Gå til innhold

1 åringen har så vondt i magen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 1 år gamle (12 mnd) sønn har den siste uken hatt ubehag i magen. Avføringen har vært løsere enn normalt, og matlysten dårlig. På kvelden og når han skal legges ligger han bare å vrir seg. Viss vi bærer han vrir han seg bare og skriker. Samme hvilken stilling vi lar han sitte, ligge, stå/gå.. han bare skriker og vrir seg. Vil ikke ha smokk, flaske eller vann..

Kan dette skyldes flere tenner som er på gang?

Skal sies at han var på 1 års kontroll hos legen før helgen og vi fikk beskjed om at han hadde en del luft i magen, men fikk ikke noe mer fast hva vi kunne gjøre for å bedre det utenom å la være å gi han kumelk eller kumelksprodukter. Dette har han fått svært lite av til nå uansett, så lite sannsynlig det skyldes kumelken.

Tar i mot alt av tips og råd dere har. Dersom dere har ideer om hva det kan skyldes eller hva jeg kan gjøre for å hjelpe han.

Kommer til å ta han til legen i morgen om tilstanden hans er den samme som i kveld og han fortsatt ikke vil ha særlig med mat. Uten at jeg føler de hjelper oss så veldig. Det vanlige svaret er jo å vente til det gåt over..

Anonym poster: 1d01b618683fab18e91ee7cbe360d5a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går endel magevondt, ihvertfall her hvor jeg bor. Begge mine barn har holdt på en drøy uke, med magesmerter som kommer i bølger, og den ene har også hatt kvalme, men ingen oppkast. Tolvåringen hadde faktisk så sterke magesmerter at det ble full undersøkelse på sykehus pga mistanke om blindtarmbetennelse, men det viste seg rett og slett å være ekstreme luftsmerter!

Håper det er noe forbigående som plager lillegutten din. God bedring!

Skrevet

Kan du ikke prøve å gi en paracet da? Det kan jo hjelpe..

Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Minifom er et legemiddel mot oppblåst, luftfull mage. Det fås både i kapsler og dråper. Snakk med legen om du kan gi sønnen din det.

Endret av Arabella
  • Liker 1
Skrevet

I de fleste tilfeller skyldes det ikke bare kumelksprodukt, men også gluten. Kanskje finne ut om han reagere på gluten? Om det nå er Cøliaki eller glutenallergi.

Dette finner du lite sannsynlig ut hos fastlegen(har erfaring selv) så jeg ville heller tatt han med til Balderklinikken i Oslo(har supergod erfaring der)

Ikke kutt ut noe kumelk eller gluten før alle tester er tatt!

Og pass på at han får nok vann å drikke enn så lenge ...

Gjest Eurodice
Skrevet

I de fleste tilfeller skyldes det ikke bare kumelksprodukt, men også gluten. Kanskje finne ut om han reagere på gluten? Om det nå er Cøliaki eller glutenallergi.

Dette finner du lite sannsynlig ut hos fastlegen(har erfaring selv) så jeg ville heller tatt han med til Balderklinikken i Oslo(har supergod erfaring der)

Det kan tenkes at TS bor i Finnmark for eksempel. Da blir det en lang reise til Oslo og Balderklinikken.

Skrevet

Det er vanskelig å fått testet for cølliaki når man må inn å ta endoskopi på barn, å det er de restriktive på siden det innebærer at barn må i narkose. Det fikk jeg vite når lillesøsteren min plagdes med magen fra hennes fastlege.

Skrevet

Det kan tenkes at TS bor i Finnmark for eksempel. Da blir det en lang reise til Oslo og Balderklinikken.

Ja, jeg tenkte på at ts kanskje bodde langt fra Oslo, men da håper jeg ts er kritisk til testene som blir tatt hos fastlegen.

Jeg ville undersøke om jeg hadde Cøliaki, fordi jeg var så dårlig, og testene på fastlegekontoret viste ingenting galt, og jeg var visst helt frisk.

Så dro jeg til Balderklinikken, og der var det fullt utslag på blodprøvene, og jeg hadde Cøliaki.

Så om man føler seg dårlig, eller har et barn som er dårlig, så skal man ikke slå seg til ro med et svar når man føler noe er galt. Da er det viktig å prøve ut forskjellige leger eller å dra til privatklinikker som Balderklinikken.

Skrevet

Det er vanskelig å fått testet for cølliaki når man må inn å ta endoskopi på barn, å det er de restriktive på siden det innebærer at barn må i narkose. Det fikk jeg vite når lillesøsteren min plagdes med magen fra hennes fastlege.

Mener du gastroskopi?

Skrevet

Mener du gastroskopi?

Det er noe slanger, samme hva det heter. Bare husker at barn må i narkose for begge deler og ingen leger gir narkose om det ikke er absolutt nødvendig

Skrevet

Det er noe slanger, samme hva det heter. Bare husker at barn må i narkose for begge deler og ingen leger gir narkose om det ikke er absolutt nødvendig

Gastroskopi er slangen man tar ned halsen for å undersøke magesekk og tynntarm.

Endoskopi er vel slangen man fører inn endetarmen for å undersøke endetarm og tykktarm?

Ja, om man drar til Balderklinikken vil de gi et klart svar på hva man sliter meg, og om det er nødvendig med gastrokopi.

Skrevet

...

Ja, om man drar til Balderklinikken vil de gi et klart svar på hva man sliter meg, og om det er nødvendig med gastrokopi.

Balderklinikken blir vel kritisert fordi så og si alle som er innom der kommer ut med melke- og/eller glutenintoleranse, cøliaki og ofte candida?

Jeg ville ikke latt en 1-åring gå en uke med tydelig ubehag. De har så lite mulighet til å si hva som er galt i den alderen, og da ville jeg heller tatt en tur for mye til legen enn en for lite!

:heks:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...