Gå til innhold

Slektstre - hvor finne informasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lenge ville finnet ut hvem jeg er i slekt med på min fars side. Min mor ved rett og slett ikke mye annet enn at min biologiske far har hatt det vanskelig i oppveksten osv og en av foreldnre døde og den andre stakk av. Hvor går jeg visst jeg skal finne ut av div informasjon? Min far snakker jeg ikke med pga masse. Så nå må jeg ut å leke tore på sporet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kirkebøker? Disse finner du digitalt på nettet. Men da må du nesten vite hva du skal lete etter. Du kan jo begynne med å lete etter din far. Da vil du kanskje finne foreldrenes navn etc. Litt usikker på om det ligger tilgjengelig når personene fortsatt er i live, så det kan hende du må lenger bak i slekten for å lete der.

Gjest fr21_5ffdsa
Skrevet

Sjekk ut www.ancresty.com

Jeg er litt usikker på om det er norske slektstre også der, men du kan i alle fall få den sida på mange språk. De bruker den i "Hvem tror du at du er" - programmene.

Dødsattester er sentrale dokumenter da det står info om avdødes barn og ektefelle her.

Sjekk ut arkiv i kommuner det gjelder, kirkene etter bøker med nedtegnelse av giftermål/dåp osv.

Ev. www.geni.com kan også ha mye info.

Gjest Wilhelmine
Skrevet

Mange kirkebøker er digitalisert, men det er også laaaang frist for kirkekontorene for å sende inn de fulle bøkene, så ikke alt er inne og ligger ute. Men da er det bare å oppsøke rette kirkekontor og spørre om å få se, de fleste pleier å være behjelpelige med dette, er min erfaring. Man kan finne mye gjennom kirkebøkene, hvis du har fødested og fødselsdato på far skal det være lett nok å finne vedkommende, og der vil foreldre også være oppført. Så kan man finne dem i sine kirkebøker og spore bakover på den måten.

Så vidt jeg vet er kirkebøkene offentlige, så folk trenger ikke være døde for å få ut disse opplysningene.

Jeg har hatt god nytte av folketellingen på nett, til å finne mine oldeforeldre/tippoldeforeldre (da er vel 1910 siste som er offentlig, har også brukt folketellinen 1900). Sliter av og til med søkningen her (søker på navn jeg VET er her (har funnet tidligere), og får ingenting).

Ellers har jeg funnet "halve" slekta i bygdebøkene fra hjemstedet, så det er en bra start hvis det finnes noe sånt på ditt/din fars hjemsted :)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...