Gå til innhold

Komme meg ut av overspisings-h***ete en gang for alle !

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en jente på 23 år som har slitt med ulike spiseforstyrrelser i ca 10 år. Jeg har hatt mange ups and downs (både på vekten og mentalt) og kjenner at jeg nå trenger å gjøre siste byks UT av denne elendigheten en siste gang.

Jeg har de siste 2 årene kommet meg betraktelig. Vekten min er nokså stabil og svinger nå "kun" fra matchvekt og ca 2-3 kg + før den går ned igjen. I forhold til før er dette nokså bra..

Likevel har jeg det vondt med problemene mine og har ingen jeg har lyst til å snakke med om dette. Jeg har lyst å holde det for meg selv fordi jeg føler at problemene er i ferd med å gå bort.

I høst har jeg hatt en kjempegod periode frem til ca 3 uker siden. Disse 3 ukene har vært en spiral der jeg har overspist i 3-4 dager i strekk, så sultet meg 2 dager, overspist 1 dag, sultet meg 2 osv osv. Jeg ligger nå noen kg over matchvekt og føler meg oppblåst, svak, trøtt, kvalm og hoven i kroppen.

Jeg vet at 2-3 kg ikke er all verden, men det tærer EKSTREMT på psyken og hverdagsmotivasjonen min (jeg blir veldig deprimert og føler meg ekstremt mislykket, gruer meg til å være sammen med andre enn familie osv) når jeg har det sånn som dette og jeg bestemte meg IDAG for at dette skal ta slutt !! Det er altså psyken som sliter i tillegg til at det er veldig usunt for kroppen min og leve med disse ekstreme variasjonene innenfor kost..

Herfra er det hverken det ene eller det andre. Kostholdet skal holdes normalt og stabilt. Jeg vil tilbake til gode vaner med sunn mat, sunn middag ca 5 dager i uken og litt ekstra kos i helgen. En liten utskeielse nå og da er mer enn ok, men det gjelder å ikke ta helt av og fråtse flere timer i strekk!

Uff, jeg håper noen av dere kanskje har noen tips å komme med til meg. Flere som har hatt det slik kanskje?? Uansett trengte jeg å lufte tankene mine! Dersom det er av interesse kan jeg kanskje oppdatere litt hvordan det går framover..

Blir glad for alle innspill, tips og erfaringer :)

Anonym poster: a0787af00b67faa2ea64282528731708

Videoannonse
Annonse
Skrevet

TS igjen

Har dere feks noen forslag til ting jeg kan gjøre når "trangen" til fråtsing melder seg ??

Anonym poster: fbb4b7d3485487b3981151e23542b718

Skrevet

TS igjen

Har dere feks noen forslag til ting jeg kan gjøre når "trangen" til fråtsing melder seg ??

Jeg lider ikke av overspising, men jeg prøver å gå ned i vekt og sliter ekstremt med søtsug. Det er jo ikke like alvorlig som ditt tilfelle, men jeg vet jo at det er vanskelig å ikke spise noe når man føler at man trenger det.

Det jeg prøver på, er å holde hendene opptatt når jeg får søtsug. Ikke gjør ting som man kan kombinere med spising. Jeg er en kreativ sjel, så jeg maler når jeg får lyst på noe.

• Liker 1
Skrevet

Takk for tipset :) Kanskje jeg kan sette meg ned med pianoet for eksempel .. Det skal jeg prøve ut !

Skrevet

Jeg har vært der men kommet meg så og si ut av det. En lang periode var jeg så ille at jeg måtte gi kortet mitt til min daværende kjæreste, fordi jeg brukte opp alle pengene mine på mat. Nå får jeg bare kick ettpar ganger i året, og det kan jeg leve med siden det stort sett varer max ettpar dager. Jeg kjenner tendenser til tider ellers også, men det er blitt rimelig enkelt å kontrollere.

Som tøffeldyret nevnte er det bra å finne noe å gjøre som ikke lar seg kombinere med spising. Det å bli sittende stille å kjenne på følelsen "MÅ HA" er ikke det smarteste. Og om du ikke allerede trener så begynn! Kom deg ut i frisk luft og virkelig bruk kroppen. For meg har det hatt enormt mye å si. Etterhvert som jeg kom inn i fast rutine med trening og tur med bofs (som også har vært til stor hjelp siden han er helt avhengig av meg), ble jeg mer fornøyd med meg selv, depresjonene ble enklere å takle og maten var ikke like fristende. Nå spiser jeg stort sett normalt sunt i ukedagene og har en kosedag i helga, og jeg syntes det er FANTASTISK deilig og endelig kunne kose meg med mat slik det er ment man skal gjøre.

Det er ikke enkelt å komme seg ut av shiten, men det er muig. Og jeg ønsker deg lykke til! Dette klarer du!

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for et veldig fint innlegg Bonito ! Jeg VIL klare dette en gang for alle. Det er så utrolig slitsomt å leve under denne tvangen til å overspise. (Det føles nettopp som en tvang i noen perioder..) Takk for tipset om trening. Jeg vet selv at det fungerer for det er nettopp trening som har gjort at jeg har kommet så langt som jeg har de siste årene.. Likevel sliter jeg i perioder som nå med å orke og tørre å komme meg ut å trene. Fatter ikke at det skal være så vanskelig ...

Jeg ser i speilet at kroppen min har tatt til seg en del fett de siste ukene og det gjør meg veldig demotivert, men jeg tror at jeg skal unngå å studere kroppen i speilet, og unngå vekten et par uker nå til jeg føler at vanene forhåpentligvis har snudd igjen..

Det hjelper veldig på å høre om andre som har kommet seg ut av det :) Takk !

Nå skal jeg ut å ta meg en frisk powerwalk hvertfall før jeg tar TV-kveld!

Skrevet

Tusen takk for et veldig fint innlegg Bonito ! Jeg VIL klare dette en gang for alle. Det er så utrolig slitsomt å leve under denne tvangen til å overspise. (Det føles nettopp som en tvang i noen perioder..) Takk for tipset om trening. Jeg vet selv at det fungerer for det er nettopp trening som har gjort at jeg har kommet så langt som jeg har de siste årene.. Likevel sliter jeg i perioder som nå med å orke og tørre å komme meg ut å trene. Fatter ikke at det skal være så vanskelig ...

Jeg ser i speilet at kroppen min har tatt til seg en del fett de siste ukene og det gjør meg veldig demotivert, men jeg tror at jeg skal unngå å studere kroppen i speilet, og unngå vekten et par uker nå til jeg føler at vanene forhåpentligvis har snudd igjen..

Det hjelper veldig på å høre om andre som har kommet seg ut av det :) Takk !

Nå skal jeg ut å ta meg en frisk powerwalk hvertfall før jeg tar TV-kveld!

Det høres bra ut! En annen ting jeg kom på som har vært viktig for meg er at jeg har funnet min måte å spise på, en måte som fungerer for meg og som gjør det enklere å kontrollere de tendensene som er igjen. Lenge forsøkte jeg å spise ofte og lite fordi det var det jeg leste skulle være bra. Men det førte bare til overdreven fokus på mat for meg. Jeg tenkte konstant på hva jeg skulle spise, når jeg skulle spise osv, også endte det til slutt i matorgie fordi jeg ble helt opphengt.

Jeg har funnet ut at jeg fungerer mye bedre ved å spise etter periodisk faste metoden. Jeg trenger fortsatt følelsen av å bli skikkelig mett (uten å bli overmett), og jeg syntes det er mye enklere når jeg ikke trenger å fokusere på mat hele tiden. Det er ikke sikkert akkurat denne metoden er den rette for deg, men å finne sin måte å spise på tror jeg gjør ting enklere.

Jeg prøver også å holde meg til 1 - 2 kosedager i uken fordi for mye usunn mat over for lang tid også kan trigge meg. Jeg har lett for å bli avhengig av sukker har jeg funnet ut, også går det videre derfra. :dry:

• Liker 1
Skrevet

Det høres bra ut! En annen ting jeg kom på som har vært viktig for meg er at jeg har funnet min måte å spise på, en måte som fungerer for meg og som gjør det enklere å kontrollere de tendensene som er igjen. Lenge forsøkte jeg å spise ofte og lite fordi det var det jeg leste skulle være bra. Men det førte bare til overdreven fokus på mat for meg. Jeg tenkte konstant på hva jeg skulle spise, når jeg skulle spise osv, også endte det til slutt i matorgie fordi jeg ble helt opphengt.

Jeg har funnet ut at jeg fungerer mye bedre ved å spise etter periodisk faste metoden. Jeg trenger fortsatt følelsen av å bli skikkelig mett (uten å bli overmett), og jeg syntes det er mye enklere når jeg ikke trenger å fokusere på mat hele tiden. Det er ikke sikkert akkurat denne metoden er den rette for deg, men å finne sin måte å spise på tror jeg gjør ting enklere.

Jeg prøver også å holde meg til 1 - 2 kosedager i uken fordi for mye usunn mat over for lang tid også kan trigge meg. Jeg har lett for å bli avhengig av sukker har jeg funnet ut, også går det videre derfra. :dry:

Jeg kjenner til det der med trigging ja ! Jeg vet at jeg må holde meg unna sjokolade, iskrem og fet mat en stund framover nå (til vanene forhåpentligvis har bedret seg igjen) for det er noen matvarer som lett får meg til å starte fråtsingen.. Tror at noen matvarer rett og slett ikke skal få komme inn i hus på et par uker..

1 eller 2 kosedager vil jeg også ha. Det har jeg alltid hatt de periodene jeg har spist normalt og stabilt. De må bare ikke inneholde for mye av disse trigger-matvarene som du også snakker om.

Powerwalken hjalp veldig på humøret og tusen takk for motiverende tips !! Jeg spiser sunn kvelds ikveld og skal kose meg med en mandarin og en kopp te til slutt.

I helga skal jeg på jentetur og det kan bli verre kjenner jeg. Jeg må bare prøve ALT jeg kan å klare å begrense meg til normal spising. Spise de måltidene som de andre spiser og normale mengder. Noen ganger har det hendt at jeg har gjemt meg bort og smugspist feks 2 sjokoladebarer på 5 min på slike turer og tatt HELT av når jeg kommer hjem og stappa i meg masse mat. Da føles det virkelig som en tvang. Føler meg på et vis fanget av maten.

Dette er pinlig og det er derfor jeg velger å holde meg anonym her. Men igjen, tusen takk for innspillene dine !

Skrevet

Hei! Vil bare fortelle deg at du ikke er alene.. Jeg har det dessverre likedan.. Har jeg først begynt greier jeg ikke å styre meg.. Spiser til det er tomt, og begynner deretter å leite etter noe i skap, kjøleskap og frys.. Fråtse. Sjokoladepålegg og snike meg unna å gomler på noe kvalmt.. Jeg har en kosedag i uken. Men det fungerer egentlig ikke.. Ha jeg først begynt holder jeg det gående.. Det er faktisk mye enklere å holde seg helt unna! Men så finner jeg ut at jeg ha blitt bedre, og greier å kontrollere meg, og har vert så flink osv.. Så da kan jeg bare smake LITT.. Og da begynner hælvete igjen...

Anonym poster: 2b08170c27296eb766e4fe4d26b585d9

Skrevet

"Godt" å høre at vi er flere.. Et kjempevanskelig problem å ha siden det er så skambelagt :( Jeg og gjemmer meg bort og sniker allslags rart fra kjøleskapet til tider.. Ikke bra!

En liten oppdatering: mandag tirsdag (og til nå idag, hehe) har jeg klart meg kjempefint! Det hjalp veldig å få skrive ned litt av problemene mine kjente jeg. Er noe med å se det svart på hvitt!

Idag skal jeg ha et slags familieselskap så jeg er veldig spent på hvordan det kommer til å gå og om jeg blir trigget igjen.. Jeg er i det minste veldig motivert til å klare å holde meg til å spise sammen med dem og ikke etterpå. - Har også planlagt en sunn og god kvelds som vi skal spise.. Har tro på at det skal gå bra idag.

Kjenner meg igjen i det du skriver at man liksom ha "vært så flink" og føler seg slank og fin osv - tar en sjokolade - og så er det gjort for den dagen :( Ikke alltid det blir slik såklart, men det hender at det ikke skal mer til enn at ei venninne byr meg på en kjeks e.l. så er det gjort...

Håper du klarer å komme det ut av det du også!

Gjest Elfrida
Skrevet

En liten oppdatering: mandag tirsdag (og til nå idag, hehe) har jeg klart meg kjempefint! Det hjalp veldig å få skrive ned litt av problemene mine kjente jeg. Er noe med å se det svart på hvitt!

Her kommer du selv med et tips jeg tenkte jeg skulle gi deg. Når trangen til "noe" melder seg, ta et steg tilbake, og tenk etter hva det EGENTLIG er du vil ha. Er det det at du kjeder deg? Kanskje du er lei deg av en eller annen grunn? Prøv å skriv ned det du egentlig vil. Dette gjør det enklere å finne ut av hva som egentlig trigger spising når man ikke er sulten, og identifisere ting man bør jobbe med på lang og kort sikt. Og i min erfaring er det bedre å identifisere hva man egentlig vil (løsningen), enn hva som er problemene.

Skrevet

Her kommer du selv med et tips jeg tenkte jeg skulle gi deg. Når trangen til "noe" melder seg, ta et steg tilbake, og tenk etter hva det EGENTLIG er du vil ha. Er det det at du kjeder deg? Kanskje du er lei deg av en eller annen grunn? Prøv å skriv ned det du egentlig vil. Dette gjør det enklere å finne ut av hva som egentlig trigger spising når man ikke er sulten, og identifisere ting man bør jobbe med på lang og kort sikt. Og i min erfaring er det bedre å identifisere hva man egentlig vil (løsningen), enn hva som er problemene.

Det tror jeg også! Etter at jeg så ordet trigging på skjermen så gikk mye opp for meg om hva som skjer.. En slags rus som kommer, en falsk lykkefølelse på et vis..

Jeg vet jeg har mye rart i barndommen som er grunnen, men jeg har aldri tenkt så mye over hva jeg føler nøyaktig de dagene jeg starter å fråtse. Ligger mye makt i å være bevisst mitt eget spisemønster også tror jeg..

Takk for hjelp :)

Gjest Elfrida
Skrevet

Hvis du mistenker at du spiser for å dempe følelser, eller få en rus av det for å glemme noe annet; det er i det minste ikke det verste man kan gjøre når man har vonde ting å takle. Det kan være en trøst at man har funnet en måte å "hjelpe" seg selv på som ikke er dop eller selvskading i det minste. Ikke at det er en god ting å overspise! Og det er vanskelig å komme ut av. Jeg bare sier at det kunne ha vært verre.

Neste skritt er å "avsløre" de vanene man har kommet inn i, og det er en veldig stor del av å løse problemet! Hvis du klarer å stoppe deg selv og tenke deg om før du har begge henda nede i kakeboksen, er det et veldig stort skritt. Og det kan hende at du oppdager at trangen til å overspise blir mindre når du begynner å ta dine egne følelser på alvor på en annen måte.

Skrevet

Ja, det er veldig skambelagt. etterpå får man kjempe dårlig samvittighet når en har summet seg litt, men alikevel må jeg bare kikke i kjøleskapet en "siste" gang... Og det er som du sier, det skal faktisk ikke mer til en at en veninne byr på et kjeks.. da kan jeg få skikkelig mattrang, og når jeg kommer hjem spiser jeg alt mulig rart..

Jeg for min del har merket at det er lettere å overspise og fråtse når jeg er alene.. da kan det virkelig gå unna.. et bit av det kjekset, litt is, åpner mange forskjellige sjokolader og tar et bit her og der, til slutt må eg bare legge meg. Men når jeg får denne trangen hos andre og småspiser gjerne smuler av kakefatet som er satt vekk og sånne ting så føler jeg enda mer skam..

Håper kveldsen går fint for din del i kveld, kanskje er det bedre som du sier at man tar litt mer tak i seg selv når man ser problemet svart på hvitt!

Anonym poster: 2b08170c27296eb766e4fe4d26b585d9

Skrevet

Oppdatering:

Familieselskapet gikk bra. Jeg serverte en smakfull kyllingsalat til kvelds og holdt meg unna baguettene (uten kommentarer fra resten av gjengen :P) og spiste 3 biter med konfekt til kaffen. Etter gjestene hadde gått spiste jeg kun en mandarin og et par lakrisdrops. Veldig stolt av meg selv !!

Det hjelper å tenke forebyggende merker jeg, å lage en slags plan.

I helga skal jeg på jentetur og da skal jeg også lage en liten plan over hva som er ok å gjøre og hva som er ren og skjær overspising.

Foreksempel skal jeg kun handle mat på togstasjoner o.l. dersom jeg er sulten og kjøpe ting som stiller sulten helt passe. Når vi er samlet så skal jeg spise det de andre spiser. Ikke oppmuntre til at vi skal kjøpe inn en haug med is og sjokolade til kveldene, men spise av det dersom det blir satt fram. Ingenting skal spises i skjul eller gjemmes i veska til jeg er alene. Kafe-besøk kan godt bestå av kun kaffe dersom jeg ikke er sulten..

Er spent på å se hvordan det går :O

• Liker 1
Skrevet

Det er bra at du gjør deg selv bevisst over det du spiser og de situasjonene som gjør at du overspiser - og prøver å unngå dem;)

Kjenner meg igjen i det du går gjennom nå, og jeg husker selv hvor slitsomt det egentlig var, hele tiden tenke på hva jeg kan og ikke kan spise, og hvor lett det var å overspise og føle seg dritt etterpå...

Råder deg å finne ut hva du ønsker, både av kropp og helse, få en naturlig forhold til mat slik at du slipper å bruke dag inn og ut med tankene fokusert på mat, mat og atter mat. *Lettere sagt enn gjort;)

Skrevet

Hele uka har gått fint til nå! Jeg er glad jeg startet denne tråden, tror det hat hatt mye å si de siste dagene. Nå reiser jeg avgårde på jentetur. Ønsk meg lykke til!

Har med meg en liten lapp i lommeboka der jeg har skrevet ned noen slags "regler" for meg selv eller lure løsninger jeg kan ta i vanskelige situasjoner. Reglene er enkle å holde da de ikke er særlig strenge. Jeg vil kose meg på jentetur, ingen tvil om det !

Takk for alle fine svar :)

Skrevet

Oppdatering:

Jenteturen gikk relativt bra. Mye godis og ekstra mye god mat, men ingen fråtse-seanser og ingenting spising i skjul. Hurra! :D

Gir meg selv terningkast 4! hehe -og DET er jammen meg ikke verst i forhold til før!

• Liker 4
Skrevet

OPPDATERING:

Sist uke gikk så som så, men absolutt ikke så verst! 4 sunne dager, 1 normal kosedag og 2 dager der jeg fikk litt panikk og spiste veldig mye.

Føler likevel at jeg har det bedre psykisk og må rett og slett bare fortsette med å være bevisst mine egne tanker og kjenne etter når jeg blir trigget.

Jeg ser at planlegging av dags-meny/ ukeplan for kosthold hjelper veldig mye!

Skrevet

Leste gjennom tråden, og syntes det ser ut som om du har hatt god framgang allerede! Lykke til videre, dette klarer du :klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...