Gå til innhold

Hjelp, samboeren min bruker opp pengene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg og min samboer har seperat økonomi og betaler lån og felles regninger fra en konto vi setter penger på hver måned. Forutenom det så styrer vi egne penger. Etter en uke eller to har han brukt opp sin lønn og jeg ender opp med å betale for mat og andre ting. Han er mye ute, mens jeg ofte er hjemme, men jeg holder meg hjemme fordi jeg ikke vil bruke opp mine penger på øl. Jeg vil heller spare til ferier etc...Han har også tatt ut penger fra vår felles regningskonto som han skulle betale tilbake med forrige lønn som han da ikke har gjort.

Jeg vet ikke helt hvordan eller om jeg skal ta dette opp med han. Noen tips? Jeg synes ikke at hans sløseri skal gå utover meg, bare fordi jeg er flinkere med penger...

Anonym poster: 9d22bf65c15d291a0a40317173355f6b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden han stjeler fra felles konto så er det bare en ting å gjøre: Flytte ut.

• Liker 1
Skrevet

Da bør dere sette inn matbudsjettet også på felles konto, så har dere til mat hele måneden. Hva han gjør med sine penger etter det er da hans sak. Forutsetningen for at dette skal funke er jo selvsagt at disse pengene ikke "lånes" til eget forbruk.

Skrevet

det å flytte ut bare fordi han har vært litt sløss i de siste er ikke god grunn

men jeg ville snakket med han og fortalt det du har på hjerte.

selvfølgelig hvis han ikke vil forandre på det så ville jeg vurdert noe annet

Anonym poster: be3646b3f35d67ce3f5976d18da21832

Skrevet

Ta en prat med ham og sørg for å få dette i orden. Å flytte ut med en gang er litt drastisk, men jeg tror faktisk det er vanskelig i det lange løp å leve med en som har et helt annet syn på økonomi enn du har. Når dere skal kjøpe bolig, få barn o.l. vil dette bli et kjempeproblem.

Skrevet

Samboeren din lever jo Herrens glade dager! Klart han ikke vil endre seg da.

For det første så kan han sløse sine penger bort på fest og moro. Og når hans egne penger er oppbrukt så er det ikke så nøye siden du uansett holder han med mat og andre ting.

Og i TILLEGG så er han ordna ferie, for det har jo du allerede spart opp til...

Dette bør du absolutt ta tak i nå, dersom dere ønsker å ha et langt liv sammen.

Lykke til med praten! :ball: (Fant ikke klem-smileyen, så ble denne!)

Skrevet

1. Skaff dere egen felleskonto som bare skal gå til mat og husholdning

2. Ikke spander restaurant, kino, ferie el. på ham, hvis han aldri gjengjelder det. Noen lærer aldri dersom de alltid blir påspandert.

3. Dersom dere skal kjøpe noe kostbart sammen, men bare du har penger på sparekonto, sørg for å skrive gjeldsbrev og nedbetalingsplan, slik at han også bidrar.

Anonym poster: 31ff824b72b00ff9f44339cac9b00d93

Skrevet

Slutt med felles konto. Be ham overføre regningssummen til deg på lønningsdagen, og betal alle regninger. Da lærer han seg å leve på det han har. Ikke betal noe mat for ham heller. Ikke vær grei, rett og slett. Grei er man med folk som fortjener det, og som ikke tar hele hånden når man gir en lillefinger.

• Liker 2
Skrevet

Du styrer regningskontoen som han overfører penger til hver måned. I tillegg så skaff dere en matkonto med kort som dere begge to setter inn penger på hver måned.

Anonym poster: 781a7a479b0b317a93710deac5e1f84a

Skrevet

Jeg villa tatt full kontroll over fellespengene om jeg var deg. Han må sette inn penger til regninger og mat, men det er du som har kortet og tillgang til kontoen. Om han lurer på hvorfor forklarer du enkelt og greit at du ikke ser noen annen utvei fordi han bruker opp både hans og dine penger. Ikke vær sur, men forklar helt nøkternt hvorfor.

Skrevet

Jeg og min samboer mitt fosterbarn

:nocomment:

Anonym poster: b1e1de0a204d8b9bec5b672c1f59137e

• Liker 1
Skrevet

Etter å ha lest den "hva er turn of med menn" tråden så er jeg rimelig sjokkert over at noen finner den slags menn du beskriver som turn-on nok til å bli sammen med det ...men men

Skrevet

Kjære TS. Mange av oss menn lever etter en enkel leveregel når det gjelder økonomi. Det er at det er om å gjøre å bruke opp pengene så fort som mulig før de tar slutt. :lur:

Anonym poster: 9415ea10ae64b106759c5f4dda069083

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...