Petalouda Skrevet 22. oktober 2012 #1 Skrevet 22. oktober 2012 Sørger du for å oppfylle "kravet" .. ? Hva velger du ?
Petalouda Skrevet 22. oktober 2012 Forfatter #3 Skrevet 22. oktober 2012 nei, det er vel ikke noe "poeng" sånn sett .. men det er jo en litt romantisk tradisjon syns jeg da .. Men klart, har man ikke sans for sånne tradisjoner så har man det jo ikke Andre?
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2012 #4 Skrevet 22. oktober 2012 Det er vel en amerikansk tradisjon? Så fremt man ikke er amerikaner ser jeg ikke poenget med å innføre den tradisjonen i sitt eget bryllup. Anonym poster: 9786c7d646e3e01fa5b578d93def758a 3
Petalouda Skrevet 22. oktober 2012 Forfatter #5 Skrevet 22. oktober 2012 .. mens hvite kjoler har alltid vært helt norsk mener du ... ? *ler*
Gjest 2013 bryllup Skrevet 22. oktober 2012 #6 Skrevet 22. oktober 2012 Ja, det er en amerikansk tradisjon og jeg ser egentlig ikke poenget jeg heller MEN jeg synes det er koselig å ha det med likevel. Tror ikke jeg kommer til å stresse veldig med å få det til, men kommer nok til å ha det i bakhodet ja. Noe gammelt: Her er jeg usikker, er for eksempel en brukt brudekjole å anses som gammelt? Eller et smykke jeg kjøpte etter konfirmasjonen? Allerhelst skulle jeg funnet noe skikkelig gammel, fra en annen generasjon, bare fordi det er det jeg ser for meg Noe nytt: Det vil nok alltid være noe nytt. Vurderer jo brukt kjole, men må garantert ha nytt undertøy under. Nye sko må jeg også ha. Så dette punktet vil vel alle få på plass automatisk Noe lånt: I følge tradisjonen skal dette lånes fra en lykkelig gift kvinne, for hell i eget ekteskap. Fin tanke og jeg tenker å låne et armbånd eller smykke fra min bestemor. Noe blått: Her kan man gjøre mye, har tenkt på skrift under skoen, selve skoen, detaljer på undertøy, smykker, én blå blomst i buketten, eller en liten blå hårnål. Jeg går nok for noe som ikke synes veldig godt, men kan vises om noen skulle spørre, eks. blå hårnal. Av en eller annen grunn har jeg alltid tenkt at dette må være fire forskjellige ting, ja det jeg kommer til å låne fra min bestemor vil jo være både gammelt og lånt, men jeg skulle gjerne hatt alt dette i hver sin ting. Rare menneske. 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2012 #7 Skrevet 22. oktober 2012 Lån en blå silketråd og knyt på låret under kjolen Anonym poster: c36f30ef537a299887eff7232de0fe62
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2012 #8 Skrevet 22. oktober 2012 .. mens hvite kjoler har alltid vært helt norsk mener du ... ? *ler* Eh, nei? Det vet jeg jo at det ikke er. Men det var ikke det du spurte om. Jeg kan opplyse om at jeg ikke er noe fan av noen bryllupstradisjoner. Synes det er tullete med hvite kake-kjoler, å gifte seg i kirken når man ikke har en tro (og ekteskap er en juridisk avtale) og å mate hverandre med kaker, knuse glass under foten og alle andre tradisjoner man har importert fra andre kulturer. Så da vet du det Anonym poster: 9786c7d646e3e01fa5b578d93def758a
SiljeWes Skrevet 22. oktober 2012 #9 Skrevet 22. oktober 2012 Hvis du synes det har noe for seg og du liker det "tradisjonsrike" ved det så gjør det! Spiller ingn rolle om det egentlig er norsk eller ikke. Jeg synes det er gøy å gjøre litt ut av det og om det gjør det mer spesielt så kjør på:-)
Gjest Elfrida Skrevet 22. oktober 2012 #10 Skrevet 22. oktober 2012 Det å finne en sixpence å ha i skoen er kanskje det mest knotete. Noen som har hatt det? Selv hadde jeg bare noe nytt og noe gammelt, men det var tilfeldig.
Karmosin Skrevet 22. oktober 2012 #11 Skrevet 22. oktober 2012 Det er ikke en amerikansk tradisjon, det er engelsk: "a silver sixpence in her shoe". Akkurat som det at brudekjolen skal være hvit oppsto tradisjonen i viktoriatida.
Petalouda Skrevet 22. oktober 2012 Forfatter #12 Skrevet 22. oktober 2012 Jeg har iallefall tenkt å oppfylle "kravene" - men er usikker på et par ting. En lucky sixpence blir i mitt tilfelle en spesieltt mynt kjæresten og jeg har et forhold til. Jeg har jo ny kjole, med masse nytt tilbehør så den er jo grei. Noe blått er jeg usikker på, jeg er ikke noe glad i blått og vil ikke ha noe som syns. Strømpebånd vil jeg ikke ha. hm, kanskje blå neglelakk på en tå hihi Noe lånt .. jeg har en hemmelig drøm om at min svigermor skal tilby meg ettellerannet .. eller en av svigerinnene mine kanskje. Men samtidig er jeg jo selvsagt litt sær på hva jeg ønsker å pynte meg med den dagen. Noe gammelt er på plass. Et blondebånd fra virkelig gamledager skal syes i kjolen min
White Skrevet 22. oktober 2012 #13 Skrevet 22. oktober 2012 Jeg har fått låne mammas strømpebånd som hun sydde selv til sitt bryllup, det har en liten blå sløyfe på. Så da har jeg visst dekt tre av fire. Både kjolen og sløret er kjøpt brukt, så da får skoene være det nye Ikke noe jeg har stressa veldig med å få til, det var mamma som gjorde meg oppmerksom på at den tradisjonen blir fulgt.
Leya Skrevet 22. oktober 2012 #14 Skrevet 22. oktober 2012 Ja, det er en amerikansk tradisjon og jeg ser egentlig ikke poenget jeg heller MEN jeg synes det er koselig å ha det med likevel. Tror ikke jeg kommer til å stresse veldig med å få det til, men kommer nok til å ha det i bakhodet ja. Engelsk tradisjon. *pirker* 1
kaprifolen Skrevet 22. oktober 2012 #15 Skrevet 22. oktober 2012 Gammelt: Diadem fra to generasjoner før meg. Nytt: kjole, sko Lånt: ring og armbånd Blått: strømpebånd Også hadde jeg også en spesifikk mynt i skoen som min mann og jeg hadde et internt forhold til!
Leya Skrevet 22. oktober 2012 #16 Skrevet 22. oktober 2012 Min egen gamle bunad Lånt brudekrone Jeg må ha nye sko og nytt underskjørt så det passer vel fint vel? Og no blått? Tja, mine blå øyne kanskje? nei de var grønne det var sant. Kanskje en blå blomst i buketten?
pusla Skrevet 22. oktober 2012 #17 Skrevet 22. oktober 2012 Jeg skal iallefall kjøre den tradisjonen! Men er ikke helt i boks der enda. Kjole, slør og sko er nytt. Tenkte å ha strømpebånd med blå sløyfe. Tror jeg blir å låne smykke ellernoe av mamma. Da var det noe gammelt da... Mynt i skoen skal jeg også få til!
Gjest lisha Skrevet 22. oktober 2012 #18 Skrevet 22. oktober 2012 jeg syns det er en koselig tradisjon har ny brudekjole, gamle krystalløredobber (fikk med pappa for maaaange år siden). tenkte å ha strømpebånd med blå sløyfe, eller skrive I DO i blått under skoene, og så har jeg lyst å låne noe av mamma! 1
CathFoto Skrevet 22. oktober 2012 #19 Skrevet 22. oktober 2012 Jeg har ikke tenkt til å gjøre det da det ikke er noe tradisjon i våre familier eller vennekrets, og derfor har jeg ikke et forhold til det utover tv-serier/film. Men jeg synes det er en søt greie, og har ikke problemer med at andre gjør det. Jeg har heller ikke noe problemer med at folk plukker og mikser fra andre lands tradisjoner, det gjør jo bare at ikke alle bryllup blir like. Men at man omfavner noen elementer og kaller det tradisjon, og så blir irritert på andre som velger seg ut noe annet fordi det "ikke er tradisjon"synes jeg er pussig.(ikke noe med ts å gjøre, bare en generell observasjon) 1
Petalouda Skrevet 22. oktober 2012 Forfatter #20 Skrevet 22. oktober 2012 ja for meg får folk gjøre akkurat som de vil (er snill sånn hihi) - jeg kritiserer ingen men vil også ha retten til å velge selv 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå