Aranciata Skrevet 22. oktober 2012 #1 Skrevet 22. oktober 2012 Jeg skal lage typisk norsk middag (bor i USA) og lurer på hva som kunne passe som forrett? Hovedretten er laks, så jeg tror jeg vil unngå fisk to forretten. Noen gode ideer? Har lest i denne tråden om typisk norsk middag, men det var ingenting om forretter der. http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=362196
belle_ Skrevet 22. oktober 2012 #2 Skrevet 22. oktober 2012 Spekeskinke og melon? Nei, er vel ikke så veldig norsk. Noe av spekemat? Skalldyr? Røket laks er jo veldig greit som forrett, men ikke siden det er hovedrett.
Singha Skrevet 22. oktober 2012 #3 Skrevet 22. oktober 2012 (endret) Laks, lefse, snøfrisk og valgfri krydder/urter som du synes passer til. Veldig enkelt og fantastisk godt. Legges lagvis, rulles og skjæres i biter. Om du googler det finner du garantert en mer skikkelig oppskrift. Endret 22. oktober 2012 av Singha 2
Aranciata Skrevet 22. oktober 2012 Forfatter #4 Skrevet 22. oktober 2012 Jeg elsker spekeskinke og melon men da blir det jo en italiensk skinke eller noe sånt... Kanskje en liten medley av skalldyr, takk for ideen. Fortsatt fra havet men litt annerledes enn laks hvertfall.
Singha Skrevet 22. oktober 2012 #5 Skrevet 22. oktober 2012 Så ikke at du allerede skulle servere laks. Synd. Men det finnes jo mye norsk spekemat som er bra da. Men hva skal en servere til det som er typisk Norsk? Rømmegrøt funker kanskje ikke så bra til forrett
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2012 #6 Skrevet 22. oktober 2012 Fenalår, eggerøre, rømme og flattbrød. Med litt klippet gressløk over. Speket lammekjøtt er temmelig sært i andre deler av verden enn Norge (men har du ikke fenalåret i utgangspunktet der du er blir det vel vanskelig å få til, skulle man tro). Eller rett og slett en enkel blomkålsuppe - hyppig brukt forrett i bryllup og konfirmasjon for én til to generasjoner siden! Når det er sagt er det jo ikke typisk norsk med forrett i det hele tatt, strengt tatt. Anonym poster: 8c7b6a1a8526b10a456e5be20d8178c8 3
Aranciata Skrevet 22. oktober 2012 Forfatter #7 Skrevet 22. oktober 2012 Laks, lefse, snøfrisk og valgfri krydder/urter som du synes passer til. Veldig enkelt og fantastisk godt. Legges lagvis, rulles og skjæres i biter. Om du googler det finner du garantert en mer skikkelig oppskrift. Ja, egentlig veldig bra forslag (har til og med noe lefse her!) men som du sier, det blir litt mye med laks ganger to...
Aranciata Skrevet 22. oktober 2012 Forfatter #8 Skrevet 22. oktober 2012 Fenalår, eggerøre, rømme og flattbrød. Med litt klippet gressløk over. Speket lammekjøtt er temmelig sært i andre deler av verden enn Norge (men har du ikke fenalåret i utgangspunktet der du er blir det vel vanskelig å få til, skulle man tro). Eller rett og slett en enkel blomkålsuppe - hyppig brukt forrett i bryllup og konfirmasjon for én til to generasjoner siden! Når det er sagt er det jo ikke typisk norsk med forrett i det hele tatt, strengt tatt. Anonym poster: 8c7b6a1a8526b10a456e5be20d8178c8 Ja, suppe er en veldig god ide! Takk! Og du har jo rett, vi bruker jo lite forretter i Norge, men synes jeg må ha det til denne middagen.
Gjest navnelapp Skrevet 22. oktober 2012 #9 Skrevet 22. oktober 2012 Ja, egentlig veldig bra forslag (har til og med noe lefse her!) men som du sier, det blir litt mye med laks ganger to... Du kan lage det same men med spekemat i staden for laks. 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2012 #10 Skrevet 22. oktober 2012 Noe asparges-greier kanskje? Men enig med blomkålsuppe. Hjemmelaget på masse h-melk og fløte Anonym poster: bbd7f4479737b961d494ab630b247d3d
Aranciata Skrevet 22. oktober 2012 Forfatter #11 Skrevet 22. oktober 2012 Tror jeg ikke bruker spekemat siden jeg bare har tilgang på prosciutto-type skinker og det blir litt for internasjonalt. Men godt forslag, takk Alt Godt! Asparges er jo veldig godt men ikke helt sesong for det. Mmmm suppe med masse fløte!
Aranciata Skrevet 22. oktober 2012 Forfatter #13 Skrevet 22. oktober 2012 Omelett/eggrøre med røkelaks da? Nei, for jeg skal ha laks til hovedrett... Tror det blir suppe! Tusen takk for kjappe svar, alle sammen!
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2012 #14 Skrevet 22. oktober 2012 Hmmm.... Hva passer til laks... Kalvekjøtt eller lam.
CathFoto Skrevet 22. oktober 2012 #15 Skrevet 22. oktober 2012 Hva med stekte kamskjell, vi har jo mye bra sjømat selv om de spiser det andre steder også. Evt carpaccio av reinsdyr? 2
Aranciata Skrevet 22. oktober 2012 Forfatter #16 Skrevet 22. oktober 2012 Hva med stekte kamskjell, vi har jo mye bra sjømat selv om de spiser det andre steder også. Evt carpaccio av reinsdyr? Ja, kamskjell er jo kjempegodt! Reinsdyr er det lite av her hvor jeg bor i USA...
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2012 #17 Skrevet 22. oktober 2012 Ok, men biff kan man finne ut av i statene?
Aranciata Skrevet 22. oktober 2012 Forfatter #18 Skrevet 22. oktober 2012 Ok, men biff kan man finne ut av i statene? Ja, det har vi da! Men carpaccio av biff blir jo veldig italiensk igjen, hvertfall synes jeg det.
Rubies_ Skrevet 22. oktober 2012 #20 Skrevet 22. oktober 2012 Carpaccio av okse eller kalv. Fenalår? Eller er det kanskje litt lite til forrett. Jeg har spist fenalår og jordbær en gang på sommeren, og det fungerte jo fint sammen. Spinatsuppe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå