AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2012 #1 Skrevet 22. oktober 2012 Det å drive med hund... *Vil man rettlede er man bedreviter. *Vil man fremme utstilling som avlsverktøy er man blærete. *Er man utstiller dømmer dommeren den som holder i båndet. *Holder man seg for seg selv er man sær og utilnærmelig. *Er man sosial blir man sladret om. *Sier man sin mening er man hjerteløs. *Sier man ingenting har man ikke egne meninger. Føler dere som er aktive i hundemiljøet at det er slik som dette? En veninne av meg delte dette på Facebook og jeg må si at jeg kjenner det egentlig litt igjen. Når min hund begynte å vinne litt, var det andre med samme rase som begynte å baksnakke og vri på alt jeg sa. Helt ufarlige ting, men likevel. Dette var da folk jeg følte at jeg hadde hatt god kontakt med, så det overrasket meg veldig. Og så har en andre som jeg ikke har hatt så mye kontakt med og som jeg ikke har snakket mest med på utstillinger som har spurt andre jeg faktisk har kontakt med "hva for slags vesen" jeg var som bare var der... Er det andre som har opplevd utstillingsmiljøet/hundemiljøet slikt? Anonym poster: 80902dae8ab21af67d06269ffc6c0357 1
Gjest blah blah Skrevet 22. oktober 2012 #2 Skrevet 22. oktober 2012 Opplevd slikt i alle år og alle hundemiljöer jeg har värt i Det er en grunn til at jeg har meldt meg helt ut for å si det sånn.
daemonia Skrevet 22. oktober 2012 #3 Skrevet 22. oktober 2012 Det er i stor grad slikt her også. Jeg var helt nybegynner for et år siden, men var heldig og fikk en veldig flott hund med stort potensiale. Nå når han er junior og skal konkurrere med de voksne vinner han ikke alt slik som når han var valp. Folk som ikke har vunnet stort selv godter seg nå når han ikke blir best i rasen hver gang... Og ja, det blir baksnakket. Både jeg og hunden min blir det slengt drit om. Men jeg bryr meg ikke. Fordi jeg har funnet noe jeg trives med, og jeg holder meg til de personene som kan bidra med noe positivt fremfor sure folk som bare er ute etter å dra en ned. Og uansett så vil jeg bruke utstilling til å bidra til at rasen fortsatt holder seg såpass frisk som den er i dag. Det er en fordel å kunne sile ut og heller fokusere på seg selv og hunden om en skal være aktiv. En må være likt utstyrt som hunden har jeg funnet ut. En må ha baller
daemonia Skrevet 22. oktober 2012 #4 Skrevet 22. oktober 2012 Opplevd slikt i alle år og alle hundemiljöer jeg har värt i Det er en grunn til at jeg har meldt meg helt ut for å si det sånn. Jeg må bare spørre deg: Er det kun utstilling du har erfaring med da, eller gjelder det f.eks. agility også? Til våren skal jeg begynne å trene agility med hunden så det blir interessant å se om det er litt på den måten i den settingen også.
Nalaya Skrevet 22. oktober 2012 #5 Skrevet 22. oktober 2012 Har selv rasehund, men aldri vært med på utstilling osv. Synes mange raseklubber og folk som driver aktivt i utstillingsmiljøet virker ekstremt rare, og virker som om de gleder seg særdeles mye når det går dårlig med andre. Slike folk gidder ikke jeg omgås med.
Gjest blah blah Skrevet 22. oktober 2012 #6 Skrevet 22. oktober 2012 Jeg må bare spørre deg: Er det kun utstilling du har erfaring med da, eller gjelder det f.eks. agility også? Til våren skal jeg begynne å trene agility med hunden så det blir interessant å se om det er litt på den måten i den settingen også. I absolutt större grad i utstillingsmiljöet, men har opplevd en del av det i alle de andre miljöene også, deriblandt agility. IPO er vel det eneste stedet jeg har opplevd svärt lite av slik oppförsel, men det er mulig det er fordi det som regel kan bli et veldig mannsdominert miljö med menn som ikke er redd for å si ifra når andre ikke klarer å oppföre seg
Rubies_ Skrevet 22. oktober 2012 #7 Skrevet 22. oktober 2012 Det er selvfølgelig ikke så sort-hvitt, og folk som driver aktivt i hundemiljøet er selvfølgelig forskjellige. Men jeg har faktisk opplevd at svært mange (ikke alle!) av de jeg har møtt som er aktive med utstilling, kan gå under det som man kaller som "bedrevitere". Jeg merker på flere hundeforum at de som er aktive med utstilling ofte argumenterer sterkt for sin sak, og noen ganger er det så sterkt at det er snakk om stygge kommentarer og utrolig frekke kommentarer mot de som skulle ha et annet synspunkt. Det er faktisk ikke ulovlig å ha en annen mening, og det er ei heller sånn at de som driver med hundeutstilling vet akkurat 100 % hva som er best for alle hunder. Likevel kan det se ut som at mange tror det. Når folk som driver med hundeutstilling skal gi meg kommentarer på hvordan jeg skal trene opp eller behandle min hund - det orker jeg ikke. Jeg vet faktisk best for MIN hund, uansett om den som prøver å gi meg "tips" og "råd" er aktiv i hundemiljøet, som du kaller det. Jeg har kanskje ikke hunden min på utstilling, men jeg er sikker på at jeg har akkurat like mye kunnskap om hunder som mange av de som er aktive i hundemiljøet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå