Gå til innhold

Inndeling på en masteroppgave?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg gikk første semester fikk jeg beskjed om at en oppgave på 10 sider (sånn ca) skulle ha 1 side innledning - 8 sider hoveddel - 1 side avsluttning + referanser.

Hvordan blir det med en masteroppgave på 60 sider?

(jeg skal skrive maseroppgave på iakh)

Skrevet

Det beste er vel å se gjennom tidligere masteroppgaver som har fått gode karakter, det er flust av de tilgjengelig både online, bibliotekets databaser osv.

Skrevet

På duo.uio.no legges de fleste masteroppgaver som blir levert ved Universitetet i Oslo inn, sortert under fakultet så du kan se på ditt fagområde..

Det er mye som skal være med i en masteroppgave og det er vanskelig å si akkurat hvor mye som skal være med i hver del, det kommer jo helt an på hva du skriver om samt om du skriver 30sp eller 60sp oppgave. Det ligger mange maler på nett, men det beste er å spørre studiestedet eller veilederen din, sannsynligvis har de en formening om hva som er ønsket ved ditt studiested og kanskje til og med en oppskrift til deg.

Skrevet

Jeg holder på å lese forskjellige masteroppgave, men det er litt vanskelig å vite om det er en god oppgave, ettersom det ikke står karakter på dem.

Jeg har søkt på bibsys og duo. Oppgaven jeg skal skrive er på 60 studiepoeng (to semester).

En annen ting jeg ikke forstår er at når jeg leser oppgavene så er det mye mindre bruk av referanser. Klart det er mange referanser i periodier, men det er mye mindre av dem. Plutselig er det flere sider uten referanse, og jeg mener at noe av det må være plukket opp fra en eller annen kilde. Eller er det sånn at personen som har skrevet oppgaven har skrevet ut fra sitt eget hode?

Skrevet

Jeg skrev på rundt 60 sider og fikk A, så det er mulig. Kommer jo også an på hva slags oppgave du skriver. Sørg for mange referanser, gjerne artikler jeg hadde 130, men sett opp til 200. I tillegg er det viktigste en god diskusjon:)

Anonym poster: 7d26afed048d579ced4c5e3d37bdd557

Skrevet

Hvordan holder du styr på de 130 kildene? For hvis du bestemmer deg for å slette noe i hoveddelen/diskusjoen, så må du jo hele tiden passe på at du sletter i referansene også..

Jeg har hørt om Endnote, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skaffer meg dette til en mac. Vet jeg kan bruke den som er på kiosk.uio, men vil gjerne ha den på dataen, sånn at jeg slipper å logge meg inn på uio sine sider hver gang jeg skal skrive..

Skrevet

Hvordan holder du styr på de 130 kildene? For hvis du bestemmer deg for å slette noe i hoveddelen/diskusjoen, så må du jo hele tiden passe på at du sletter i referansene også..

Jeg har hørt om Endnote, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skaffer meg dette til en mac. Vet jeg kan bruke den som er på kiosk.uio, men vil gjerne ha den på dataen, sånn at jeg slipper å logge meg inn på uio sine sider hver gang jeg skal skrive..

Altså man leser jo kildene godt og da husker man dem, men ja man må ha tunga rett i munn. Man kan jo også ofte se på overskriften til kildene om hva de handler om, og man ser jo ut i fra teksten man har skrevet om de passer inn. Ja kilder må absolutt dobbelsjekkes for innlevering. Er du startfasen på skrivingen skjønner jeg at det hørtes forvirrende ut, men man kommer inn i det etterhvert..

• Liker 1
Skrevet

Jeg brukte ikke noe annet enn Word på holde styr på dem.

Skrevet

Med Endnote er det ikke noe problem å slette/endre referanser. Jeg synes det er et must å bruke et slikt program når man skriver større oppgaver.

Anonym poster: f79bca18fc25fb0e2b8bce3267d874af

Skrevet

I starten av oppgaven bør du presentere deg selv / din egen bakgrunn / erfaringsgrunnlag

hvorfor nettopp denne tematikken er så viktig for deg / ditt yrke / din hverdag

- og hva nytteverdien forhåpentligvis vil ha for deg / verden.

Skrevet

EndNote er gull verdt - og det er viktig å begynne med den med en gang. Om du er på UiO - biblioteket har også drop in kurs for studenter, og så vidt jeg vet er det også mulig å få det installert. Men uansett, kiosk fungerer helt greit det og.

Perfekt struktur er ikke det som gir deg A uansett, slikt varierer fra fag til fag, og fra oppgave til oppgave. Spørs hva slags metode du bruker, spørs hva slags problemstilling du har. Så slikt har man ikke en fasitsvar på. Noen fag har mye mer klare mål, mens i andre er det litt friere hvordan man skal dele - av og til kan man ha separat metodekapittel, av og til er det lov å skrive dette inn i innledninger som underkapittel (og da blir jo dette lengre). Så noe eksakt sidetall er det ikke mulig å gi.

Forresten, leser du nok av oppgaver ser du jo også selv hvilke er gode og hvilke er mindre gode.

Det som er viktig er å få med nok bakgrunnsdata, men ikke for mye, analytisk rammeverk som er passende og bra argumentert, og solid arbeid med empiri. Sistenevnte og drøfting av dette er jo det som er hoveddel av hele oppgaven. Ikke bruk for mange ord der det trengs få, vær klar, nøyaktig og rett på sak.

Skrevet

Du skal da ha en veileder på IAKH som kan hjelpe deg i gang? Struktur på dokumentet gir seg selv etterhvert som du får definert en tydelig problemstilling og satt opp en disposisjon for oppgaven.

Fot-/sluttnoter er ikke noe stress, bare sørg for å føre opp alle referansene med en gang. Lær deg å bruke automatiske innholdsfortegnelser, overskriftsnivåer mv., og Word funker fint til formålet. I "gamle dager" mener jeg de til og med hadde tilbud om Wordkurs for mastergradsstudenter på Blindern.

... også har de i alle fall på historie publisert en veileder for masteroppgaven. Les den!

/forhenværende mastergradsstudent fra IAKH

Anonym poster: 61b7e7b3be317288999459ea3cd1fc66

Skrevet (endret)

Det med "få referanser".. jeg har ikke så mange referanser i min oppgave, en stor del av den er jo mitt eget arbeid. Altså beskrivelse av studie jeg har gjennomført, analyse av resultater og konklusjon. Det er jo meningen at man i en 60sp oppgave skal ha eget arbeid og komme med noe "nytt"? Jeg er på et annet fakultet da med ganske annerledes temaer enn på HF.

En 60sp oppgave skal være ca. 80-100 sider, og tror ca. 30-40k ord.. men igjen, det kommer litt an på tema..

Har du fått veileder ennå? Snakk evnt. med studieavdeling på HF og hør om de har en sånn masterpakke med nyttig informasjon om skriving av oppgave, struktur, formulering av problemstilling osv :) Kanskje har de også skrivekurs i starten av masterløpet, det har de på mitt fakultet.

Det er lurt å bruke Endnote eller liknende for holde styr på referanser. Det finnes til Word på Mac, du kan laste det ned via vpn.uio.no (ligger på macprog). Det er også lurt å skrive i en mal med stiler, du finner mal på duo.uio.no (og veiledning til bruk), da lager innholdsfortegnelse seg av seg selv feks :)

Endret av SoftKitty
Skrevet

Det finnes ikke noe fasitsvar mtp hvor mange referanser man skal ha. En oppgave blir ikke bedre av aa ha flere referanser - viktig er hvordan man faktisk bruker kildene.

Selvfoelgelig kan man ikke kun bruke noen veldig faa kilder og dermed ikke faa med seg hele tematikken og tidligere forskning paa temaet, men aa poese paa med referanser bare for aa vise hvor mye man har lest (eller til og med ikke lest) er lite lurt. Slikt er ganske gjennomskuelig i selve oppgaven :)

Gjest -Marla-
Skrevet

Det er lurt å bruke Endnote eller liknende for holde styr på referanser. Det finnes til Word på Mac, du kan laste det ned via vpn.uio.no (ligger på macprog). Det er også lurt å skrive i en mal med stiler, du finner mal på duo.uio.no (og veiledning til bruk), da lager innholdsfortegnelse seg av seg selv feks :)

Jeg trøbler litt med å få lastet ned EndNote til Mac. Jeg går inn på vpn.uio.no, og finner EndNote-mappa, men det kommer da opp fire mapper: x.3e, x.402e, x.50e og x.6e. Jeg har prøvd alle mappene, men hver gang får jeg opp at aktiveringen mislyktes. Noen som vet hvordan jeg kan få det til, og hva jeg gjør feil?

Skrevet

I starten av oppgaven bør du presentere deg selv / din egen bakgrunn / erfaringsgrunnlag

hvorfor nettopp denne tematikken er så viktig for deg / ditt yrke / din hverdag

- og hva nytteverdien forhåpentligvis vil ha for deg / verden.

Det varierer nok fra fakultet til fakultet. Har aldri sett dette på mitt fakultet og jeg er redd det hadde blitt uglesett.

Anonym poster: 69ec9e43072a0a068e5a15b73ff57389

• Liker 1
Skrevet

EndNote er et fanastisk program. Jeg brukte det ikke til mindre semesteroppgaver, men nå som jeg har begynt med masteroppgaven, så ser jeg verdien i det. Man orker ikke bruke tid på å søke opp alle kildene hvis man sletter en eneste en. Den fikser alt for deg, men selvsagt må man se gjennom senere. Det sparer deg for en del tid allikevel.

Veilederen min sa at sidetall er noe man ikke skal bekymre seg for. Det er oppgaver med 30 sider, og andre med 70 sider som har fått gode karakterer. Det er innholdet som teller. Vi har retningslinjer på 30-60 sider, men dette er ingen fasit. Jeg vil tro at innledning, metode og diskusjon blir tilnærmet like, men det avhenger jo veldig. Jeg ville fokusert på å skrive, så senere kortet ned hvis det er nødvendig :jepp:

Gjest -Marla-
Skrevet

USIT har en veiledning for installasjon av EndNote på Mac - har du sjekket den?

Ja, jeg har sjekket den og fulgt den - men faller av veldig tidlig i prosessen siden jeg ikke får aktivert noen av filene.

Skrevet

Nei en oppgave blir kanskje ikke direkte bedre av at man har mange referanser, men det viser at man har undersøkt sitt område. Og artikler om tidligere forskning burde man sammenligne sine resultater med. I min "gren" som er naturvitenskap er det helt vanlig med 130 referanser, og jeg har hørt om personer som har fått nedsatt/dårlig karakter av å ha få referanser og dårlige referanser (wikipedia osv.).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...