Gå til innhold

Noen romsterer og skremmer både folk og dyr. Hvordan tar vi tak i det? Noen som har erfaringer fra lignende her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

La meg først få understreke at jeg egentlig ikke er av den typen som tror på spøkelser. Jeg har ristet på hodet av folk som påstår de har sett/hørt/følt at det har vært noen fra den andre siden der. Jeg liker å tro at det meste har sin naturlige forklaring, men nå i det siste har jeg virkelig begynt å lure.

For enten så er det noe eller noen her, eller så har sambo, bikkja, småen og jeg blitt stein gærne alle fire.

Nesten hver kveld hører vi lyder. OK, vi bor i blokk, så stort sett bryr vi oss ikke om disse lydene, men avfeier de med at det antakeligvis er naboene som romsterer om nettene. Og det er det nok også, i mange tilfeller.

Samboeren min jobber døgnvakter, og er derfor ikke så mye hjemme. Jeg har ofte ligget om kvelden og hørt på disse lydene alene, akkurat som om det er noen som romsterer og tasser over gulvet ute i stua, i gangen og på kjøkkenet. Noen som er borti pyntegjenstander og bilder, og løfter på og slipper ting som ligger på bordene her. Disse lydene kommer og går, men romsteringa er der nesten hver kveld. Jeg har hele tiden tenkt at så lenge jeg ikke hører lyder på soverommet, er det greit. Men det er jo litt irriterende å våkne av det.

Vi har pusset opp leiligheten. Før vi var ferdige, var det helt rolig her. Ingen lyder, bare stillhet om natta. Nå er vi ferdige. Vi har gjort om hele leiligheten, byttet ut absolutt alt fra tak til gulv på hvert eneste rom. Og det var da denne romsteringen begynte.

Det har den siste tiden hendt en hel del her. Bortsett fra romsteringen som er der nesten hver kveld/natt, så har ting begynt å skje av seg selv.

Jeg stod på badet en morgen i forrige uke med døren oppe. Plutselig hører jeg to dunk og stikker hodet ut av døren for å se hva det var. Da har to store lerretbilder som hang på veggen i spisestuen blitt hektet av og står ved siden av hverandre på gulvet inntil veggen. det tredje henger fortsatt, helt rett. Bikkja lå i buret sitt, så det kan ikke ha vært han som rev de ned. Og sønnen min satt i stua i andre enden av leiligheten og drev og kledde på seg, og satt med ett bein nede i buksa og gjorde store øyne og lurte så klart på hvorfor bildene hadde falt ned. Det har jeg ingen god forklaring på, det har aldri skjedd før, ikke en gang om sommeren da vi hade begge verandadørene oppe i hver sin ende av leiligheten med fullt gjennomtrekk pga varmen.

En kveld jeg hadde lagt meg etter at samboeren min hadde dratt på vakt, hørte jeg det var noen som tok i ytterdøren. Jeg ringte samboeren min og lurte på om han hadde glemt nøkkelen og skulle inn, men han satt i bilen på vei til jobb og hadde ikke vært inne igjen etter at han dro. Ytterdøren er sånn at når noen tar i den når den er låst, så går den litt inn før låsen stopper. Jeg kunne da dytte den på plass igjen så det klikket. Dette har skjedd flere ganger, midt på natten også. Forrige gang det skjedde var da jeg hadde vært på do rundt kl to om natten. Jeg gikk da med en gang og åpnet døren for å se om det stod noen der, men der var det ingen. Fra jeg hørte håndtaket gikk ned til jeg åpnet døren tok det ikke mange sekundene, siden jeg allerede stod i gangen da det skjedde. Jeg er klar over at det godt kunne vært noen på utsiden som ville inn, men han/hun må ha løpt som et lite helsikke, siden jeg åpnet døren så å si med en gang uten å tenke meg om. Kunne jo vært innbruddstyver eller noe, men så langt tenkte jeg ikke da jeg stod der og lurte på hvorfor i alle dager det ikke var noen der når jeg nettopp hadde hørt det gikk i håndtaket, og jeg måtte dytte døra ordentlig igjen for å få låst den opp og åpnet. Den/de måtte ha løpt ned minst tre trapper for å komme ut av syne, og når jeg står i gangen hører jeg godt om det går noen i trappene Men det var helt tyst, ikke en lyd. Så da lurer jeg på hvem det er som gjerne vil inn (eller ut?).

Andre ting som jeg ikke kan forklare, er at jeg hører kjøkkenskuffene går opp og igjen. Vi har ikke sånne dempere, så man hører godt når en skuff går igjen. Ting som bytter plass, ting som velter (natt til i går veltet den ene lysestaken på spisestuebordet), dører som lukker seg igjen, og så denne evinnelige romsteringen og bankingen med ting som flytter seg fra stua, gjennom spisestua og ut på kjøkkenet.

HAR DET BIKKA OVER FOR MEG, ELLER? Det KAN jo ikke være spøkelser, tenker jeg. For spøkelser finnes jo ikke?

Og så er det bikkja, da. Han hører det samme som vi gjør. Han har lagt på øra, reist bust og knurra på noe som ikke er der flere ganger, alltid etter at det har romstert og jeg har hørt lyden av skritt eller at noe blir løftet litt opp og sluppet ned igjen. Så da tenker jeg at det kan jo ikke bare være noe jeg innbiller meg, siden han også hører det?

Dråpen var i natt. Samboeren og jeg hadde lagt oss, da den evinnelige romsteringen begynte. Samboeren min var ute i stua flere ganger for å se, men neida, der var det ingen ting. Vi hørte tydelig at det var noen der, og hadde døren fra soverommet oppe. Så hører vi skritt fra gangen før det blir helt stille, og plutselig lukker døren til badet seg igjen. Som om den blir dyttet igjen. Vi stod opp begge to, og jeg gikk inn til sønnen min for å sjekke at han lå og sov i senga si, noe han gjorde. Så sier samboeren min "se på bikkja". Bikkja lå i buret sitt, som han alltid gjør om natta, men han enset ikke oss. Han lå helt stiv og så opp på døra til badet. Vanligvis blir han glad når vi kommer, og ligger og logrer og legger seg på ryggen for å bli klødd på magen, men det var akkurat som om han var helt paralysert, helt stiv og lå dønn stille og glante på døra. Og selvfølgelig var det ingen på badet, vi måtte jo sjekke. Alt av vinduer var også igjen, nå som det begynner å bli rimelig kjølig ute. Vi skjønte ingen ting, og gikk og la oss igjen. Etter 10 min hørte vi et dunk fra stua. Som om noen banket i veggen inn til soverommet. Deretter hørte vi knurring fra bikkja som lå i buret sitt.

I morges kunne vi ikke finne bikkja. Han var søkk borte. Vi så i alle rommene, titta til og med ut på balkongene. Det viste seg til slutt at han hadde gjemt seg under spisestuebordet. Vi har sånne store trekk på stolene, så han lå skjult under bordet, mellom alle stolbena helt inntil veggen. Måtte lokke ham til oss, det var tydelig at han ikke ville ut derfra. Dette er totalt ukjent oppførsel, han har ALLTID, hver eneste natt ligget i buret sitt. Han vil rett og slett ikke ligge noe annet sted i mer enn fem minutter. Han elsker buret sitt, men nå var han tydeligvis skremt av ett eller annet. Han pleier å være overlykkelig når vi står opp, det er en ganske stor fuglehund med mye energi, alltid klar for morgenturen, men i morges var det en helt annen hund vi møtte. Han hadde altså klemt seg mellom stolene og helt inntil veggen under bordet, og virket tydelig redd, stakkars :( Da vi først fikk ham ut derfra var alt som normalt igjen, og etter morgenturen gikk han og la seg i buret sitt igjen som valig. Noe må tydeligvis ha skremt bikkja noe alvorlig i natt, siden han heller lå sammenkrøpet under bordet i stedet for i sitt elskede bur. Var innom tanken på at han hadde gjort noe han ikke hadde lov til, og derfor gjemte seg, og hadde ham med meg inn på alle rom, men alt var i sin skjønneste orden. Har forsåvidt aldri sett denne oppførselen før heller, så nå skjønner jeg ingen ting her.

I starten tenkte jeg at romsteringen kanskje var bikkja som drev på om natta, men dette er mer "lune" skritt, kan ikke sammenlignes med hundepoter med klør som sklir over parketten. Dette er to helt forskjellige ting.

Jeg har også lurt på om det er småen som går i søvne, men alle gangene jeg har vært ute og sjekka hva disse lydene er for noe så har han ligget pent i senga si under dyna i dyp søvn.

Har også hørt skritt når jeg har sitti i stua og lest. Har da tittet opp og vært helt sikker på at det er småen som har stått opp, men neida. Han ligger i senga si og sover. Ofte ligger bikkja ved siden av meg, og også han løfter på hodet når disse lydene kommer.

Jeg har ikke følelsen av at det er noe "slemt" her, mer en følelse av at jeg ikke er alene, og at jeg heller ikke trenger å være redd.

Og når sant skal sies, så blir jeg mer irritert enn redd egentlig.

Jeg vil ha "det", hva det enn er, bort. All romsteringen og alt som skjer irriterer meg. Jeg har prøvd å kjefte og smelle, si at det skal ha seg vekk og slutte å bråke og plage oss, men da har det bare blitt verre de påfølgende dagene.

Kan også nevne at småen også har blitt skremt ved et par anledninger. Blant annet har han sagt at "noen kasta bamsen min på gulvet", og en gang kom han inn til meg og ville ligge i vår seng sammen med meg fordi "noen vil ta dyna mi". Han liker vanligvis best å ligge i sin egen seng, men den natten nektet han å gå inn på soverommet igjen fordi det var noen som hadde dratt i dyna hans, påsto han. Nå skal det jo sies at småen er fire år gammel, men han har ikke for vane å være spesielt engstelig av seg. Og med alle disse lydene og tuslingen her om natta, tviler jeg ikke et sekund på at dersom det er "noe" her, så er det nok også inne på soverommet hans. Da vi flytta hit, lå han ofte og prata med noen seint på kvelden. Da jeg spurte ham om hvem han prata med, svarte han "mannen i veggen". På den tiden var alt helt rolig her, så jeg tenkte bare at det var fantasien hans som løp løpsk og ristet bare på hodet over ham. Da jeg var liten hadde jeg furuvegger på rommet mitt, og så ofte "ansikter" i alle kvistene der. Tenkte at det kanskje var noe av det samme han så, og at han lå og prata med dem. Men da småen sluttet å prate med "mannen i veggen", begynte all romsteringen her ute. Omtrent samtidig som vi var ferdige med å pusse opp.

Nå er jeg igrunn bare interessert i at det skal bli stille og rolig her, og lurer derfor på om det er noen som har hatt lignende opplevelser, og hvordan dere i så fall ble kvitt alt oppstyret?

Hadde aldri trodd om meg selv at jeg skulle begynne å tro på sånt, som i mine øyne tidligere bare var tull. Men nå er jeg faktisk ikke helt sikker lenger.

Hvor henvender jeg meg? Vi bor i Østfold. Er det noen som kan anbefale noen "spøkelsesjegere" som holder til i nærheten her?

Er det noe jeg kan gjøre selv, kanskje?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det første som slo meg, er at hunden blir oppmerksom når du blir oppmerksom, så det er helt naturlig...

Men det forklarer jo ikke hvorfor det stakkars dyret krøp under stuebordet.... :klo:

Skrevet

Who you gonna call? ; Tom Strømøy og åndenes makt. Vet ikke om de er i gang med nye innspillinger snart men det går vel an å kontakte dem for sikkerhets skyld dersom du er villig til å opptre på TV da.

Det er visst ikke uvanlig at det kan bli uro i hus under/ eller etter opppussing. Det er ofte tidligere beboere som har gått over til den andre siden som reagerer på forandringene. Veldig mange liker visst ikke forandringer.

Men det er flusst med medier som kan hjelpe deg ellers også. Ta f.eks. å se på flere av de som var med i Jakten på den sjette sans. Dyktige folk mange av dem.

Prøv å finne ut om noen av dem holder til ikke så langt unna der du bor.

Anonym poster: f8c289a1fa4084920afbce2e6e166eef

Skrevet

Jeg ville satt opp et videokamera for å filme det som skjer i løpet av en natt!

Anonym poster: 5bbdce6f1d44621b0c3c36a3777152f8

• Liker 4
Skrevet

Jeg har noen bekjente (to foreldre og to barn) som har opplevd noe lignende. De bor i et nytt nabolag som er bygget oppå en gammel kirkegård, og det var visst mye tull og uforklarlige hendelser hos dem. De er (som deg) folk som vanligvis ikke tenker at spøkelser og andre overnaturlige ting er et "alternativ", for eksempel er faren i huset lektor i kjemi og fysikk.

Uansett, de ble så plaget at de til slutt bestemte seg for å kontakte et medium. De hadde jo prøvd alt annet, så hvorfor ikke gi det en sjans? Man kan si det var siste utvei utenom å flytte (noe de heller ikke hadde lyst til ettersom de trivdes i det fine huset sitt, som lå nærme familie, venner, skole, jobb og barnehage).

Mediumet kom og fortalte at hun kunne kjenne energier i huset. Foreldrene var ganske skeptiske; de tenkte nok at det bare var tull. Utrolig nok funket det! Spøkelset/spøkelsene var blitt drevet ut av huset, og de ble ikke plaget mer. Hehe, også en ukes tid etter sa den ene sønnen (han er seks år):

"Mamma, nå er hun ikke her mer"

Mor: "Hvem er ikke her mer?"

Sønn: "Damen som pleide å sitte på sengekanten min om kvelden".

Jeg ville, dersom jeg var deg, kontakte et medium eller lese på nettet etter metoder som skal få spøkelser ut av huset og evt. prøve det. Ser noen har tipset om å sette opp et videokamera, og det kan du jo gjøre (dersom du tør). Det høres bra ut at du ikke blir redd og sånn da, jeg hadde nok vært pissenervøs hvis slikt hadde forekommet hos meg.

Lykke til :)

Gjest heihopp
Skrevet

Dette var meget interessant! Tror nemlig det samme skjer her, dette er en gammel herskapsvilla så jeg tror det kan stemme at det spøker her. Har hørt at de skal være "snille", men alikevel er det jo ikke så koselig og ha de her! Har du spurt noen om hjelp, eller funnet ut hva som kan hjelpe?

Gjest Loverdose
Skrevet

Kan du ikke sette opp videokamera om natten og se om du får tatt opp noe? Da har du liksom fått bekreftet at der er noe!

Hva du kan gjøre vet jeg ikke, søke etter klarsynte som kan se/føle/whatever på huset? Eventuelt ringe en prest???? Jeg vet ikke. Høres merkelig ut hele greia. Selv tror jeg ikke på spøkelser, men med tanke på bikkja sin reaksjon kan det faktisk være sant det du sier. Det er greit at hunder enser menneskers følelser og gjerne tar etter dem, men det at han reiser bust og knurrer mot ingenting og etter lyder og ting som høres i huset, er det klart at det er noe feil. Stol på hunden, de sier alltid ifra om det er noe uønsket i nærområdet. ;)

• Liker 1
Skrevet

Høres utrolig skummelt ut det dere opplever! Jeg ville prøvd å sette opp kameraer der det er mest aktivitet. Du får kanskje ikke se hva som forårsaker bråket, men du får se hvordan det skjer og evt. hundens reaksjon. Kontakt noen som jobber med slike tilfeller, kanskje det faktisk er et gjenferd? Håper dere blir kvitt dette, hva enn dette er!

Skrevet

Først vil jeg si at det er bra du ikke merker at det er noe slemt i det hele, det er nok noen som går igjen, og som bare ikke er helt fornøyd med oppussingen dere har gjort; at dere har endret alt.

Siden det er noe som plager dere, ville jeg nok tatt kontakt med medium som kan prøve å få de over på den andre siden. Det verste som kan skje er at dere taper penger på det, men det er absolutt verdt et forsøk.

Jeg har selv måtte si nei til å leie leiligheter fordi jeg merker at "her er jeg ikke velkommen", og har sagt ja til andre leiligheter fordi jeg har merket at det er noen som bare "passer på".

I ditt tilfelle vil de jo ikke noe vondt, virker det som, de bare liker tydeligvis ikke endringene.

Google litt rundt, det finnes diverse norske forum hvor de anbefaler/ikke anbefaler forskjellige folk som driver med slike ting, og du vil nok kunne få mer hjelpe der enn her.

Men jeg håper du holder oss oppdatert;)

Du kan også prøve å snakke pent til vedkommende, si at du beklager om endringene plager h*n, men at dere gjorde det dere følte var best, og at dere håper h*n kan leve med det, og tilgi. Si også at du forstår h*n ikke vil noe vondt, og at du håper dere kan legge alt bak dere, og at det vil bli roligere fremover.

Det alene kan fint hjelpe, fremfor "krangling".

Skrevet

Kontakt Gro-Helen Tørum ?

• 2 uker senere...
Skrevet

enig, sett opp videokamera, det virker som om "paranormale"-skapninger "ikke liker" :fnise: undres hvorfor :bond: hilsen skeptiker

• Liker 2
Skrevet

Dette var skremmende å lese, jeg er ganske nervøs og redd for slikt som dette. Jeg kjenner ei dame som sier hun kan se spøkelser, hun har jobbet med å drive spøkelser ut fra hjem. Jeg spurte henne hva jeg skulle gjøre for å evnt få vekk spøkelser om de var der, hun ba meg om å si ifra at de ikke var velkomne og at du vil ha dem ut av huset, men ser du har prøvd dette og det ble verre.

Jeg selv er veldig skeptiker, jeg tror egentlig ikke på spøkelser, men alikevell skremmer det meg.

Jeg bodde i ett gammelt hus ute på landet en gang, der tror jeg det kanskje kunne være noe som ikke stemte. Hunden var gikk ofte bort til trappene og begynte å knurre opp trappa, så kunne han plutselig løpe å gjemme seg under stuebordet som om noe har skremt han. men jeg kan ikke huske å ha hørt noen uforklarlige lyder om natta, litt knirking men tror ikke det var noe.

Eneste jeg er sikker på at jeg så, var da jeg var hjemme hos en jeg kjenner, hun bor i 2 etasje som egentlig er litt høyt oppe,i en leilighet. det var sol ute og solen skinte gjennom vinduet slik at det laget ett lyst vindumerke på veggen mot stua, og forbi det reflekterte vinduet så ser jeg en skygge av en sammenkrøpet skapning gå forbi, var veldig merkelig for ingen kan gå forbi vinduet på utsiden for det er jo så langt ned! jeg velger å tro at det er hodet mitt som tuller med meg...

om dere ikke får det bort hva enn som skjer hjemme hos dere, så ville jeg vurdert å flytte!

Skrevet

Kontakt Gro-Helen Tørum ?

Hvorfor kontakte svindlere?

Det jeg lurer på er om TS har satt opp kamera.

• 1 måned senere...
Skrevet

Hvordan går der ts? Funnet ut noe mer?;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...