^me^ Skrevet 22. oktober 2012 #1 Skrevet 22. oktober 2012 vår lille pode har barnehageplass som han kan bruke når som helst. pappaen er ferdig med perm 10 desember og jeg tar ferie 16 des. - 03. januar. dvs det er 6 dager hvor vi altså trenger barnehagen. men er det lurt å begynne på barnehagestart i en uke for å så ta en lang pause og så begynne for fult igjen uten tilvenning til nyåret igjen?? hvordan gjør vi dette på best mulig måte for vår sønn med tilvenning? jeg gruer meg veldig til barnehagestart selv...tanken på å levere han fra meg gråtende og bare gå uten å kunne trøste er for meg helt grusom...
Gjest Dream89 Skrevet 22. oktober 2012 #2 Skrevet 22. oktober 2012 Jeg har jobbet i barnehage og ja er som regel en del grining når foreldrene går. Men når de har gått så leker man med barnet og får det på andre tanker:) Helt til foreldrene kommer igjen og da er det sikkert mer grining. Men men:P De lider ikke og det lører de til og leke med andre barn også. Bare vær sterk så blir det bedre etterhvert:)
Gjest førskolelærer89 Skrevet 22. oktober 2012 #3 Skrevet 22. oktober 2012 Dette kan komme mye an på barnet selv. Som pedagogisk leder snakker jeg av erfaring når jeg sier at det ofte er verst for foreldrene, og kanskje særlig om det blir gråt ved avskjed. Får barnet en god innkjøring, kan barnehagen fort bli en arena barnet føler seg trygg på. Det at dere skal ta ferie så kort tid etter oppstart kan virke forvirrende for barnet. Om dere ikke har mulighet til å finne alternative løsninger de 6 dagene kan jo barnet begynne innkjøringen før pappa-permen er over. Hvor lang tid barnet har behov for tilvenningen er ulikt fra person til person. Hos oss har vi 2-3 dager der mor eller far er med, og i de neste dagene kan det være godt for barnet med kortere dager. I deres situasjon vil barnet begynne å komme inn i rutiner i det dere tar ferie. Da er det større sannsynlighet for at oppstarten må gjentas, og trygghetsfaktoren for barnet kan bli usikkert ved at det blir flyttet fra arena til arena. Barnehageoppstarten kommer nok til å gå fint. Gi beskjed til personalet hva du tenker og føler i forhold til levering og diverse. Om du må gå fra ham gråtende en dag, er personalet helt sikkert villig til å sende deg en sms for å fortelle hvordan det går. Somregel kan bli tårer i avskjedsprosessen, men ofte vil dette gå fort over når barnet kommer på andre tanker og får komme inn i leken.
Umuriel Skrevet 22. oktober 2012 #4 Skrevet 22. oktober 2012 Siden dere har barnehageplass til disposisjon har dere jo en kjempefin mulighet for lang tilvenning der pappaen kan være sammen med ham i barnehagen mens han er i permisjon. Da blir overgangen til de seks dagene i desember så myk som mulig. Hvis du vil kan du jo kanskje ha ham noen timer (halve dager?) i barnehagen noen av dagene i ferien din, så får du vasket og handlet i fred før jul? Og det behøver slett ikke bli gråting og vonde følelser i barnehagen. Jeg har to barnehagebarn, og kan telle på en hånd de gangene det har vært gråting i forbindelse med levering i barnehagen. De kaster seg rett ut i lek og har ikke tid til å si hade. 1
^me^ Skrevet 22. oktober 2012 Forfatter #5 Skrevet 22. oktober 2012 for vår del er det ikke noe vi kan gjøre med de 6 dagene i mellom, så vi har blitt enige om å ta tilvenningen/barnehagestarten tidligere, men hvor mye tidligere er nødvendig?
Umuriel Skrevet 22. oktober 2012 #6 Skrevet 22. oktober 2012 Et par uker sammen med pappaen burde gjøre susen. Viktig at pappaen trekker seg litt tilbake på personalrommet eller et annet sted slik at babyen ikke blir avhengig av at pappaen er tilstede absolutt hele tida.
Adrianne Skrevet 23. oktober 2012 #7 Skrevet 23. oktober 2012 Min gutt var ca året da han startet i barnehagen, og i løpet av de 9 mnd han har vært der har han ALDRI grått når jeg har dratt. Han har ofte ikke tid å si hadet en gang, fordi han vil så gjerne leke med de andre barna. Så det trenger ikke bli så tøft som du tror! Lykke til med oppstart i bhg!
Gjest Marmot Skrevet 23. oktober 2012 #8 Skrevet 23. oktober 2012 for vår del er det ikke noe vi kan gjøre med de 6 dagene i mellom, så vi har blitt enige om å ta tilvenningen/barnehagestarten tidligere, men hvor mye tidligere er nødvendig? Jeg hadde nok begynt to uker før, og så hatt korte dager i begynnelsen. Samtidig hadde jeg valgt å sende ham i barnehage noen timer selv om du har ferie. For sønnen min sin del angrer jeg på at han fikk 14 dagers juleferie etter å ha gått en kort stund i barnehage, vi måtte ha helt ny tilvenning etter jul og han trodde nok at jeg hadde tatt til fornuft og latt ham slutte, og dermed ble den tilvenningen mye verre for ham enn den første. Hadde jeg vært i samme situasjon igjen hadde jeg levert til frokost og hentet til lunsj eller noe slikt selv om jeg egentlig ville hatt ham hjemme. 1
kokkos Skrevet 23. oktober 2012 #9 Skrevet 23. oktober 2012 Støtter Marmot sitt forslag. Var i liknende situasjon i fjor og insisterte på å korte juleferien og ta et par korte dager i barnehagen i romjula så det ikke skulle glemmes helt. Svigermor var ikke spesielt fornøyd, men jeg vet det var det rette for barnet selv om det føltes sært og sitte på en kafé og bare vente på å kunne hente han igjen. Barnet hadde fine dager med få andre barn tilstede og god tid til å bli kjent med de ansatte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå