AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2012 #1 Skrevet 22. oktober 2012 Hei! Jeg synes dette studiet ser spennende ut, men jeg vet ikke helt hvilke konkrete yrker man kan bli. Noen som har studert dette som kan si hvilke yrke de endte opp i? Anonym poster: f00fd8498737a44b5ef1a587b334a3a6
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 22. oktober 2012 #2 Skrevet 22. oktober 2012 Høres ut som et kjempeintressant studium! Håper noen kan svare på hvilke yrker man kan jobbe i med en slik utdannelse.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2012 #3 Skrevet 22. oktober 2012 Jeg kjenner flere som går det studiet, og de fleste trives veldig bra, de får et utrolig bra klassemiljø og har mye moro sammen. Men. Å få relevant jobb er nok ikke like enkelt. Nå har bare 2 av de jeg kjenner blitt ferdigutdannet, hvorav den ene har fått seg ikke-relevant jobb, og den andre har fortsatt med andre studier. Skal bli spennende å se hvordan det går med de andre. Noen drømmer om å starte for seg selv, noen blir kanskje lærere, og noen greier kanskje å kombinere studiet med noe annet mer relevant. Bare vær obs på at dette ikke er et bra alternativ for de som egentlig ønsker å bli ernæringsfysiologer, da dette innebærer lite realfag. Anonym poster: 71d0c589e313fa336b4d43f4444f3f6b
momo Skrevet 22. oktober 2012 #4 Skrevet 22. oktober 2012 Tror det er veldig spennende studie. Men tror ikke det er så lett å få seg relevant jobb etter studiet. Jeg hadde selv planer om å studere ernærigsfyssiologi, men for meg er det veldig viktig å få seg sikker jobb etterpå da jeg er ens jeg ender med noe helt annet.
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 22. oktober 2012 #5 Skrevet 22. oktober 2012 Det ser ut som dette studiet gir deg direkte innpass til master i klinisk ernæringsfysiologi ved uio/uib, så da kan man jo få seg en jobb slik sett.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2012 #6 Skrevet 22. oktober 2012 Det ser ut som dette studiet gir deg direkte innpass til master i klinisk ernæringsfysiologi ved uio/uib, så da kan man jo få seg en jobb slik sett. Hvor har du det fra? SLik jeg har forstått det er flere av studentene ved studiet oppgitte nettopp fordi de ikke kan studere ernæring på høyere nivå, så de som drømte om ernæringsfysiologi må begynne fra bunnen av igjen hvis de vil realisere drømmen (dvs. ny bachelor). Anonym poster: 71d0c589e313fa336b4d43f4444f3f6b
Bea'R Skrevet 23. oktober 2012 #7 Skrevet 23. oktober 2012 Hvor har du det fra? SLik jeg har forstått det er flere av studentene ved studiet oppgitte nettopp fordi de ikke kan studere ernæring på høyere nivå, så de som drømte om ernæringsfysiologi må begynne fra bunnen av igjen hvis de vil realisere drømmen (dvs. ny bachelor). Anonym poster: 71d0c589e313fa336b4d43f4444f3f6b Det er nok rett at det ikke gir innpass på klinisk ernæring. Skal man bli klinisk ernæringsfysiolog må man har realfag, og man må gå alle 5 årene. Både Bergen og Oslo har kuttet ut bachelor + master og gjort studiene om til rene masterstudier. Nettopp fordi de skal utelukke at man kan komme inn med "lettere" utdannelser. For kravet for å komme inn på KEF-studiet er høyt. Jeg studerer ernæring på Bjørknes, og vi har ikke mulighet å komme inn på UIO eller i Bergen. Men vi har mange andre mastergrader man kan søke på. Feks samfunnsernæring, folkehelse, fedme osv. Når det gjelder akkurat denne utdannelsen på UIA, så har også jeg hørt at det er problematisk å få seg jobb etterpå. Et forslag kan være å ta ped. for å kunne undervise i mat og helsefag på skolen.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2012 #8 Skrevet 23. oktober 2012 Så og si alle jobber innenfor helsevesenet MHT ernæring krever søker som er klinisk ernæringsfysiolog. En bachelor innenfor Kultur & Ernæring oppfyller ikke kravet. Men bachelor innenfor det faller man mellom to stoler fordi nesten alle jobber innenfor ernæring, folkeopplysning, helse, osv stiller krav til enten å være lege eller klinisk ernæringsfysiolog samtidig som man har en bachelor som er så spesifikk at mye av kontorjobber heller blir gitt til statsvitere, sosiologi og diverse humanistfag. Anonym poster: e5dc7fac0b6b1ff900671ec0662b4f55
Bea'R Skrevet 23. oktober 2012 #9 Skrevet 23. oktober 2012 Så og si alle jobber innenfor helsevesenet MHT ernæring krever søker som er klinisk ernæringsfysiolog. En bachelor innenfor Kultur & Ernæring oppfyller ikke kravet. Men bachelor innenfor det faller man mellom to stoler fordi nesten alle jobber innenfor ernæring, folkeopplysning, helse, osv stiller krav til enten å være lege eller klinisk ernæringsfysiolog samtidig som man har en bachelor som er så spesifikk at mye av kontorjobber heller blir gitt til statsvitere, sosiologi og diverse humanistfag. Anonym poster: e5dc7fac0b6b1ff900671ec0662b4f55 Da vet du ikke helt hva du prater om Det er mange stillinger for ikke-kliniske ernæringsfysiologer. Det som er problemet er at det er stor kamp om disse stillingene. Her jeg bor jobber det også ikke-kliniske ernæringsfysiologer på sykehuset, så den tiden hvor det kun er KEF'er som får jobbe i helsevesnet, er forbi. Det som er forskjell på KEF og ikke-klinisk er at KEF'en kan jobbe med syke folk, og de kan bruke div medikamenter i behandlingen sin. Det kan ikke vi som ikke har master i klinisk. Ikke-kliniske ernæringsfysiologer jobber i hovedsak med pasienter med diabetes type 2, høyt kolesterol, høyt blodtrykk og forskjellige intoleranser og alergier. Blant annet frisklivssentralene, som alle kommuner skal opprette, har stort behov for ernæringsfysiolog og da ikke-klinisk.
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 23. oktober 2012 #10 Skrevet 23. oktober 2012 Da vet du ikke helt hva du prater om Det er mange stillinger for ikke-kliniske ernæringsfysiologer. Det som er problemet er at det er stor kamp om disse stillingene. Her jeg bor jobber det også ikke-kliniske ernæringsfysiologer på sykehuset, så den tiden hvor det kun er KEF'er som får jobbe i helsevesnet, er forbi. Det som er forskjell på KEF og ikke-klinisk er at KEF'en kan jobbe med syke folk, og de kan bruke div medikamenter i behandlingen sin. Det kan ikke vi som ikke har master i klinisk. Ikke-kliniske ernæringsfysiologer jobber i hovedsak med pasienter med diabetes type 2, høyt kolesterol, høyt blodtrykk og forskjellige intoleranser og alergier. Blant annet frisklivssentralene, som alle kommuner skal opprette, har stort behov for ernæringsfysiolog og da ikke-klinisk. Dette er jo veldig intressant! Men den aktuelle linja her nevner ikke at man kan bli (ikke-klinisk) ernæringsfysiolog ved å studere ved den linja? Merkelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå