tingene hesten får til, alle ting den utvikler - om det er aldri så lite, i stedet for å ha et ferdig bilde i hodet som vi prøver å nå raskest mulig. Jg har endelig lært meg at det fører til mye frustrasjon :-)
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2012 #7 Skrevet 23. oktober 2012 Tømmerkjøring og gåturer er også gode råd. Jeg ville dog ikke prøvd å tømmerkjøre en unghest som er nervøs i utgangspunktet (om det er i flokk eller håndtering, eller begge deler), da det burde være en positiv opplevelse. Når hun er helt trygg på gåtur med deg, både når hun går bak, høyre side, venstre side og lktt foran, ville jeg turt å prøve litt. Du kan også starte innridingen fra bakken! Min hest har lært alle nye øvelser fra bakken før jeg prøvde fra ryggen, for alt som man kan ri kan også gjøres på bakken. Man kan lære hesten hva tøyler betyr, smatting og sjenkel (ved å legge en hånd ved sjenkelleiet), bøyning og stilling - og siden versader, travers, renvers, hva du vil! Det er bare å lese seg opp litt om bakkearbeid, dra på kurs eller prøve seg fram litt. Håper du mener tømmekjøring og ikke tømmerkjøring? Jeg vil i alle fall ikke anbefale noe tømmerkjøring med denne hesten Det du skriver på slutten her er sånn jeg har jobbet med min unghest. Mange bruker lange tøyler og går ved hestens side når de gjør dette, men jeg har tømmekjørt (brukt gjord, lange tømmer, pisk og gått bak hesten). Jeg tror det er bedre for hestene å være trygg på det meste før innridning, slik at det omtrent bare er å få rytter på ryggen som er nytt når de skal ris inn Anonym poster: 8baeb7e7190653d063a6501f8a74d575
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå