Gå til innhold

Bygger muskler (styrketrening) men går 4500 kcal overskudd per uke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er en ung gutt som bygger muskler, jeg trener hard styrke 4 ganger i uken og spiser en god del protein. Problemet er at jeg har regnet ut at jeg går rundt 4500 kcal i overskudd i uken - dette er basert på forbrenningskalkulatorer på nett samt hva jeg inntar av mat per uke. Kosten er som sagt i stor grad basert på proteiner, men også en del fett og karbohydrater og det blir nok en del sukker og på spisedager.

Jeg vet at jeg sikkert burde enten bytte ut sukkeret med mer protein, eller bare kutte ned via å droppe sukkeret men slik opplegget er nå (med en del godis filatt to dager i uken) er et drømmeopplegg! Det er perfekt! Men problemet er at jeg tror 4500 kalorier i uken er for mye overskudd? Man trenger jo overskudd for å kunne bygge muskler men er dette alt for mye? Vil jeg bli mye tykkere i form av fett og?

Takker for svar!

Anonym poster: b6b7b0af05c4936c2bd5b9db3fd91c26

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt umulig å si hvor mye èt menneske trenger i overskudd for å bygge muskler, men ja, du burde bytte ut mesteparten av det sukkeret med proteiner om det er muskler og ikke fett du vil ha.

Skrevet

Det er helt umulig å si hvor mye èt menneske trenger i overskudd for å bygge muskler, men ja, du burde bytte ut mesteparten av det sukkeret med proteiner om det er muskler og ikke fett du vil ha.

Altså, overskudd blir nå på en måte overskudd - om det er sukker eller protein, så lenge TS får i seg NOK protein (f.eks 120 gram om dagen) blir det ett fett om overskuddet består av sukker. Nok protein til å bygge muskler - nok overskudd til å bygge muskler.

Skrevet

Enig med den over; jeg har trent styrke, gått i overskudd og spist en god del protein (omtrent 20 gram til hvert måltid) men resten av overskuddet har vært karbo og fett med mye raske karbohydrater og jeg har blitt mye strammere og ser mye mer fit og trent ut nå enn før. Så mye mat og styrketrening gir fin kropp.

Skrevet

Altså, overskudd blir nå på en måte overskudd - om det er sukker eller protein, så lenge TS får i seg NOK protein (f.eks 120 gram om dagen) blir det ett fett om overskuddet består av sukker. Nok protein til å bygge muskler - nok overskudd til å bygge muskler.

Hva du spiser er nok relevant dessverre. Iløpet av dagen trenger kroppen trege og komplekse karbohydrater, etter trening har kroppen godt av raske karbohydrater. Så at han spiser sukker rett etter trening er ikke negativt, det hjelper å gi energi til musklene så de får bygge seg opp igjen, men å spise sukker før trening eller en dag han ikke trener så vil energien gå rett til fettlageret fordi kroppen ikke har behov for store raske doser energi til vanlig. Selfølgelig vil deler av det lagrede fettet bli brukt til å bygge muskler, men deler blir også sittende der, så da sitter han igjen med muskler med mye fett oppå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...