Gå til innhold

Bleieslutt treåring - sukk!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ei jente som nylig ble tre år, og som tittelen indikerer, begynner jeg å bli temmelig oppgitt når det gjelder hennes manglende motivasjon til å slutte med bleie. Lurer på hva det er vi gjør galt, og hvordan vi kan løse dette.

For over ett år siden introduserte vi potta. Jenta var meeeget skeptisk, men etter en stund gikk hun med på å sitte på den. Vel og merke når hun fikk klistremerke etterpå. Vi begynte med en rutine, hver morgen og kveld satt hun på potta, leste i 'potteboka'. Alt vel og bra, men hun vil ikke tisse eller bæsje på potta. Selv om hun har tørr bleie om morgenen, kommer det ingenting. Men så snart hun har bleien på, slapper hun av og tisser.

Hun er ellers oppegående og pliktoppfyllende, men dette med bleieslutt er hun helt uvillig til. I sommer prøvde vi å la henne gå ute uten truse, men da tisset plutselg begynte å renne, fikk hun panikk og gråt, stakkars.

Vi har også prøvd det man fraråder, altså å belønne med noe godt. Når jeg ser at hun holder på å presse, så har jeg sagt at nå henter vi potta, og hvis du år til å bæsje der, skal du få noe godt. Da vil hun plutselig prøve, men hun kniper bare igjen i stedet for å presse, så ingenting skjer.

Min mann sier bare 'det ordner seg nok av seg selv, når hun er klar for det' men jeg klarer virkelig ikke tro på det. Av seg selv, liksom? Hvordan skal det gå til, da? :) Har begynt å få lyst til å mase på henne, de fleste på hennes alder i barnehagen driver og slutter med bleie nå. Jeg minner henne ofte på at hun må si fra når hun må tisse, eller bæsje, men det har hun aldri gjort.

Jeg trenger noen gode råd her... Før jeg maser alt for mye på barnet og ødelegger hele greia.

Anonym poster: 8e1f0db116a9e655107b7c496f1fed68

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker det samme som mannen din; at det mest sannsynlig ordner seg av seg selv. Men du/dere må slutte å fokusere så mye på dette som det virker som dere har gjort til nå. Da dere introduserte potta, og datteren deres var veldig skeptisk, tror jeg dere bare skulle latt den stå der til pynt en stund - ikke sagt noe mer om den før hun evt selv viste noen form for interesse for den. Men gjort er gjort.

Jo mer du stresser med dette, desto mer vil hun føle seg presset til noe hun ikke er mentalt klar for. Da er bleia det tryggeste for henne å forholde seg til, og det er når hun har på den at hun slapper av nok til at hun får tisset og bæsjet.

Gi det litt tid, er mitt råd. Flytt fokuset over på noe annet for en periode.

Og helt på tampen: Noen barn blir aldri fortrolig med potte heller. De vil heller sitte på vanlig do, og da kan en do-ring være et lurt innkjøp. Lykke til!

Hilsen førskolelærer

Anonym poster: 6472a75469828e99eb5d474f06ba1647

• Liker 4
Skrevet

Eg skjøner veldig godt korleis du har det! Men, tru det eller ei - det ordnar seg som oftast av seg sjølv! Eg trudde nærmast at det eldste barnet mitt kom til å bruke bleier fram til skulestart... Men plutseleg fekk han det for seg at han ville slutte. Då var han 3 år og 4-5 mnd. Frå å aldri ha gjort noko på potte/do og han hyskriki og nekta alt som hadde med do og gjera, vart han fullstendig bleiefri (natt og dag) på ei veke... Og me er langt frå dei einaste som har opplevd det.

Eg trur heilt klart at foreldra kan tilrettelegje for bleieslutt, og på somme ungar funkar det at foreldra rådar over når ungen skal slutte med bleie. Andre ungar er meir eigenrådige, og er vanskelegare å få til å slutte. Dei må ville det sjølv, rett og slett. Jo meir du masar og stressar med dette (sjølv om eg skjøner godt at du gjer det), jo vanskelegare vert det. Eg vil råde deg til å slutte heilt med do-maset for ein månad eller to, for så å starte opp igjen. Det er ingen gunn til å uroe seg før ho er 3,5-4 år. Sannsynlegvis er ho berre ein normal, sta unge som vil vise mamma og pappa at ho har eiga vilje ;)

Skrevet

Hvis hun stresser og er litt engstelig i forhold til doring/potte, ville jeg avventet litt.

Selv hadde vi gode erfaringer med avvenningstruser. De fungerte slik at klærne til barnet ikke ble våte, men han kjente at han hadde tisset, og syns det var ubehagelig.

Skrevet

Vent til sommeren, det er mye enklere å jobbe med slutting da. Man kan tisse i en busk osv. om det blir krise. Et annet tips jeg leste et sted er å ta på truse innenpå bleien. Blir ikke særlig behagelig å gå med og barnet vil fortere utav bleien.

Anonym poster: 740809f51e4620b972267c6c6e00def3

Skrevet

Stakkars liten.

Barn er forskjellige og hun slutter med bleie når hun er klar for det! Tenk hvis noen skulle mase sånn på deg, ts, for et eller annet? Tenk så mislykket hun føler seg hvis du hele tiden er etter henne med potte og hun ikke får det til?

Akkurat som barn er forskjellige når det gjelder å krabbe, gå og snakke, så er de det når det gjelder bleieslutt.

Gi henne litt fri, du, så skal du se det kommer mer eller mindre av seg selv.

:heks:

• Liker 2
Skrevet

Enig med de andre her - legg bleiesluttprosjektet på is en liten stund. Ingen av dere er tjent med dette stresset, minst av alt datteren din. Jeg har selv en 3+-åring som ikke vil slutte med bleie, og vi har nå pause i "prosjektet". Skal gå til innkjøp av potte nå (vi har brukt doring, og det funker ikke), og håper på større hell med det.

Skrevet

Det er bare å gi henne tid og ikke presse henne. Mitt barn hadde angst for både potte og doen, gråt om jeg satte barnet på doen. Plutselig ville h*n selv, gikk på do som bare det. Jeg brukte også klistermerker som belønning. Her sluttet med bleie både dag og natt på samme dag. Har hatt få uhell i ettertid. Mitt barn har nå vært uten bleie et år, h*n er 3 1/2 år.

Skrevet

Masse bortkasta energi, tid som isteden kunne vært brukt til å ha det - hmm- fint isammen?

Det kommer når det kommer. Sommeren f.eks er en veldig fin tid å prøve avvenning på. Men går det ikke så la det ligge og forsøk om en mnd eller to.. Hun må rett og slett ville det selv. Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...