Gå til innhold

Hvordan håndtere 'kjøping av barnet'?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Hvordan kan man best håndtere en situasjon der den andre foreldren forsøker å såkalt 'kjøpe' barnet?

Her får barnet gaver hver gang det drar på samvær, pluss pluss. Altså får barnet gaver og leker minst annenhver uke. Når det snakker i telefon med den andre foreldren når barnet er hos meg så kan foreldren ofte finne på å 'lokke' med leker og overrraskelser til neste gang det skal til dit - "gled deg til du kommer hjem hit, her det det xxx som ligger å venter på deg" osv. Barnet gir også utrykk fra å få bamser ol. hver gang man er ute å handler på senteret osv.

To problemer oppstår med dette: 1) barnet kan risikere å bli både bortskjemt og naiv når det kommer til slikt, 2) da barnet er lite og ikke forstår seg på at den ene betaler bidrag osv så tror h*n at alt er fra den andre foreldren og ingenting fra meg selv om jeg i praksis er med på å sponse alt dette nipset.

Tips til håndtering av en slik situasjon, lignende erfaringe? Det er lite poeng i å ta op dette med den andre foreldren da h*n ikke vil inrømme "bestikkelsene", ei heller ser noe problem i at barnet får så utrolig mye - "ikke legg deg borti hva jeg gjør når xxx er her" - pang så er røret lagt på...

Hilsen frustret

Anonym poster: 261b7ee2f99428a0dab163d4e07f26fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forstår godt at du er frustrert. Min bestemor pleide å gjøre noe lignende da jeg var ungdom (jeg vet ikke grunnen til at hun sluttet, men jeg er egentlig bare glad for det). Jeg fikk en 200-lapp av henne omtrent hver gang jeg møtte henne. Etter en stund følte jeg det ble litt rart. Jeg ønsket å kunne være sammen med henne uten å hele tiden skulle få noe.

Dersom den det gjelder ikke forstår det du sier til den angående å kutte ned på disse "bestikkelsene", så ville jeg rett og slett kutta kontakten med vedkommende for en periode. Helt til den personen forstod greia. Lykke til :)

Anonym poster: 3aeeb0e2d41f629c8e7c5b8ad822dda1

Skrevet

AB 21:16 her. Beklager, jeg glemte ut at det var snakk om den andre foreldrene. Glem rådet mitt. Sorry :( Skal lese bedre fra nå av. Håper noen andre har bedre råd til deg.

Anonym poster: 3aeeb0e2d41f629c8e7c5b8ad822dda1

Skrevet

Eg skjøner godt at dette er eit problem! Kva med familierådgjeving? Familievernkontoret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...