em-e Skrevet 22. oktober 2012 #1 Skrevet 22. oktober 2012 Hei dere, er litt fortvilet her. Var godt i gang med bytte av bolig, og hadde skrevet kontrakt med megler om hjelp til å selge bolig. Grunnen til at vi inngikk denne kontrakten, var at vi hadde lånet klart, og at det jo vil gå fort i en budrunde. Med kontrakten på plass, ville vi være sikret rask ordning via megler med prosjektet, boligtakst, visning osv. for å selge boligen raskt etter å ha kjøpt ny bolig. Det er jo dyrt å sitte med to boliger. Så skjer dette; banken endrer lånebetingelsene, og vi får beskjed om at vi får et mye lavere lån enn da vi inngikk avtalen med banken før sommeren. Vi kan altså ikke bytte bolig likevel. Samtidig blir jeg langtidssykemeldt, og det ligger an til at jeg må over på Avklaringspenger (66% av lønna, dersom jeg ikke blir bedre snart (står på venteliste til sykehus, i mellomtiden går tiden, og jeg taper penger...). Nå er det helt klart at vi ikke kan flytte, men må bli hvor vi er, selv om dette er en veldig upraktisk bolig for familien. Dersom vi avbryter avtalen med megler, må vi betale 10 000 kr i følge kontrakten. Dette vil bli penger ut av vinduet for oss, penger vi ikke har, nå når boliglånet ikke kan brukes (hadde selvsagt avsatt penger til alle omkostninger i lånet, så det var i utgangspunktet greit). Har noen vært borti å måtte slette en avtale med eiendomsmegler? Tror dere vi kan få hevet denne, evt med en legeærklæring? em-e
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2012 #2 Skrevet 22. oktober 2012 Når dere bryter en avtale, har dere kontraktuelle bestemmelser dere må utføre. I deres tilfelle: Betale 10.000 kr. Sånn er livet, gitt. Anonym poster: 9a9b45000c8e0fdd24c92bb0bfca7e0f 4
ini Skrevet 22. oktober 2012 #3 Skrevet 22. oktober 2012 Jeg har ikke lest kontrakten deres, men sier den noe om tidspunkt? Frister for salg etc? På ett eller annet tidspunkt skal dere vel sikkert bytte bolig, og da er det jo lettere å si "Noe uforutsett har kommet opp, akkurat nå kan vi ikke flytte, men vi ønsker å gjøre det om (f.eks) ett år." Men ja.. eiendomsmeglere pleier å ha rimelig vanntette kontrakter.
em-e Skrevet 22. oktober 2012 Forfatter #4 Skrevet 22. oktober 2012 Anonym bruker: Ja, sånn er livet. Men, det jeg spør etter da, er dersom forutsetningene endrer seg. Ikke at vi vil bryte kontrakten, men at vi må pga uforutsette hendelser. Hvilke muligheter har vi da. ini: Tror også meglerne har vanntette kontraker ja... Hadde ikke skrevet kontrakten dersom megler hadde sagt at det lønte seg pga tidsperss ifb m å sitte med to boliger. Har kontaket forbrukerrådet nå, så får vi se hva de sier. Men skal også prøve rådet ditt ini! :-) Og: banken har nå i kveld bekreftet at de har regnet feil... de har glemt å ta med verdien på den boligen vi eier i regnestykket. Men helsa mi kan de jo ikke gjøre noe med...
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2012 #5 Skrevet 22. oktober 2012 Det spiller ingen rolle om dere vil eller om dere må. Kontraktsbrudd er kontraktsbrudd. Anonym poster: 9a9b45000c8e0fdd24c92bb0bfca7e0f 5
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2012 #6 Skrevet 22. oktober 2012 Dette er kontraktsbrudd fra dere, ergo er det lite forbrukerrådet kan gjøre. Hele poenget med en kontrakt er jo at den er bindene for begge parter, uansett hva som skjer etterpå. Hadde megler trukket seg ville dere fått kompensasjon. I noen få tilfeller kan en kontrakt heves fordi forutsetningene endrer seg, at helsen din forverres og at dere ikke får lån av banken faller ikke inn under dette. Hvis huset deres hadde brent ned eller blitt tatt av leirras, eller en av dere hadde omkommet, da kunne man snakket om endrede forutsetninger. Forstår at det er kjipt, men her er det nok bare å betale. Anonym poster: 6000a906e2aa543a1415de0578b5a953
kaprifolen Skrevet 22. oktober 2012 #7 Skrevet 22. oktober 2012 Jeg aner ikke hva det står i deres kontrakt, men husker fra da vi kjøpte, at det stod noe om at selger ikke er forpliktet til å akseptere bud. Det er ikke en måte å sno seg unna på det, da? Insistere på at dere vil vente på et høyere bud, hele tiden...?
Gjest Wei Wei Skrevet 23. oktober 2012 #8 Skrevet 23. oktober 2012 Jeg aner ikke hva det står i deres kontrakt, men husker fra da vi kjøpte, at det stod noe om at selger ikke er forpliktet til å akseptere bud. Det er ikke en måte å sno seg unna på det, da? Insistere på at dere vil vente på et høyere bud, hele tiden...? For å komme til bud-stadie så må man gå gjennom halvparten av prosessen med en fotograf, takstman, prospekt... Og selv FØR boligen blir solgt blir alt dette dyrere enn 10 000. Takstman og bilder kommer ofte i tillegg til meglerhonorar. Til TS. Jeg forstår at 10000 kr kan være mye for noen, men det er da virkelig lite i forhold til hva det skulle koste om dere var allerede midt i prosessen. Og det er sikkert ikke verdt dine bekymringer over tid. Meglerfirma har krav på disse pengene. Tenk på alle uttellelige situasjoner når vi som forbrukere kar krav på ertsatning eller kompensasjon. Noen ganger må det jo være omvendt. 1
em-e Skrevet 24. oktober 2012 Forfatter #9 Skrevet 24. oktober 2012 Nå har det ordnet seg for vår del da:-) Fikk svar fra Forbrukerrådet, og de medga at de hadde mange saker ift eiendomsmeglere og at de jobber mye opp mot meglernes regelverk. "Anonym bruker",antar at du er den samme hele veien: har tatt poenget ditt nå, trenger ikke å gni det utver.... jeg har ikke så tungt for å ta "det! Ellers: Gode råd her;-) Enig i at 10 000 ikke er all verden over tid. Men blir jo litt stressa når en tenker på hva som kan skje om en er midt i en slik prosess, og det tilstøter noe.
kaprifolen Skrevet 26. oktober 2012 #10 Skrevet 26. oktober 2012 Innspill: se på "serienummeret" under anonym bruker, så ser du at de er flere forskjellige... Håper det ordner seg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå