Gå til innhold

Vektøkning og antidepressiva....HJELP!

Gjest Cecilie

Anbefalte innlegg

Gjest Cecilie

Jeg gikk på antidepressiva for 2 år siden (Cipralex). La på meg 15 kilo det året. Spiste ikke noe annerledes enn tidligere men kiloene bare raste på!! Jeg sluttet på pillene våren 2010 og har siden det kjempet for å få de av! Føler jeg har prøvd alt!! Lavkarbo, Grete roede, vektklubben, spise lite men ofte.. U name it! Trener hardt opptil 4 ganger i uken, men det skjer nesten ingenting!! Dette er blitt min nye kamp! Jeg er endelig kvitt depresjonen men er lei av å kjempe for å føle meg vel!! HJELP! Er det noen andre som er i samme situasjon? Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes du burde ta dette med en lege. Dette er ikke normalt og skal egentlig ikke skje.

Anonym poster: 9d9081fbb0ad050550805b79d5b1f5db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cecilie

Synes du burde ta dette med en lege. Dette er ikke normalt og skal egentlig ikke skje.

Anonym poster: 9d9081fbb0ad050550805b79d5b1f5db

Skal egentlig ikke skje? Har du noe kjennskap til dette? Jeg vet at flere slike medikamenter har vektøkning som bivirkning..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cecilie

Jo i følge felleskatalogen og pakningsvedlegget er vektøkning en bivirkning. Prøvde også noen piller som heter mianserin i samme periode.. Ikke samtidig selvfølgelig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg sjekket det for ca 1år siden og da var det bra.

Sjekk igjen og gjerne med en ny lege.

At en fastlege sier at stoffskiftet ditt ikke er bra hadde jeg ikke stolt på. Stoffskiftelidelser blir faktisk veldig ofte oversett på grunn av manglende kompetanse på området. Og det er ikke så rart når man faktisk i enkelte tilfeller kan ha relativt normale verdier målt i blod, men fortsatt være syk. Om du oppriktig mener at du virkelig tyner deg og ikke går ned i vekt, så er det noe som ikke stemmer. Har du andre symptomer? For eksempel lite energi og nedsatt kroppstemperatur (kalde hender og føtter)?

Ikke gi opp.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uanonymbruker

vektøkning står ikke som bivirkning i pakken min, det står bare økt appetitt, jeg fikk de fordi jeg hadde anoreksi og panikk for å gå opp i vekt. Legen sa jeg kunne holde på mere vann, men det er ikke reell vektoppgang. Vektnedgang derimot står som bivirkning hos meg. Men den er snart 5 år gammel da, så kanskje listen har forandret seg.

Men henger meg på Janus, gå til legen igjen, få sjekket hormonene dine også, vet hormonforstyrrelser gjør at man kan ha syke vansker med å gå ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cecilie

Sjekk igjen og gjerne med en ny lege.

At en fastlege sier at stoffskiftet ditt ikke er bra hadde jeg ikke stolt på. Stoffskiftelidelser blir faktisk veldig ofte oversett på grunn av manglende kompetanse på området. Og det er ikke så rart når man faktisk i enkelte tilfeller kan ha relativt normale verdier målt i blod, men fortsatt være syk. Om du oppriktig mener at du virkelig tyner deg og ikke går ned i vekt, så er det noe som ikke stemmer. Har du andre symptomer? For eksempel lite energi og nedsatt kroppstemperatur (kalde hender og føtter)?

Ikke gi opp.

Ja jeg er som regel ganske kald på føtter å hender, men kan være normal temperert ellers i kroppen.. Er ofte også småkvalm, hodepine, trøtt, sliten, mageproblemer, vondt i ledd og muskler. Og ja jeg er oppriktig når jeg sier at jeg trener mye og spiser riktig. Flere av vennene mine sier også at de syntes jeg er er flink og skjønner ikke at jeg ikke går ned i vekt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er som regel ganske kald på føtter å hender, men kan være normal temperert ellers i kroppen.. Er ofte også småkvalm, hodepine, trøtt, sliten, mageproblemer, vondt i ledd og muskler. Og ja jeg er oppriktig når jeg sier at jeg trener mye og spiser riktig. Flere av vennene mine sier også at de syntes jeg er er flink og skjønner ikke at jeg ikke går ned i vekt..

Mange av symptomene dine kan passe med hypotyroidisme (lavt stoffskifte), så jeg anbefaler at du får tatt nye blodprøver enten med same lege eller hos en ny lege. Du trenger et komplett tyroidpanel inkludert reverse T3 og antistoffer. Sannsynligvis må dette rekvireres på Hormonlaboratoriet.

Problemer med stoffskifte blir ofte oversett og er over hodet til de fleste fastleger. Av den grunn blir det ofte forbigått og ikke diagnostisert.

Er du helt kvitt depresjonen din?

Stoffskiftemedisin (som regel T3) er faktisk blitt brukt med positive resultat i forskning for behandling av depresjon. Ofte kan depresjon være et resultat av udiagnostisert hypotyroidisme. Det har også vært positive resultat innen forskning med bruk av T3 for behandling av fibromyalgia, selv med pasienter med normale serumnivå i blod.

Problemene dine kan også være relatert til andre hormonelle problemer, inkludert binyrer og kortisolproduksjon, lave jernlager (som kan gjøre at kroppen din ikke frakter nok T3 til cellene til tross for gode serumnivå). Ikke uvanlig hos menstruerende kvinner.

Hvorfor er ikke jeg lege?

Endret av Janus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cecilie

Mange av symptomene dine kan passe med hypotyroidisme (lavt stoffskifte), så jeg anbefaler at du får tatt nye blodprøver enten med same lege eller hos en ny lege. Du trenger et komplett tyroidpanel inkludert reverse T3 og antistoffer. Sannsynligvis må dette rekvireres på Hormonlaboratoriet.

Problemer med stoffskifte blir ofte oversett og er over hodet til de fleste fastleger. Av den grunn blir det ofte forbigått og ikke diagnostisert.

Er du helt kvitt depresjonen din?

Stoffskiftemedisin (som regel T3) er faktisk blitt brukt med positive resultat i forskning for behandling av depresjon. Ofte kan depresjon være et resultat av udiagnostisert hypotyroidisme. Det har også vært positive resultat innen forskning med bruk av T3 for behandling av fibromyalgia, selv med pasienter med normale serumnivå i blod.

Problemene dine kan også være relatert til andre hormonelle problemer, inkludert binyrer og kortisolproduksjon, lave jernlager (som kan gjøre at kroppen din ikke frakter nok T3 til cellene til tross for gode serumnivå). Ikke uvanlig hos menstruerende kvinner.

Hvorfor er ikke jeg lege?

Det rare er at du nå nevner fibromyalgi.. Jeg har nemlig i lang tid vært redd for at jeg har denne sykdommen. Jeg har nesten alle symptomene på det, men har ikke turt å gå til legen enda. Men etter du skrev dette med lavt stoffskifte tittet jeg litt nærmere på symptomene ved lavt stoffskifte, og det er veldig mye av det samme.. Jeg har hatt perioder eller "anfall" som jeg kaller det, men betennelse lignende smerter som vandrer til ulike steder i kroppen. Smerter i muskler og ledd, følelse av hukommelsetap, nesten demensaktig! Hodepine, økt søvnbehov, svakhetsfølelse m.m.. Men mange av disse symptomene er jo det samme som L.S.S.

Jeg er forresten helt kvitt depresjonen. Det er selvfølgelig noen ganger jeg har dårlig dager, men det er så sjeldent. Og det er jo normalt med dårlige dager.

Jeg er ingen lege, men skjønner at noe er galt med meg.. Jeg er redd for å ikke bli tatt på alvor og jeg er også redd for å få dårlige nyheter:( Men det er veldig fint å dele det med noen som ikke kjenner meg:) Jeg skal ringe til legen i morgen!

Jeg kan ikke gå å ha det slik som det er nå.. Slitsomt å bruke 90% av tankene sine på mat, trening, kalorier inn, kalorier ut. Jeg kunne ønske jeg kunne våkne om morgenen og at min første tanke ikke handlet om fettet på kroppen min:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen lege, men skjønner at noe er galt med meg.. Jeg er redd for å ikke bli tatt på alvor og jeg er også redd for å få dårlige nyheter:( Men det er veldig fint å dele det med noen som ikke kjenner meg:) Jeg skal ringe til legen i morgen!

Jeg kan ikke gå å ha det slik som det er nå.. Slitsomt å bruke 90% av tankene sine på mat, trening, kalorier inn, kalorier ut. Jeg kunne ønske jeg kunne våkne om morgenen og at min første tanke ikke handlet om fettet på kroppen min:(

Symptomene du nevner kan ha mange årsaker, men når du sliter med vektnedgang, så kan det være nærliggende å tro at det er relatert til stoffskifte.

Du har all grunn til å bli tatt på alvor, men om legen din er uenig, så må du bare kjempe tilbake og gjøre han oppmerksom på hvor alvorlig det er eller finne deg en ny lege. Be om full utredning med blodprøver og få en utskrift av resultatene.

For ordens skyld, hva med å skrive hva du spiser gjennom en dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var ikke du prøvde Mirtazepin i samme periode da? Ganske likt navn som Minaserin.

Mirtazapin er det samme som Remeron, et antidepressiva som veldig ofte fører til vektøkning. Jeg la på meg 15 kg av Remeron, på en måned eller to uten at jeg spiste mer enn før. Remeron gjør også ofte at en blir søvning, hadde problemer med søvnen, men det endte opp med at jeg satt i en stol så og si hele dagen og orka ikke en gang å hente posten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cecilie

Symptomene du nevner kan ha mange årsaker, men når du sliter med vektnedgang, så kan det være nærliggende å tro at det er relatert til stoffskifte.

Du har all grunn til å bli tatt på alvor, men om legen din er uenig, så må du bare kjempe tilbake og gjøre han oppmerksom på hvor alvorlig det er eller finne deg en ny lege. Be om full utredning med blodprøver og få en utskrift av resultatene.

For ordens skyld, hva med å skrive hva du spiser gjennom en dag?

Ja det kan jeg godt men vet at det ikke er noe galt med kostholdet mitt..

Eksempel på en vanlig dag:

Frokost: 2 skiver grovt brød med kokt skinke, tomat og agurk. 1 glass lettmelk eller mild biola

Lunsj: 1kiwi. 1 beger med lettyoghurt. 2 skiver grovt brød med leverpostei og sylteagurk

Mellommåltid: 1 frukt eller lettyoughurt

Middag: Brokkoli, 100-150 gram kyllingfilet eller fisk, 50 gram fullkornspasta

Kveldsmat: Te. 1 frukt. 1 skive grovt brød.

Dette varierer jo litt men dette er en typisk dag for meg. Prøver å holde middagene mellom 350-500 kalorier. Og mange ganger spiser jeg ikke noe særlig til kvelds, men blir som regel en frukt eller en lettyoghurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cecilie

Det var ikke du prøvde Mirtazepin i samme periode da? Ganske likt navn som Minaserin.

Mirtazapin er det samme som Remeron, et antidepressiva som veldig ofte fører til vektøkning. Jeg la på meg 15 kg av Remeron, på en måned eller to uten at jeg spiste mer enn før. Remeron gjør også ofte at en blir søvning, hadde problemer med søvnen, men det endte opp med at jeg satt i en stol så og si hele dagen og orka ikke en gang å hente posten.

Jeg gikk først på Cipralex. Gikk masse opp i vekt og ringte derfor fortvilt til legen min pga dette. Jeg skulle dermed prøve noe annet og fikk da mianserin. Men denne gjorde ikke ting noe bedre. Nesten verre.. Smalt opp 3 kg til på et knips! Når jeg sluttet på antidepressiva stoppet også vekten..HELDIGVIS!! Men jeg går desverre ikke ned like lett :(((

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det kan jeg godt men vet at det ikke er noe galt med kostholdet mitt..

Eksempel på en vanlig dag:

Frokost: 2 skiver grovt brød med kokt skinke, tomat og agurk. 1 glass lettmelk eller mild biola

Lunsj: 1kiwi. 1 beger med lettyoghurt. 2 skiver grovt brød med leverpostei og sylteagurk

Mellommåltid: 1 frukt eller lettyoughurt

Middag: Brokkoli, 100-150 gram kyllingfilet eller fisk, 50 gram fullkornspasta

Kveldsmat: Te. 1 frukt. 1 skive grovt brød.

Dette varierer jo litt men dette er en typisk dag for meg. Prøver å holde middagene mellom 350-500 kalorier. Og mange ganger spiser jeg ikke noe særlig til kvelds, men blir som regel en frukt eller en lettyoghurt.

Det var ikke mye mat. Synest nesten du spiser i minste laget og du kunne gjerne fått i deg mer protein.

Få tatt de prøvene du og se om du får noen svar der. Be gjerne om prøveutskriftene. Stoffskiftehormoner skal helst ligge i toppsjiktet av referanseområdene. Det som ofte skjer er at stoffskiftet vil ligge i nedre del av skalaen, men innenfor normalområdet og derfor vil fastlegen konkludere med at du er frisk, når du egentlig har lavt stoffskifte.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke mye mat. Synest nesten du spiser i minste laget og du kunne gjerne fått i deg mer protein.

Få tatt de prøvene du og se om du får noen svar der. Be gjerne om prøveutskriftene. Stoffskiftehormoner skal helst ligge i toppsjiktet av referanseområdene. Det som ofte skjer er at stoffskiftet vil ligge i nedre del av skalaen, men innenfor normalområdet og derfor vil fastlegen konkludere med at du er frisk, når du egentlig har lavt stoffskifte.

Lykke til.

Mnja, Jeg er enig i resten av resonnementene dine rundt dette med stoffskifte, men dette er ekstremt individuelt.

Og jeg ville ikke gitt store håp til at man går ned i vekt bare man starter på Levaxin og normaliserer verdiene.

Hodepinen og kvalme stemmer ikke overens med stoffskifte. Dvs; jeg har personlig får det som symptom, men det er ikke ført opp på noen lister som symptomer etter hva jeg har sett. Og hodepine er relatert til høyt stoffskifte pga overmedisinering av Levaxin, ikke lavt.

Anonym poster: cb04d12448b5edd7b831d1b7f2d4ba55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg ville ikke gitt store håp til at man går ned i vekt bare man starter på Levaxin og normaliserer verdiene.

Hvorfor ikke?

Om hun ikke går ned i vekt på grunn av lavt stoffskifte, så er det vel nærliggende å tro at hun vil gå ned i vekt om hun får optimalisert stoffskiftet sitt? :)

Forøvrig er det bare spekulativt fra min side, men hun har flere symptomer, så det er en mulighet som er verdt å undersøke.

Det er sant at det er veldig individuelt og derfor vil faktisk enkelte leger medisinere selv ved normale stoffskifteprøver om pasienten har symptomer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...